فاجعه پلاسکو را دست کم نگیرید
رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت تهیه گزارش ملی از حادثه پلاسکو، خطاب به کمیسیون عمران مجلس گفت: این کار را دست کم نگیرید و پیش پا نیندازید.

گزارش ملی پلاسکو باید تهیه شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نشست علنی امروز و بعد از ارائه گزارش وزیر کشور و شهردار تهران از جزئیات حادثه ساختمان پلاسکو، ضمن تشکر از تلاش های وزارت کشور، شهرداری، شهرداری تهران، آتش نشانی و کمیسیون های عمران، اجتماعی، بهداشت و شوراها، اظهارداشت: این حادثه، حادثه دردناکی بود و ۱۰ روز مستمر اذهان جامعه را به خود معطوف کرد و روحیه جمعی جامعه را جریحه دار کرد.

وی افزود: گزارش امروز نشان داد که نسبت به چه نکاتی باید توجه خاص شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در ساعات اولیه این حادثه مولمه یک نوع سردرگمی ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: فرمانی هم که رهبری معظم انقلاب دادند مبنی بر اینکه همه برای نجات افراد بشتابند، حرکت خوبی ایجاد کرد و خود آقای قالیباف هم از ساعات اول حادثه آنجا بود و در این ۱۰ روز تلاش وافری داشت.

لاریجانی ادامه داد: همه به این نکته توجه کنند که این حادثه یک حادثه ملی است و باید یک گزارش ملی در این رابطه تهیه شود که کسی از آن سوء استفاده نکند.

وی خاطرنشان کرد: امروز رسانه های بیگانه خبرهای نادرستی از این ماجرا تهیه می کنند که اگر یک گزارش ملی تهیه شود، کسی نمی تواند از آن تخطی کند.

 

باید مشخص شود چه کسانی پیش از این حادثه سهل انگاری کرده اند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نکاتی که در این گزارش ملی باید قید شود، تاکید کرد: یک فصل این گزارش باید این باشد که اساساً چرا این حادثه رخ داد و چه سهل انگاری هایی پیش از آن شده است؟ ممکن است برخی دستگاه ها که ضابط قضایی بوده اند و مشکل را می دانسته اند، کوتاهی کرده باشند که باید معلوم شود چرا کوتاهی کرده اند.

لاریجانی ادامه داد: ممکن است برخی علت ها هم مربوط به کسبه باشد که چرا اینقدر بارگزاری کرده اند و اینکه این حجم از منسوجات را نگهداری می کرده اند، آیا استاندارد بوده است؟ در هر صورت باید مشخص شود چه بخش هایی در این رابطه تسامح کرده اند.

وی افزود: در بخش دیگر این گزارش باید مشخص شود که برای آینده چه باید کرد؛ در همان خیابان جمهوری مجتمع های شبیه اینها بسیار است، آیا اینها استاندارد و ایمن هستند؟ اگر شهرداری برای ساماندهی آنها اختیار ندارد، باید به ما بگوئید که در کجا مشکل دارید که ما حل کنیم و اگر اختیار دارید سریع جلویش را بگیرید.

رئیس مجلس تاکید کرد: از کمیسیون عمران مجلس هم می خواهیم که حتماً با کمک دستگاه های دیگر و کمیته دولت این گزارش منقح را مثلا ظرف یک ماه آینده به ما بدهند که بدانیم چه باید بکنیم، این کار را دست کم نگیرید و پیش پا نیندازید.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت تامین تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای مقابله با حوادث، گفت: امسال یکصد میلیارد تومان در بودجه برای تامین تجهیزات به شهرداری اختصاص یافته است.

وی با انتقاد از بلندمرتبه سازی در تهران خطاب به شهردار تهران اظهارداشت: شهر تهران به دلیل گستردگی و تراکم، مسائل مختلفی دارد؛ یک مسئله این است که برج هایی ساخته می شود که بعضاً استانداردهای لازم را ندارند؛ مثلاً در خیابان های بسیار تنگ، برج های بزرگی ساخته می شود که اینها حتماً در آینده چه از جهت زلزله و چه آتش سوزی مشکل ساز می شود.

لاریجانی خطاب به قالیباف تصریح کرد: اگر خواستید به شما می گویم که در کجاها وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ساماندهی بافت های فرسوده در همه شهرها به ویژه در تهران تاکید کرد: در طول برنامه ششم، باید بافت های فرسوده تحول جدی پیدا کنند.رئیس مجلس در پایان با تاکید بر اینکه این یک گزارش اولیه بود، خاطرنشان کرد: گزارش کاملتر بعداً توسط کمیسیون عمران ارائه می شود.