ایران حامیان تروریسم را تحریم می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه ایران از جزییات اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا خبر داد.

جزییات اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا

 بهرام قاسمی درباره اقدام متقابل ایران علیه امریکا بخاطر تحریم‌ها گفت: آنچه تصمیم گرفته شده این است که قرار است برخی اقدامات متقابل در خصوص گروه‌ها و اشخاصی که به گروه‌های تروریستی و سرکوب ملت‌ها کمک می‌کنند، تهیه شود تا آنها تحریم شوند. این لیست در حال بررسی است.

 سفر دیروز نماینده پوتین به تهران در ادامه رایزنی‌های مستمر  ایران و روسیه است

او درباره سفر دیروز نماینده پوتین به تهران گفت: این گفت‌وگو در ادامه رایزنی‌های مستمر و منظم ایران و روسیه در دوران اخیر است و درباره تحولات سوریه رایزنی شد و تفاهم‌هایی حاصل شد که امیدوارم انسجام به دست آمده از اجلاس مسکو و آستانه موثر باشد و سه کشور بتوانند مسیر آغاز شده را بخوبی پیش ببرند و در مسیر استقرار آتش‌بس خوب پیش برویم.

مواضع ایران درباره سوریه تغییری نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اجلاس امروز آستانه و نشست آتی ژنو گفت: مواضع ایران درباره سوریه تغییری نکرده و نخواهد کرد. در مورد مذاکرات ژنو هنوز زمان باقی است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در چه شرایطی برگزار می‌شود ولی باید منتظر آن بود و براساس تحولات تصمیم بگیریم که چگونه در ژنو عمل کنیم. ولی نوع حکومت را مردم انتخاب می‌کنند. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مورد دفاع ماست. ولی استقرار صلح ایده‌آل همه در سوریه است.

درخصوص مسائل داخلی به مشورت دیگران نیازی نداریم

قاسمی درباره موضع‌گیری‌های دولت ترامپ و همراهی برخی کشورهای منطقه با این موضع‌گیری‌ها هم گفت: بحث موشکی و مسائل داخلی ایران به دولت ایران مربوط است. درخصوص مسائل داخلی به مشورت دیگران نیازی نداریم. در مورد آنچه به دولت امریکا مربوط است باید گفت در آمریکا هنوز دولت مستقری وجود ندارد و اظهارات ضد و نقیض است. البته برخی صحبت‌ها غیردوستانه است که تعجب نمی‌کنیم و برای ما هم مهم نیست؛ زیرا در سه دهه این صحبت‌ها را از زبان دولت‌های مختلف امریکا شنیده‌ایم؛ ولی واقعیت‌ها، شرایط را به دیگران تحمیل می‌کنند. منتظر زمان بیشتری برای شناخت بهتر دولت امریکا هستیم. باید صبر کرد و دید دولت امریکا درباره مسائل داخلی و خارجی چگونه می‌خواهد عمل کند.

به زودی لیستی از افراد و گروه‌های تحریمی توسط ایران را منتشر می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام متقابل ایران علیه امریکا بخاطر تحریم‌ها گفت: آنچه تصمیم گرفته شده این است که قرار است برخی اقدامات متقابل در خصوص گروه‌ها و اشخاصی که به گروه‌های تروریستی و سرکوب ملتها کمک می‌کنند تهیه شود تا آنها تحریم شوند. این لیست در حال بررسی است.

او در باره سفر عراقچی به مسکو در روزهای آتی و اینکه با توجه روابط خوب پوتین و ترامپ، آیا در این سفر برای از روسیه  روابط ایران و امریکا کمک خواسته شد یا نه گفت: برخی مقامات وزات خارجه دائما در سفر هستند. با مسکو در خصوص مسائل مختلف چه هسته‌ای و غیره رایزنی داریم و به صورت مفصل به این رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم. سفر عراقچی هم به مسکو می‌تواند انجام شود.

قاسمی افزود: اینکه روابط روسیه و امریکا چگونه است گمانه‌زنی است و باید صبر کرد و اینکه این روابط به منظور بهبود روابط با کشور ثالث است، موافق نیستم.

در فرصتی مناسب پاسخ امیر کویت را می‌دهیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره پیام امیر کویت به ایران و اینکه اگر این پیام برای گفت‌وگو میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس است، چه تصمیمی گرفته شده و چرا هنوز شاهد اتهام‌زنی‌ها به ایران هستیم، گفت: سفر وزیر خارجه کویت از مدت‌ها قبل مطرح بود ولی به دلایل فنی انجام آن به عقب افتاد. با این وجود، آن سفر انجام شد.

او با بیان اینکه وزیر خارجه کویت حامل پیام امیر کویت به تهران بود، گفت: این سفر را، سفری دوجانبه می‌دانستیم که در چارچوب همکاری‌های دوجانبه تهران و کویت است. البته ما مشتاقیم با همه همسایگان روابط مطلوب و متوازنی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه کویت در تهران گفت: ایشان دو سفر در تهران داشتند یک دیدار مفصل با آقای ظریف و دیدار دیگری با آقای روحانی داشت که پیام مکتوب امیر کویت به رییس‌جمهور منتقل شد. با این حال، در این دیدارها در خصوص روابط دوجانبه بحث‌های مفصلی شد اما در خصوص مسائل منطقه و به ویژه منطقه خلیج فارس هم صحبت و تبادل نظر داشتیم.

قاسمی افزود: ما دیدگاه‌های خودمان را در مورد آن مسائل مطرح کردیم و تبادل نظر داشتیم

او با اشاره به برخی دیدگاه‌ها در خصوص این سفر یادآور شد: این سفر برخلاف دیدگاه‌ها و تصورها، سفر میانجی‌گرایانه‌ای نبود و بیشتر درخصوص تبادل نظر و رایزنی طراحی شده بود. با این وجود، سفر وزیر خارجه کویت به ایران، سفر خوبی بود و ما در فرصتی مناسب پاسخ امیر کویت را خواهیم داد. البته می‌توان از منظری، آن را پاسخ سفر ظریف به کویت بدانیم.

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه تاکید کرد: از هر فرصتی برای گفت‌وگو با همسایگان استفاده می‌کنیم که سودمند است چرا که طرفین می‌توانند به تفاهم‌هایی برسند که برای مجموعه کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

 

منبع: ایسنا