یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است اگر محسن رضایی کاندیدای انتخابات شود ، بخش اعظم اصولگرایان از بلاتکلیفی در خواهند آمد....
 

 رفعت بیات دبیر اجرایی نیروهای مستقل انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح فضای انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ، به احتمال ورود محسن رضایی دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عرصه انتخابات اشاره کرد و گفت : اگر وی در ورود به عرصه جدی باشد و فرآیند اجرایی حضور خود را در عرصه به صورت موثر و منسجم مدیریت کند به احتمال زیاد با یکی از کاندیداهای جناح اصلاح طلب به دوره دوم راه خواهد یافت.

نماینده مردم زنجان در مجلس هفتم ، اعلام شفاف مواضع رضایی نسبت به همه امور کشور ، همچنین نحوه ورود و تعدد کاندیداهای جناح اصلاح طلب را از دیگر شرایط تاثیر گذار در موفقیت رضایی در انتخابات آتی خواند و تاکید کرد: عامل دیگر مهم در انتخاب رضایی آن است که اصولگرایان جناحی و غیر جناحی ورود یک اصولگرای مستقل را چگونه و با چه مناسبات و شرایطی تبیین کنند.

وی اصولگرایان غیر جناحی را اصولگرایانی تعریف کرد که در تصمیمات خود بدون توجه به "عرصه قدرت" و به صورت مستقل تصمیم می گیرند.

رفعت بیات همچنین تاکید کرد : اگر کاندیداهای اصولگرای دیگری نیز وارد عرصه انتخابات شوند ، نتیجه متفاوت خواهد بود.

این فعال سیاسی درباره موفقیت احتمالی کاندیداهایی با شعار دولت ائتلافی در انتخابات آتی گفت: اگر فردی که شعار دولت ائتلافی می دهد بدون آنکه برنامه ای ارائه کرده باشد صرفا بخواهد از جناح ها و تفکرات مختلف و پراکنده همراهان خود را انتخاب کند ، موفق نخواهد شد چرا که تغییرات زیاد در دولت فعلی هم نتیجه چنین تفکری بود.

وی توضیح داد: از آنجا که مشکلات کشور را ناشی از سوءمدیریت بر منابع انسانی داند ، معتقد است اگر کاندیدای دوره دهم ریاست جمهوری برنامه دولت خود را تشریح کند و همزمان اعلام نماید که برای برخورداری کشور از مدیریت عالی و توانمندی و تجربه ، نگرش جناحی را کنار خواهد گذاشت این روش قابل بررسی و تامل است.

نماینده مجلس در دوره هفتم با ابراز تاسف از اینکه تاکنون این شیوه مدیریت در کشور حاکم نشده است و مدیریت ها صرفا بر اساس دیدگاههای جناحی و تعاملات پشت پرده سیاسی دیده است ، خاطرنشان ساخت : ائتلافی که در نهایت منجر به سهم خواهی جناحها و افراد شود ، رئیس جمهور را گرفتار خواهد کرد.

اگر کاندیدای دیگری از اصولگرایان از جمعه محسن رضایی وارد عرصه انتخابات نشود و در نتیجه رای بخشی از اصولگرایان و نیروهای مستقل بلاتکلیف بماند ، یکی از کاندیداهای جناح مقابل به همراه احمدی نژاد به مرحله دوم انتخابات راه خواهد یافت که در این میان شانس کروبی و میر حسین تقریبا برابر است


دبیر اجرایی نیروهای مستقل انقلاب اسلامی درباره آرایش آرا در انتخابات 22 خرداد نیز ابراز عقیده کرد : ورود میر حسین موسوی به صحنه انتخابات معادلات جناح دوم خرداد و همین طور بخشی از اصولگرایان مستقل را عوض کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از نیروهای نسل اول انقلاب موسوی را ارزشمدار و انقلابی می دانند گفت: با این حال سئوالاتی در ذهن نیروهای مستقل درباره مواضع وی دربرابر زایش تشکلهایی چون مشارکت و رویدادهای دوران هفتم و هشتم ریاست جمهوری ، همچنین رویکرد اقتصادی میر حسین باقی است که باید شفاف شود.

بیات معتقد است : اگر کاندیدای دیگری از اصولگرایان از جمعه محسن رضایی وارد عرصه انتخابات نشود و در نتیجه رای بخشی از اصولگرایان و نیروهای مستقل بلاتکلیف بماند ، یکی از کاندیداهای جناح مقابل به همراه احمدی نژاد به مرحله دوم انتخابات راه خواهد یافت که در این میان شانس کروبی و میر حسین تقریبا برابر است.

وی در عین حال افزایش رویکرد نیروهای مستقل به موسوی و افزایش رای وی را در انتخابات، به شفاف شدن برنامه های اقتصادی وی موکول دانست.

زنان کاندیدا شوند
این فعال سیاسی ائتلاف زنان اصولگرا در بخش دیگری از این گفتگو با اعلام اینکه خود نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد خواستار تلاش متفکران و فعالان سیاسی اعم از زن و مرد برای تغییر دیدگاه شورای نگهبان در تعریف رجل سیاسی در قانون اساسی شد .

بیات با بیان اینکه تفسیر کنونی شورای نگهبان از این واژه مطابق با دیدگاه مجلس خبرگان قانون اساسی نیست، گفت: به نظر می رسد اگر این بار کاندیداهای زن با تفسیر معمول شورای نگهبان مورد تایید قرار نگیرند ، بخش زیادی از آرای زنان در انتخابات از دست خواهد رفت و این با رویکرد افزایش مشارکت حداکثری کشور مخالف است.

وی ادامه داد: عدم تعیین کاندیداهای زن در انتخابات در عرصه بین المللی نیز برای کشور مناسب نیست .

این عضو ائتلاف زنان اصولگرا تاکید کرد که در انتخابات قطعا ثبت نام خواهد کرد و ائتلاف زنان نیز خواستار افزایش تعداد کاندیداهای زن در انتخابات پیش رو است.

 

 
  
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news