دبيركل حزب اعتماد ملی گفت: تلاش می‌کنم تا با تعامل و همکاری مسايل را به نفع ملت به پيش ببريم.
 
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی كروبی كه روز شنبه برای بیان دیدگاه‌های انتخاباتی خود به زنجان سفر كرده است، با حضور در دانشگاه زنجان و پس از شنیدن گزارش تعدادی از دانشجویان از وضعیت برخی دانشجویان این دانشگاه در پاسخ به این دانشجویان اظهار كرد: فضای دانشگاه نباید امنیتی باشد و هیچ دانشجویی نباید از تحصیل محروم شود. در دفاع از حقوق دانشجویان و دانشگاه‌هیان تمام تلاش خود را به کار خواهم بست.

وی در ابتدای این برنامه طی سخنانی کوتاه دانشگاه را کانون فکر، اندیشه و سمت‌وسو دادن به جامعه و کشور دانست و گفت: دانشگاه کانون نواندیشان و روشنفکران است که همواره پیشتاز و پیشگام حرکت‌های رو به جلوی جامعه هستند.

وی به اهمیت نقش دانشگاه و دانشجو در نگاه امام(ره) و ارتباط ایشان با این قشر اشاره کرد و گفت: دانشجویان چه در حرکت‌های انقلاب و چه پس از انقلاب همواره نقش پیشگام را داشته‌اند از جمله تقدیم 5000 شهید در سال‌های دفاع مقدس.

دبیركل حزب اعتماد ملی در ادامه به حادثه سال گذشته دانشگاه زنجان اشاره کرد و گفت: متاسفیم که این حادثه غم‌انگیز در دانشگاه زنجان رخ داد و شاید اگر مسوولان به موقع توجه می‌کردند این حادثه تلخ پیش نمی‌آمد و متاسفیم که در همین رابطه عده‌ای از دانشجویان بازداشت شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وعده پیگیری وضعیت یكی از دانشجویان دانشگاه زنجان را داد و گفت: تلاش خواهم کرد تا هرچه زودتر این دانشجو به کلاس درس خود بازگردد.

در ادامه این نشست از کروبی درباره برنامه‌های وی برای حمایت از اقوام و اجرای اصول 15 و 19 قانون اساسی سوال شد كه وی در پاسخ گفت: باید تلاش کنیم تا همه اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و خون‌بهای شهدا اجرا شوند. متاسفانه برخی از اصول قانون اساسی معطل مانده است از جمله اصول 15 و 19 و رییس‌جمهور بر اساس سوگندی که می‌خورد باید مجری و پاسدار قانون اساسی باشد.

كروبی تاکید کرد: تلاش می‌کنم تا آن‌چه در حوزه اختیارات قوه مجریه است اجرا شود و آن‌چه در ید قوای دیگر است، تلاش می‌کنم تا با تعامل و همکاری مسایل را به نفع ملت به پیش ببریم.

فرد دیگری درباره دریافت وجه از سوی شهرام جزایری و ریاست کرباسچی بر ستاد مهدی كروبی سوال كرد كه وی پاسخ داد: من همواره درباره‌ وضعیت معیشت مردم سخن گفته‌ام، چه در زمان مجلس یا بنیاد شهید حضور داشته‌ام و چه اکنون، همه کارنامه زندگی من نیز روشن است.در مساله شهرام جزایری نیز با نامه‌ای كه خطاب به قوه قضاییه نوشته شد، حتی آنان توبیخ شدند. هرگز از کسی برای اجرا و پیشبرد کاری وجهی دریافت نکرده‌ام.

وی در ادامه کرباسچی را از چهره‌های خدوم و با سابقه کشور دانست و گفت: ایشان در رژیم سلطنتی طعم زندان را چشیده‌اند و همچنین باید توجه داشت که نتیجه بسیاری از پرونده‌های شهرداران تهران تبرئه بوده است.

دبیركل حزب اعتماد ملی در برابر طرح این موضوعی مبنی بر این‌که آیا میرحسین موسوی از شما خواسته‌اند، از انتخابات کنار بکشید و در عوض 5 وزارت‌خانه را به شما بدهند؟ گفت: در دیدار اخیری که با آقای میرحسین موسوی داشته‌ام ایشان بر چند صدایی بر انتخابات تاکید داشتند و من نیز وی را به ماندن در صحنه انتخابات تشویق کرده‌ام. خدا را گواه می‌گیرم که نه سهمی داده‌ام و نه سهمی خواسته‌ام و نه پیشنهاد سهمی به من شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: محکم در صحنه انتخابات خواهم ماند. اتفاقات و رخدادهای مرتبط با انتخابات را به دقت پیگیری می‌کنیم و در برابر هر تخلفی که متوجه شویم محکم می‌ایستیم و پاسخ می‌دهیم؛ همان‌گونه که به سرلشگر فیروزآبادی و آقای جنتی پاسخ دادم.

موضوع پرسش دیگر این بود ‌که چرا كروبی بیشتر برنامه‌های خود را از طریق ریش سفیدی و کدخدامنشی پیش می‌برد؟

دبیركل حزب اعتماد ملی نیز در پاسخ گفت: تعامل، گفت‌وگو و توجیه کردن با کدخدا منشی و ریش سفیدی متفاوت است گاهی برداشت‌ها نسبت به قانون متفاوت است که نیازمند گفت‌وگو و تعامل است.

وی در برابر سخنانی مبنی بر ایجاد محدودیت در نهادهای مدنی و هم‌چنین وضعیت دانشجویان گفت: دیدارها و برنامه‌های من مشخص است؛ صراحتا اعلام کرده‌ام که دانشگاه پادگان نیست و نسبت به بازداشست دانشجویان و ممانعت از تحصیل آن‌ها انتقاد کردم. اگر چنانچه رییس جمهور شوم مانع این محدودیت‌ها می‌شوم و البته معتقدم باید چارچوب‌ها و قوانین رعایت شود اما نباید به این بهانه باب نقد در دانشگاه بسته شود.

از كروبی درباره فعالیت‌های گشت ارشاد سوال کرد و این‌که اگر رییس‌جمهور شود چه اقدامی در این‌باره انجام خواهد داد؟

وی پاسخ داد: من اگر رییس‌جمهور شوم خود گشت ارشاد برنامه‌هایش را متوقف خواهد کرد و حتی لزومی ندارد که من به آن‌ها بگویم.

از دبیركل حزب اعتماد ملی پرسیده شد كه در این 4 ساله چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

وی در پاسخ گفت: در این زمینه از افرادی که در طی ده، پانزده سال اخیر دچار مشکل شده‌اند می‌توانید سوال کنید، از خانواده قابل، لقمانیان، باقی، کرباسچی و قوچانی یا دانشجویان از جمله دانشجویان امیر کبیر و از فعالان زن.

وی همچنین درباره واژه‌ی رجال سیاسی و احراز سمت رییس‌جمهوری از سوی زنان که موضوع پرسشی دیگر بود، گفت: تعبیر من از رجال سیاسی مردان نیستند بلکه به نظر شخصی من زنان و مردان می‌توانند کاندیدای احراز این سمت شوند و حتی زمانی که رییس مجلس بودم از پشت تریبون مجلس نسبت به این‌که زنان برای کاندیداتوری مجلس خبرگان فرصتی داده نمی‌شود اعتراض کردم و در صورتی که رییس‌جمهور شوم تلاش عملی خواهم کرد تا زنان بتوانند در عرصه‌های اجرایی و مدیریتی کشور حضوری جدی و پررنگ داشته باشند.

از کروبی پرسیده شد: آیا به شیرین عبادی کمکی کرد‌ه‌اید؟

کروبی گفت: بله مشکلی برای خانم شیرین عبادی پیش آمده بود که با من دیدار داشتند و من نیز با مسوولان در این خصوص صحبت کردم تا مشکل ایشان حل شود.

وی خاطرنشان كرد: گاهی برای افرادی تلاش کرده‌ام که تفاوت مشرب با آنان دارم اما اعتقاد به حقوق شهروندی باعث می‌شود تا تلاش‌های خود را انجام دهم.

بیکاری موضوع سوالی دیگر بود که کروبی اشتغال را نتیجه سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: همه تلاش خود را انجام خواهم داد تا زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود و بخش خصوصی فعال‌تر شود و در نتیجه بیکاری در کشور کاهش یابد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از این پرسش و پاسخ درباره حمایت اخیر سازمان مجاهدین و حزب مشارکت از میرحسین موسوی گفت: این حق تشکل‌ها و احزاب است که تصمیم خود را بگیرند و از میان گزینه‌های موجود یکی را برگزینند.

با اشاره به سخن امام(ره) که کاندیداها را از طریق اطرافیان آن‌ها بشناسید، به کروبی گفته شد: اطرافیان شما زندانیان سیاسی و دانشجویان تعلیقی هستند.

کروبی هم در پاسخ گفت: حامیان من بیشتر در میان خانواده شهدا هستند و رای دادن حق افراد است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که آرایشی از سوی همه پاکان و صالحان است و طرف مقابل آرایشی از سوی انسان‌های ناسالم.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news