اوباما وضعیت اضطراری ملی آمریکا علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد!
اوباما در یک نامه نوشت:‌ روابط ما با ایران به حالت نرمال بازنگشته است و روند اجرای توافقات با ایران (الجزایر) از سال 1981 در جریان است. به همین دلیل من مصمم هستم که  ادامه وضعیت اضطراری علیه ایران ضروری است.

تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما

باراک اوباما با تاکید بر این که با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران روابط ما ( آمریکا) با این کشور به حالت عادی بازنگشته است، وضعیت اضطراری ملی آمریکا علیه ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

 به نقل از واشنگتن اگزمینر، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به کنگره آمریکا ضمن تاکید بر این که روابط آمریکا و ایران به حالت عادی بازنگشته است گفت که ضروری است تا شرایط کنونی حفظ شود.

او در این نامه نوشت:‌ روابط ما با ایران به حالت نرمال بازنگشته است و روند اجرای توافقات با ایران (الجزایر) از سال 1981 در جریان است. به همین دلیل من مصمم هستم که  ادامه وضعیت اضطراری علیه ایران ضروری است.

در ادامه این نامه آمده است: وضعیت اضطراری علیه ایران توسط یک فرمان اجرایی در 14 نوامبر 1979 آغاز شد و از 14 نوامبر 2016 به مدت یک‌سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

شرایط اضطراری، اختیارات غیرمعمول زیادی مثل ضبط اموال، احضار اعضای گاردملی و استخدام و اخراج افسرهای نظامی را در اختیار رییس‌جمهور آمریکا قرار می‌دهد. حالت شرایط اضطراری هم‌چنین پایه و اساس بیش‌تر تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای دیگر را شکل می‌دهد.

جیمی کارتر، رییس‌جمهور آمریکا پس از انقلاب اسلامی ایران با صدور دو فرمان اجرایی در سال‌های 1979 و 1981 وضعیت شرایط اضطراری علیه ایران را اعلام کرد.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در جولای 2015 به توافق هسته‌ای دست یافتند. اگرچه ماه‌ها پس از برداشته شدن تحریم‌های ضد ایرانی بر روی کاغذ، بانک‌های برجسته خارجی با ترس از نقض محدودیت‌های آمریکا و جریمه شدن از تجارت با ایران سرباز می‌زنند.


منبع:isna.ir