بیانیه کاخ سفید در پی دستور برجامیِ روحانی
کاخ سفید در بیانیه ای با اشاره به تصمیم تهران برای توسعه «پیشران هسته ای» خاطرنشان کرد که طبق اظهارات رئیس جمهور ایران،‌ هرگونه فعالیت در این زمینه در چارچوب تعهدات مندرج در «برجام» خواهد بود.

تصمیم تهران برای توسعه «پیشران هسته ای» و واکنش کاخ سفید

خبرگزاری مهر: کاخ سفید در بیانیه ای با اشاره به تصمیم تهران برای توسعه «پیشران هسته ای» جهت بهره گیری در حوزه حمل و نقل دریایی خاطرنشان کرد که طبق اظهارات رئیس جمهور ایران،‌ هرگونه فعالیت در این زمینه در چارچوب تعهدات مندرج در «برجام» خواهد بود.«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: که قصد تهران برای توسعه پیشران هسته ای، توافق بین المللی را که به ادعای وی به منظور ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حاصل شد، نقض نخواهد کرد.

«جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن مطمئن است «آژانس بین المللی انرژی اتمی» که وظیفه بازرسی و نظارت بر سایتهای هسته ای ایران را برعهده دارد، قادر است پایبندی تهران به برجام را بیازماید.کربی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری ایران گفت که برنامه [توسعه] پیشران هسته ای دریایی «برای هر کشوری بسیار عظیم خواهد بود» و تحقق یافتن آن احتمالاً دهه ها به طول خواهد انجامید.

گفتنی است که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران روز سه شنبه با صدور حکمی «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را ملزم کرد تا در واکنش به نقض احتمالی برجام، برنامه توسعه پیشران هسته‌ای را جهت استفاده در حوزه حمل‌ و نقل دریایی آغاز نماید.

رئیس جمهور ایران در نامه ای، آمریکا را به عدم پایبندی کامل به تعهدات مندرج در توافق هسته ای- برجام- متهم کرد. او در این نامه متذکر شد: «با توجه به مصوبه اخیر (کنگره آمریکا) برای تمدید تحریمهای ایران.. من به سازمان انرژی اتمی ایران دستور دادم که طراحی و ساخت پیشران هسته ای جهت بکارگیری در حوزه حمل و نقل دریایی را در دستورکار قرار دهد».

لازم به ذکر است که چندی پیش، مجلس سنای آمریکا لایحه تمدید ده ساله تحریمهای ایران‌ (داماتو)- تا سال ۲۰۲۶- را با ۹۹ رأی موافق و تنها یک رأی ممتنع به تصویب رساند.البته اعضای کنگره آمریکا مدعی شدند که تمدید «قانون داماتو» ناقض برجام نیست و این قانون به واشنگتن قدرت و اختیارات لازم را جهت تحمیل مجدد تحریمها علیه ایران در صورت نقض این توافقنامه می بخشد.

جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام کنگره آمریکا اعلام کرد که در صورت امضای این مصوبه توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن مسئول پیامدهای ناشی از نقض برجام خواهد بود.از سوی دیگر،‌ یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که تصمیم ایران برای توسعه پیشران هسته‌ای ناقض برجام نیست. این مقام در این رابطه اعلام کرد که «سیستم های پیشران هسته ای در صنایع دریایی موضوعی است که در حوزه اختیارات هر دولت قرار دارد؛ لذا تصمیم ایران برای احداث واحدهای هسته‌ ای دریایی، ناقض برجام نخواهد بود».گفتنی است آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر برنامه هسته ای ایران نظارت می کند، تاکنون به این تحولات واکنشی نشان نداده است.

 

منبع: مهر