بزرگترین خدمت هاشمی رفسنجانی از دیدگاه صادق زیبا کلام
 در انتخابات مجلس آرایش نیروهای اصلی را باید در سه دسته قرار دهیم. جریان اصلاح‌طلب به علاوه اعتدالیون یعنی طرفداران دولت آقای روحانی؛ اصولگرایان میانه‌رو و تندروها یا همان جبهه پایداری.

زیبا کلام: لاریجانی لیدر اصولگرایان میانه رو است

اهم سخنان صادق زیباکلام از این قرار است:

**تندروها طرفداران آقای احمدی‌نژاد و سعید جلیلی هستند. رهبری معنوی ضلع سوم آیت ا... مصباح و در مرحله بعدی هم برخی روحانیون از قبیل آیت ا... موحدی كرمانی و سید احمد علم الهدی هستند.

**لیدران اصولگرایان میانه رو عمدتا در مجلس هستند مثل حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، علی لاریجانی، كاظم جلالی، احمد توكلی و مهندس باهنر.

**یكی از بزرگ‌ترین معضلات اصولگرایان میانه رو در انتخابات مجلس این است كه لیدرسیاسی كاریزماتیك ندارند، اما بدنه اجتماعی قابل توجهی در داخل كشور وجود دارد كه با تقسیم‌بندی جامعه‌شناختی باید آنها را جزو پایگاه اجتماعی اصولگرایان میانه رو تقسیم‌بندی كرد. ایضا بدنه اجتماعی نیرومندی هم برای اصلاح‌طلبان وجود دارد.

**اگر انتخابات اسفندماه رقابتی برگزار شود من هیچ تردیدی ندارم كه بیش از دو سوم كرسی‌ها به اصلاح‌طلبان و میانه روها خواهد رسید و تعداد كرسی‌های جریان تندرو بیشتر از 50-40 در كل كشور نخواهد بود.

** سال 88 آقای هاشمی معتقد بودند كه آتش زیر خاكستری وجود دارد. به نظر من رویكرد آقای هاشمی‌رفسنجانی درست بوده است. یكی از دلایلی كه ایشان تصمیم گرفتند در انتخابات سال 92 نامزد شوند به نظر من این است كه ایشان امیدوار بودند تا بتوانند خاكستر را پس بزنند.

**نمی‌خواهم بگویم هاشمی اصلاح‌طلب شده است. قطعا اگر شما در زندگی سیاسی آقای هاشمی‌رفسنجانی دقیق شوید می‌بینید رگه‌هایی از اعتدال و میانه روی و پرهیز از رادیكالیسم در دهه 60 هم در ایشان بوده است. ایشان برای تنش زدایی با آمریكا در همان ماجرای سفر مك‌فارلین به ایران تایید امام را هم گرفتند اما تندروها هم در داخل كشور و هم در لبنان نگذاشتند تلاش ایشان به ثمر بنشیند. تلاش ایشان درباره پایان بخشیدن به جنگ كه من معتقدم بزرگ‌ترین خدمت ایشان به ایران بود، از دیگر اقدامات ایشان دال بر این موضوع بوده است. بزرگ‌ترین خدمت ایشان نه تنها به جمهوری اسلامی بلكه به ایران این شاهكار بود كه از امام خواستند قطعنامه 598 را بپذیرند و جنگ تمام شود.

 

منبع: روزنامه آرمان