بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات ترکیه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد.
خبرگزاری فارس: بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر توسعه ترکیه و مقامات محلی، رهبران و نمایندگان احزاب و سفرا، وابستگان نظامی و محلی و در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد.

محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این آیین جشن، با اشاره به سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: امروز انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهل سالگی به بلوغ و پختگی لازم رسیده و با اقتدار به حیات خود ادامه می دهد.

وی افزود: ما در نمایندگی و دفاتر و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه تلاش داشته و داریم که در راستای توسعه روابط دو کشور و بر اساس نقشه راه ترسیم شده در سیاست خارجی دو کشور، بر مبنای تفاهم و توافق دوجانبه گام برداریم.

سفیر ایران ادامه داد: در تلاش هستیم که روابط دو کشور دوست ایران و ترکیه را بیش از پیش تعمیق بخشیده و در راستای دوستی دو ملت و دو کشور اقدامات هماهنگ داشته باشیم.

طاهریان‌فرد با اشاره به وقوع کودتای نافرجام در ترکیه گفت: خرسندیم که این اقدام با تدبیر دولت و همراهی ملت ترکیه مدیریت شد و مردم این کشور از حق تعیین سرنوشت، دموکراسی و از رای خود به خوبی دفاع کرد.

سفیر ایران از حضور لطفی الوان وزیر توسعه ترکیه، مقامات محلی، سفرای کشورهای خارجی، وابستگان نظامی، نمایندگان و رهبران احزاب و نمایندگان صنایع و شرکت‌های بزرگ ترک در این مراسم قدردانی کرد.

لطفی الوان وزیر توسعه ترکیه نیز در این مراسم، روابط بین ایران و ترکیه را دوستانه و دیرینه برشمرد‌ و گفت: مذاکرات و روابط دوستانه دو کشور فراتر از روابط عمومی و سنتی بین کشورهاست.

وی افزود: ترکیه پنجره ایران به سوی غرب و ایران پنجره ترکیه به سوی شرق محسوب می‌شود و به همین علت دو کشور منافع مشترک در آن سوی مرزهای هم دیگر دارند و بر همین اساس همکاری می‌کنند.

وزیر توسعه ترکیه عنوان کرد: دو کشور مصمم به توسعه روابط خود در زمینه تجارت، گردشگری، حمل و نقل و گمرک هستند و بر این اساس، سران ایران و ترکیه برای افزایش سطح مبادلات تجاری دو طرف تا سقف 30 میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده‌اند.

لطفی الوان ادامه داد: دو کشور در اغلب زمینه‌ها مکمل یکدیگر هستند و باید از ظرفیت‌های طرف مقابل برای توسعه اقتصادی خود بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر رفع موانع گمرکی، ترانزیتی و تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه تصریح کرد: ما همه تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد چرا که روابط ریشه‌دار دو طرف باید در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

الوان خواستار همکاری ایران و ترکیه در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری و تنوع تجارت شد و افزود: ما تلاش‌های خود را در این زمینه‌ها متمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دارند و برای این امر روابط دوجانبه خوبی شکل گرفته و بارزترین شکل آن هدف‌گذاری افزایش مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه تا سقف 30 میلیارد دلار توسط روسای جمهوری دو کشور است.

وزیر توسعه ترکیه اضافه کرد: گفت‌وگوها و مذاکرات دو طرف برای دستیابی به این هدف‌گذاری‌ها با قوت ادامه دارد و ما بر توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها اعتقاد کامل داریم.

در اینمراسم علاوه بر حضور سفیران و دیپلمات‌های خارجی جمعی از رهبران احزاب از جمله اتحاد بزرگ، حزب سعادت، حزب دموکراتیک چپ، حزب مام میهن، معاون حزب جمهوری‌خواه خلق و نمایندگان احزاب عدالت و توسعه و دموکراتیک خلق‌ها حضور داشتند.




منبع: فارس