جمله ای درباره ایران که از متن سخنرانی کلینتون حذف شد
جان پودستا به کلینتون توصیه کرده یک خط از سخنرانی خود در موسسه بروکینگز را که درباره ضرورت مقابله همزمان آمریکا با ایران و داعش بوده است، حذف کند.

 جمله ای درباره ایران که از متن سخنرانی کلینتون حذف شد

وب سایت افشاگر ویکی لیکس روز دوشنبه شانزدهمین مجموعه از ای میل های رییس ستاد انتخاباتی  هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منتشر کرده است. به نقل از وب سایت خبری "بریت بارت نیوز" یکی از این اسناد جدید، " ای میل" متن سخنرانی کلینتون به " جان پودستا" رییس کمپین انتخاباتی اوست.

این "ای میل" دو روز پیش از سخنرانی هیلاری کلینتون در مرکز سابان در موسسه بروکینگز ردوبدل شده است. " دان شورین " سخنرانی نویس کلینتون در این ای میل متن سخنرانی او در موسسه بروکینگز را در تاریخ 4 دسامبر 2015 به جان پودستا ای میل کرده و جویای نظر او شده است.

پودستا در پاسخ به این ای میل به یک خط از سخنرانی کلینتون درباره داعش و ایران اشاره کرده و توصیه کرده این بخش از سخنرانی حذف شود. در متن سخنرانی نهایی، کلینتون این تغییر را لحاظ کرده و آن خط را حذف کرده است.

اما جمله ای که حذف شد چه بود؟

کلینتون در متن سخنرانی اولیه قرار بوده بگوید:" مقابله با ایران و شکست دادن داعش ماموریت های متمایزی نیستند. این دو رابطه تنگاتنگی دارند."

اما "جان پودستا" که خواستار حذف این جمله از سخنرانی هیلاری کلینتون شده در توجیه دلیل مخالفت خود در پاسخ به ای میل نوشته است: " به نظرم گفتن این جمله مشکلات ما را بیشتر می کند، گفتن اینکه ما باید با هر دو مشکل به صورت همزمان مقابله کنیم یادآور این نیست که هر دو مشکل نیاز به راه حل دارد یا قابل حل نیستند.

ویکی لیکس: جمله ای درباره ایران که  از متن سخنرانی کلینتون حذف شد

کلینتون در نهایت در متن سخنرانی خود در مرکز سابان موسسه بروکینگز توصیه رییس کمپین انتخاباتی خود را عملی کرده و جمله مزبور را حذف می کند.

او در آن سخنرانی بر حمایت خود از برجام تاکید کرده و در عین حال گفت در صورتی که ایران توافق را نقض کند و به سمت تولید سلاح هسته ای برود او حامی راهکار حمله نظامی به عنوان آخرین گزینه است.

او در سخنرانی خود در موسسه بروکینگز گفت: همه ما موافقیم که ایران نمی تواند سلاح هسته ای داشته باشد. همان گونه که همه شما می دانید من از مذاکرات هسته ای بین ایران و 6 قدرت جهانی حمایت کردم. آیا نتیجه این مذاکرات عالی بود؟ نه ، تا کنون هیج توافقی به این شکل نداشته ایم. اما من معتقدم ملزم ساختن ایران به اجرای این توافق به هدف ما که دور نگه داشتن این کشور از سلاح هسته ای است، کمک می کند. همان طور که گفتم نمی توانیم فقط به انعقاد این توافق  بسنده کنیم ما باید این توافق را در نظر داشته و اجرای آن را تضمین کنیم.

رویکرد ما باید کسب تایید اجرای برجام همزمان با بی اعتمادی (به ایران) باشد...

آنها (ایران) شروع به انجام آزمایش های موشک بالستیک کرده اند و همزمان رفتارهای تحریک آمیز خود را پی می گیرند. ما اگر لازم باشد باید با تحریم بیشتر به این قبیل اقدامات تحریک آمیز (ایران) پاسخ دهیم."

ویکی لیکس وعده داده است تا روز انتخابات آمریکا (18 آبان 95) حدود 50 هزار ای میل مرتبط با کلینتون و ستاد انتخاباتی او را منتشر می کند. تا کنون با انتشار حدود 25 هزار ای میل در 16 سری، این وب سایت افشاگر به نیمی از وعده خود عمل کرده است.

 

خط و نشان ترامپ برای ایران

دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود مدعی شد که ایران با زندانی کردن دو شهروند آمریکایی بار دیگر به دنبال باج گرفتن از آمریکا است.

خط و نشان ترامپ برای ایرانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در صفحه  توییتر خود نوشت: باز هم ایران اقدام خود را انجام داد. ایران نشان داد که با زندانی کردن دو شهروند آمریکایی باز هم به دنبال باج گرفتن از آمریکا است.

او افزود: اگر من رئیس جمهور شوم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

روزنامه وال استریت ژورنال در ماه‌های اخیر گزارشی را منتشر کرد و مدعی شد که پرداخت 400 میلیون دلار پول به ایران نوعی باج بوده است؛ چرا که این پول پس از اطمینان از آزادی چهار زندانی آمریکا به تهران پرداخت شده است.

این در حالی است که اوباما و جان کری با رد این ادعا تاکید کردند که این پول به دلیل اختلاف ایران و آمریکا بر سر قرارداد تسلیحاتی که پیش از انقلاب امضا شده بود به ایران پرداخت شد.چندی پیش ترامپ در یک نشست خبری گفت: اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شوم نتیجه انتخابات را می‌پذیرم.

 

منبع: تسنیم/ عصر ایران