من مسئول اعمال آن تحریم‌ها بودم
وزیر خارجه سابق آمریکا در مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ضمن دفاع از برجام گفت که «من خیلی به توافق هسته‌ای ایران افتخار می‌کنم.

کلینتون: بسیار به دقت نظاره‌گر اقدامات ایران باشید

وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مناظره دموکرات‌ها اظهاراتی درباره ایران و برجام مطرح و حمایت خود را از توافق هسته‌ای تهران و 1+5 اعلام کرد.در ادامه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نامزدهای دموکرات جانشینی باراک اوباما در مناظره تلویزیونی شرکت کردند؛‌مناظره‌ای که موضوع ایران و همچنین مقابله با داعش از محورهای مهم آن بوده است.

کلینتون با اشاره به برجام گفت: «من خیلی به توافق هسته‌ای ایران افتخار می‌کنم. من خیلی خوشحالم که بخشی از اقداماتی بودم که رئیس‌جمهور(اوباما) انجام داد. من مسئول اعمال آن تحریم‌هایی بودم که بر ایران فشار آورد و آنها را به میز مذاکره آورد». وزیر خارجه سابق آمریکا با طرح ادعاهایی علیه مواضع منطقه‌ای ایران و همچنین ایجاد تردید درباره عمل به تعهدات برجامی از سوی تهران گفت که واشنگتن باید «بسیار به دقت نظاره‌گر اقدامات ایران باشد».

وی افزود: «تاکنون آنها(ایرانی‌ها) آنچه توافق خواسته انجام داده‌اند اما من فکر می‌کنم ما هنوز باید به دقت آنها را تحت نظر داشته باشیم. ما در ۳۶ سال(پس از انقلاب اسلامی ایران) یک روز خوب داشته‌ایم و قبل از آنکه با سرعت به سمت نوعی عادی‌سازی(روابط با ایران) پیش برویم، باید به روزهای خوب بیشتری نیاز داریم».

کلینتون ادامه داد: «ما باید اطمینان یابیم که آنها توافق را واقعا اجرا می‌کنند و ما باید در موضعات بسیاری به دنبال آنها برویم و با رفتار بد آنها در منطقه مقابله کنیم؛‌رفتاری که در حال ایجاد مشکلات بزرگی در سوریه، یمن، عراق و دیگر جاها است».

وزیر خارجه سابق دولت اوباما با بیان آنکه به دنبال اعزام پیاده نظام آمریکایی به سوریه نیست، گفت:‌«راه‌حل من آن است که آمریکا یک ائتلاف هوایی را رهبری کند همان چیزی که ما داریم انجام می‌دهیم و از جنگجویان در صحنه زمینی حمایت کنیم».

کلینتون افزود: «ارتش عراق در حال نشان دادن توانایی بیشتری(برای مقابله با داعش) است و جنگجویان سنی که ما اکنون در حال کمک به آنها و همچنین کردها در دو سوی مرز برای سازماندهی هستیم».

نامزد پیشتاز دموکرات‌ها با اشاره به مذاکرات بین‌المللی برای حل بحران سوریه اینطور گفت: «من به شدت متعهد به مقابله با داعش و همچنین حمایت از آنچه وزیر خارجه (جان)کری  در تلاش برای حرکت در مسیر دیپلماتیک و سیاسی جهت پایان دادن به خونریزی در سوریه است، می‌باشم».

 

منبع: فارس