واکنش دیرهنگام صدا و سیما به خبر فوت هاشمی رفسنجانی
 خبر درگذشت هاشمی‌رفسنجانی منتشر شده بود که صداوسیما و البته شبکه خبر همچنان خبر دچارشدن آیت‌الله به عارضه قلبی را زیرنویس می‌کرد. بعد از گذشت تقریبا ٣٠ دقیقه از خبر فوت آیت‌الله، بالاخره شبکه خبر اعلام کرد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درگذشت.

بالاخره صدا و سیما به درگذشت هاشمی‌رفسنجانی واکنش نشان داد

روزنامه شرق درباره نحوه پوشش خبر درگذشت آیت الله هاشمی در صدا و سیما نوشت: خبر درگذشت هاشمی‌رفسنجانی منتشر شده بود که صداوسیما و البته شبکه خبر همچنان خبر دچارشدن آیت‌الله به عارضه قلبی را زیرنویس می‌کرد. بعد از گذشت تقریبا ٣٠ دقیقه از خبر فوت آیت‌الله، بالاخره شبکه خبر اعلام کرد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درگذشت.

 آیت‌الله عصر روز گذشته در پی عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش انتقال یافت. ساعت ١٠ دقیقه به هفت شب بود که خبر بستری‌شدن آیت‌الله در کانال‌های تلگرامی قرار گرفت. در این فاصله، اخبار ضدونقیضی از وضعیت جسمانی آیت‌الله در فضای مجازی منتشر شد. برخی از نزدیکان آیت‌الله در تماس‌های اولیه اطلاعی از وضعیت جسمانی او نداشتند و برادرش محمد هاشمی هم وضعیت آیت‌الله را رو به بهبود توصیف کرد.

 در میانه سردرگمی از وضعیت جسمانی هاشمی‌رفسنجانی، با طرح‌شدن موضوع در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی، تجمع مردم در مقابل بیمارستان شهدای تجریش آغاز شد. حدودا ٤٠ دقیقه از انتشار خبر بستری‌شدن آیت‌الله گذشته بود که خبر درگذشت او در حساب‌های توییتری خبرنگاران منتشر شد؛ به ساعت ٧:٣٠ شب. بعد از آن به نوبت نزدیکان و اعضای دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر درگذشت را تأیید کردند.

 

واکنش صداوسیما

 خبر درگذشت هاشمی‌رفسنجانی منتشر شده بود که صداوسیما و البته شبکه خبر همچنان خبر دچارشدن آیت‌الله به عارضه قلبی را زیرنویس می‌کرد. بعد از گذشت تقریبا ٣٠ دقیقه از خبر فوت آیت‌الله، بالاخره شبکه خبر اعلام کرد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درگذشت و این متن را به صورت زیرنویس منتشر کرد: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پس از عمری مجاهدت و تلاش بی‌وقفه در راه اسلام و انقلاب‌دار فانی را وداع کرد». 

بعد از آن نوار مشکی به نشانه عزا در کنار همه شبکه‌های صداوسیما قرار گرفت و شبکه خبر به طور ویژه به پوشش اخبار مربوط به درگذشت آیت‌الله پرداخت و با بزرگی از او یاد کرد. همچنین دیگر بخش‌های خبری ازجمله بخش خبری ٢٢ شبکه سه هم به پخش برش‌هایی از نقل‌قول‌های هاشمی‌رفسنجانی و مقام معظم رهبری پرداختند. به‌طور ویژه این نقل‌قول از هاشمی‌رفسنجانی که ظاهرا در جمعی از دانشجویان سخنرانی کرده بود بسیار مورد توجه صداوسیما قرار گرفت؛ آنجا که مرحوم هاشمی تأکید می‌کند: «من عشقم آقای خامنه‌ای است».

 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت‌وگو با همان بخش خبری درباره ملاقات همان روز خود با هاشمی‌رفسنجانی گفت: «هاشمی امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام با همه شوخی می‌کرد و سرحال بودند. ایشان این‌قدر سرحال بودند و من به آقای واعظی گفتم آقای هاشمی امروز حال خوشی دارند و من کمتر ایشان را این‌گونه دیده‌ام».

 روایت خبرنگار شبکه خبر  از  درگذشت آیت‌ الله

 خبرنگار شبکه خبر در بخش خبری ساعت ٢٢ اما درباره روایت درگذشت هاشمی چنین گفت: «در حسینیه جماران با یکی از مسئولان وزارت بهداشت سخن می‌گفتم که ایشان گفت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حین مراجعه به بیمارستان علائم حیاتی نداشتند و گزارش اولیه حاکی از ایست کامل قلبی بوده است».

 

منبع: روزنامه شرق