اوباما آشکارا آماده بهبود روابط با ایران است
سناتور سابق ایالت لوییزیانای آمریکا نقش ایران در تحولاتی از جمله آزادی تفنگداران آمریکایی از سوی ایران، اعلام روز اجرای برجام و مبادله زندانیان میان دو کشور را سازنده خواند و تصریح کرد: این تحولات مسیر بهبود روابط میان دو کشور را هموار کرده و اوباما آشکارا آمادگی خود را در این جهت نشان داده است.

ایران و آمریکا و سرانجام بهبود یک رابطه 

«بنت جانسون» سیاستمدار دموکرات آمریکایی و سناتور سابق ایالت لوییزیانا در گفت وگوی اخصاصی با ایرنا گفت: آنچه که در یک هفته اخیر اتقاق افتاده یعنی آزادی تفنگداران آمریکایی، آغاز اجرای برجام و مبادله زندانیان میان دو کشور تحولاتی امیدو بخش و مثبت بوده و می تواند راهگشای بهبود روابط میان دو کشور باشد. وی ادامه داد: به عقیده من این که ایران به گونه ای دقیق و برجسته پایبندی خود را به تعهدات مربوط به برجام به اثبات رسانده، نکته بسیار مثبتی است که بالقوه باید راه را برای حرکت به سمت دگرگونی های بیشتری در روابط میان ایران و آمریکا باز کند. 

به گفته این سیاستمدار آمریکایی، رویکردها و مواضع اخیر اوباما در قبال مسأله هسته ای و مقاومت او در مقابل تندروهای آمریکایی نشان داده است که دولت آمریکا آمادگی کامل برای بهبود بخشیدن به روابط میان دو کشور را تا آنجایی که رهبری ایران تمایل داشته باشد، دارد.

جانستون در پاسخ به این سؤال که «فکر نمی کنید موضع گیری هایی نظیر اعمال تحریم های تازه و سایر برخوردهای خصمانه تندروهای آمریکایی موجب بی اعتمادی رهبری ایران نسبت به سیاستمداران این کشور باشد» گفت: دلیل تحریم های تازه کنگره آمریکا علیه ایران، آزمایش های موشکی ایران بوده اما این تحریم ها ربطی به موضوع هسته ای ایران و توافقات میان دو کشور ندارد.

وی اظهار کرد: به نظر من همانطور که در آمریکا گروهی از تندروها همچنان تلاش می کنند از موفقیت و دوام برجام جلوگیری کنند، در ایران هم اختلافاتی میان دولت و گروه های تندرو ایرانی وجود دارد و آن ها هم نشان داده اند که در نهایت از این توافق خرسند نیستند.

جانستون افزود: با این همه، من به دلیل اهمیتی که دوام این توافق نه تنها برای دو کشور، بلکه برای کشورهای منطقه و جهان دارد، گمان نمی کنم که مخالفان این توافقنامه شانس زیادی در ایجاد اختلال در آن داشته باشند و مواضع آن ها در هر دو کشور محکوم به شکست است.

این سناتور سابق آمریکایی به این پرسش که «با توجه به اینکه بی اعتمادی مقام معظم رهبری نسبت به صداقت و صمیمیت سیاستمداران آمریکایی دلیل بی رغبتی ایشان به گسترش روابط با این کشور است، فکر می کنید دولت آمریکا و بویژه اوباما در 11 ماهی که از دوران تصدی او باقی مانده چه می تواند بکند تا عزم خود را به ایجاد شرایط و زمینه های لازم برای بهبود روابط میان دو کشور به اثبات برساند؟» پاسخ داد: گرچه اوباما با فشارهای زیادی از سوی تندروهای آمریکایی روبرو بوده اما تاکنون بخصوص در ارتباط با توافق هسته ای با ایران در مقابل آن ها عقب نشینی نکرده و از دادن هر گونه امتیازی به آن ها خودداری کرده است.

جانستون در رابطه با نقش غیر قابل انکار ایران در حل بحران های منطقه و ضرورت همکاری های میان دو کشور ایران و آمریکا در این جهت، گفت: من فکر می کنم که ایران اگر بخواهد بالقوه می تواند نقش بسیار نیرومند و سازنده ای در حل این بحران ها و بخصوص در سوریه ایفا کند؛ بویژه آنکه ادامه بحران سوریه به نفع هیچ کس و هیچ کشوری نیست.

سناتور پیشین آمریکایی در پاسخ به این سوال که «چاک هیگل وزیر سابق دفاع آمریکا چند روز پیش بصراحت گفت که سیاست های او باما و بخصوص اصرار او بر کنار رفتن اسد موجب فلج شدن و از هم پاشیدگی سوریه شده است. آیا شما با این نظر موافقید؟» گفت: بحران سوریه به گفت وگوهای جدی تری میان بازیگران مهمی مثل ایران، روسیه و آمریکا نیاز دارد و این که اوباما به کنار رفتن او اصرار بورزد، راه حل این بحران نیست.

وی افزود: اوباما و رهبران واشنگتن باید قبل از این که بر چنین خواسته ای پافشاری بکنند به این بیندیشند که که چه کسی قرار است جای او را در سوریه بگیرد و نباید صرفاً با اصرار و پافشاری به برکناری او، سوریه را مثل لیبی با یک خلع سلاح سیاسی که تقریباً به از هم پاشیدگی این کشور منجر شد، مواجه سازند.

سناتور جانستون در پایان این گفت وگو اظهار کرد: به همین دلیل است که کشورهای ایران و روسیه و آمریکا باید از طریق مذاکره بر سر این مسأله هم به توافق برسند و راه را برای حل این بحران پنجساله باز کنند.
 
 
منبع: خبرگزاری ایرنا