شمارش معکوس برای جشن لغو تحریم ها
آنگونه که از قبل اعلام شده همزمان با روز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، ظریف و موگرینی بیانیه‌ای مشترک صادر کنند و احتمال دارد این بیانیه در روز شنبه ۲۶ دی ماه صادر شود. از دیگر سو قرار است مراسم جشنی نیز در داخل کشور و به همین منظور برگزار شود.

 جشن لغو تحریم ها نزدیک است

در هفته‌ای که گذشت شهر ژنو شاهد برگزاری دو روز نشست کارشناسی ایران و 1+5 به ریاست حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با 6 کشور بود و در پی آن برخی مقامات مسئول درگیر در مذاکرات هسته‌ای اظهاراتی را درباره نزدیک شدن به زمان اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیان کردند، از جمله اینکه شمارش معکوس برای اجرای برجام و لغو تحریم‌ها آغاز شده است.

از دیگر سو منابع آگاه از خروج قلب راکتور اراک خبر دادند و آنگونه که عنوان شد تنها چند اقدام جزیی باقیمانده است و علی‌رغم تایید اخبار خروج قلب راکتور از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله اسماعیل کوثری و اینکه «بر اساس اخبار موثقی که به ما رسیده، خروج قلب رآکتور اراک کاملاً عملیاتی شده است»، باز هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه 22 دی ماه در جمع خبرنگاران در این باره عنوان کرد: خارج‌سازی قلب رآکتور اراک و تزریق سیمان به حفره‌های آن مراحل پایانی را طی می‌کند. هنوز کارها را نهایی نکردیم و ممکن است ظرف چند روز آینده این اقدامات نهایی شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که آژانس روزهای آتی گزارش خود در خصوص راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران براساس برجام را ارائه خواهد داد.

بر همین اساس و به احتمال زیاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداکثر تا روز جمعه (25 دی ماه) گزارش خود در تأیید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر خواهد کرد.

خبرنگار فارس مطلع شد که احتمالا روز شنبه 26 دی ماه زمان اعلام روز اجرای برجام و صدور بیانیه مشترک محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. این تاریخ صرفا در حد یک احتمال مطرح است.

آنگونه که از قبل اعلام شده بود قرار است همزمان با روز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کنند.

تا لحظه انتشار این خبر، هیچ یک از مقامات مسئول در این ارتباط زمان دقیقی را اعلام نکرده‌اند و حسین‌ جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه 21 دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران هم با بیان اینکه زمان اجرای برجام چندان دور نخواهد بود، متذکر شد که در این زمینه تاریخی مشخص نشده و بازه زمانی تعیین شده بر اساس جدول تعهدات متقابل طرفین است که باید به مرور پیش برود و هر خدشه‌ای می‌تواند تاریخ آن را جابه‌جا کند.

جابری‌انصاری ادامه داد:‌ در آخرین گفت‌وگوهای ژنو آخرین وضعیت بر اساس جدول تعهدات متقابل مرور شد و هر طرف متعهد شده که اقدامات نهایی خود را دنبال کند.

در همین زمینه شنیده‌ها حکایت از برخی برنامه ریزی‌ها برای برگزاری مراسمی در وین با حضور همه مقامات درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران اعم از داخلی و خارجی در طی سال‌های اخیر دارد و گفته می‌شود از سولانا گرفته تا اشتون و موگرینی هم در این مراسم حضور خواهند داشت.

یک منبع مطلع نیز به خبرنگار ما گفت که در همین راستا کمیته‌ای در وزارت خارجه ایران این هماهنگی‌ها را صورت می‌دهد.

از دیگر سو قرار است مراسم جشنی نیز در داخل کشور و به همین منظور برگزار شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس