جلسه رای اعتماد به وزرا پیشنهادی
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی به منظور بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهای آغاز شد.

این خبر به روز رسانی می شود

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) به بررسی صلاحیت و برنامه های دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در ادامه در جلسه نوبت بعدازظهر صلاحیت و برنامه‌های صالحی امیری و سلطانی فر وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را بررسی کردند که در نهایت به هر سه وزیر اعتماد کردند.

 مجلس به 3 وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد داد 

 پس از سخنرانی رئیس جمهور، وزرای پیشنهادی و همچنین نطق نمایندگان موافق و مخالف، نمایندگان مجلس نظر خود را در مورد صالحی امیری، دانش آشتیانی و مسعود سلطانی فر به صندوق رای انداختند.

براساس رای نمایندگان، رضا صالحی امیری، با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ مخالف و ۶ممتنع  به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه یافت.

فخرالدین دانش آشتیانی نیز با۱۵۷ رای موافق، ۱۱۱ مخالف و ۶ ممتنع   به وزارت آموزش و پرورش رفت.

همچنین  با ۱۹۳  رای موافق، ۷۲ مخالف و ۹ ممتنع مسعود سلطانی فر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سئول رفت.

16:53: صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد 

سیدرضا صالحی امیری از مجلس برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رای اعتماد گرفت.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) به بررسی برنامه سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.

براساس رای گیری انجام شده صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی حسن نوروزی نماینده رباط کریم ، سید احسان قاضی زاده نماینده فریمان و مجتبی ذوالنوری نماینده قم به عنوان مخالفان و محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد ، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، محمدرضا تابش نماینده اردکان و محمد آشوری نماینده بندرعباس به عنوان موافقان به ایراد سخن پرداختند.

16:43: تشکر لاریجانی از هیأت وزیران / آغاز رای گیری برای وزرای پیشنهادی

 رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات موافقان و مخالفان و وزرای پیشنهادی دولت از هیأت وزیران برای حضور در جلسه امروز تشکر کرد.

  علی لاریجانی پس از اینکه سلطانی‌فر به عنوان آخرین وزیر پیشنهادی دولت سخنان خود را تمام کرد گفت از هیأت وزیران تشکر می کنم و با توجه به اینکه موافقان و مخالفان و کاندیدای وزارت صحبت کردند رای گیری آغاز می‌شود.

 رئیس قوه مقننه همچنین از نمایندگان در خواست کرد تا در صندلی های خود برای رای گیری مستقر باشند و سپس توضیحاتی را در خصوص نحوه رای دادن ارائه کرد. اکنون مجلس در حال رای گیری برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش ،‌فرهنگ و ارشاد اسلامی  و ورزش و جوانان است.

 

16:33: مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان در صحن علنی

 

** من به سختی راه و پیچیدگی ساماندهی جوانان واقفم

 

** هرگونه قصور در پرداختن جوانان و اهمال در به رسمیت شناختن مطالبه جوانان آینده غیر قابل پیش بینی را رقم خواهد زد

 

** بر اساس عهدی که با منتخبان ملت می بندم صداقت و صلابت و جلب همراهی دیگر بخش ها و علمای حوزه علمیه ،مدیریت راهبردی در سه سطح کلان و میانی و خرد را به کار گیرم، وجوه تنوع جوانان را به رسمیت خواهم شناخت

 

** با اعتماد به نسل جوان همراهی کنشگرانه آنها را جذب خواهم کرد،  این مهم در صورتی قابل تحقق خواهد بود که مسئله جوانان مسئله اصلی کشور شود و همه دستگاه های مسئول مشارکت مجدانه نمایند

 

** باید ساماندهی وضعیت جوانان در صدر ماموریت و وظایف دولت قرار گیرد

 

** باز مهندسی راهبردها و نهاد های فعال در حوزه جوانان باید در دستور کار همه نهاد ها قرار گیرد

 

** استفاده از تجربیات جهانی راهگشا خواهد بود

 

** در کشورهای توسعه یافته سران کشورها هرگز از همراهی ورزشی و شادی کشورشان ممانعت نمی کنند و دیپلماسی ورزشی بخش مهمی در کشورهای دیگر است

 

** باید برای نشاندن نام بلند ایران اسلامی بر بام ورزش جهان قلم بصیرت زد

 

** ما بر این باوریم که در راستای مبانی اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر گسترش همگانی نقش مهمی در کاهش هزینه های درمانی خواهد داشت

 

** توسعه و کارآمد سازی ورزش بانوان با تاکید بر فضائل اخلاقی و سلامت عفاف و حجاب

 

** مشارکت بانوان ورزشکار و مدیران زن در بخش های وزارتخانه

 

** همواره در طول 30 ساال گذشته به عنوان سرباز کوچک نظام و رهبری هرکجا لازم بوده حضور داشتم و هر روزی که مسئولین تصمیم گرفتند من امادگی خود را اعلام کردم

 

16:26: سلحشوری: سلطانی‌فر از مدیران موفق اجرایی در سطح کشور است

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز اولین آزمون مجلس دهم است گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از مدیران موفق اجرایی در سطح کشور است.

 

پروانه سلحشوری که در موافقت با برنامه های پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت می کرد گفت: امروز گرد آمده‌ایم که اولین آزمون مجلس دهم را به هموطنانمان نشان دهیم .

 

وی افزود: امروز در ماه های واپسین دولت یازدهم و ماه‌های آغازین مجلس دهم هستیم و قرار است بنای نویی را بگذاریم، این مجلس متفاوت است و هویت متفاوت دارد؛ ضمن اینکه بر نقاط قوت افراد تکیه خواهد کرد.

 

16:23: امینی فرد: کارنامه مدیریتی سلطانی‌فر موفق بوده است

 

نماینده مردم ایران شهر در مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت : وی شخصیت وفادار داشته و کارنامه مدیریتی اش موفق بوده است.

 

به گزارش ایسنا، محمد نعیم امینی فرد که در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت می کرد گفت:‌ سلطانی‌فر که معاون رئیس‌جمهور هم بوده است کارنامه خوبی دارد و فردی وفادار نیز می باشد که بر اساس سیاست های تدبیر و امید خطر کرده و خود را عرضه کرده است.

 

وی افزود:‌با توجه به برنامه هایی که سلطانی‌فر ارائه کرده توجه ویژه ای به ورزش همگانی و تاثیراتی که این ورزش دارد داشته است که امیدواریم با حمایت ها بتواند برنامه خود را محقق کند. 

 

16:16: ابطحی: امثال بنده هم خدا را می‌خواهیم و خرما را

 

یک نماینده اصولگرای مجلس، گفت: رییس‌جمهور وعده داد از سیاست فریب، استفاده نشود، ما هم موافقیم اما چرا دو سوم زمان خود را به کاری غیر از دفاع از وزرای پیشنهادی اختصاص داد؟

 

 سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،‌ گفت: خطبه ۵۰ نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) تاکید دارد اگر باطل یا حق روشن بود، تکلیف روشن بود اما اگر قسمتی از حق با قسمتی از باطل مخلوط شود، مردم گمراه می‌شوند اینجاست که آقا وارد شدند به خواصی که ساکت فتنه بودند، تذکر دادند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مدعی شد: بنده از آقای آشتیانی به دلیل تبری نجستن از فتنه تشکر می‌کنم اما امثال بنده هم خدا را می‌خواهیم و خرما را. باید خطوط فاصل، رعایت شود. مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است.

 

وی ادامه داد: رییس‌جمهور وعده داد از سیاست فریب، استفاده نشود ما هم موافقیم اما چرا دو سوم زمان خود را به کاری غیر از دفاع از وزرای پیشنهادی اختصاص داد؟ سه وزیری از یک جناح سیاسی به مجلس معرفی شدند که در مجلس قبل رد شدند. آقای رییس‌جمهور شما به اعتدال فرا می‌خوانید اما با وجودی که برای یک سخنرانی در دانشگاه شیراز مجوز صادر شده اما در فرودگاه از ورود سخنران جلوگیری می‌شود.

 

ابطحی اظهار کرد: در معرفی آقای سلطانی‌فر شایسته‌سالاری رعایت نشده است همچنین در برنامه ایشان ورزش مادم‌العمر به معنای تضمین عدم هرگونه محدودیت بر اساس جنس، سن، طبقه بندی اجتماعی و وضعیت اجتماعی مطرح شده است،  آیا این مسئله با آموزه‌های دینی قابل جمع است؟ خانم‌ها چطور بازی کنند؟ این چه مدلی است دیگر؟ همچنین قانون ورزش باید چند سال قبل تهیه می‌شد اما این قانون در صحن دولت خاک می‌خورد.

16:05: نادری:‌ تغییر سه وزیر غیر اقتصادی با چه ادبیاتی قابل توجیه است

 

 نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی ورزش مخالفت کرد و گفت که بهتر بود سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی باقی می ماند.

 

شهاب نادری در ابتدای سخنان خود انتقاداتی را نیز به ذوالنور مطرح کرد  و گفت که مقایسه مسائل تاریخی صدر اسلام با مسائل روز و بیان آن‌ها باید باعث تشتت شود.

 

او بر لزوم توجه به اقتصاد تاکید کرد و افزود: تغییر سه وزیر غیر اقتصادی با چه ادبیاتی قابل توجیه است، آقای روحانی باید در مسائل اقتصادی ورود پیدا می کردید نه آموزش و پرورش.

 

او افزود: کلیدتان به جای گشایش اقتصاد و صنعت صرفا در صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت خواران گشود.مشکل کشور ما اقتصاد نابسامان است و شما با فشار آوردن به وزیر آموزش و پرورش باعث شدید در صحن حاضر نشود و در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخگو نباشد.

 

نادری خاطر نشان کرد: با این تغییر در کابینه مشکل اقتصاد حل نمی شود، شما در سفر به کرمانشاه اعلام کردید کرمانشاه قطب اقتصادی است ولی هیچ  اقدامی در این زمینه نشد.

 

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد:‌ ورزش از نظر رهبری پدیده ارزشی و اخلاقی است که در صورت برخورداری از شرایط لازم می‌تواند موجبات پیشرفت کشور را از طریق پرورش نیروی انسانی فراهم آورد.

 

او  افزود:‌ آقای سلطانی‌فر کارنامه موفقی در میراث فرهنگی داشته؛ چه دلیلی برای انتقال ایشان به این پست وجود دارد. اگر شاهد رشد 80 درصدی گردشگری هستیم حق این است که چنین مدیری فرصت کافی را برای دیدن ثمره تلاش اش داشته باشد نه اینکه در نیمه راه مسئولیت جدیدی به او بدهیم.

 

او افزود:‌سیاست اقتصاد مقاومتی در برنامه وزیر پیشنهادی مشخص نیست. آیا روح برنامه های بالادستی در برنامه ایشان جاری خواهد بود؟ تمرکز ایشان بر باشگاه های بزرگ کشور است در حالیکه وزرش کشور در این مسئله خلاصه نمی شود. در برنامه های ‌آقای سلطانی ابهام قابل توجهی در زمینه ورزش دانش آموزی و دانشجویی وجود دارد.

 

16:04: مقدسی: سلطانی فر توجه ویژه ای به استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی دارد

 

 نماینده اراک با تاکید بر لزوم توجه به ورزش بانوان گفت: آقای سلطانی فر توجه ویژه ای به موضوع استفاده از مدیران خانم در فدراسیون ها، کمیته ها و سایر پست ها به عنوان یک حق برای آنها دارد چون بانوان باید جایگاه واقعی خود را در حوزه ورزش داشته باشند.

 

 مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان موافق گفت: آقای سلطانی فر 2 سال قائم مقام سازمان تربیت بدنی بوده و سابقه ریاست در شورای هماهنگی استان ها را دارد. ایشان همچنین سوابق مدیریتی بسیاری داشته که با برخورداری از اصالت خانوادگی و با اعتقاد به داشتن تعامل با نمایندگان گزینه ای مناسبی برای وزارت ورزش و جوانان است.

 

وی با اشاره به حمایت ورزشکاران و بزرگان ورزش از سلطانی فر گفت: آقای سلطانی فر هیچگاه از ورزش دور نبوده و اشراف کاملی به این حوزه دارند کما اینکه اگر مجلس نهم به ایشان رای می داد مشکلاتی که امروز گریبان گیر جوانان و ورزش است را کمتر شاهد بودیم.

 

مقدسی با بیان اینکه در سال های گذشته به جوانان توجه نشده است گفت: سلطانی فر در 23 سال گذشته خانه جوانان را تاسیس کرد و همواره از نظر مشاوران جوان استفاده می کند. ایشان در حوزه جوانان حرف برای گفتن دارد.

 

وی با اشاره به برنامه های سلطانی فر در حوزه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه ای گفت: ایشان به حوزه کاری اش اشراف کامل دارد و می تواند تحول آفرین باشد. اهل تعامل است و می تواند ورزش کشور را به ساحل نجات برساند.

 

 

15:51: مقدسی: سلطانی فر توجه ویژه ای به استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی دارد

 

 نماینده اراک با تاکید بر لزوم توجه به ورزش بانوان گفت: آقای سلطانی فر توجه ویژه ای به موضوع استفاده از مدیران خانم در فدراسیون ها، کمیته ها و سایر پست ها به عنوان یک حق برای آنها دارد چون بانوان باید جایگاه واقعی خود را در حوزه ورزش داشته باشند.

 

مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان موافق گفت: آقای سلطانی فر 2 سال قائم مقام سازمان تربیت بدنی بوده و سابقه ریاست در شورای هماهنگی استان ها را دارد. ایشان همچنین سوابق مدیریتی بسیاری داشته که با برخورداری از اصالت خانوادگی و با اعتقاد به داشتن تعامل با نمایندگان گزینه ای مناسبی برای وزارت ورزش و جوانان است.

 

وی با اشاره به حمایت ورزشکاران و بزرگان ورزش از سلطانی فر گفت: آقای سلطانی فر هیچگاه از ورزش دور نبوده و اشراف کاملی به این حوزه دارند کما اینکه اگر مجلس نهم به ایشان رای می داد مشکلاتی که امروز گریبان گیر جوانان و ورزش است را کمتر شاهد بودیم.

 

مقدسی با بیان اینکه در سال های گذشته به جوانان توجه نشده است گفت: سلطانی فر در 23 سال گذشته خانه جوانان را تاسیس کرد و همواره از نظر مشاوران جوان استفاده می کند. ایشان در حوزه جوانان حرف برای گفتن دارد.

 

وی با اشاره به برنامه های سلطانی فر در حوزه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه ای گفت: ایشان به حوزه کاری اش اشراف کامل دارد و می تواند تحول آفرین باشد. اهل تعامل است و می تواند ورزش کشور را به ساحل نجات برساند.

 

15:50: موسوی : قسمتی از جامعه مدیریت را از خدمت به انقلاب حذف نکنیم

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت که نباید قسمتی از جامعه مدیریت را از خدمت به انقلاب حذف کنیم.

 

سید ابوالفضل موسوی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه بعدازظهر امروز (سه شنبه) مجلس سخن می‌گفت اظهار کرد: وقتی اعضای هیأت دولت خدمت مقام معظم رهبری رسیدند ایشان فرمودند در وقت باقی مانده، دولت باید برای مردم کار کند. بدیهی است اگر دولت بتواند خدمت خوبی ارائه کند قضاوت مردم هم قضاوت خوبی خواهد بود.

 

وی افزود:‌ من بصیرت را در این دیدم که تمامی نیروهای خدوم، وفادار به انقلاب  و کسانی که در انقلاب زجر کشیدند را کمک کنیم خدمت کنند و قسمتی از  جامعه مدیریت را از خدمت به انقلاب حذف نکنیم.

15:45: حضور نماینده حادثه دیده تهران در مجلس

 

عبدالرضا هاشم‌زایی که چندی پیش پس از تصادف اتومبیل در بیمارستان بستری شده بود به مجلس بازگشت.

 

در هنگام بررسی صلاحیت وزیر ورزش و صحبت سیدابولفضل موسوی نماینده یزد، تعدادی از نمایندگان در حالی که صلوات می فرستادند هاشم زایی را به داخل مجلس هدایت کردند.

 

لاریجانی نیز برای این نماینده مجلس آرزوی سلامتی کرد و گفت: خداروشکر می کنیم که آقای هاشم زایی پس از تصادف سنگینی که داشتند سلامتی‌شان را بازیافتند و برایشان آرزوی سلامتی می کنیم.

15:26: کواکبیان: می‌خواهند بگویند که خود رئیس جمهور جزو فتنه است

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان مخالف وزرای پیشنهادی گفت: بعضی دوستان که برخی وزرای پیشنهادی را یاران فتنه می‌دانند غیرمستقیم می‌خواهند بگویند که خود رئیس جمهور جزو فتنه است.

 

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در تذکری مستند به مواد 24 و 113 آیین‌نامه داخلی مجلس و اخطاری مستند به اصل 37 قانون اساسی، اظهار کرد: حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس از وظایف هیأت رئیسه است. طبق آیین‌نامه ناطق نباید از موضوع بحث خارج شود و طبق اصل 37 قانون اساسی هم اصل برائت است و کسی از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.

 

وی افزود: اگر من احساس تکلیف نمی‌کردم این نکات را نمی‌گفتم. اما دوستان اسامی را آوردند از مرحوم آیت‌الله منتظری گرفته تا دیگران بحث‌هایی را مطرح کردند که خلاف اخلاق بود. شما قبل از جلسه علنی هم تذکر داده بودید اما متأسفانه برای برخی وزرا شب‌نامه پخش شد.

 

کواکبیان اضافه کرد: دوستانی که به شما اسناد می‌دهند اگر می‌توانند آنها را منتشر کنند، کسی نباید از فضای شفاف ناراحت باشد. اگر خط قرمز فتنه است رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، رئیس جمهور است. بعضی دوستان که برخی وزرای پیشنهادی را یاران فتنه می‌دانند غیرمستقیم می‌خواهند بگویند که خود رئیس جمهور جزو فتنه است. آقایان فتنه‌شناس شده‌اند.

 

نماینه مردم همچنین در ابتدای تذکر خود دعای ماه اول صفر را قرائت کرد و به مزاح به علی لاریجانی گفت که این دعا برای شما هم لازم است.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر،‌ اظهار کرد: چیزی توزیع نشده فقط مطلبی را آقای تابش گفتند که اگر باید بدانیم توزیع شود و این با دستور هیأت رئیسه توزیع شد اما غیر از این که تقاضای آقای تابش بود چیزی توزیع نشده است.

 

15:18: انتقاد یک نماینده از تأخیر رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد

 

نماینده مردم ارومیه از تأخیر رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس انتقاد کرد و گفت که بخشی از سخنان حسن روحانی خارج از موضوع بوده است.

 

نادر قاضی‌پور در تذکری در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس، اظهار کرد: انضباط جلسات مجلس به عهده رئیس ولایتمدار مجلس است. ابتدای مجلس محضر رهبر رفتیم و ایشان حکم دادند که نظم در مجلس حاکم شود.

 

وی افزود: ایشان مثالی زدند، گفتند در رژیم گذشته دو برادر بودند که برادر بزرگ مثل شما رئیس مجلس بود و برادر دیگر رئیس دولت بود. پنج دقیقه دیر آمد و برادرش او را راه نداد.

 

نماینده مردم ارومیه اضافه کرد: شما با چه مجوزی آقای روحانی را که نیم ساعت دیر به مجلس آمد راه دادید و اجازه دادید 47 دقیقه خارج از موضوع صحبت کند و تذکر هم ندادید در حالی که شما به این نامه سوگند یاد کرده‌اید.

 

رئیس مجلس یادآور شد: البته از نظر آیین‌نامه‌ای تخلفی صورت نگرفت، ایشان دیرآمدند، ما وارد موضوع دوم شدیم و رأی گرفتیم و بعداً موضوع رأی اعتماد را مطرح کردیم.

 

لاریجانی اضافه کرد: اینکه رئیس جمهور در موضوع صحبت کرده یا نه طبق آیین‌نامه ایشان می‌تواند در مورد برنامه صحبت کند. حالا سلیقه شما این بود که بیشتر راجع به سه وزیر صحبت کنند، خلافی صورت نگرفته است.

 

15:10: تا پایان عمر در خدمت فرهنگ خواهم بود

 

 وزیر پیشنهادی با بیان اینکه برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردند گفت:‌ اگر به من اعتماد کنید در خدمت فرهنگ، هنر و اصحاب فرهنگ خواهم بود و اگر مسئولیت ندهید باز هم در خدمت فرهنگ هستم.

 

سید رضا صالحی امیری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) در جریان بررسی صلاحیتش در مجلس ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس و تشکر از موافقان و مخالفان گفت:‌ فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه است و فرهنگ می‌تواند تمام انسان‌های تشنه را سیراب کند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان ها است.

 

وی با بیان ایکه فرهنگ چهار جلوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و  سازگاری را به دنبال دارد، گفت:‌جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام حکمفرما است و انسان‌ها شخصیت والایی دارند. انسان‌ها با یکدیگر سازگارند و از این منظر مقام معظم رهبری تعبیر زیبا را فرمودند که فرهنگ هویت ملت است و همه چیز مترتب به فرهنگ است. فرهنگ اقتصاد، حاشیه و ذیل سیاست نیست در واقع اقتصاد سیاست، حاشیه و ذیل فرهنگ هستند که باید به این مسئله توجه کرد. نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کرد که با این نگرش و گفتمان رهبری باید فرهنگ را معرفی کرد.

 

صالحی امیری با اشاره به سابقه کاری و فعالیت هایش گفت: نزدیک به 20 سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس 10 مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان،  اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.

 

وی با اشاره به فعالیتش در کتابخانه ملی گفت:‌ در دوره سه ساله حضورم در کتابخانه ملی گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کرده و با نخبگان این پیام را دارم که با گفت‌وگو می توان مشکلات را حل کرد. ریشه گفتگو مباحثه است و که مباحثه ثمره حوزه علمیه است.

 

15:05: دانش سیاست گذاری و شناخت جریان های فرهنگی در جامعه از ویژگی های آقای صالحی امیری است

 

محمدرضا تابش اظهار داشت: شناخت جریان های فرهنگی در جامعه و دانش سیاست گذاری در عرصه فرهنگ با تاکید بر ارزش ها و آرمان های اسلامی و انقلابی دریافتی است که از مرور برنامه های آقای صالحی امیری حاصل می شود.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی سخن می گفت تصریح کرد: در حوزه اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سبقه فرهنگی کشور توجه کرد و باید آگاهی و دانش کافی در این حوزه را داشت و برنامه های آقای صالحی امیری نشان دهنده شناخت ایشان از مسائل فرهنگی و اهتمام به تحقق اهداف کلان فرهنگی در کشور است.

 

وی افزود: در حوزه نظارت حرکت بر مدار قانون با معیار عدالت سرلوحه برنامه های ایشان است و در زمینه سیاست های حمایتی نیز عدالت به جای برخی مصالح از شاخص ها و برنامه های پیشنهادی ایشان برای وزارت ارشاد است

14:50: ذوالنور: تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد

 

 نماینده مردم قم در مجلس در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد.

 

 حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور که در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می کرد گفت:‌افرادی صحبت کردند و گفتند آنهایی که معرفی شدند فیلتر های تائیدی و قانونی را طی کرده اند لذا میزان قانون است و آنچه که گفته می‌شود هم اگر کسی مشکلی داشته باشد مجاری قانونی باید نسبت به آن‌ها برخورد می کرد.

 

وی افزود: امروز شاهد بودیم که  در بیانات برخی ناطقین بسیار افرادی را محکوم کردند که در هیچ مرجع قانونی حتی یک برگ حکم علیه آن‌ها صادر نشده است لذا طبق منطقی که حاکم می‌شود باید یک منطق جاری باشد در جلسه. با یک بام و دو هوا نمی شود در مورد مسائل قضاوت کرد.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: کسی می گفت اگر وزیر رای اعتماد نگیرد چه می‌شود ؟ سه ماه وزارت خانه فشل شده و سرپرست معرفی می‌شود کجای قانون گفته شده که رئیس‌جمهور باید لج کند و کسی را معرفی کند . بله می‌تواند از فرصت سه ماه هم استفاده کند ، راه باز است. دولت همین فردا می‌تواند گزینه های خود را معرفی کند . این منطق نمی تواند درست باشد.

 

ذوالنور افزود: کسانی که گفتند تغییر در این سه وزارت خانه نشانه ولایت مداری است ، ما منکر نیستیم اما رهبری بارها به مسائل اقتصاد و معیشت جامعه تاکید داشته اند که این در اولویت قرار دارد و ما باید در راستای بهبود اقتصادی تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه امام (ره) فرمودند میزان حال فعلی افراد است اظهار کرد: امروز افراد ر ا بر اساس نیازهای روز باید بسنجیم . اگر چیزی گفته می‌شود نفی گذشته و نابسامانی نیست.  این منطق که خود را نادیده بگیریم به خاطر دیروز از نظر شرعی و تاریخی صحیح نیست. قاتلین امام حسین (ع) از شام و بلاد کفر نیامدند کسانی بودند که پشت سر علی (ع) نماز خوانده بودند.

 

وی با اشاره به جلسه فراکسیون روحانیون مجلس با سه وزیر پیشنهادی اظهار کرد: بنده ابتدا قصد مخالفت نداشتم حتی به خود وزیر پیشنهادی هم گفتم و یادآور شدم که در دوران فتنه صالحی امیری با هشت نفر دیگر به وزیر اطلاعات وقت( محسنی اژه‌ای ) نامه نوشته ام و این نامه بعد از خطبه های رهبری در تاریخ 29/ 3 /88 بوده است. ابتدا آقای صالحی امیری منکر نامه شدند بعد که ما اصرار کردیم گفتند تعرضی به نظام و ولایت و تائیدی بر فتنه در این نامه نبوده است.

 

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: اما پس از جلسه بنده به نامه دسترسی پیدا کردم و آن را بررسی کردم و کاملا برخلاف آن چیزی بود که به من گفتند لذا احساس کردم که امروز باید وظیفه خود بدانم که در مخالفت صحبت کنم.

 

ذوالنور ادامه داد: سکوت خواص در فتنه پاشیدن بذر تردید به سرزمین دل های مردم است. امروز فرمودند فتنه کی تمام می‌شود؟‌بنده عرض می‌کنم تا زمانی که فتنه گرها در مسیر فتنه وجود دارد و تا زمانی که موضع شان مشخص نباشد این مسئله وجود دارد.

 

وی تاکیدکرد: چرا اصرار داریم از حافظه تاریخی این مسئله را تنزل دهیم و حد یک اعتراض انتخاباتی برسانیم؟ چرا از حقایق فرار می کنیم بر روی چه چیزی سرپوش می گذاریم؟ مگر می‌شود در چنین وضعیتی بی تفاوت باشیم؟ در دوران فتنه کدام رسانه دشمن سراغ دارید که با تمام امکانات در کوبیدن خط امام (ره) ورود نکرده باشد؟

 

وی افزود: اگر می گوییم فصل الخطاب رهبری است چرا باید از خطبه رهبری چنین نامه ای نوشته شود؟

 

ذوالنور ادامه داد: صالحی امیری به همراه هشت نفر دیگر در آن زمان به وزیر اطلاعات وقت نامه نوشتند که بر اساس این سه مورد وظیفه شناسی و دشمن شناسی و رویکرد خودی و غیرخودی را زیرسوال بردند . در صفحه ای از این نامه آمده است که به هیچ دلیل و منطقی مردم اگر حس کنند به هویتشان بی حرمتی شده به آن‌ها حمله می‌کنند. چرا باید از کسانی که بانک ها را آتش زدند؟ چادر از سر زن مردم برداشتند، دفاع شود؟ ا گر زیر سوال بردن خودی مطرح است ، اسم این را چه باید گذاشت؟

 

وی در ادامه اظهار کرد: در بخش دیگری از این نامه گفته شده که با امام خرداد ۴۲ ،‌ بهمن ۴۷ و امام سالهای جنگ بیعت می کنیم. این حضرات در نامه ۹ صفحه ای حتی یک جا از حمایت رهبری یاد نکردند .

 

نماینده قم در مجلس در پایان اظهار کرد: وزارت ارشاد ، ارشاد و اسلامیت است اما تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد.

 

14:47  بیرانوندی: دوران بگم‌ بگم‌ها به سر آمده است

 

 نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت که صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد؛ او همچنین تأکید کرد که دوران بگم‌ بگم‌ها به سر آمده است.

 

محمد بیرانوندی در ابتدای سخنان خود از جنتی که بار سنگین وزارت فرهنگ را به مدت سه سال بر عهده داشته تشکر کرد و افزود: مردم جهان ایران را نه با شاخص صنعت و معدن می‌شناسند بلکه ایران را با فرهنگ و میراث پرگستره، باورهای اسلامی و انسانی، ادبیات و میراث تاریخی می‌شناسند.

 

او افزود: فرهنگ مقوله‌ای پیچیده است آن هم در کشوری مثل ایران و دوره کنونی. همه دلسوزان نظام به ویژه رهبری نگران گسترش روزافزون آسیب‌های اجتماعی‌اند و ما موظفیم در این برهه انتخابی خطیر داشته باشیم. فرهنگی با این تنوع و اهمیت نیاز به سکانداری دارد که آنرا به عنوان سرمایه امنیتی ببیند نه فرهنگ امنیتی.

 

نماینده خرم‌آباد متذکر شد: صالحی امیری هم متخصص است هم متعهد. چه چیزی بالاتر از 30 سال خدمت صادقانه به نظام باشد. آیا ده‌ها مقاله و کتاب و سمت‌های ایشان نمی‌تواند نشانگر توانایی ایشان برای مدیریت حوزه فرهنگ باشد.

 

او تأکید کرد: دورن بگم بگم‌ها به سر آمده؛ اگر قرار به گفتن است بگویید؛ این چه فرهنگی است که همیشه باید بگویید؛ بگم بگم‌ها مردند.

 

او افزود: صالحی امیری ننوشته تا وزیر شود بلکه دغدغه‌های خودش را نوشته؛  آن کسی که می‌گوید دیگری نوشته پس چرا غالبشان در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده؛ صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد.

 

او در ادامه با نقل قولی از داریوش ارجمند برای صلاحیت صالحی امیری در تصدی وزارت فرهنگ، گفت: گفته‌های فراوانی از این دست وجود دارد.

 

14:30: صالحی امیری زیر سوال است که چرا در حوزه فرهنگ کتاب نوشته است

 

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی فرهنگ،‌ صالحی امیری را مرد کم‌حاشیه دولت خواند.

 

قاسم احمدی لاشکی، گفت: رهبری در ۱۶ /۳/ ۱۳۹۵ در دیدار با نمایندگان فرمودند فرهنگ مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد هم مهم‌تر است. ما در فرهنگ احساس ولنگاری می‌کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به اظهارات احسان قاضی‌زاده هاشمی، گفت: این رأی برای چند ماه بیشتر نیست بنابراین این وزیران برای اینکه با دولت بعد هماهنگ باشند آزمایشی در مجلس پس خواهند داد.

 

او افزود: اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟ کتاب نظریه فرهنگی ایشان چاپ هشتم است نه چاپ ششم. من ۳۷ مقاله از ایشان دیدم که ۲۶ مقاله مربوط به فرهنگ است. آقای صالحی امیری چرا اینقدر در حوزه فرهنگ کتاب نوشتی؟ امروز به این خاطر زیر سوال قرار دارید؛ تز پایان‌نامه ایشان نیز در زمینه فرهنگ نوشته شده است.

 

احمدی لاشکی مهمترین مسأله وزارت فرهنگ را معیشت نیروهای انسانی آن دانست و گفت: انجمن‌های هنری که در دولت قبل منحل شده بود نیاز به سازماندهی دارد. اعتبارات هنری قطره چکانی است؛ از کدام برنامه هنری تقویت در خور شأن می‌شود؟ بیمه هنرمندان نیز دچار مشکل است و خبرنگاران نیاز به ساماندهی دارند.

 

او در پایان گفت: ایشان در دوره قبل ۱۸ رأی کم آورد و بر ایشان ظلم شد. او مرد کم‌حاشیه دولت است و می‌تواند کمک کند.

 

14:29: مخالفِ صالحی‌امیری:کنسرت با مشروب یکی است؟! 

 

 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است.

 

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز در حالی در این جایگاه مقدس ایستاده‌ام که خدا را شهادت می‌گیرم نیتی جز کمک به فرهنگ این سرزمین ندارم.

 

نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به هنرمندان، اندیشمندان و هموطنان گفت: آنچه می‌گویم تنها دغدغه فردی‌ام نیست بلکه انعکاس وظیفه نمایندگی در مجلس است. از رویش بی‌فرهنگی در عرصه فرهنگی کشور سخن می‌گویم.

 

ناظر مجلس در شورای نظارت صدا و سیما، مدعی شد:  اینجانب برخلاف بسیاری  عزیزان از نزدیک دارای سوابق فرهنگی هستم. حال فرهنگ بدتر از آن است که شما از پس آن بر بیایید. مدتهاست عرصه فرهنگ، عرصه سیاست‌بازی و جناح‌بازی آدم‌های غیرفرهنگی شده است و نفس فرهنگ را به شماره انداخته است. مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است.

 

وی خطاب به صالحی امیری، پرسید: آیا می‌دانید چرا نوبت برای شما باز شده است؟ آقای جنتی نه شهید کنسرت شد و نه به دلیل توجه دولت به دغدغه مراجع کنار گذاشته شد.  اگر خبر ندارید دلیل برکناری جنتی را بعدا به اطلاع شما می‌رسانم. شما خود را چقدر متخصص‌تر از جنتی می‌دانید؟ شما کتاب‌هایی را برای خود منتشر کرده‌اید که بیشتر شبیه کتاب‌سازی است. شما با کدام جرات کتاب «نظریه‌های فرهنگی» را نوشته‌اید؟ کتاب «دانستی‌های یک رایزن فرهنگی» را از کجا آورده‌اید؟ درسش را خوانده‌اید  یا  تجربه‌ای رایزن فرهنگی را داشته‌اید؟

 

قاضی زاده هاشمی مدعی عضویت صالحی امیری در وزارت اطلاعات و مخفی کردن این مسئله توسط ایشان شد و خاطرنشان کرد: آیا سربازی گمنامی شما خدای نکرده باعث سرشکستگی شما بود که از نمایندگان مجلس مخفی کردید؟ «برادر سیدرضا فلاح» این اسم مستعار شماست. ما دست سربازان گمنامی که برای خدمت به مردم وارد می‌شوند را می‌بوسیم. آیا واقعا سربازی گنام را از قلم انداختید یا فکر کردید که نمایندگان حواس‌شان نیست؟ وقتی یک نویسنده یا فیلم‌ساز برای دریافت مجوز سراغ شما به وزارت فرهنگ و ارشاد بیاید آیا به جای موافقت و صدور مجوز، دنبال پرونده‌اش در وزارت اطلاعات می‌گردید؟ آیا دستورها و توصیه‌های بی‌قاعده را برای ممیزی‌ها انجام می‌دهید؟ اگر بر فرض رییس‌جمهور نامه نوشت که فلان بخش فیلم را سانسور کنید چه می‌کنید؟

 

نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: با کدام جنبه یا چهره شما روبرو هستیم؟ گفتید دفتر حوزه علمیه را می‌خواهید در دفتر وزارتی راه بیندازید، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا آن یکی دیگر را؟ در جایی کنسرت را مساوی مشروب الکلی دانسته‌اید، شما باید از افرادی که برای اعتلای موسیقی پاک ایران، تلاش می کنند عذرخواهی کنید.

 

تیم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از استعلامی که از نادران و توکلی انجام داده سخن گفت و افزود: بنده از نادران استعلام کردم مبنی بر اینکه صالحی امیری معذرخواهی کرده یا توبه‌نامه نوشته اما ایشان این مسئله راتکذیب کرد. درباره پرونده دکتر توکلی نیز با وضعیت مشابهی روبرو هستیم.

14:04: سوالات نماینده اصولگرا از صالحی امیری
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: آقایی که می‌گویی فتنه چیست، آقا گفته‌اند فتنه خط قرمز نظام است. دوستان اگر در فتنه نبودند، اعلام کنند، خلاص. افرادی که متهم به فتنه هستند معذرت‌خواهی کنند، آقا گذشت می‌کند اما این آقایان هنوز عذرخواهی نکرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جای فرزندان شهدا یعنی ایثارگان و جانبازان در میان سه وزیر پیشنهادی خالی است. انتظار این بود یکی از این عزیزان از میان فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران معرفی می‌شدند.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس اظهار کرد: مرده باد و زنده باد در پیشگاه خداوند زمانی ارزش دارد که تکلیف شرعی‌مان را انجام دهیم. بینی و بین‌الله به وزرای پیشنهادی به نحوی رای دهیم که در پیشگاه خداوند شرمنده نباشیم.
وی در ادامه نطقش را به طرح سوالاتی از صالحی امیری اختصاص داد و از وی خواست تا به سوالاتش پاسخ دهد.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: آقای صالحی امیری برای مبارزه با نفوذ فرهنگی چه برنامه‌ای دارید؟ در برنامه‌های شما چیزی ندیدم. در کتاب «احیای آسمانی» موضوع اشغال مسجدالاقصی حذف شده با این نفوذ چگونه می‌خواهید مبارزه کنید؟ جای ترویج سطح زندگی اسلامی، تقویت بنیان خانواده و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در برنامه‌های شما خالی است، برای این ها چه برنامه‌ای دارید؟ در زمینه تحول فرهنگی در کشور و در وزارت فرهنگ چه برنامه و طرحی دارید؟
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اهداف کلان‌تان را اعلام کرده‌اید اما درباره برنامه‌های که این اهداف را تحقق خواهد بخشید هیچ برنامه‌ای اعلام نکرده‌اید. از کانونی ترین معضلات فرهنگی کشور مثل کتاب، سینما، مساجد، دیجیتال و کانون فرهنگی است، برنامه‌های عملیاتی شما در این حوزه‌ها چیست؟ در فرآیند صدور مجوز و به‌روزرسانی نظارت بر فعالیت‌های مضر چه برنامه‌ای دارید؟ برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارتخانه و جلوگیری از دخالت سیاست در فرهنگ چه برنامه‌ای دارید؟ همین الان فرهنگ‌سراها به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است که نتیجه عکس می‌دهد.
نوروزی با طرح این پرسش که خصوص‌سازی و دولت سازی در حوزه فرهنگ مطرح است، نوع تعاملات فرهنگی در برنامه‌های شما چیست، ادامه داد: وزارت فرهنگ چه برنامه‌هایی برای تهاجم و نفوذ فرهنگی دارد؟ به نگرانی مراجع عظام تقلید چه پاسخی خواهید داد؟ ایران اسلامی عزیزمان دارای ظرفیت‌های دینی و فرهنگی غنی است. در زمینه اوقاف چه برنامه‌ای دارید؟
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس افزود: در زمینه اقتصاد فرهنگی و پیگیری صنعت فرهنگ به جای صنعت نفت برنامه عملیاتی دارید؟ البته در این زمینه موضع‌گیری کرده‌اید اما راه‌کار عملیاتی ارائه نداده‌اید. آیا در جهت آموزش‌های عمومی برای افزایش سطح آگاهی‌های مستمر با آموزش و پروش، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات برنامه‌ای دارید؟ در حوزه شناساندن افکار ایرانی اسلامی به جامعه چه برنامه‌ای دارید؟ برای فضای مجازی و تحقق اهداف رهبری در این حوزه و ساماندهی آن چه برنامه‌ای دارید؟ در حوزه شبکه‌های اجتماعی چه تدابیری دارید؟ چه برنامه‌ای در زمینه اقتصاد مقاومتی دارید؟
13:50: دانش آشتیانی: یک روز هم بازداشت نشده‌ام
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با بیان اینکه امیدوارم بتوانم بعد از رأی اعتماد نمایندگان دین خود را نسبت به فرهنگیان و معلمان ادا کنم، گفت: در آستانه روز 13 آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم، روزی که خون پاک دانش آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخته شد و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.
وی در ادامه گفت: از آنجایی که دلسوز انقلاب هستم می گویم برای انقلاب، برای دانشجویان و دانش آموزان نگرانم که ببینند کسی که انقدر در راه انقلاب کار کرده آخر بگویند بازداشت شده است در حالی که من حتی یک روز هم بازداشت نشده ام اگر آقای نقوی حسینی مدرکی دارد به هیأت رئیسه ارائه کند و اگر مدرک نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که این فرد بازداشت نشده است چرا که من وفادار به انقلاب و توصیه های مقام معظم رهبری هستم که ایشان با تیزبینی مسائل آموزش و پرورش را دنبال می کند و من می خواهم خواسته ایشان را در رابطه با تحول و نوسازی اجرایی کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: چه کسی در مدت 9 ماه می آید که با این تعداد دانش آموز و معلم و با این وضعیت مالی وزارتخانه، این تصدی گری را بپذیرد جز افرادی که تابع ولایت هستند لذا نباید ولایتمداران را بی انگیزه کرد البته من ناامید نمی شوم و به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب باشد شرکت نداشته و نخواهم داشت از این رو چه رأی اعتماد از نمایندگان بگیرم و چه نگیرم در حوزه آموزش و پرورش خدمت خواهم کرد. 
13:49: حسن نوروزی در مخالفت با صالحی امیری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
** سخنی دارم با دکتر روحانی، با اینکه شمارا مبارزی از قبل انقلاب می شناسم اما جای ایثارگران در سه وزیر انتخابی شما خالی است
** این مرده باد و زنده باد در پیشگاه خدا زمیانی ارزش دارد که تکلیف شرعی انجام شود، اینکه می گویید تا کی می فرمایید فتنه حضرت اقا می گویند فتنه خط قرمز نظام است و اقا می فرمایند ادامه دارد و خود اون افراد هم اقا کد دادند اما انها عذرخواهی نکردند
** از اهداف حوزه فرهنگ و مبارزه با نفوذ فرهنگی در برنامه های شما وجود ندارد
** در کتاب اسمانی اشغال مسجد الاقصی حذف شده چگونه با این نفوذ مقابله خواهید کرد؟
** در زمینه تحول فرهنگی در کشور که از مظلوم ترین وزارت خانه ها است چه طرحی دارید؟ درست است که شما اهداف کلان خود را بیان کردید اما اهداف عملیاتی شما ضعیف است و انتظار داریم توضیح دهید
** در خصوص مبارزه با نفوذ فرهنگی در برنامه های آقای صالحی امیری چیزی وجود ندارد
** در زمینه تحول فرهنگی در کشور وزارت ارشاد اسلامی از مظلوم ترین وزارت خانه ها است چه طرحی دارید؟ درست است که شما اهداف کلان خود را بیان کردید اما اهداف عملیاتی شما ضعیف است و انتظار داریم توضیح دهید
** فعلا فتنه خط قرمز نظام است، باید وزرای پیشنهادی در خصوص آن اعلام موضع کنند 
13:41: از تخریب اثر ملی چشمه های باداب سورت جلوگیری شود
9 نماینده مجلس در تذکری کتبی به رئیس جمهور بر لزوم جلوگیری از تخریب دومین اثر طبیعی ملی مشهور به چشمه های باداب سورت تاکید کردند.
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) و پیش از آغاز بررسی صلاحیت و سه وزیر پیشنهادی تذکر کتبی 9 نماینده به رئیس جمهور را به شرح زیر قرائت کرد:
بر این اساس فاطمه حسینی ، پروانه سلحشوری، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاوشی، پروانه مافی و مهدی شیخ نمایندگان تهران، ناهید تاج الدین نماینده اصفهان، حمیده زرآبادی نماینده قزوین و علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در تذکری به رئیس جمهورخواستار تسریع در رسیدگی به موضوع حفاظت از دومین اثر طبیعی ملی مشهور به چشمه های باداب سورت و جلوگیری از تخریب آن شدند.
13:29: بررسی صلاحیت صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.
13:28: بررسی صلاحیت دانش آشتیانی به پایان رسید، رای گیری در پایان بررسی صلاحیت هر سه وزیر صورت می گیرد 
13:24: درگیری لفظی تاجگردون و نقوی حسینی
 پس از نطق سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، غلامرضا تاجگردون از اعضای فراکسیون امید مجلس اعتراض خود را نسبت به سخنان تند و اتهام‌زنی بدون سند و مدرک نقوی‌حسینی اعلام کرد که این مسئله منجر به درگیری لفظی این دو نماینده شد و در ادامه علی مطهری، محمدمهدی زاهدی، محسن کوهکن، عبدالکریم حسین‌زاده و برخی دیگر از نمایندگان به سمت این دو نماینده رفته و فضا را آرام کردند. 
13:13: توییت حسن روحانی:
دولت بر راه و هدفی که انتخاب کرده و بر پیمانی که با مردم بسته تا روز آخر خواهد ایستاد و در این مسیر از فشار و تخریب، هراسی ندارد.
1048989_956.jpg
 
13:12: آغاز جلسه بعدازظهر مجلس
جلسه بعداز ظهر مجلس به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز شد.
 زنگ آغاز جلسه بعداز ظهر با حضور 148 نماینده مجلس و ریاست علی لاریجانی به صدا در آمد.
نمایندگان قرار است به ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ورزش و آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد بپردازند.
13:09: حاشیه‌های رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی
جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و فرهنگ در حالی برگزار شد که وقایع سال ۸۸ بخش مهمی از اظهارات مخالفان و موافقان را به خود اختصاص داد.
جو انتظامی اطراف بهارستان  از صبح امروز همانند روزهای مشابه خبر از برگزاری واقعه‌ای مهم در مجلس شورای اسلامی می‌داد؛ زنگ آغاز جلسه در حالی به ریاست علی لاریجانی به صدا در آمد که برخی از اعضای کابینه از جمله ظریف و شهیدی (رئیس بنیاد شهید) از همان ابتدا در جلسه حاضر بودند.
۲۵۰ عکاس و خبرنگار نیز این رویداد خبری را پوشش می‌دادند.
طبق ‌آیین‌نامه مجلس قرار بر این شد که ابتدا – بر مبنای حروف الفبا- صلاحیت وزیر آموزش و پرورش یعنی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی بررسی شود اما به دلیل عدم حضور رئیس جمهور ، مجلس وارد دستور دیگری شد و لایحه کمیسیون قضایی در رابطه با حمل سلاح سرد مورد بررسی قرار گرفت. با این وجود جو جلسه به دستور توجهی نداشت و گعده‌های چندنفره در سرتاسر صحن مجلس و همچنین جایگاه هیأت رئیسه شکل گرفته بود.
ساعت ۸:۲۰ دقیقه بود که حسن روحانی با همراهی مطهری، تابش، نعمتی و حسین فریدون وارد مجلس شد. محمدرضا عارف نیز که امروز به دلیل سرماخوردگی دستمال سفیدی با خود به همراه داشت به استقبال آنها رفت.
روحانی توسط نماینده‌ها احاطه شد و حلقه انسانی او تا چند متر گسترش پیدا کرد. اما سخنگوی کمیسیون قضایی بی‌توجه به ازدحام صحن و حضور رئیس جمهور به سخنان خود درباره لزوم ممنوعیت استفاده از سلاح سرد ادامه داد.
پس از پایان صحبت‌های سخنگوی کمیسیون حقوقی، لاریجانی به رئیس جمهور و وزرای حاضر در صحن خیرمقدم گفت و تأکید کرد به دلیل اینکه بحث آغاز شده، نمی‌توان آن را متوقف کرد. در نتیجه با دستور رئیس جلسه، موافقان و مخالفان لایحه کمیسیون‌ حقوقی وارد بحث شدند.
در همین حین ثبت‌نام از نماینده‌ها برای شمارش آراء و نظارت بر آن در جایگاه هیأت رئیسه انجام شد. ازدحام ادامه داشت و دستور جلسه مجلس چیزی غیر از موضوع اصلی جلسه یعنی رأی اعتماد بود.
پس از گذشت دقایقی با پایان یافتن سخنان نمایندگان موافق و مخالف لاریجانی با جدیت از نمایندگان خواست در جای خود حاضر شوند و در رأی‌گیری شرکت کنند. با این تذکر جدی نمایندگان اطراف رئیس جمهور را خالی کردند و کلیات لایحه مورد بحث تصویب شد.
پس از آن حسن روحانی نخستین نطق خود در مجلس دهم را آغاز کرد.
او برای تلاش پنج‌ماهه نمایندگان به آنها خسته نباشید گفت و به تورم ۴۰ درصدی و رشد منفی در آغاز کار دولت اشاره کرد. او معضلات کشور در آن برهه را شبه بحران خواند و به برجام هم گریزی زد و آن را گزینه ملت برای انتخابات آزاد دانست.
روحانی درباره تغییر کابینه نیز گفت: اساس کار دولت بر ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته بلکه تثبیت کابینه و مدیریت قاعده دولت است. اما اگر لازم ببینیم که ترمیم باعث افزایش سرعت و نه تغییر جهت می‌شود آن را انجام می‌دهیم.
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد که دولت از فشار، تخریب و نقد غیرمنصفانه هراس ندارد و اینکه برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند باید در ذهن خود جست‌وجو کنند و علت آن را بیابند.
او از مواضع رسانه‌ها در قبال اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان نیز انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه‌ها خوششان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند و بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.
سخنرانی یک ساعته رئیس جمهور پس از دفاع مختصری از وزیران و اشاره به اهمیت سه وزارتخانه پایان یافت. در این حین رفتار نعمت‌زاده وزیر صنعت که در هنگام سخنان رئیس جمهور روی صندلی خود به خواب رفته بود مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
پس از آن نوبت به موافقان و مخالفان رسید. نخستین مخالف حشمت‌الله فلاحت‌پیشه بود که بر کارآمد نبودن برنامه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت که دانش آشتیانی تحصیلات و سوابق مرتبط با این وزارتخانه را ندارد. اسدالله عباسی وزیر کابینه احمدی نژاد نیز از رئیس جمهور انتقاد کرد که چرا همه مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازد و گفت: بعضی مسائل هست که نمی‌توانیم به گردن دولت قبل بیاندازیم و باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.
در زمان سخنان این نماینده مجلس بود که رئیس جمهور مجلس را ترک کرد و ادامه دفاع از وزرا را بر عهده وزیران پیشنهادی گذاشت.
نقوی حسینی مخالف بعدی بود که وقت ۱۵ دقیقه‌ای خود را به فتنه اختصاص داد.
او گفت آقای منتظری فقیه بود فاسد شد؛ در این هنگام صداهایی در مخالفت با این سخن شنیده می‌شد.
او همچنین چند بار در صحبت‌هایش تأکید کرد: رئیس جمهور دوران جنگ عامل فتنه بوده و با کنایه گفت که امیدوارم فردا به جهنم حواله نشوم و یا به نفهم متهم نشوم. انقلابی‌ها را نفهم ندانید.
نقوی حسینی ترمیم کابینه را نیز فرار رو به جلوی دولت دانست و افزود: آقای آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است.
این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را تهدید به پخش فیلم در مجلس کرد.
او همچنین گزارش مکتوبی از یک خواهر شهید را در مجلس رونمایی کرد و آن را عملکرد آشتیانی در زمان مدیریتش بر یکی از مدارس فارسی‌زبان در انگلیس دانست. نقوی حسینی این گزارش را که به صورت دست‌نویس در چند صفحه A۴ ارائه شده بود در اختیار رئیس مجلس قرار داد و ضمن انتقاد از سه وزیر پیشنهادی، گفت: مگر قحط‌الرجال است که فقط همین سه نفر باید معرفی شوند.
حاشیه‌های نطق نقوی حسینی بعد از پایان صحبت‌های او هم ادامه داشت.
وقتی نقوی حسینی از جایگاه سخنرانان پایین آمد تاجگردون به او اعتراض کرد و بین این دو نفر درگیری صورت گرفت که با وساطت مطهری برطرف شد. اما نقوی حسینی همچنان از آن سوی مجلس فریاد می‌کشید. چند نفر از نمایندگان نقوی حسینی را به آن سوی مجلس هدایت کردند و تعدادی از نمایندگان اصولگرا دور او جمع شدند و حتی با او روبوسی کردند.
بعد از صحبت‌های نقوی حسینی، مهدی شیخ در جایگاه قرار گرفت.
او خطاب به مخالفان، گفت: چرا می‌خواهید فضا را دوقطبی کنید. مگر ما که موافق وزیر صحبت کردیم ضدولایتیم؟ این چه ادبیاتی است که به کار می‌برید؟ آیا این نفاق و انشقاق در نیروهای انقلاب نیست؟ آیا تهمت زدن به نیروهای انقلاب روش پسندیده‌ای است و با اسلام سازگار است؟ ما قرار بود به اخلاق رأی دهیم. آما آیا این اخلاق است؟ انسانیت است؟ کجای شعار انقلاب ماست؟
سخنان شیخ در حالی ایراد می‌شد که سکوتی در مجلس حاکم شده بود و نمایندگان سراپا گوش بودند و گاهاً صحبت‌های او را تأیید می‌کردند.
شیخ نیمی از وقت خود را در اختیار غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده جانباز مجلس قرار داد که از انتهای مجلس و از روی ویلچر نطق خود را مطرح کرد؛‌ او گفت داستان فتنه کی می‌خواهد در این مملکت تمام شود؟ همه یا فتنه‌گر هستند یا کاسب فتنه و یا ساکت فتنه؛ اگر کسی کاسب فتنه باشد که به عنوان وزیر از سوی رئیس جمهور معرفی نمی‌شود؛ چرا از تریبون مجلس دروغ می‌گوییم و تهمت می‌زنیم؟ کسی که استارت فتنه را زد هشت سال هر کاری که در این مملکت می‌خواست کرد و امروز در خیابان‌ها راه می‌رود؛ اختلاس را دادگاه اثبات می‌کند نه ادعای پشت تریبون. اگر پرونده‌ای دارید چرا آن را به قوه قضائیه ندادید؟
پس از پایان صحبت‌های جعفرزاده ایمن‌آبادی تعداد زیادی از اعضای فراکسیون امید دور او را گرفتند و با او روبوسی کردند.
در این زمان نوبت به دانش آشتیانی رسید که صحبت‌های خود را بدون حاشیه آغاز و بر مشکلات فرهنگیان و پیشرفت وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد.
او کهنگی مدارس و اقتصاد آموزش و پرورش را از مشکلات این وزارتخانه دانست و تأکید کرد که به تنهایی نمی‌تواند بر مشکلات فائق آید.
هنوز هفت و نیم دقیقه از صحبت‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باقی مانده بود که لاریجانی صحبت‌های او را قطع کرد و برای برگزاری جلسه بعدازظهر از نمایندگان رأی مثبت گرفت.
در نتیجه تا ساعت یک بعدازظهر تنفس اعلام شد و بقیه روند رأی اعتماد به جلسه بعدازظهر موکول شد.
12:27: توزیع نامه‌ علیه وزیر پیشنهادی در مجلس 
نماینده مردم لنگرود در مجلس نسبت به توزیع نامه از سوی برخی از نمایندگان در صحن مجلس انتقاد کرد.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی طی تذکری پیرامون توزیع نامه در صحن علنی مجلس از سوی برخی از نمایندگان انتقاد کرد. 
براساس اخبار به دست آمده این نامه پیرامون سوابق مدیریتی مسعود سلطانی فر بوده است. 

11:57: جعفرزاده: آقای لاریجانی کمک کنید گزینه‌های پیشنهادی رییس‌جمهور رای بیاورند

 

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی گفت: این مجلس با رای به دانش‌آشتیانی ثابت می‌کند هم ولایت‌مدار است و هم حامی و کمک کننده ملت و دولت.

 

غلامعلی جعفرزاده در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، از رییس‌مجلس خواست کمک کند تا  گزینه‌های پیشنهادی رییس‌جمهور رای بیاورند و ادامه داد: مردم دچار مشکل هستند، چشم فرهنگیان امروز به مجلس است که آیا به وزرای پیشنهادی دولت رای می‌دهد؟

 

وی گفت: داوطلب شده بودم و خواهش کردم اجازه بدهند از آشتیانی دفاع کنم؛ و الا اسمم برای دفاع از ایشان در نیامده بود.

 

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: امروز، روز اول ماه صفر است. دین ما دین دفاع از مظلوم است و دین اخلاق‌مداری است؟ داستان فتنه تا کی باید زنده نگهداشته باشد؟ اگر فردی فتنه‌گر است که باید محاکمه شوند، ساکتین فتنه هم که به دلیل منافع‌شان، ساکت بودند و  کاسب فتنه هم که برای این پست نامزد نمی‌شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بررسی کردیم که ایشان اصلا بازداشت نشده است؛ اصلا در مجلس ششم نبود که بخواهد بازداشت شود.

 

وی افزود: از فتنه می‌گوییم و از سران فتنه که ۸ سال هر بلایی که دل‌شان خواست سر کشور آوردند. برای دوستانی که نسبت به این مسئله سکوت کردند، متاسفم.  حالا به دوستان ما برچسب فتنه می‌زنند. مگر نهادهای امنیتی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تایید نکرده‌اند؟

 

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: ایشان مدیر مدرسه مفید بود که از ۳۰۰ دانش‌آموز این مدرسه ۷۰ نفر شهید شدند.

 

جعفرزاده خطاب به مخالفان وزیر پیشنهادی پرسید: اگر ادعا می‌کنید که از آقای آشتیانی پرونده دارید، چرا پرونده خود را به قوه قضاییه نمی‌دهید؟

 

نماینده مردم رشت در مجلس اظهار کرد: می‌گویند ایشان عضو آموزش و پروش نیست. مگر آقای نجفی که بعد از انقلاب از  وزارت علوم به آموزش و پرورش رفت، عضو آموزش و پرورش بود؟ فرهنگیان به دنبال فردی هستند که مشکلات‌شان را حل کند. رییس هیات دولت هم از مقام معظم رهبری حکم تنفیضی گرفته و تاکید دارد آشتیانی با هیات وزیران هماهنگ است و در مدت کوتاهی می‌تواند این وزارت‌خانه را اداره کند.

 

وی با طرح این پرسش که اگر مجلس به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور رای ندهد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: اگر رای ندهیم تا سه ماه آینده فردی نیست که از بودجه آموزش و پروش و وزارتخانه‌های ورزش و فرهنگ دفاع کند.

 

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به سخن حجت‌الاسلام شیخ موافق وزیر پیشنهادی، گفت: ایشان گفتند احساسی سخن گفتند، چه احساسی؟ عقلای مردم و کشور در مجلس جمع‌اند. همه ما نگرانیم و از همه چیز از جمله دارایی و جان‌مان گذشتیم و به پای  دفاع از نظام، ولایت فقیه و کشور ایستاده‌ایم.

 

جعفرزاده خطاب به منتقدان وزیر آموزش و پرورش هشدار داد: مجلس دهم، مجلس ولایتمدار است اما با تهمت، افترا و دروغ آخرتش را به دنیایش نمی‌فروشد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت دچار مشکلات زیادی است، خاطرنشان کرد: درآمدهای گمرکی، مالیاتی و نفتی دولت با مشکل روبروست.

 

11:52: ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به بعداز ظهر موکول شد

 

ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی به جلسه ظهر امروز مجلس موکول شد.

 

به گزارش ایسنا، با اعلام هیات رئیسه و پس از رای گیری از نمایندگان با 183 رای موافق مقرر شد جلسه بررسی صلاحیت دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی فر به جلسه بعد از ظهر مجلس که از ساعت 13 آغاز می شود موکول شود

  

11:50: دانش آشتیانی: محور کلی برنامه‌ام در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست رهبری است

 

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ابراز امیدواری به اینکه بتواند پس از رأی اعتماد دین خود را به فرهنگیان ادا کند، تأکید کرد که محور کلی برنامه‌اش در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: از همه نمایندگانی که در طول این چند روز در جلسات مختلف مباحث تخصصی را در رابطه با آموزش و پرورش مطرح کردند و نقطه نظرات مفید و کلیدی ارائه کردند سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانم پس از رأی اعتماد به عنوان یک خدوم ملت نسبت به آموزش و پرورش و معلمان دینم را ادا کنم.

 

وی افزود: از وزرای قبلی آموزش و پرورش خصوصاً آقای فانی کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم که در تمام مراحل در جهت ارتقای نظام آموزشی تلاش کردند.

 

دانش آشتیانی با اشاره به فرا رسیدن 13 آبان روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یادآور شد: در این روز خون پاک دانش‌آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخت.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌ام در چهار بخش تدوین شده است،‌ گفت: مهمترین دغدغه‌ام آن است که باید آموزش و پرورش را بخش سرمایه‌ای کشور و نه بخش مصرف کننده دانست. مدرسه باید مهمترین واحد تأثیرگذار در توسعه کشور به شمار آید.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه محور کلی برنامه‌اش در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است،‌ گفت: برنامه پیشنهادی‌ام واقع‌گرایی به تحول در نظام ‌آموزش و پرورش است، البته نمایندگان مخالف مطرح کردند که این برنامه اجرایی نیست. مسلماً احقاق تحقق آن در هشت ماه میسر نیست اما در انتهای برنامه‌ام، برنامه کوتاه مدتی منطبق با برنامه درازمدت آورده‌ام.

 

دانش آشتیانی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش گرفتار بیماری‌های ساختاری است،‌ گفت: مسأله آموزش و پرورش مسأله ملی است و حجم ‌آن به اجماع ملی نیاز دارد. مطمئناً بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه خودش برسانم. همه نمایندگان و دولت باید کمک کنند تا آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی و اهمیت‌دار کشور تلقی شود.

 

11:49: کنایه یک نماینده به روحانی: امیدوارم به جهنم حواله نشوم و به بی سوادی و نفهمی محکوم نشوم

 

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست بلکه مرکز تعلیم وتربیت است.

 

سید حسین نقوی حسینی در سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ابتدا چند بار تکرار کرد که رئیس جمهور دوران جنگ عامل فتنه بود اما بعد جمله‌ی خود را به این شکل اصلاح کرد و گفت: نخست وزیر دوران جنگ عامل فتنه شد.

 

وی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما هر بار به مجلس آمده صحبت می‌کنید وبعد تشریف می‌برید. همانطور که خود فرمودید ما از نقد استقبال می‌کنیم، بنده هم جسارت کرده وحرفهایی را به شما می‌گویم امیدوارم که به جهنم حواله نشوم. امیدوارم به بی سوادی  و بی انقلابی و نفهمی محکوم نشوم.

 

وی افزود: آقای رئیس جمهور انقلابی‌ها می‌فهمند متهم نکنید درست نیست. مگر در دولت جنابعالی به من رای داده نشد، احترام بگذارید ما انقلابی هستیم.

 

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای رئیس جمهور این اقدام شما ترمیم کابینه نیست در جهت مطالبات مردم هم نیست. مردم امروز رفاه و رونق می‌خواهند . مردم جوانانشان با مدارک فوق‌لیسانس و دکترا بیکار هستند. دولت دراین مسیر چه قدمی برداشته است؟

 

نقوی حسینی اظهار کرد: آقای فانی را  مجلس می‌خواست استیضاح کند. دولت فرار رو به جلو کرد. در مورد آقایان جنتی و گودرزی هم بحث کارآمدی نبود. مباحث دیگری مطرح بود.

 

وی درادامه اظهارکرد: با آموزش و پرورش این کارها را نکنید، آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست مرکز تعلیم وتربیت است و متعلق به همه ملت ایران. این وزارت‌خانه یک میلیون و صد هزار معلم دارد چرا سیاسی برخورد می‌کنید.

 

نماینده ورامین در مجلس افزود: آقای رئیس جمهور وزیر شما کاملا بازیگر سیاسی است بنده در گورم باید پاسخگوی رایم باشم. ما رای می‌دهیم باید جوابگو هم باشیم. باید از عزت و استقلال و آزادی و ولایت فقیه دفاع کنیم و در برابر فتنه بایستیم در حالی که زویر شما بازیگر نقش فتنه است و در مجلس قبل هم بیش از 70 رای نیاورد.

 

نقوی در ادامه اظهار کرد: دانش آشتیانی اولین مدیر مدرسه تهران است که به جرم فتنه بازداشت می‌شود. آقای رئیس جمهور چرا این گونه صحبت می‌کنید. چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس معرفی می‌کنید. آیا در بین این همه معلم یک نفر شایسته وزارت‌خانه نیست. شما دانش آشتیانی را در مجلس قبل برای وزارت علوم معرفی کردید. آیا این کارها حاشیه‌ سازی نیست.

 

وی ادامه داد: شما که شعار عقل گرایی می‌دهید این همه سند فتنه مطرح شده شما دوباره همان فرد را معرفی می‌کنید. به این توجه داشته باشید که آموزش و پرورش گره دارد. معلمان انگیزشان را از دست دادند. حق آموزش  و پرورش نیست که این گونه با آن برخورد شود.

 

نقوی در ادامه بار دیگر با مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور گفت: شما تعریف جدیدی از فساد ارائه کردید می‌گویید این اختلاس نیست. این وام است. آیا ملت حرفهای ما رانمی‌شنوند. مطابق تعریف جنابعالی در دولت شما 8 هزار میلیارد  تومان به 30 نفر وام داده شده، آیا این اختلاس نیست؟ چرا موافقان وزیر در این موارد صحبت نمی‌کنند.

 

نقوی در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد:‌دانش آشتیانی موسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضاء کننده‌ی بیانیه‌های مختلف در سال88 و حمایت کننده از تحصن‌های غیر قانونی بوده است. اسناد آن را می‌دهم بیایید ببینید.

 

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: آقای دانش آشتیانی بورس دولت هاشمی رفسنجانی در انگلیس بود و انشاءالله که بدون رابطه و بر اساس صلاحیت بوده باشد که وی در مدرسه ایرانیان مشغول تدریس شد. در آن مدرسه خواهر یک شهید گزارشی از عملکرد وی را برایم فرستاده است. آن رابه رئیس مجلس می‌دهم شما هم بیایید ببینید.

 

وی برخی ازمدارکی که در اختیار داشت را به رئیس مجلس ارائه کرد وگفت : اینها واقعیت است کسی که در دل و قلب خود راضی باشد دولت جمهوری اسلامی ایران شکست بخورد صهیونیست است. آیا ما نمی‌خواهیم دولت شکست بخورد. آقای روحانی مامی‌خواهیم دولت موفق و پیروز باشد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با اقتدار حرکت می‌کند، در لوزان شرط گذاشتیم پذیرفتند. الان هم دلمان می‌خواهد وزیری در آموزش و پرورش بیاید که شایسته باشد.

 

وی اضافه کرد:آیا در مجموعه دولت، غیر از این سه نفر افراد دیگری نبودند که معرفی شوند. قحط الرجال است؟

 

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: امروز روز امتحان مجلس دهم است. مجلس نهم در مقابل فتنه ایستاد. به رئیس جمهور گله می‌کنم. مگر آقا نفرمودند فتنه خط قرمز نظام است، آیا دولت خط قرمز نیست . فقط مجلس و قوه قضاییه جزء خط قرمز هستند. 

 

11:48: محمدی:‌ دانش آشتیانی دست پرورده شهید رجائی است

 

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:دانش آشتیانی دست پرورده رئیس جمهور شهیدمان، شهید رجائی است که در کنار ایشان خدمات ارزنده‌ای انجام دادند.

 

داوود محمدی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد گفت: آقای دانش آشتیانی از اعضای فعال انجمن‌های اسلامی، انقلابی دانشگاه‌ها در پیش از انقلاب بودند و در ابتدای انقلاب لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تن کردند و در رعایت احکام اسلامی همیشه در بین مدیران مثال زدنی بودند.

 

وی افزود: در زمینه تعلیم و تربیت آشنا به علوم تربیتی و علم معلمی هستند و عملکرد موفقی در مدیریت موسسه آموزشی مفید داشته اند و در حوزه های مدیریت خرد و کلان کشور حضور داشتند.

 

وی تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی در سه دوره، در وزارت علوم معاونت این وزارتخانه را بر عهده داشتند که در هر سه دوره عملکرد موفقی را به جای گذاشتند و در استان‌های محروم کشور نیز مدارسی تاسیس کردند که به عنوان مدارس نمونه کشوری شناخته شد و قطعا با این عملکرد و سابقه و برنامه می‌توانند در آموزش و پرورش گره‌گشای مشکلات کشور باشند.

 

11:47: شیخ: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر داشت را انقلابی‌تر بدانیم؟

 

 نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنده شهادت می‌دهم که اگر لحظه‌ای احساس کنم هر فرد و وزیری بخواهد در برابر جریان مقدس انقلاب بایستد به عنوان اولین نفر در برابرش بایستم.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مهدی شیخ در دفاع از وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش، گفت: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر کرد، انقلابی‌تر بدانیم؟ تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم؟

 

نایب رییس فراکسیون روحانیت مجلس گفت: خودم را برای موافقت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آماده کرده بودم اما سوالی دارم، تا کی می‌خواهید این روند را ادامه دهید؟ فردی آمد و وارد سیاست شد و سال‌ها نیروهای نظام را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت. به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم.

 

شیخ با انتقاد از سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: مخالفان و موافقان وزیر چه کسانی بودند. آقای ابوالفض سروش و آقای محمدی هر دو جانباز و آزاده هستند. آقای جعفرزاده نیز جانباز دفاع مقدس هستند. آیا امثال این آقایان کافر و ضدولایت فقیه هستند؟ این چه ادبیاتی است؟ این چه رفتار ضداخلاقی است؟ تا کی می‌خواهید این روش را ادامه دهید؟ آیا این نفاق و ایجاد انشقاق در نیروهای انقلاب نیست؟ با تهمت زدن و انگ زدن به نیروهای وفادار به انقلاب و به نیروهایی که  عمر و هستی‌شان را در راه انقلاب و نظام گذاشتند، تهمت نفاق بزنیم؟ آیا این کار با اسلام و با اخلاق  و سیاست‌مداری سازگار است؟

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: قرار بود به اخلاق رای  بدهیم. انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها و اخلاق بود. آیا این اخلاق و انسانیت و ارزش است؟ این رفتار کجای شعار انقلاب و راه شهداست؟ آیا دامن زدن به تفرقه، در قرآن آمده است؟ وظیفه ما در برابر تفرقه دشمن چیست؟ در آن تنور باید بدمیم یا باید آن را خاموش کنیم؟ حرکت دوستان عزیزم به کدام یک شباهت دارد؟ آیا زنده نگهداشتن اختلافات و نفاق‌ها که افرادی متاسفانه بدور از اخلاق ایجاد کردند، نیست؟

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عذرخواهی می‌کنم که حالت احساسی پیدا کردم. عقده‌ای بود که در دلم جمع شده بود. باید سیاستی اخلاق‌مدارانه و انسان‌مدارانه در پیش بگیریم.

 

 11:46: اشکال آیین‌نامه‌ای در سخنان رئیس جمهور وجود نداشته است

 

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سه نفر از نمایندگان در رابطه با صحبت‌هایی که رئیس جمهور مطرح کرد، گفت: به لحاظ آیین‌نامه‌ای اشکالی وجود ندارد و تخلف از آیین نامه صورت نگرفته است.

 

هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس در تذکری با استناد به ماده 206 آیین نامه مجلس، گفت: مطالبی که رئیس جمهور بیان کرد مفید بود و ما خوشحال می‌شویم از اینکه در جلسه دیگری از ایشان دعوت به عمل بیاید که در مجلس حضور داشته باشند و در مورد مسائل اقتصادی هم صحبت شود.

 

وی افزود: از اینکه تورم یک رقمی شده است دست مریزاد می‌گوییم اما بخشی از این موضوع دامن زدن به مسأله رکود است.

 

قوامی در ادامه اظهار کرد: ضمن احترام به رئیس جمهور بهتر بود که ایشان در رابطه با برنامه‌های وزرای پیشنهادی خود هم بیشتر توضیح می‌دادند. اینکه در مجلس نهم هم آنها نتوانستند رأی بگیرند.

 

لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: طبق آیین‌نامه رئیس جمهور می‌تواند راجع به برنامه‌ها صحبت کند اما آنچه هم که مطرح شد اشکال آیین‌نامه‌ای ندارد.

 

بر اساس این گزارش، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز، اظهار کرد: رئیس جمهور که خود حقوقدان هستند بهتر بود در خصوص برنامه‌ها و شخصیت وزرای پیشنهادی صحبت می‌کردند. اینکه یک طرفه صحبت شود و ما فرصت نداشته باشیم تا سوالاتی را هم که داریم بیان شود صحیح نیست.

 

علی لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر، گفت: تذکر شما بر اساس ماده 206 آیین‌نامه وارد نیست. ممکن است سلیقه شما چیز دیگری باشد. به هر حال برخی از کابینه تغییر می‌کند اما از نظر آیین‌نامه هم اشکالی وارد نیست و تخلفی صورت نگرفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی نیز در تذکری با استناد به ماده 206 آیین‌نامه، گفت: چرا سوالاتی را که دادیم از رئیس جمهور پرسیده نشد؟

 

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: سوالی که امضا ندارد و به دست من برسد چطور می‌توانم بپرسم؟ سوالات نه امضا دارد نه متولی و مشخص نیست چه کسی مطرح کرده است.

 

11:27: تصویری از جمع شدن نمایندگان به دور غلامعلی جعفرزاده نماینده جانباز موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

1048744_631.jpg

 

11:26: تذکر قوامی: رئیس جمهور باید به جای 45 دقیقه سخنرانی در مورد مسائل اقتصادی، راجع به برنامه‌های وزاری پیشنهادی صحبت می‌کرد

 

11:25:  تذکر حاجی دلیگانی: رئیس جمهور باید بیشتر به تشریح برنامه‌های وزرای پیشنهادی می‌پرداخت

 

حاجی دلیگانی: رئیس جمهور باید بیشتر به تشریح برنامه‌های وزرای پیشنهادی می‌پرداخت/ لاریجانی: سلیقه شما این گونه است اما تخلف آیین نامه‌ای انجام نشده استنماینده مردم شاهین شهر گفت: رئیس جمهور طی اظهارات خود باید بیشتر به تشریح برنامه‌ها و ویژگی‌های وزرای پیشنهادی می‌پرداخت.

 

11:24:  تذکر سلیمی: رئیس مجلس باید سوالات نمایندگان را از رئیس جمهوری می‌پرسید

 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: لاریجانی باید سوالات مکتوب نمایندگان را از رئیس جمهور می‌پرسید.

 

11:23: نقوی حسینی در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

* شهید فهمیده از متون درسی ما حذف شد و این به واسطه آقای دانش آشتیانی بود و برخی منصوب به شهید رجایی شدند و من عرض می کنند نخست وزیر دوران جنگ عامل فتنه بود! حالا شما فردی را منصوب می کنید به خانواده علما! و این ها ملاک نیست

 

* آقای رئیس جمهور شما که به حرف نمایندگان گوش نمی کنید و مجلس را ترک می‌کنید اما حرف مارا بشنوید، امیدوارم به جهنم حواله نشوم

 

* مطالبات دولت چیزهای دیگر است، آموزش و پرورش جای کار سیاسی نیست و این وزیر شما کاملا یک بازیگر سیاسی است

 

* اسناد فتنه ارائه شده و از بین سه هزار مدیر مدرسه تهران ایشان منتسب شد به فتنه

 

* آقای رئیس جمهور چرا کارت زرد مجلس را مجدد به مجلس معرفی می کنید، این توهین و حاشیه سازی نیست؟، شما که شعار عقل گرایی می دهید این عقل گرایی است؟

 

* امروز آموزش و پرورش گرفتار است و معلمان فراموش شده اند و حق آموزش پرورش نیست با آن بازی کنید

 

* صندوق ذخیره شان را ببینید این چگونه است، این اختلاس نیست که 8000 هزار عرق معلمان را بدهیم به 30 نفر؟ و شما می گویید این وام است؟

 

* اقای دانش آشتیانی موسس حزب منجله مشارکت است

 

* امضا کننده بیانیه های مختلف در فتنه 88 است، ایشان بورس دولتی آقای هاشمی رفسنجانی بودند در حالی که معلمان شما می دانید چه مراحلی را طی می کنند و ایشان بدون آزمون مشغول به تدریس می شوند

 

* کسی که در دلش راضی باشد دولت جمهوری اسلامی شکست بخورد صهیونیست است!

 

11:22: محمدی در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

* آقای دانش‌آشتیانی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کامل برخوردارند و از معلمین بسیار موفق رشته ریاضی بودند و اگر بحث تحصیلات را بخواهیم قرار دهیم خب شهید رجایی هم معلم موفقی در زمینه ریاضی بودند و کارهایی که در اموزش پرورش انجام دادند نشان می دهد می توانند سکان آموزش و پرورش را در دست بگیرند

 

* دانش‌آشتیانی در وزارت علوم مسئولیت های مختلفی داشت و موفق بود که اگر توانمندی نداشت به عنوان معاون در سه دوره انتخاب نمی شدند 

11:15: خواب و بیدار نعمت‌زاده

1048693_234.jpg

ساعت 9:30 دقیقه است و حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان همچنان به سخنرانی خود ادامه می دهد. سکوتی در صحن حکم‌فرماست؛ همه نمایندگان به دفاعیات روحانی از 3 وزیر پیشنهادی گوش می‌دهند. دوربین مجلس لحظه‌ای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در حالی که چشمانش بسته است، شکار می‌کند.

 البته برخی عکاسان صحن نیز روایت می کنند که نعمت زاده در حالت خواب مشاهده می‌شود. لحظاتی بعد نعمت‌زاده با چشمانی باز برروی صندلی خود جابه جا می شود که نشان از خواب و بیداری وی در جلسه رأی اعتماد دارد.

  

 11:07: عذر عارف برای «روبوسی» کردن با روحانی

 رییس جمهور روحانی برای اولین بار پس از تشکیل مجلس دهم و در جلسه اخذ رای اعتماد به بهارستان رفت و طبعا عکاسان می خواستند صحنه مواجهه او با رییس فر‌اکسیون امید را ثبت کنند اما این اتفاق نیفتاد. منتها نه به دلایل سیاسی زیرا عارف و فراکسیون امید پیش تر اعلام کرده بودند از وزیران پیشنهادی حمایت می کنند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است پس از آن که روحانی  به همراه علی مطهری نایب رییس دوم مجلس و محمدرضا تابش به اتفاق محمد  نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور وارد صحن علنی مجلس شد پیش از همه محمد رضا عارف نماینده اول تهران و رییس فراکسون امید به استقبال رفت اما در حال که دستمالی بر دهان داشت و نشان می داد به عارضه سرماخوردگی مبتلاست و به همین خاطر از مصافحه عذر خواست.

 

 جالب این که با وجود مشاهده دستمال بر چهره عارف رییس جمهور می خواست با او روبوسی کند ولی رئیس فراکسیون امید امتناع ورزید و به جای مصافحه، شانه های هم را بوسیدند.

11:06 ابوالفضل سروش به عنوان موافق دانش آشتیانی:

* دانش آشتیانی مدیر استراتژیک و تحول خواه است 

* آموزش و پرورش را مصرف کننده صرف نمی داند بلکه به دنبال کسب منابع جدید و مدیریت بهینه منابع است 

* به آشتیانی رای می دهم چراکه در برنامه اش شایستگی و صلاحیت حرفه ای معلمان را مبنای نظام پرداخت می داند و آموزش و پرورش را مصرف کننده نمی داند و وی مدیر استراتژیک و تحول خواه است 

* ایشان پرورش یافته خانواده روحانی هستند و شخصیت انقلابی در صحنه های مختلف دارند

10:27: عکس گرفتن  یک نماینده از روحانی

 1048590_183.jpg

 

 

10:25: رئیس جمهور جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را ترک کرد

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشومان که از صبح امروز برای دفاع از وزاری پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود، دقایقی پیش نشست علنی مجلس را ترک کرد.

علاوه بر وزرای پیشنهادی برخی از وزرای کابینه دولت یازدهم نیز که با روحانی وارد مجلس شده بودند، همچنان در جلسه علنی حضور دارند. 

10:06: نمایندگانی که در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی صحبت می کنند

 

نمایندگانی که به عنوان مخالف و موافق سه وزیر پیشنهادی صحبت خواهند کرد مشخص شدند.

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی

 

موافقان: آقایان سروش و شیخ

 

مخالفان :  آقایان  فرشادان و فلاحت پیشه

 

مسعود سلطانی فر

 

موافقان : موسوی و امینی فر

 

مخالفان :  آقایان شکری و فلاحت پیشه

 

سیدرضا صالحی امیری

 

موافقان : آقایان بیرانوندی و تابش

 

مخالفان : آقایان نوروزی و  ذوالنور

 

10:04: روحانی: برخی به دروغ در خیابان خبر فساد جار می‌زنند، بالا پایین کردن فساد لذت بخش است؟!

 

گزیده سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی: 

 

**دولت یازدهم در آغاز کارش با مشکلاتی رو به رو بود که شاید نام آن را بحران ها نامید و هیچ دولتی پس از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با تورم بیش از 22 در صد رو به رو باشد در حالی که این دولت با تورم بیش از 40 درصد و رشد منفی کار خود را آغاز کرد

 

**دولت یازدهم با معضلاتی شبه بحران رو به رو بود

 

**دولت ناچار بود در اولین قدم در کارهای خودش به بحث سیاست خارجی و اقتصادی بیش از دیگر بخش ها توجه کند

 

** دولت معتقد است زیربنایی ترین مسئله موضوع فرهنگ است اما به دلیل شرایط ما باید از معضل پیچیده سیاسی و اقتصادی عبور می کرد

 

** دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم های روشنی برداشته که آمار و ارقام به خوبی نشان دهنده است

 

** از تورم بالای 40 درصد به تورم یک رقمی و زیر 8 درصد رسیدیم

 

**در زمینه رشد هم به رشد 4.4 رسیدیم

 

** اینکه ایران به چه کسی نفت بفروشد در اختیار ملت به ایران است و اینکه نفت را به چه ارزی بفروشیم هم انتخاب با خود ملت ایران است

 

 ** دیگر نمی توانند بگویند با فلان ارز و فلان کشور فقط نفت بفروشند

 

** بعضی می گویند 10 ماه مانده چرا ترمیم کابینه؟ اگر ضرورتی نیازباشد و مدیر تازه نفسی نیاز باشد برای خدمت به مردم رئیس جمهور در این زمینه تردیدی به خود را نمی دهد

 

** اصل ما تردید و ترمیم نیست اما اصل ما خدمت به مردم است

 

** دیشب رهبری در جلسه مهم مقابله با اسیب اجتماعی فرمودند: برای مبارزه با اسیب اجتماعی حتی انهایی که به دین اعتقاد ندارند اگر ایران را قبول ندارند باید وارد میدان شوند.

 

**مگر می شود در جامعه ای زندگی کنیم که اعتیاد ما خدایی نکرده رو به افزایش باشد و ما راحت بخوابیم

 

** امارها نشان می دهد در 6 ماه گذشته امار اعتیاد و طلاق کاهش پیدا کرده است، همان کاهش چند درصدی هم امیدوار کننده است

 

** ما دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم یا استعفای انان را بپذیریم، یک دورانی بود که ترمیم تبدیل شده بود به قاعده و تثبیت کابینه استثنا

 

** امروز تثبیت کابینه قاعده ما است، اگر ببینیم ترمیم کابینه جهت دولت را تسری می دهد آن را انجام خواهیم داد، دولت از نقد هراسی ندارد و برای ما رضای خدا مهم است

 

**  ما را چه شده است در شرایطی که همه کشورهای نفت خیز مانند کشور ثروتمندی همچون عربستان دچار بحران اقتصادی شده و این ایران است که تورمش کاهش یافته و اشتغال داشته و 30 میلیارد دلار ذخیره لازم داشته است

 

** امروز همه سازمان های بین المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران امن‌ترین کشور برای سرمایه گذاری خارجی است

 

**فضای مجازی تقصیر ندارد و آن چیزی که مقصر است محتواست، باید ان را غنی کنیم و ما باید انقدر جاذبه برای اسلام ایجاد کنیم که همه به آن شبکه ها مراجعه کنند

 

**ما باید جاذبه ای در اسلام ایجاد کنیم که به راه دینی و فرهنگی مراجعه کنند و این بار سنگین بر دوش ورزش و جوانان است

 

** آن چیزی که مقصر است محتوا است باید محتوا را غنی کنیم باید شبکه هایی ایجاد کنیم که همه عاشقان ایران در سراسر دنیا کاربر آن شبکه باشند

 

** اگر فسادی گوشه ای هست بعضی ها برای‌شان بالا پایین کردن فساد لذت بخش است، باید با فساد مبارزه کنیم نه اینکه کار بد را شیوع دهیم

 

** بدهی معوقه ای بوده می گویند اختلاس است، نگذاریم با این حرف ها عده ای کشور را هو کنند

 

** بعضی ها در فساد عادی سازی می کنند و به جای مبارزه با آن را بزرگ می کنند، کار بد را نباید شیوع داد

 

** از اقای جنتی به دلیل تلاش در وزارت ارشاد تشکر می کنم اما هم خود ایشان استعفا دادند و هم نیاز بود یک مدیر با روحیه جدید که بتواند مسئولیت را به سمت اهداف نظام است پیش ببرد

 

 09:51: مجلس امروز در جلسه رأی اعتماد نماینده غایب نداشت

عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که مجلس در جلسه امروز خود غایب و تأخیرکننده نداشت.

قرار است تا در جلسه امروز صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. 

 09:35: تصویری از استقبال نمایندگان مجلس از دکتر روحانی در بدو ورود به صحن علنی مجلس

1048486_689.jpg
1048485_232.jpg

 

1048400_447.jpg

 

 09:12: آغاز سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

 سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس لحظاتی پیش آغاز شد.

حجت‌الااسلام والمسلمین حسن روحانی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود صبح امروز به مجلس شورای اسلامی رفته است، لحظاتی پیش سخنرانی خود را در دفاع از دانش آشتیانی، سلطانی فر و صالحی امیری آغاز کرد.

روحانی یک ساعت فرصت دارد تا از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند. 

08:50 نظر منفی فراکسیون ولایت به آشتیانی و صالحی امیری 

 

عضو فراکسیون ولایت با بیان اینکه در جلسه مجمع عمومی فراکسیون ولایت رای‌گیری در خصوص وزرای پیشنهادی انجام نشد، گفت: جو جلسه نسبت به دانش آشتیانی و صالحی امیری منفی بود.

 

محمدجواد ابطحی در خصوص جلسه فراکسیون ولایت با سه وزیر پیشنهادی گفت: جو جلسه نسبت به آقای آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی منفی بود.

 

نماینده مردم خمینی شهر اظهار داشت: بعضی از اعضای فراکسیون نسبت به رزومه کاری و سابقه سیاسی این افراد انتقاد داشتند.

 

ابطحی گفت: یکی از نمایندگان از آقای آشتیانی خواست فتنه را محکوم کنند که ایشان سکوت کرد و این کار را انجام نداد. 

 

08:44: جزئیات برنامه جلسه رای اعتماد به وزرا

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را بررسی خواهند کرد که می توان گفت قبل از جلسه علنی تکلیف وزرا در فراکسیون های سیاسی مجلس مشخص شده است.

 

عصر دوشنبه وزرای پیشنهادی در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید در حالی حضور خواهند یافت که پیش از این شورای مرکزی فراکسیون امید اعلام کرده است که نظرش در مورد سه وزیر پیشنهادی مثبت است.

 

مجمع عمومی فراکسیون ولایت شامل فراکسیون های مستقلان و اصولگرایان نیز صبح روز سه شنبه ساعت ۶.۳۰ به دعوت علی لاریجانی رئیس فراکسیون ولایت با حضور وزرای پیشنهادی تشکیل جلسه خواهد داد تا برنامه وزرای پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد احتمال رای گیری در مورد هر یک از وزرا در جلسه مجمع عمومی فراکسیون ولایت وجود دارد.

 

صبح روز سه شنبه جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی ساعت ۸ صبح آغاز می شود. طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در موارد معرفی یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‌ ها و ترکیب هیأت‌ وزیران آغاز می شود.

 

در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌ گیرد، رئیس جمهور می‌ تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‌طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأی‌ گیری به عمل می‌ آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی‌ گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

 

بر این اساس امروز ابتدا رئیس جمهور سخنرانی می کند البته رئیس جمهور می تواند در آخر جلسه هم سخنرانی کند. بعد از آن بررسی رای اعتماد به فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار قرار می گیرد که نیم ساعت مخالفان و نیم ساعت موافقان و نیم ساعت هم وزیر پیشنهادی سخنرانی خواهد کرد.

 

 بعد از آن بررسی رای اعتماد به رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار می گیرد که احتمالا سخنرانی موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی به نوبت عصر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کشیده خواهد شد.

 

طبق آیین نامه مجلس نوبت صبح مجلس ساعت ۱۲ به پایان رسیده و نوبت عصر مجلس ساعت ۱۴ آغاز می شود. در نوبت عصر بررسی رای اعتماد به مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز در دستور کار قرار می گیرد. در پیان نمایندگان رای اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی را در گلدان ها می ریزند. جلسه نوبت صبح و عصر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به صورت زنده از شبکه خبر پخش خواهد شد. 

 

08:37 حمایت قاطع فراکسیون امید از وزرای پیشنهادی

 

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: از زمانی که آقای رئیس‌جمهور سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس معرفی کردند فراکسیون امید هم فعالیت خود را در این راستا آغاز کرد . برخی اعضای فراکسیون سوالات کلی در این زمینه داشتند که ما این موضوع را در جلسه ای با نمایندگان دولت آقایان امیری و نوبخت مورد بررسی قرار دادیم و به سوالات و ابهامات دوستان پاسخ داده شد البته ما وارد مصادیق نشدیم بلکه در مورد تعیین کابینه و ضرورت آن و جهت گیری دولت مباحثی مطرح شد و بلافاصله سه کمیته در فراکسیون تشکیل شد تا برنامه های سه وزیر پیشنهادی ، عملکرد و شایستگی را مورد بررسی قرار دهند.

 

وی افزود:‌همچنین دوستان ما در کمیسیون های مختلف حضور داشتند و وزرای پیشنهادی با مجامع مختلف استانی جلساتی را برگزار کردند. ما همچنین در شورای مرکزی فراکسیون مرکب ازچهل نفر از اعضا که نمایندگان استان ها هستند در این رابطه به جمع بندی رسیدیم . جمع بندی کلی شورای مرکزی حمایت از سه وزیر پیشنهادی بود که انگیزه بالایی برای خدمت در کابینه دولت یازدهم دارند و بدون توجه به اینکه مدت فعالیت آن‌ها هشت تا نه ماه است با نگاه دراز مدت برنامه های خود را ارائه دادند، اشراف خوبی بر مسائل داشتند و به سوالات چالشی دوستان پاسخ دادند.

 

عارف با اشاره به سوابق اجرایی ،‌تعهد و شایستگی های سه وزیر پیشنهادی اضافه کرد:‌جلسه امروز فراکسیون امید جلسه نهایی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بود که پس از ارائه گزارش کمیته ها آقایان سلطانی فر، صالحی امیری و دانش آشتیانی کلیات برنامه های خود را مطرح کردند ودر نهایت فراکسیون امید برای حمایت از سه وزیر پیشنهادی به اجماع رسید. امیدواریم مجلس دهم هم همراهی و هماهنگی خود را با دولت نشان دهد و به جز وزرایی که شایستگی لازم را برای این سه وزارت خانه مهم دارند اعتماد کند.

 

به عنوان یک نماینده کوچک از همه همکارانم می خواهم فراتر از مسائل سیاسی و جناحی به موضوع رای اعتماد نگاه کنند و با رای بالای خود به وزرای پیشنهادی اجازه دهند دولت با قدرت کار خود را به پیش برد. وی با بیان اینکه وزارت خانه های آموزش و پرورش ، ورزش و ارشاد نقش مهمی در پیگیری مطالبات اقشار مربوطه از جمله معلمان ، فرهنگیان ، هنرمندان ، اصحاب رسانه ،‌جوانان و ورزشکاران دارند، اضافه کرد: امیدواریم با رای بالای مجلس به وزرای پیشنهادی این افراد با تمام قوا به میدان بیایند و با همسوی خوب مجلس و فراکسیون ها و افراد مختلف دغدغه ها و مطالبات مردم برآورده شود . پیش بینی من هم این است که آقایان سلطانی فر ،‌صالحی امیری و دانش آشتیانی با رای خوبی در وزارت خانه های مربوطه مستقر خواهند شد چرا که همه نمایندگان اهمیت این سه و زرات خانه را می دانند و اگر قرار باشد این وزارت خانه با سرپرست اداره شوند مشکلاتی برای این سه بخش به وجود می آید.

 

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: به عنوان یک نماینده کوچک از همه همکارانم می خواهم فراتر از مسائل سیاسی و جناحی به موضوع رای اعتماد نگاه کنند و با رای بالای خود به وزرای پیشنهادی اجازه دهند دولت با قدرت کار خود را به پیش برد.

 

وی با اشاره به سوابق آشنایی خود با وزرای پیشنهادی دولت اضافه کرد:‌من در طول سی سال گذشته ارتباطاتی با آقایان صالحی امیری، دانش آشتیانی و سلطانی فر داشتم . آقای دانش آشتیانی در دوران دفاع مقدس معاون جنگ وزارت علوم بود و نقش مهمی در تشویق دانشجویان به حضور در جبهه ها ایفا کرد. ایشان چهره برجسته علمی و فرهنگی است که خدمات اش در آموزش و پرورش روشن است و امیدواریم همانند دو وزیر پیشنهادی دیگر رای بالایی کسب کند.

 

عارف یادآور شد:‌آقای سلطانی فر نیز در زمان دولت اصلاحات استاندار و معاون استاندار بودند و فردی با انگیزه و علاقمند به حل و فصل مشکلات هستند که عملکرد موافقی در سازمان میراث فرهنگی داشتند. آقای صالحی امیری هم چهره فرهنگی است که من ارتباط کاری نزدیکی با ایشان داشتم و مطمئنم با شناخت خوبی که از حوزه فرهنگ و هنر دارند می‌توانند در وزارت ارشاد موفق باشند و به مطالبات صاحبان فرهنگ، هنر و رسانه و چالش های بخش فرهنگ پاسخ دهند.

 

رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان با اشاره به طرح برخی گلایه ها از سوی اعضای فراکسیون امید نسبت به دولت نیز گفت: انگیزه اصلی این گلایه ها اصلاح کار و پیشرفت دولت است . هیچ کدام از اعضای فراکسیون به دنبال مسائل شخصی نبودند و ما در هفته های اخیر در تعامل با دولت ، دولت را حمایت کرده ایم و در عین حال سعی داریم مطالبات مردم را به بهترین نحو به دولت منعکس کنیم. 

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی امروز قرائت کرد.

 

وی همچنین اظهار کرد: طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، لایحه فارس جوانان و رسیدگی به تشکیل هیات حل اختلاف استان ها و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا از دیگر دستورهای امروز مجلس است.

 

08:22: روحانی وارد مجلس شد 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای دفاع از وزاری پیشنهادی خود لحظاتی پیش وارد صحن علنی مجلس شد.

 

با استقبال علی مطهری نائب رئیس مجلس رئیس جمهور و همراهان وی به منظور دفاع از برنامه های وزرای پیشنهادی دولت در وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان وارد مجلس شدند.

 

امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، دهقان وزیر دفاع نیز همراه رئیس جمهور بودند و همچنین تعدادی از نمایندگان برای ورود رئیس جمهور به مجلس به استقبال وی رفتند. 

 

منبع: ایسنا