ترامپ روی خط شاه عربستان
گفت‌وگو با اصلي‌ترين رقيب منطقه‌اي ايران يكي از اولويت‌هاي دونالد ترامپ است. او كه از همان آغاز رقابت‌هاي انتخاباتي، مخالفت‌ خود با برجام و نفوذ منطقه‌اي ايران را عيان كرده بود، در نخستين دستور اجرائي‌‌اش صدور ويزا براي اتباع ايران و شش كشور مسلمان ديگر را به حالت تعليق درآورد.

اولويت‌های دونالد ترامپ 

ترامپ كه با وجود مشاركت برخي از اتباع عربستان در حمله تروريستي ١١ سپتامبر، مشكلي با صدور ويزا براي آنها ندارد، ديروز در يك گفت‌وگوي تلفني با ملك‌سلمان پادشاه اين كشور درباره ايران صحبت كرد. آن‌طور كه خبرگزاري عربستان اعلام كرده، ديدگاه‌هاي دو طرف درباره ادعای «مداخله ایران در امور کشورهای دیگر منطقه و رویارویی با اقدامات ایران در برهم‌زدن ثبات در منطقه» یکسان است.
 
البته هم‌نظري ترامپ و مقامات سعودي درباره نفوذ منطقه‌اي ايران از همان وقتي كه آقاي ترامپ مي‌گفت بايد به قايق‌هاي ايران در خليج فارس شليك كرد، مشخص بود. گفت‌وگوي ديروز ميان ترامپ و ملك‌سلمان به‌خوبي روشن‌ كرد رئيس‌جمهوري جديد آمريكا و مشاورانش تبعات نقض برجام را دريافته و تصميم گرفته‌اند به جاي پاره‌كردن برجام و مذاكره مجدد،‌ از طرق ديگري بر ايران فشار وارد كنند.
 
بنا به اعلام كاخ سفيد، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان بر ضرورت «اجرای موشکافانه» برجام تأکید کرده است. او هم‌زمان با تأكيد بر اجراي برجام، از ضرورت مقابله با فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران در منطقه سخن گفته و در همين راستا با اصلي‌ترين رقيب منطقه‌اي ما توافق كرده است.
 
مقابله با تروريسم به عنوان اصلي‌ترين بحران منطقه بخش درخور توجهي از گفت‌وگوي تلفني ترامپ و ملك‌سلمان بوده و پادشاه سعودي كه كشورش به حمايت مالي از تروريست‌ها متهم است، از ترامپ مي‌خواهد تا رهبري تلاش‌ها در خاورميانه براي مقابله با تروريسم را بر عهده بگيرد.
 
بدون شك اين پيشنهاد و درخواست سعودي با دلخوري‌شان از افزايش توان و نفوذ منطقه‌اي ايران بي‌ارتباط نيست و تصور مي‌كنند با حمايت آمريكا خواهند توانست ايران را كنار زده و قدرت اول خاورميانه شوند.توافق ديگر ايالات متحده و اصلي‌ترين متحدش در منطقه حول محور ايجاد منطقه امن در سوريه و يمن بود. ترامپ كه در كمپين تبليغات انتخاباتی‌ خود نيز به ایجاد منطقه امن در سوریه توجه داشت، در‌اين‌باره با پادشاه عربستان رايزني كرد.
 
براساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ در اين گفت‌وگوي تلفني، مسئله ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن و کمک به آوارگانی را که به خاطر درگیری‌ها از منازلشان مهاجرت کرده‌اند مطرح و ملک‌سلمان نیز با آن موافقت کرد. دو طرف همچنین بر عمق و تحکیم روابط استراتژیک میان آمریکا و عربستان تأکید کرده‌اند. آن‌طور كه يك منبع عربستاني عالي‌رتبه به رويترز گفته است، رهبران دو کشور بیش از یک ساعت گفت‌وگوی تلفنی داشته و در این تماس بر سرتقویت تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، همکاری نظامی و افزایش همکاری اقتصادی دو جانبه توافق کردند.
 
بنا به گفته اين منبع عربستانی، آنها درباره تلاش القاعده برای ضربه‌زدن به روابط استراتژیک دو کشور در جریان حمله ۱۱ سپتامبر به رهبری اسامه بن‌لادن و با مشارکت ۱۵ شهروند عربستانی از تابعیت‌های مختلف و همچنین حمایت‌های اخوان‌المسلمین از این گروه تروریستی گفت‌وگو کردند.گفتني است، ترامپ گفت‌وگوي تلفني ديگري با محمد بن زائد آل‌نهیان، ولیعهد امارات داشت. بنا به اعلام کاخ سفید، ايده ترامپ مبني بر حمایت از منطقه امن برای آوارگان ناشی از درگیری‌های خاورمیانه مورد حمايت ولیعهد امارات قرار گرفت.



منبع: روزنامه شرق