جدال جالب دانشجویان دختر با علی مطهری بر سر ازدواج موقت!
علی مطهری: چه عیبی دارد خانواده‌ها خود را برای ازدواج موقت پسران و دخترانشان آماده کنند!

حاشیه‌های نشست انتخاباتی در دانشگاه شریف

عصر روز گذشته برنامه‌ای به همت جامعه دانشجویان با حضور علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.زمانی وارد سالن شدم استقبال خوبی از سوی دانشجویان از این نشست انتخاباتی صورت گرفته بود که دیگر جایی برای ایستادن هم نبود، به گفته برخی از دانشجویان سالن از یک ساعت پیش پر شده بود.

وعده جامعه اسلامی دانشجویان برای آغاز نشست ساعت 13 بود اما با یک ساعت تاخیر علی مطهری این برنامه آغاز شد.بدون هیچ مقدمه‌ای و پرسش مجری برنامه وی وارد بحث اصلی مجلس شد و حرف از دمکراسی زد.از نظارت استصوابی گفت که گویا اصلا به آن اعتقادی ندارد.

دانشجویان همه منتظر شنیدن حرف‌های مطهری پیرامون فتنه 88 بودند که جامعه اسلامی دانشجویان کلیپی پخش کرد که مضمون اصلی آن پیرامون ،نیازهای عاطفی دانشجویان، اشتغال و گلایه این قشر از نبودن بستری برای این نیازها بود.

بحث گویا برای دانشجویان جذاب بود و گاها با تشویق و صوت و دست آن را تشویق می‌کردند.

علی مطهری که مات این کلیپ شده بود صندلی خود را برگردانده و دست بر چانه زده، تمام حواسش را به موضوع اصلی آن کلیپ و از همه مهمتر ربط آن به حضور وی در این برنامه جذب کرده بود.

پس از آن مجری برنامه از مطهری خواست تا بگوید در کمیسیون فرهنگی مجلس چه کارهایی را برای تسهیل امر ازدواج کرده‌اند ولی گویا به نظر می‌رسید میهمان برنامه جامعه اسلامی دیروز دانشگاه شریف از این بحث خوشش آمد و از پاسخ دادن به این سوال صرف نظر کرد و درد دلش باز شد.

از مشکلات ازدواج موقت صحبت کرد و دانشجویان با مطرح شدن این بحث‌ها به هیجان آمدند. علی مطهری از خاطرات خودش در یکی از کشورهای اروپایی صحبت کرد و اینگونه گفت: «برای کاری به یکی از کشورهای اروپایی رفتم به محض حضور در خیابان‌ها با زنانی بی حجابی مواجه شدم (در اینجا گویی زبانش بند آمده بود!!) که دیگر نمی‌توانند بیشتر از وضع ظاهری آنان صحبت کنم از یکی از دوستانم پرسیدم مردم اینجا با این همه آزادی حجاب زنان چگونه می‌توانند زندگی کنند.

این خاطره نشان می دهد که اصلا برای غربی‌ها این مسائل مهم نیست و آزادانه این کارها را انجام می‌دهند البته این که می‌گویند با آزادی مطلق مسائل حل می‌شود این گونه نیست چرا که امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند».

از اسلام صحبت کرد که مسیر را برای انسان‌ها باز گذاشته معتقد بود که چه عیبی دارد خانواده خود را برای ازدواج موقت پسران و دخترانشان آماده کنند این فرهنگ باید جا بیفتد جوانان که از نظر عاطفی و جنسی تامین باشند دیگر دچار مشکلات در جامعه نخواهند شد.این صحبت‌های با موافقت دانشجو  همراه بود.

وی معتقد بود اسلام با دوری از ازدواج مخالف است ازدواج عامل تکمیل انسان است در اسلام در درجه اول ازدواج دائم در درجه دوم ازدواج موقت و در درجه سوم تعدد زوجات مطرح شده که همه این راه حل معضلات اجتماعی است؛ همیشه در دنیا تعداد زنان آماده به ازدواج بیشتر از مردان است اگر این موضوع حل شود دیگر فساد رخ نخواهد داد.

این صحبت علی مطهری با واکنش تندی از طرف دانشجویان دختر مواجه شد و در آن میان یکی از آنها خطاب به مطهری گفت: آیا حاضرید محارم شما همچون دختر و خواهرتان تن به ازدواج موقت دهد؟

علی آقای مطهری اندکی مکث کرد و گفت: البته.... بله!!

هم چنین جالب است نماینده مردم تهران راهکارهایی را ارائه  در طی سنین 15 تا 30 سال هم ارائه کرد.

اولین راه: ازدواج دائم

دومین راه: ثبت نام در کلاس های ورزشی

سومین راه: ازدواج موقت.

دیگر مجری نمی‌توانست برنامه را اداره کند و پاسخش را از نمایند ه مردم تهران چگونه دریافت کند درصدد تغییر برنامه برآمد و اجازه داد دوستان حاضر در جلسه سوالات خود را پیرامون فتنه 88 بپرسند.

مطهری از واژه فتنه صحبت کرد معتقد بود که  فتنه به معنای لغوی یعنی جایی که حق و باطل مخلوط و تشخیص آن توسط مردم میسر نباشد در سال 88 هم این اتفاق افتاد و در روزهای ابتدایی کسی نمی دانست تقلب صورت گرفته یا خیر؟ من جزو اولین کسانی بودم که سه روز پس از انتخابات مصاحبه کرده و کلمه فتنه را به کار بردم اینکه همه را فتنه گر بنامیم اشتباه است و آیا این که بگوییم موسوی و کروبی در مسائل 88 مقصر و وابسته به خارج بودند کسی این امر را باور نمی کند.

همچنین گفت: مسائل 88 سه پایه داشت اشتباه اول توسط نهادهایی مانند شورای نگهبان و .... پیش آمد اشتباه بعدی توسط احمدی نژاد صورت گرفت و خطای بعدی که توسط آقایانی بود که اعتراضاتشان طولانی شد آن ها باید دوباره تمکین می کردند نظر داور را می پذیرفتند حتی اگر از نظر آنان تقلبی صورت گرفته بود حتی اگر شورای نگهبان را هم قبول نداریم راه برخورد این گونه نیست. اگر مدعی هستیم تقلبی صورت نگرفته باید آن را بپذیریم و به دنبال عوض کردن ترکیب شورای نگهبان باشیم ولی این که بگوییم قانون را قبول نداریم امری اشتباه است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو