جنگ روانی بی بی سی فارسی علیه ایران
ائتلاف ضد داعش و رسانه‌های وابسته به آن در تلاش برای یک سهم خواهی از دولت عراق هستند و در این زمینه دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس هر روز ادعایی جدید را مطرح می‌کند.

نظر "مشاور فرمانده سپاه قدس" درباره ادعای رسانه انگلیسی

ارتش و نیروهای مردمی عراق تلاش می کنند تا  آخرین دژهای داعش در شمال این کشور را از بین ببرند و در این زمینه گام های نهایی برای آزاد سازی "شرقاط" و "حویجه" و "موصل" برداشته شده و افکار عمومی منتظر ساعت صفر برای پاکسازی این مناطق هستند. 

***ائتلاف ضد داعش و رسانه های وابسته به آن در تلاش برای یک سهم خواهی از دولت عراق هستند

شبکه خبری "بی بی سی فارسی" اخیرا ادعا کرده است که سرزمین های تحت کنترل داعش در عراق حدود 70 درصد کاهش یافته و این امر بیشتر به کمک ائتلاف ضد داعش صورت گرفته است. این شبکه خبری با کمرنگ جلوه دادن نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران و حشد الشعبی تلاش می کند تا آمریکا و انگلیس را ناجی عراق جلوه دهد. 

این ادعا در حالی مطرح می شود که ارتش، حشد الشعبی عراق و کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در آزاد سازی مناطق تحت اشغال داشته باشد و همچنین ویرانی های موجود در استان "الانبار" و شهر "رمادی" نشان می دهد ، ائتلاف ضد داعش برخلاف آنچه که می گوید ؛ عملکرد موفقیت آمیزی نداشته است. 

سردار سرتیپ "ایرج مسجدی" مشاور فرمانده سپاه قدس درباره تلاش  "بی بی سی فارسی " برای  پر رنگ جلوه دادن ائتلاف ضد داعش و نادیده گرفتن نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه می گوید: این موضوع و نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران را باید از متولیان منطقه سوال کرد. 

وی با اشاره به اینکه این دولت عراق و سوریه هستند که می توانند درباره نقش (مستشاری) ایران در منطقه نظر بدهند، گفت: شما ببینید که دولت عراق و سوریه درباره نقش ایران چه می گویند و حضور مستشاری ایران بنا به دعوت دولت این دو کشور صورت گرفته است.  

 

**چند درصد خاک عراق در کنترل داعش است؟ 

یک نکته دیگر درباره تحولات عراق اینکه اکنون کارشناسان و تحلیلگران نظامی معتقدند کمتر از 15 درصد خاک عراق در کنترل تروریست های داعش است. در حققیقت بی بی سی فارسی آنگونه که  ادعا می کند بر تحولات میدانی عراق مسلط نیست. در همین حال وزیر دفاع عراق که از نزدیک دستی جدی بر آتش دارد ، معتقد است که تنها 10 درصد خاک عراق در کنترل داعش است. 

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق درباره پیروزی های ارتش عراق می گوید: ارتش خود را برای آزادسازی "موصل" (مرکز استان نینوا) پایتخت خودخوانده داعش در عراق آماده می‌کند. وزیر دفاع عراق افزود برآورد می‌شود در عملیات آزادسازی "موصل" حدود دو میلیون نفر از این شهر نقل مکان کنند.

وی افزود: این عملیات نیازمند هماهنگی با نیروهای پیشمرگه کُرد و همچنین حملات هوایی، عملیات اطلاعاتی، تدارکات و پشتیبانی مهندسی است. وزیر دفاع عراق گفت داعش که زمانی تا 40 درصد از خاک این کشور را تصرف کرده بود، اکنون کمتر از 10 درصد آن را در کنترل دارد.

البته تحلیلگران می گویند نمی توان داعش را دست کم گرفت چرا که این گروه تروریستی همچنان زیرساخت های اصلی خود را در "رقه" و "موصل" حفظ کرده است. 

با این حال ظرف 2 سال اخیر؛ علاوه بر این که پیشروی‌های گسترده گروه تروریستی داعش متوقف شده، ارتش و حشد الشعبی موفق شدند بسیاری از مناطق را بازپس بگیرند و حالا جز استان  "نینوا" و بخش هایی از "کرکوک" که از مراکز اصلی تروریست ها به شمار می‌آید، دولت عراق ابتکار عمل در سایر استان را به دست گرفته است.

رسانه های غربی معتقدند که دو سال پیش تروریست‌های داعش با تصرف مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه باعث تعجب فراوان درجهان شده و حتی تا چند کیلومتری شهر "بغداد"، پایتخت عراق نیز پیش رفتند ؛ اما امروز این گروه تروریستی که همچنان به دنبال ایجاد یک خلافت است با وجود آنکه تاحد زیادی قدرت خود را از دست داده و منابع مالی اش کاهش یافته ؛ اما همچنان به عنوان یک سازمان تروریستی قدرتمند مطرح است. 

اسکای نیوز اعلام کرد: تروریست های داعش از این که حقوق ماهیانه شان حدود 50 دلار کاهش یافته، ناخشنودند. شبکه خبری اسکای به نقل از گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد: نشانه هایی از اعتراض در میان تروریست های داعش در حومه "دیرالزور" مشاهده شده است و آنها از کاهش حقوق ماهیانه خود از 100 دلار به 50 دلار اظهار ناخشنودی کرده اند.

اسکای نیوز  تصریح کرد: حقوق عناصر داعش در حالی بیان می شود که رسانه ها پیش از این حقوق ماهانه عناصر سوری گروهک تروریستی داعش را حداقل 300 دلار و حقوق عناصر خارجی این گروهک را بیش از یکهزار دلار اعلام کرده بودند. تروریست های داعش علاوه بر این که از کاهش حقوق ماهیانه خود ناخشنودند از کاهش تخصیص غذای روزانه به کارگران از دو دلار به 50 سنت نیز اظهار نارضایتی کرده اند.

 

**"بی بی سی فارسی" از حضور نیروهای حشد الشعبی در عملیات های آتی ضد داعش می ترسد

در حقیقت "بی بی سی فارسی" به عنوان دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس از حضور نیروهای حشد الشعبی در عملیات های آتی ضد داعش می ترسد.  این رسانه انگلیسی در حالی تلاش می کند که نقش ائتلاف را در مبارزه با داعش پر رنگ جلوه دهد که نیروی های تحت فرمان آمریکا در آزادسازی شهر کوچکی همچون "منبج" در شمال سوریه موفق نبوده اند و واقعیات میدانی متفاوت از ادعاهای "بی بی سی فارسی" است. 

البته "بی بی سی فارسی" در گذشته هم مدعی شد که به تحولات سوریه و عراق مسلط است و این در حالی بوده که چند ماه پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که نشان داد، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس  "شهید  نوروزی" را شهید مدافع حرم در سوریه معرفی کرده بود ؛ حال آنکه وی در شهر "سامرا" به شهادت رسید. 

اینکه 10 درصد یا 30 درصد خاک عراق در کنترل داعش بوده چندان اهمیت ندارد؛ موضوع مهم این است که "بی بی سی فارسی" به دنبال آن بوده تا نقش آمریکا و انگلیس را در عملیات آزاد سازی موصل ، پررنگ جلوه دهد و از این طریق مانع حضور "حشد الشعبی" در عملیات پاکسازی مرکز استان "نینوا" شود. 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران