رفع گورخوابی، ‌دولت نترس می خواهد
چند روزي در كشور براي انتشار يك گزارش حول معضلات اجتماعي (گورخوابی) موجي ايجاد شد.

گور خوابی فاجعه است لطفا نترسید

چند روزي در كشور براي انتشار يك گزارش حول معضلات اجتماعي (گورخوابي) موجي ايجاد شد. در اين بين برخي از مسئولان كه سال‌ها در اين كشور مشغول كار بودند، آن را به دست آويزي براي تخريب طرف مقابل خود تبديل كردند و سعي داشتند از زير بار اين مسئوليت فرار كنند. براي اطلاع از چرايي وقوع اين فاجعه‌هاي اجتماعي به سراغ عبدالرضا عزيزي، رييس‌كميسيون اجتماعي مجلس نهم رفتيم. وي كه در اين دوره به رياست كميسيون دست پيدا نكرد، اعتقاد دارد يارانه‌ها و طريقه پرداختش بر اين معضل اجتماعي تاثير مي‌گذارد. در ادامه، مشروح گفت‌وگوي ما را با اين نماينده اصولگراي مجلس پي مي‌گيريم.

رابطه گورخوابي ويارانه

عبدالرضاعزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی در مورد دلایلی که موجب می شود در جامعه شاهد گور خوابی باشیم، گفت: در مملکت اسلامی که در آن یارانه پرداخته می شود نباید شاهد فقر اين‌چنيني، گورخوابی و سایر معضلات اجتماعي باشیم. اگر یارانه به صورت هدفمند و صحیح بین افراد جامعه و براساس نیازشان تقسیم شود ما شاهد چنین فجایع دردناکی نخواهیم بود.

وي گفت: در این اتفاق همه مسئولان دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها مقصرند و این‌گونه نیست که فقط فلان ارگان، مسئوليت رسیدگی به چنین معضلاتی را بر عهده داشته باشد. در یک مملکت اسلامی همه نهاد ها باید مراقب وضعیت زندگی افراد ضعیف باشند.

امان از نابرابري‌ها

رييس‌پيشين كميسيون اجتماعي مجلس با تاكيد بر اینکه نابرابری ها با توزیع یارانه ارتباط مستقیم دارد، گفت: ما در مجلس در جلسات مختلف بحث و بررسی های مورد نظر را انجام دادیم تا به این نکته برسیم که یارانه ها بر اساس نیاز افراد در اختیار آن ها قرار گیرد. منظور از یارانه، صرف پول نقد نیست گاهی یارانه به صورت مسکن و زمانی هم به صورت خدمات درمانی و آموزشی در اختیار افراد مختلف جامعه قرار می گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر یارانه ها با نیاز سنجی، مطالعه و کار حساب شده مورد استفاده قرار گیرد نباید شاهد چنین معضلاتی باشیم افزود: اینکه یک عضو کمیته امداد یا کارگر ساده یارانه اش قطع شود و مدیرعامل یک شرکت یارانه دریافت کند، اشتباهي بوده که توسط زیر ساخت غلط و اجرای نامناسب قوانین صورت گرفته است و این موضوع جامعه و مسئولان را در رفع نیاز ها و معضلات قشر ضعیف یاری نمی کند.

دولت نترسد

«عزیزی» تشريح كرد: اگر دولت جرات کند از اختیاری که مجلس برای او وضع كرده‌است، استفاده کند و یارانه افراد بی نیاز را قطع کند می توانیم شاهد بهبود وضعیت قشر ضعیف جامعه باشیم.

وي اظهار داشت: قانون تا آنجا پیش بینی کرده است که افرادی که قرار است یارانه‌شان حذف شود در اختیار کدام گروه و در کدام بخش هزینه شود، اگر قانون به درستی اجرا شود ما نباید شاهد گورخوابی و چنین معضلاتی باشیم.

وی در پایان با اشاره به دلایل کوتاهی دولت در اجرای صحیح و کامل قانون یارانه ها گفت: دولت نه برای محض رضای خدا بلکه برای حفظ آرای خود در آستانه انتخابات از اجرای صحیح و درست این برنامه که مجوز آن در مجلس تصویب شده کوتاهی می کند.



منبع: قانون