علت اصلی لغو نشدن تحریم را بشناسید
  بخش تحریم ها، اساسا از جانب طرف امریكایی نوشته و به تیم ایرانی ارائه شده و آقایان نیز همه زحمتی كه كشیده اند تطبیق متن ارائه شده از سوی امریكا با قوانین تحریم بوده كه حالا می دانیم با بی دقتی های فراوان همراه بوده و علت اصلی عمده مشكلاتی است كه اكنون بروز كرده است.

مهدی محمدی تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرامی اش نوشت:

 طی ساعت های گذشته كسانی دو نقل قول از رهبر معظم انقلاب اسلامی را كنار هم گذاشته و تلاش كرده اند نوعی تناقض میان آنها القا كنند. یك فرمایش در این باره است كه جلوگیری از كش پیدا كردن مذاكرات اقدام مهم و مفیدی بوده و دیگری فرمایش اخیر ایشان در این باره كه علت اصلی مشكلات پیش آمده در برجام، "عجله" بوده است. 

   در اینجا هیچ تناقضی وجود ندارد. توجه به دو نكته -كه یكی اصلی است و دیگری فرعی- مطلب را روشن می كند.

  نكته فرعی این است كه آن فرمایش ناظر به زمانی مطرح شده كه به دلیل متعهد بودن ایران به توافق ژنو، طولانی شدن بیهوده مذاكرات برجام، مطلقا به سود ایران نبود. طولانی شدن مذاكرات در آن مقطع، صرفا به این معنا بود كه بخش های كلیدی برنامه هسته ای ایران در تعلیق بماند و همزمان تحریم ها هم برقرار باشد. بنابراین مذاكرات باید زودتر تعیین تكلیف می شد و این لزوما به معنای "توافق" نبود.

 اما نكته اصلی است كه مقصود از عجله در فرمایش اخیر ایشان صرفا عجله زمانی نیست. مسئله اصلی درباره برجام كه اخیرا خود را نشان داده این است كه متن اصلی ترین بخش برجام برای ایران، یعنی بخش تحریم ها، اساسا از جانب طرف امریكایی نوشته و به تیم ایرانی ارائه شده و آقایان نیز همه زحمتی كه كشیده اند تطبیق متن ارائه شده از سوی امریكا با قوانین تحریم بوده كه حالا می دانیم با بی دقتی های فراوان همراه بوده و علت اصلی عمده مشكلاتی است كه اكنون بروز كرده است.

 عجله در اینجا، یعنی "اعتماد به طراحی دشمن" و كاهلی در اصلاح آن و این است كه منجر به فاجعه می شود.

 

منبع: دانشجو