وضع اصولگرایان بهتر از اصلاح‌ طلبان نیست!
اکنون و با اعلام نتیجه اولیه بررسی صلاحیت‌ها حجم بالای کاندیداها برای رقابت حفظ شده و اگر افزایش تعداد داوطلبان بعد از اعلام نتیجه بررسی اعتراضات را نیز در نظر نگیریم، باز هم در شرایط فعلی، در هفتم اسفند امسال برای هر کرسی ۱۵ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

رد صلاحیت بی جهت و تایید بی جهت نداریم

با ثبت‌نام بیش از ۱۲‌هزار نفر کاندیدا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای هر کرسی خانه ملت عملا بیش از ۴۰ نفر اعلام آمادگی کردند؛ اما اکنون و با اعلام نتیجه اولیه بررسی صلاحیت‌ها حجم بالای کاندیداها برای رقابت حفظ شده و اگر افزایش تعداد داوطلبان بعد از اعلام نتیجه بررسی اعتراضات را نیز در نظر نگیریم، باز هم در شرایط فعلی، در هفتم اسفند امسال برای هر کرسی ۱۵ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در همین حال، محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا و نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است که تعداد نامزدهای ردصلاحیت شده در جریان اصولگرایی کمتر از اصلاح‌طلبان نبوده است.

وضعیت اصولگرایان در احراز صلاحیت‌ها چگونه بوده است؟

 اگر مجلس را به‌عنوان یک جامعه آماری در نظر بگیریم، آنچه اعلام کرده‌اند این است که از ٣٤ نماینده رد صلاحیت شده ٢٥ نفر اصولگرا، ٥ نفر اصلاح‌طلب و ٤ نفر مستقل بوده‌اند و این نشان می‌دهد که وضع اصولگرایان در ردصلاحیت‌ها بهتر از اصلاح‌طلبان نبوده است. اگر آمار ثبت‌نام‌کنندگان ١٠ دوره مجلس را بررسی کنیم، می‌بینیم که در طول این مدت، از ١٨٠٠ تعداد ثبت‌نام‌کننده که داشته‌ایم تا ٦‌ هزار نفر که به‌عنوان بیشترین آمار ثبت‌نام‌کننده تا پیش از انتخابات امسال بوده که در انتخابات مجلس نهم ثبت شده است که این تعداد در این دوره به ١٢‌هزار نفر افزایش پیدا کرده است. 

اما بازهم به نظر می‌رسد با شناختی که از وضع بعضی از حوزه‌های انتخابیه داشته و از اوضاع آنها بی‌اطلاع نیستیم در میان داوطلبان فعلی هم نیروهای اصولگرا، هم اصلاح‌طلب و هم مستقل حضور دارند که مردم می‌توانند از میان آنها افرادی که به تفکر آنها نزدیک هستند را انتخاب کنند. ما تنها چیزی که می‌توانیم درباره ردصلاحیت‌شدگان بگوییم این است که آرزو کنیم در مراحل بعدی و مشخصا مرحله آخر که بررسی در شورای نگهبان صورت می‌گیرد، بررسی‌ها به گونه‌ای باشد که حق کسی تضییع نشود؛ نه کسی بی‌جهت ردصلاحیت بشود و نه کسی بی‌جهت تائید و همان حق‌الناس و امانت مردم که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشتند، مراعات شود.

آیا برای اصولگرایان این امیدواری وجود دارد که برخی نامزدهای آنها تأیید صلاحیت شوند؟

حرف نهایی را در این قضیه شورای نگهبان می‌زند و هنوز ما خروجی‌ای از تصمیمات این شورا نداریم؛ بنابراین باید صبر کنیم اما امیدواریم برخی از کسانی که حداقل در مراحل اولیه ردصلاحیت شده‌اند، با دقت بسیار بیشتری که در شورای نگهبان می‌شود، تأیید بشوند.

اما تعدادی از نمایندگان اصولگرا به استناد بند ١ ماده ٢٨ یعنی عدم التزام عملی به اسلام ردصلاحیت شده‌اند، نظرتان دراین‌باره چیست؟

تشخیص عدم التزام عملی و بدست آوردن مصادیق آن چارچوب‌هایی دارد و ما چون از سوابق، رفتار و پرونده افراد اطلاعی نداریم، واقعا نمی‌توانیم دراین‌باره نفیاً یا اثباتاً اظهارنظری داشته باشیم.

 

منبع: روزنامه شهروند