مخالفان دولت مهمانی را پارتی دیدند
روز دوشنبه خبری در رسانه‌های مخالف و منتقد دولت منتشر و به آن پر و بال داده شد مبنی بر اینکه به دنبال سفر هیئت دولت سوئد به تهران، سفیر این کشور روز یکشنبه میزبان دولتمردان ایرانی - به صرف شام، نوشیدنی (!) و امضای چند قرارداد تجاری - بوده است!

دلواپس یک مهمانی!

دولت فمینیست‌ها که حضورشان در تهران به خلق حواش فراوانی انجامید، روز یکشنبه در اقامتگاه سفیر خود در تهران، میزبان برخی اعضای هیئت دولت ایران بود. پس از آنکه روز جمعه جمعی از اعضای کابینه دولت سوئد به همراه استفان لوون نخست‌وزیر این کشور، گام بر خاک ایران نهادند و با استقبال دولتمردان کشورمان روبه‌رو شدند، نخستین اتفاقی که در ارتباط با این حضور سوئدی ها در کشور، توجه‌ها را به خود جلب کرد، وجود 12 زن در کابینه استفان لوون، نخست وزیر سوئد بود
 
به طوری که در جمع حاضر هیئت سوئدی، زنان ازنظر میزان حضور، از مردان پیشی گرفته بودند، در حالی که تنها یک زن در میان دولتمردان ایرانی حضور داشت. تعدد زنان در کابینه استفان لوون تنها موجب برانگیختگی تعجب جامعه ایرانی نشده است بلکه حضور 12 زن در هیئت دولت او باعث شده است تا دولتش، در جامعه بین المللی به دولت فمینیست‌ها شهرت یابد. اما حاشیه‌های حضور سوئدی ها در تهران تنها به تکثر زنان در هیئت دولت‌شان تحدید نشد، بلکه از قرار معلوم سفیر سوئد در محل اقامت خود، روز یکشنبه به میزبانی اعضای کابینه دولت کشور خود و همینطور دولتمردان ایرانی پرداخته است. مهمانی‌ای که اگر از دریچه نگاه اصولگرایان و مخالفین دولت به آن نگریسته شود، خلاف اصول بوده است! از روز گذشته که تصاویر این مهمانی منتشر شد، ناراضیان از حضور کشورهای توسعه‌یافته و ابرقدرت‌های جهان در خاک ایران، به انحای مختلف درصدد تخریب دولت به خاطر حضور در این مهمانی بوده‌اند.
 
آنها در رسانه‌هایشان عنوان کردند که در منزل سفیر سوئد و در خلال مهمانی، چند قرارداد مهم تجاری نیز به امضا رسیده است؛ اتفاقی که به ظن آنها نامتعارف و خلاف اصول دیپلماتیک است. به طوری که حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان از این مهمانی به اسم «کوکتل (نوعی نوشیدنی الکلی) پارتی» یاد کرده و اظهار داشته است: «برگزاری مراسم امضای قراردادها در منزل سفیر سوئد،به جای مراکز رسمی و دولتی، می‌تواند این توهم را به دنبال داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران توان امنیت مراسم را نداشته است و به این علت مراسم در منزل سفیر صورت گرفته است!» او به خانم‌های بی‌حجاب سوئدی در این مراسم نیز اشاره کرده است و در این باره خاطرنشان کرده است که: «گفته می‌شود نخست‌وزیر و سفیر سوئد برای حضور بدون حجاب این خانم‌ها، اصرار داشته‌اند که مراسم در منزل سفیر سوئد انجام پذیرد! خانم‌های حاضر می‌توانستند مراسم یاد شده را که بیشتر به یک «کوکتل پارتی» شبیه است، بدون حضور وزرا و دولتمردان کشورمان در منزل سفیر برگزار کنند. اما سیاستمداران سوئدی می‌دانسته‌اند که حضور مسئولان بلندپایه دولتی در مراسم یاد شده می‌تواند نشانه بی‌احترامی مسئولان کشورمان به قوانین اسلامی باشد، که اینگونه نیز بوده است.»
 
در آخر هم شریعتمداری یا به گمان دلواپسان، سردار قلم، تمام نارضایتی‌های خود از دیپلماسی دولت یازدهم و حصول برجام و به دنبال آن، خروج از ایران هراسی و ورودش به جامعه جهانی را در چند خط خلاصه کرد و چنین گفت که: «دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی آن، با اقداماتی نظیر امضای قرارداد در منزل سفیر، ارسال پیام دیپلماتیک از طریق ایمیل و توئیت و مذاکره در حال قدم زدن و... به این تردید جدی دامن زده است که قصد دارد روابط دیپلماتیک را از میدان و عرصه قابل کنترل و نظارت، به عرصه‌های غیرقابل نظارت و بیرون از میدان دید مسئولان عالی‌رتبه‌تر بکشاند!»
امضاء قرارداد در خلال مهمانی، عادی است
 
با وجود اینکه امضای قرارداد در حین مهمانی سفیر سوئد از سوی سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد و تصاویر منتشر شده از مراسم روز یکشنبه و امضای قراردادها توسط یک خبرگزاری اصولگرا حاکی از آن است که امضای توافقنامه‌ها همگی در مراسم افتتاحیه دفتر تجاری سوئد در ایران انجام شده است اما این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که آیا برگزاری مهمانی‌های دیپلماتیک و همینطور امضای قراردادهای گوناگون میان کشورها منطبق بر عرف و اصول دیپلماتیک و امری در چارچوب ضوابط است یا خیر؟
 
در اینباره علی خرم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: امضای قراردادهای تجاری در سفارت و همینطور منزل سفیر به هیچ عنوان متعارف نیست. به هر حال سفارتخانه هر کشوری خاک آن کشور محسوب می شود و یک قرارداد تجاری یا هر چیز دیگری می تواند در آن محل امضا شود یا در محل دیگری امضای آن صورت گیرد. محل امضای یک قرارداد تجاری مسئله خاصی نیست که حائز اهمیت باشد. ممکن است حتی این امضا در یک رستوران و پس از صرف ناهار صورت گیرد. این کار خلاف نیست.
 
وی درخصوص اینکه مخالفان دولت بر این باورند که امضای قراردادهای تجاری در سفارت سوئد موجب زیر سوال رفتن امنیت ملی کشور می شود، اظهار داشت: این حرف ها اصلا درست نیست. این مخالفان دولت اگر معنای امنیت ملی را می دانستند هیچ گاه چنین سخنی را به زبان نمی آوردند. این مسئله اصلا ارتباطی با امنیت ملی ندارد.
 
سفیر سابق ایران در سازمان ملل در ادامه درباره شایعاتی مبنی بر برگزاری «کوکتل پارتی» و حضور بانوان بی‌حجاب نیز افزود: طرح این مسائل برداشت شخصی آن‌هاست و گمانه و احتمالی بیش نیست. اما حضور در اماکن صمیمانه تر از جایگاه‌های دولتی، یک رسم است. فرض کنید وزیر کشور ما به فرانسه سفر کند و پس از انجام مذاکراتی، سفیر ما در فرانسه، مذاکره کنندگان فرانسوی را به ناهار دعوت نماید. بعد آنها بیایند و در محل سفارت ما پس از صرف ناهار به امضای قرارداد بپردازند؛ این اتفاق بسیار معمول است و مسئله عجیب و غریبی نیست. حال اینکه در سفارتخانه سوئد، مسئولان ما به امضای قراردادهای تجاری پرداخته اند که نه بار اول بوده و دفعه آخر.
 
وی درخصوص بی‌حجاب بودن کارکنان سفارت سوئد نیز اظهار داشت: آنها در خاک کشور خودشان یعنی همان سفارت یا رزیدانس خود، قوانین و مقررات سوئد را اجرایی می‌کنند. سفارت هر کشوری جزو خاک آن کشور محسوب می شود و قوانین آن کشور بر آن حاکم است. در تمامی دولت ها هم چنین اتفاقی روی داده است و حالا مخالفان دولت این مهمانی را پوشش داده اند و خبری اش کرده اند. هیچ اتفاق خلاف عرف دیپلماتیک و غیرقانونی‌ای صورت نگرفته است. در جمهوری اسلامی ایران ده‌ها بار اتفاق افتاده است و ربطی هم به امنیت ملی ندارد.
 
نامتعارف و غیر الزام آور
 
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی هم برگزاری مهمانی های دیپلماتیک و همینطور امضای قراردادهای مختلف در خلال آنها را غیرقانونی نمی‌داند اما آنها را نامتعارف می پندارد. بیگدلی در این باره گفت: اینکه بگوییم امضای قراردادهای تجاری یا هر نوع دیگری از قراردادها در محافل خصوصی و مجالس غیررسمی، امری معمول است، خیر چنین نیست و قاعده بر این است که امضای این‌گونه قراردادهای رسمی در محافل رسمی صورت بگیرد، اما رعایت این موضوع جنبه الزام آور ندارد.
وی افزود: اینکه چرا سوئد سفارتخانه خود را به عنوان مقر مذاکرات انتخاب کرده است، شاید به این دلیل باشد که فشارهایی از سوی کشورهای غربی بر روی سوئد بوده که اقدام به انجام چنین کاری کرده‌اند، اما از جهت اصولی حضور در منزل سفیر برای امضای قرارداد، غیرمتعارف است.
 
بیگدلی ادامه داد: البته این اتفاق مسبوق به سابقه بوده و در طول دولت‌های گذشته هم رخ داده است و از جهت امنیتی، برخی کشورها اقدام به چنین کاری می‌کنند. مثلا ترس از شنود مذاکرات‌شان داشته باشند. دولت مدعو این اختیار را دارد که به لحاظ رعایت مسائل امنیتی، محل مراودات‌شان را تغییر دهد.
 
وی در خصوص اظهارات مخالفان دولت مبنی بر زیرسوال رفتن توان امنیت کشور اظهار داشت: چنین چیزی نیست. پس تکلیف این همه قراردادهایی که در کشور به امضا رسیده آن هم در اماکن رسمی چیست؟ ممکن است دولت سوئد به دلیل آنکه شدیداً تحت نفوذ و تسلط دولت آمریکاست و یکی از کشورهای استثنایی شمال اروپاست و به عضویت ناتو هم درآمده، به دلیل ملاحظات امنیتی اقدام به چنین کاری کرده‌اند.
 
ایراد معترضان سوئدی!
 
در فراسوی مرزها هم، گروهی نسبت به سفر کابینه هیئت دولت سوئد به ایران دلواپس شده‌اند. نمایندگان احزاب راست و چپ میانه در پارلمان سوئد به حجاب گذاشتن وزرای زن سوئدی در جریان سفر به ایران انتقاد کردند.سازمان غیردولتی «دیده بان ملل متحد» نیز که خود را گروهی غیر انتفاعی در امر ترویج حقوق بشر می‌داند و مقر آن در شهر ژنو سوئیس است، با صدور بیانیه‌ای، به حجاب گذاشتن وزرای زن کابینه کشوری که خود را نخستین کابینه «فمینیست» جهان معرفی کرده، اعتراض کرده است.
 
دیده‌بان ملل متحد تمکین وزرای زن سوئدی به قانون حجاب اجباری را مغایر با سیاست خارجی فمینیستی و کسب برابری حقوقی بین زنان و مردان که هدف دولت سوئد اعلام شده، دانسته است. در اینباره علی بیگدلی به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «این اعتراضات کاملاً بی‌اساس است، چون هر فرد خارجی که وارد خاک یک کشور می‌شود ناگزیر به رعایت قوانین و مقررات آن کشور است. هیئت دولت کشورها هم ملزم به رعایت قوانین کشور ما هستند و به دلیل اسلامی بودن کشور ما رعایت حجاب امری الزامی بوده و خانم‌های سوئدی هم با چنین پیش فرضی وارد خاک ایران شدند.» بنا به گفته بیگدلی، پوشیدن حجاب برای زنانی که وارد خاک ایران می شوند امری الزامی است و تمام کشورها مستلزم رعایت آن هستند. اما در هنگام حضور جولی بیشاب وزیر خارجه استرالیا به ایران نیز حواشی فراوانی نسبت به پوشیدن روسری توسط او وجود داشت و بسیاری در آن زمان به این اقدام او واکنش نشان دادند که البته او به تمامی این حواشی خاتمه داد و اظهار کرد که اگر یک بار دیگر وارد خاک ایران شود حتما خود را ملزم به پوشیدن روسری می کند.



منبع: آفتاب یزد