شکایت از کریمی قدوسی
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان مصمم به شکایت علیه کریمی قدوسی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هستند گفت که به زودی این کمیسیون بیانیه ای را در واکنش به رفتار کریمی قدوسی در انتشار صحبت های منتسب به ظریف صادر خواهد کرد.

شکایت از کریمی قدوسی

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان مصمم به شکایت علیه کریمی قدوسی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هستند گفت که به زودی این کمیسیون بیانیه ای را در واکنش به رفتار کریمی قدوسی در انتشار صحبت های منتسب به ظریف صادر خواهد کرد.  لیرضا رحیمی در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: برخی از نمایندگان مصمم شکایت علیه کریمی قدوسی به هیأت نظارت هستند، شکایت داخلی که در هیأت مطرح می‌شود چون این موضوع نه تنها کمیسیون امنیت ملی که مجموعه کل مجلس را تحت شعاع قرار داده و اگر تاکنون هیأت نظارت ورود نکرده به دلیل آن است که باید تشریفات آن طی شود تا ورود کند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه وقت ارزشمند مسئولان و مردم برای حاشیه سازی های اینگونه تلف می‌شود گفت : این حاشیه سازی ها نه تنها به کشور کمک نمی‌کند بلکه به ضرر هم خواهد بود.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی همواره منافع و مصالح ملی را در نظر داشته و از ابتدای دوره دهم تلاشش بر این بوده تا رابطه مخدوش به وجود آمده با وزارت خارجه آن هم به دلیل اینگونه رفتارها را ترمیم کند.

وی افزود:‌آقای ظریف با حسن نیت نسبت به این موضوعات رفتار کرد. تاکنون دو جلسه مشترک با وزیر داشتیم و قرار است هر دو ماه یکبار نیز جلساتی برگزار شود، البته جلسه شب گذشته به دلیل حواشی پیش آمده بود، چون در حق کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه اجحاف شده بود که باعث کدورت و دلخوری شد.

به گفته او، اعضای کمیسیون امنیت ملی از این وضعیت مکدر و ناخرسند هستند از طرف دیگر کمیسیون باید مرجع و بازوی فکری باشد ولی انتشار مذاکرات محرمانه تنها ناامنی را نسبت به کمیسیون ایجاد می‌کند.

به گفته رحیمی، به دلیل اتفاقات رخداده برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی روز گذشته جهت دلجویی از شخص وزیر و ترمیم روابط جلسه‌ای را با آقای ظریف برگزار کردند که این جلسه خوب بود. در این جلسه تبادل نظری صورت گرفت و در مورد برجام نیز صحبت هایی شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد نحوه برخورد این کمیسیون با اقدام کریمی قدوسی گفت:‌کمیسیون امنیت ملی در دو سطح برخورد خواهد داشت سطح اول انتشار بیانیه ای رسمی خواهد بود که موضع رسمی کمیسیون اعلام شده، کمیسیون امنیت ملی در حاشیه جلسه علنی روز شنبه مجلس به صورت غیررسمی جلسه ای را با حضور کریمی قدوسی و سایر اعضا و رئیس و هیأت رئیسه کمیسیون برگزار کرد که جمع بندی قرار انتشار بیانیه ای شد. همچنین در سطح دیگر اعضای دیگر کمیسیون به صورت فردی موضع گیری خواهند کرد چون بیشتر اعضا به شدت ناراضی و حتی از وضعیت پیش آمده عصبانی هستند چون این شرایط روابط با وزارت خارجه و اعتبار کمیسیون امنیت ملی را در سطح افکار عمومی زیرسوال برده است.

رحیمی تاکید کرد: تصمیم گیری در کمیسیون بر اساس آیین نامه داخلی است که هرگونه شکایات به هیأت نظارت ارجاع داده می‌شود و البته کمیسیون در حد ظرفیت خود این موضوع را بررسی کرده و تصمیم گیری می‌کند که احتمالا این جلسه فردا برگزار می‌شود ولی هنوز قطعی نیست.

نماینده تهران یادآور شد: آیین نامه داخلی و قوانین جاری ملاک برخورد با این گونه رفتارها است . نمایندگان همچون مردم عادی اگر مرتکب جرمی شوند باید مورد رسیدگی قرار گیرد، منتهی این اتفاق با رعایت پروتکل نمایندگی خواهد بود که مشابه آن را در مورد آقای صادقی شاهد بودیم که اختلاف نظری در بین حقوق دانان نیز وجود داشت.

وی با اشاره به اظهارات قبلی در تکذیب ادعاهای کریمی قدوسی در انتشار سخنان منتسب به ظریف گفت: آقای کریمی قدوسی به صورت غیر مسئولانه متن مذاکرات محرمانه را منتشر کرد و بعد از آن با راه انداختن معرکه گیری در جلوی در کمیسیون امنیت ملی در حضور خبرنگاران فضاسازی را ایجاد کرد تا متنی تایپ شده تحت عنوان صحبت های آقای ظریف منتشر کند؛ به نظر بنده نشر مذاکرات محرمانه خیانت آشکار و بازی در میدان دشمن است به خصوص از سوی کسانی که ادعای دفاع از آرمان های انقلاب دارند، رخ دادن این حرکت را می توان تنها غیرمسئولانه تعبیر کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید اعتبار کمیسیون امنیت ملی و مجلس برای تخریب دولت و ایجاد مشکلاتی برای کشور زیر سوال رود، کما اینکه رئیس مجلس و هیأت رئیسه برای حفظ اعتبار، شان و حیثیت مجلس قسم خوردند و انتظار می رفت رئیس مجلس نیز واکنشی داشته باشد.

رحیمی ادامه داد: در شرایطی که درد اول مردم معیشت و تامین نان شب است، تخریب دستاوردهای دولت در برجام و سیاه نمایی آن در جامعه نشان از دلسوزی نیست که تنها عافیت طلبی این افراد را نشان می‌دهد، آن هم در شرایطی که کشور در حال بررسی مهمترین پنج ساله آینده است و تمامی نمایندگان با دلسوزی به رسیدگی به این برنامه می پردازند، اینکه با حاشیه سازی بخواهند مجلس را از مسیر اصلی منحرف کرده و پیش روی های دستگاه خارجی متوقف کنند نشان دهنده دلسوزی و انقلابی گری نیست.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید همچنین با بیان اینکه تاکنون جلسه رسمی و غیررسمی با رئیس مجلس برای بررسی این موضوع برگزار نشده است گفت: انتظار می‌رود رئیس مجلس درباره این اقدام رسیدگی می کرد . درست است که این اتفاق در صحن رخ نداده اما صدا و سیما به بهانه انتشار اخبار به حاشیه سازی هایی دامن زد که شائبه افکار عمومی علیه دستگاه دیپلماسی را تقویت کرد. با وجود اینکه افکار عمومی در نهایت قضاوت درستی می‌کند اما صدا و سیما با حاشیه سازی تخریب دولت و دستگاه دیپلماسی و حمله به شخص ظریف را دنبال کرد که جای تاسف دارد.

وی افزود: انتشار متن پنج صفحه ای صحبت های آقای ظریف حرکت بعدی اشتباه آقای کریمی قدوسی بود . آن هم با آن عنوان که تنها به نظر می رسد به دنبال زیرسوال بردن وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی بودند. آن هم در شرایطی که رهبری ، مجلس و مردم بارها تاکید کردند که انتقادات باید درون خانواده مطرح شود تا مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرد اما این رفتار تنها برای تخریب دولت و آقای ظریف بوده البته پیش بینی می‌شود هر چه به انتخابات نزدیک تر شویم این بداخلاقی ها افزایش یابد که سهم مهلکی برای کشور است.

به گفته رحیمی، عقل حکم می‌کند در شرایط فعلی همه تلاششان برای حفظ آرامش و ثبات امنیت در کشور باشد . طبیعتا هر قدمی برای بر هم زدن امنیت ، آرامش در کشور خیانت به مردم است و قابل بخشش نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با رخ دادن این اتفاقات سوالاتی برای بنده پیش آمده است گفت:سوال اول این است که آیا انتشار مذاکرات محرمانه در سطح جلسه وزیر با اعضای کمیسیون امنیت ملی جرم نیست؟ آیا وقتی جرم مشهودی رخ می دهد دادستان به عنوان مدعی العموم نباید وارد شود ؟ انتظار ما این بود که دادستان حداقل برای بررسی موضوع ورود پیدا می‌کرد و ا ینکه جرم رخ داده یا نه. حداقل از دستگاه قضایی و دادستان می خواهیم برای جرایم مشهود که امنیت عمومی را تحت الشعاع قرار داده ،‌ ورود پیدا کند.

رحیمی در پایان تاکید کرد:‌ انجام این اقدامات به بهانه دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب با منطق قرآن قابل قبول نیست. مراقب باشیم رفتارمان در حوزه سیاسی منطبق با مکتب قرآن و انقلاب باشد.




منبع: ایسنا