تجهیزات نظامی پنتاگون در ایران
«این تجهیزات از طریق کشورهایی چون پاکستان، عمان، کویت، امارات و عراق از دریا و زمین به ایران تحویل داده می‌شود.»

ایران از پنتاگون تجهیزات نظامی خریداری می‌کند!

 وب‌سایت ضدانقلاب "کیهان لندن" در گزارشی نوشت: «با وجود تحریم‌های بین المللی علیه ایران، در یک سال گذشته چندین محموله قطعات یدکی ساخت آمریکا در یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی توزیع شده و استفاده از آن‌ها همچنان ادامه دارد.»

 به‌نوشته این پایگاه، «با وجود تحریم‌های بین المللی علیه ایران و دستگیری تعدادی از قاچاقچیان تجهیزات نظامی توسط آمریکا، در یک سال گذشته چندین محموله از قطعات یدکی فابریک و استوک (دست دوم) ساخت ایالات متحده در یگان‌های نگهداری و تعمیر پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش در مهرآباد، چابهار و بوشهر توزیع شده که بخشی از آن‌ها قطعات مورد استفاده در موتور، سیستم سوخت‌رسانی، هیدرولیک، تجهیزات مربوط به سیستم اَویونیک، ابزارآلات الکترونیکی پرواز و رادار و انواع موشک‌های سبک متعلق به هواپیماها و هلی‌کوپترها بوده است.»

 این منبع می‌افزاید: «همچنین کمتر از یک سال پیش، اورهال تعدادی از هلی‌کوپترهای آمریکایی هوانیروز ارتش و نیروی دریایی نیز با استفاده از قطعات استوک خریداری شده در بازار سیاه از دست قاچاقچیان تجهیزات نظامی انجام شده که بیشترین قطعات قاچاق شده به ایران مربوط به هلی‌کوپتر شنوک (دو ملخ)، سیروسکی سی‌اچ-۵۳ است.

بخش عمده این قطعات مربوط به نفوذ قاچاقچیان در مزایده فروش قطعات مازاد انبار "پنتاگون" بود که گروهی از افراد مرتبط با حکومت ایران تحت نام شرکتی ثالث و با واسطه آن را خریداری کردند و از طریق کشورهایی چون پاکستان، عمان، کویت، امارات و عراق از دریا و زمین به ایران تحویل داده می‌شود.»

 کیهان لندن با اشاره به دستگیری دو ایرانی در خاک آمریکا به اتهام تلاش برای قاچاق قطعات هواپیماهای جنگنده به ایران، به نقل از خبرگزاری رویترز اضافه کرده است: «دفتر دادستانی آمریکا اعلام کرده مأموران ویژه واحد تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا در این رابطه دو مظنون به نام‌های "زاویک زرگریان" و "واچه نیریان" را در لس‌آنجلس بازداشت کرده است. این افراد اعضای یک گروه قاچاق بودند که در انتقال سه میلیون دلاری قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکایی به ایران نقش داشته‌اند.»

 بر پایه گزارش رویترز، «انتقال این قطعات هواپیما از طریق شرکت مهندسی موسوم به ZNC متعلق به زرگریان صورت گرفته است. در این پرونده دو شهروند ایرانی دیگر به نام‌های "هانری ترمیناسیان" و "هرمز نوروز" نیز بازداشت شده‌اند.

بیشتر این قطعات در هواپیماهای اف۱۴، اف۱۶ و اف۱۸ کاربرد داشته است، اما ایران علاوه بر جنگنده‌های اف۱۴ تنها یک فروند اف۱۶ دارد و بقیه قطعات برای اورهال (به‌روز) کردن این هواپیماها استفاده می‌شود.»

 در ادامه این گزارش آمده است: «اگر زرگریان در این پرونده گناهکار و مجرم شناخته شود، به ۱۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد. جریمه ۴.۷۷ میلیون دلاری نیز در انتظار او خواهد بود. نیریان نیز به ۹۵ سال زندان و پرداخت ۳.۷۷ میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.

همچنین این گروه متهم به تلاش برای صادرات هفت هزار لاستیک «فلورکربن» به ایران هستند. متهمان، این لاستیک‌ها را در کالیفرنیا خریداری کرده‌ و آن‌ها را در اختیار نیریان قرار داده‌اند و او این محموله را به امارات و کویت منتقل کرده و ترمیناسیان این محموله را از طریق کشورهای واسطه به نیروی هوایی ایران تحویل داده است. این لاستیک‎‌ها در برابر حرارت و دمای بالا بسیار مقاوم هستند.»

 

منبع: جام نیوز