چرا احمدی نژادی ها نباید بیایند
 به نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد و یارانش با این نگاه که صحنه نباید خالی بماند، خواب‌های زیادی را برای اردیبهشت ۹۶ دیده‌اند زیرا بعد از اعلام حمید بقایی برای کاندیداتوری حالا رستم قاسمی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مسعود زریبافان و مهرداد بذرپاش هم به لیست آنها اضافه شده‌‌اند.

مسعود زریبافان و مهرداد بذرپاش هم به لیست اضافه شدند

 تنور انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد و یارانش با این نگاه که صحنه نباید خالی بماند، خواب‌های زیادی را برای اردیبهشت ۹۶ دیده‌اند زیرا بعد از اعلام حمید بقایی برای کاندیداتوری حالا رستم قاسمی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مسعود زریبافان و مهرداد بذرپاش هم به لیست آنها اضافه شده‌‌اند. 
 
حجت‌الاسلام محسن‌ غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، درباره صف‌کشی مردان احمدی‌نژاد می‌گوید: اصول‌گرایان باید به این تشخیص رسیده باشند که مردم طالب اعتدال هستند؛ بنابراین نباید احمدی‌نژادی‌ها که ایران را در دنیا منزوی و تنش و درگیری داخلی ایجاد می‌کنند، اجازه یابند دوباره وارد میدان شوند. 
 
اما ماجرا از چه قرار است؟ مروری بر اتفاق‌های چند ماه گذشته نشان می‌دهد، بعد از اینکه احمدی‌نژاد از سوی رهبری نظام برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شد، اطلاعیه‌ای منتشر کرد و از تبعیتش از رهبری گفت. بااین‌حال، او هفته گذشته و بعد از آنکه چند سفر استانی از جمله تخت‌جمشید و پاسارگاد هم انجام داده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد از هیچ فرد یا جناح، حزب و گروهی در انتخابات ۹۶ حمایت نمی‌کند.
 
حالا به فاصله یک هفته از صدور این بیانیه، پنج نفر از همفکرانش از حضور قطعی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده‌اند؛ خبری که بیانگر آغاز ساعت عملیات برای احمدی‌نژادی‌ها‌ست زیرا یکی از اعضای جبهه یکتا- جبهه‌ای که در دو، سه سال اخیر از سوی تیم احمدی‌نژاد با هدف حضور در رقابت‌های سیاسی شکل گرفت- خبر از انتخاب حمیدرضا حاجی‌بابایی و رستم قاسمی به‌عنوان کاندیداهای این جبهه برای انتخابات ریاست‌جمهوری داد.
 
سیدمحمد حسینی به ایسنا گفته بود: اسامی این دو نفر را به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کردیم و جبهه مردمی قرار است از بین افرادی که مطرح هستند، ۱۰ نفر را به‌عنوان کاندیداهای مرحله نهایی در نظر بگیرد. به‌همین‌دلیل، ما محدودیتی برای اعلام کاندیداهای خودمان در نظر نگرفتیم و دو نفر را معرفی کردیم. سایرین هم می‌توانند بیایند و آمادگی خودشان را برای انتخابات اعلام کنند تا در نهایت ببینیم که جزء آن ۱۰ نفر نهایی خواهند بود یا نه.
 
نبود وحدت در میان اصول‌گرایان، در تعدد کاندیدای آنها و البته اظهارات بعدی این فعال سیاسی دوباره به‌ چشم می‌آید. به گفته حسینی، بقیه کسانی که می‌خواهند برای انتخابات اعلام آمادگی کنند، می‌توانند از تشکل خودشان یا به‌صورت مستقل این آمادگی را اعلام کنند و وارد رقابت شوند تا ببینند مورد اقبال واقع می‌شوند یا نه؛ با این توضیح که مهرداد بذرپاش، محمد‌مهدی زاهدی، محمد علی‌آبادی و مسعود زریبافان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند اما از جبهه یکتا فقط همان دو کاندیدایی که اعلام شد، مورد نظر هستند اما نکته قابل تأمل این است که این عضو جبهه یکتا احتمال می‌دهد که خود نیز به‌عنوان دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از سوی این کانون، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو شود زیرا می‌گوید: جمعه، ۶ اسفند، کنگره‌ای را برگزار می‌کنیم و در آنجا با سایر اعضای این کانون به بحث و تبادل‌نظر خواهیم پرداخت تا در نهایت، دراین‌باره تصمیم‌گیری شود.
 
سناریوی احمدی‌نژاد چیست؟
 
کم‌کم آنچه احمدی‌نژاد در سر می‌پروراند، چه اینکه قصد شکستن آرای حسن روحانی را دارد و چه شکست رأی اصول‌گرایان، یکی‌یکی با حضور یارانش نمایان می‌شود. حجت‌الاسلام غرویان، با تأیید هر دو فرضیه، از اهداف احمدی‌نژادی‌ها به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: حرکات این جریان نشان می‌دهد به‌دنبال کاهش آرای سبد روحانی بوده و از طرف دیگر، در پی ایجاد تفرقه در میان اصول‌گرایان هستند. از یک سو، احمدی‌نژاد حاضر نیست با راست‌گرایان همکاری کند و از سوی دیگر، اصول‌گرایان با کاندیداتوری و خط او موافق نیستند؛ بنابراین احمدی‌نژاد با تعریف یک سناریو و ورود یارانش به بازار انتخابات، شکست رأی اصول‌گرایان را نشانه رفته، این درحالی است که صلاح مملکت در این بوده که حسن روحانی برای چهار سال دیگر، رئیس‌جمهوری باقی بماند تا برنامه‌های خود را پیگیری و کامل کند.
 
در این میان، خبرهایی هم از کاندیداتوری افرادی همچون سیدرضا تقوی و سید‌ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به گوش می‌رسد که این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: محبوبیت روحانی از سایر افراد مطرح‌شده، بیشتر است و رأی اکثریت را هم از آن خود خواهد کرد. بااین‌حال، به گفته حجت‌الاسلام غرویان، از آنجایی که روحیه احمدی‌نژاد به‌گونه‌ای بوده که با منع صورت‌گرفته هم از عرصه انتخابات کنار نمی‌کشد، ازاین‌رو، به‌دنبال این است که ایده‌ها و برنامه‌های خود را در قالب افراد دیگر پیاده و در نهایت، به مردم معرفی کند تا به هر نحوی شده، قدرت را بار دیگر به‌دست بگیرد و خط فکری خود را ادامه دهد. 
 
غرور و انحصارطلبی برخی اصول‌گرایان
 
در‌واقع، در اظهارات این فعال سیاسی دوباره ماجرای انحراف عده‌ای در اردوگاه اصول‌گرایان و وجود چند‌دستگی به میان می‌آید؛ انشقاقی که این طیف سیاسی در سال‌های اخیر، بارها از آن رنج برده و گزاف نیست اگر بگوییم که تیر خلاص را بر بدنه اصول‌گرایی وارد کرده زیرا حجت‌الاسلام ‌غرویان نیز معتقد است: اصول‌گرایی، اصل و پایه ثابت و روشنی ندارد. درواقع، اصطلاحی است که جا‌‌افتاده و مرسوم شده و در این میان، عده‌ای هم به نام اصول‌گرا معروف شده‌اند، درحالی‌که این موضوع جای بحث دارد. پرسشی که مطرح می‌شود، درباره اصل و مبنای اصول‌گرایی بوده زیرا ما معتقد هستیم اصل در اجماع و مشورت با مردم است؛ به عبارت دیگر، رأی اکثریت جامعه نکته‌ای است که در مشروعیت قوانین و اصل نظام دخالت دارد اما در سال‌های گذشته، اتفاقاتی افتاده که نشان می‌دهد اصول‌گرایان نمی‌توانند به وحدت و وفاق جمعی برسند و نشأت‌گرفته از غرور و انحصارطلبی برخی از آنهاست.
 
تأکید او بر این است که وجود افراد افراطی در میان راست‌گرایان موجب ایجاد انحراف در این طیف سیاسی شده است، درحالی‌که اگر مشی اعتدال را در پیش بگیرند، راه رسیدن به اجماع کوتاه‌تر و ساده‌تر می‌شود. به عقیده حجت‌الاسلام غرویان، مباحثی که اصلاح‌طلبان و برخی روشنفکران مطرح می‌کنند، مبنای فقهی و دینی دارد، یعنی مشی اعتدالی است که مورد تأکید اسلام بوده و البته جزء اصول اصول‌گرایی هم هست که در بخشی از این طیف منحرف شده است.
 
خطرات بازگشت دولت افراطی
 
همه این اظهارات درحالی است که به نظر می‌رسد بازی احمدی‌نژاد آغاز شده است؛ کسی که به اصل و مبنای اصول‌گرایی هم کاری ندارد زیرا سال‌هاست با گفتار و عمل، خود را از این جریان سیاسی جدا کرده و البته آنها هم او را طرد کرده‌اند. آنچه حرکات احمدی‌نژاد و مهره‌های او نشان می‌دهد، گویای این است که آنها آخرین تلاش‌های خود را برای دیده‌شدن و بازپس‌گیری قدرت می‌کنند و این راهی ندارد جز اینکه حتی اگر از سد شورای نگهبان هم عبور نکنند اما تا جایی که بتوانند، می‌خواهند ذهن جریان‌های سیاسی را درگیر خود کنند تا این‌گونه بازی انتخاباتی اصول‌گرایان و حسن روحانی را به‌هم بزنند.
 
نکته‌ای که نباید فراموش کرد فسادهای کلان دولت احمدی‌نژاد است که با وجود آنها نمی‌توان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای او و یارانش متصور بود اما اینها دلیلی نمی‌شود که او به‌سادگی از مسائل سیاسی، به‌ویژه مواردی که فکر می‌کند در آن حقی دارد، بگذرد. آنها هشت سال طعم قدرت را چشیده‌اند و باز سودای ریاست‌جمهوری در سر دارند. تأکید این فعال سیاسی بر این است که مردم طالب اعتدال و آرامش هستند. چرا باید دائما ایران تحت فشارهای بین‌المللی باشد؟ چرا باید افرادی به مردم معرفی شوند که جنگ‌طلبی و ایجاد تلاطم‌های داخلی رویه آنان بوده است؟ اینها پرسش‌هایی است که این استاد دانشگاه مطرح و بر ضرورت توجه اصول‌گرایان به این نکات تأکید می‌کند.
 
همه اینها درحالی است که مردم باید نسبت به این‌ بازی‌های عده‌ای برای رسیدن به مسند قدرت آگاه باشند. فقط می‌توان به این جمله مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات امیدوار بود که گفته است: مردم بهتر می‌دانند بازگشت دولت افراطی چه خطرهایی برای کشور دارد. 




منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه