هشتگ استعفای قالیباف را آماده کرده اند
طرف هنوز آتش سوزی جدی نشده است هشتگ استعفای قالیباف را آماده کرده و عکس یادگاری اش را نیز با آن گرفته است. این موضوع البته متاسفانه در فضای رسانه ای امروز اتفاقی فراگیر است.

عده ای هستند که همواره مهمترین دغدغه شان ماهی گرفتن از هر اتفاقی به نفع مقصودی سیاسی است. البته نمیخواهم بر این طبل بکوبم که هیچ کس مقصر نیست و همه چیز گل و بلبل است و الخ. خیر! اتفاقا حادثه مقصر دارد. خواه سوزنبان باشد یا وزیر. خواه کارشناس باشد یا شهردار. مساله ام اما کور زدن است. این اصطلاح البته به شرایط جنگی و زمانی باز می گردد که شخص موقعیت دقیق دشمن را نمی داند و صرفا شلیک می کند. طرف هنوز آتش سوزی جدی نشده است هشتگ استعفای قالیباف را آماده کرده و عکس یادگاری اش را نیز با آن گرفته است.
این موضوع البته متاسفانه در فضای رسانه ای امروز اتفاقی فراگیر است. بارها و بارها شاهد بوده ایم که افراد بدون در نظر داشتن اصل یک ماجرا شروع به حمله جناحی به افراد مختلف در جناح سیاسی خلاف خود می کنند.

 

۲- مساله بعد آنکه حقیقتا بیشترین و مهمترین فعالیت و خط مقدمی ترین عمل و یا حتی بالاتر انقلابی ترین کنش را آتش نشانان در این قضیه داشته اند و دارند. این موضوع البته تا حدودی در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و بحمدالله نقش حائز اهمیت آنها تا حدودی پوشش داده شد اما باز هم بسیاری سعی در آن داشتند که مساله آتش نشانان به فراموشی سپرده شود.
به نظر میرسد در شرایط فعلی یکی از مهمترین کارویژه ها توجه به نقش و زحمات آتش نشانان و دلجویی از بازماندگان آنها باشد.

 

۳- مساله حائز اهمیت دیگر اما باز می گردد به پیام رهبر معظم انقلاب ایشان در پیام خود مسئولین امر را به وظیفه فوری فرا خواندند. آنچه که ظاهر امر نشان می‌دهد این است که مسئولین امر از بدو اطلاع از حادثه به خوبی سعی در حضور در محل داشته اند. از شهردار تهران گرفته که خود فرماندهی میدانی را بر عهده گرفته است تا برخی مسئولین دولتی که خود را بهمحل حادثه رسانده و از فرآیند عملیات بازدید کردند.
در این بین برخی از رسانه ها شاید معتقد باشند که وظیفه تمرکز بر عملیات نجات و … بر عهده مسئولین استو ما می توانیم به دنبال مقصر باشیم و بحث اصلی مان را بر موضوع پیدا کردن مقصر متمرکز کنیم. نکته مهم آن است که بسیاری از واکنش های مسئولین در پاسخ به کنش های رسانه ای است که توسط رسانه ها به موج اصلی و جریان غالب محیط رسانه ای کشور تبدیل شده است. بنابراین به نظر می رسد رسانه ها نیز باید حتی الامکان در شرایط فعلی به دنبال حمایت از عملیات نجات و … باشند و نه پیدا کردن مقصر.

 

۴- نکته آخر اما به تفاوت نگاه دو مسئول ارشد مملکتی بر می گردد که یکی از انها دز پیام خود در شرایط بحران مسئولیت ویژه به پیدا کردن مقصر می دهد و دیگری ترغیب به حل و فصل مشکل می کند.

 

علی کرد- پژوهشگر ارشد رسانه

 

منبع: دانشجو