یک اصولگرا: با چشم گریان به احمدی نژاد رای دادیم
اين روزها نام چهره‌هاي مختلف سياسي كشور براي كانديداتوري در عرصه انتخابات رياست جمهوري 96 از زبان خود يا علاقه مندان‌شان در رسانه ها مطرح مي شود. به نظر مي‎رسد اصلاح طلبان، روي روحاني به اجماع رسيده اند و مشغول برنامه ريزي و سياست گذاري براي كارهاي تبليغاتي هستند.

همه بایدها و نبایدهای اصولگرایان برای انتخابات

اصولگرايان هر روز يك نام جديد را مطرح و روز ديگر آن را تكذيب مي كنند كه اين موضوع، بيانگر عدم اجماع اصولگرايان بر روي گزينه خاص است. محمدجواد نيكفر،فعال اصولگرا  اظهار داشت: ديگر زمان آنكه فردي با لوگوي اصلاح طلبي و اصولگرايي در انتخابات به پيروزي برسد پايان يافته است! مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد. 

با توجه به نزديكي انتخابات، آخرين تغيير و تحولات فضاي سياسي كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

با تجربه اي كه در 38 سال بعد از انقلاب اسلامي به دست آمده و شرايط فعلي كه كشور در اين روزها با آن رو به روست، به نظر مي رسد هيچ فردي با پرچم اصولگرايي و يا اصلاح طلبي محض نتوانند در انتخابات پيش رو به موفقيت برسد. امروزه نام‎هايي همچون خاتمي، روحاني و احمدي نژاد يا خط فكري مرحوم آيت ا... هاشمي رفسنجاني از چندان اهميتي برخوردار نيست و مردم به دنبال فردي هستند كه از كيان نظام و حقوق آن‎ها دفاع و از فساد هاي گسترده اي كه در سيستم‎هاي اداري شاهد آن هستيم جلوگيري كند و حقوق مردم را به آن ها برگرداند. هر فردي با اين ويژگي‎ها پا به ميدان بگذارد از هر جناحي كه باشد مي تواند راي مردم را به خود اختصاص دهد.

در جريان اصولگرايي، جماعتي با عنوان جبهه نيروهاي مردمي انقلاب مطرح شدند، شكل گيري اين جبهه در اين برهه را به چه صورت تحليل مي كنيد؟

اين جبهه نيز مانند ساير گروه هايي كه در آستانه انتخابات شكل مي‌گيرد شروع به كار كرد و در نظر داشت تا يك تعدادي را از ميان خودشان انتخاب و با يك راي‌گيري صوري، آن ها را به صحنه رقابت دعوت كنند. همان‌گونه كه در اخبار داشتيم، در انتخابات دروني اين جبهه كه چندي پيش صورت گرفت تخلفاتي رخ داد. فراموش نكنيم، سياسيون بايد در نظر داشته باشند امروزه جناحي كه ديدگاه مردمي محض نداشته باشد، كارساز و مورد استقبال نخواهد بود.

تعريف شما از ديدگاه مردمي و توجه به مردم چيست؟

در حال حاضر در بسياري از ادارات كشور، مردم ما حق خود را با هزار پارتي و پيگيري نيز نمي توانند بگيرند، كجاي هدف ما از انقلاب رسيدن به چنين صحنه اي بود. رييس جمهور در سخنراني خود اعلام مي كند من شرمنده مردم نيستم، ولي بنده به عنوان يك فعال سياسي و همه مسئولاني كه براي انقلاب اسلامي تلاش كردند، به هزار و يك دليل موجود در كشور، شرمنده مردم هستيم. سيستم‌هاي اداري ما در موضوع سوء استفاده از بيت المال در حال سبقت از يكديگر هستند. در بسياري از مناطق، مردم به نان شب خود محتاجند و جوانان تحصيلكرده نيز در كشور بيكار هستند و به هر وسيله‌اي براي گذران زندگي متوسل مي شوند. در سياست خارجي نيز كشورهاي تروريستي و تروريست پرور، ما را به عنوان تروريسم به جهان معرفي مي كنند و دولت ما نمي تواند از خودش دفاع كند و مستندات مناسب به دنيا ارائه دهد.

براي حل مشكلات موجود بايد چه كار كرد؟

افرادي كه در انقلاب نقش داشتند بايد حقوق مردم را تامين كنند و نگذارند مردم تحت فشار باشند. در اين شرايط بايد اداره كشور را به فردي بسپاريم كه از خود مردم و نسبت به آن ها دلسوز باشد، مشكلات را درك و لمس كند و براي حل آن ها راهكار مناسب داشته باشد.

موضوعاتي كه اشاره كرديد در دولت قبل نيز وجود داشت، اما چرا در آن برهه، فعالان سياسي و چهره‎ها ي كشور سكوت اختيار كرده بودند؟

موضوع دولت قبل و فعلي مطرح نيست، كارخطا،خطاست و در هر دولتي كه صورت بگيرد بايد جلوي آن را گرفت و از تكرار آن پرهيز كرد. امروزه بحث جناح بندي را بايد كنار زد و دفاع از حقوق مردم و اسلام را در اولويت گذاشت و براي به دست آمدن عدالت واقعي تلاش كرد. سردمداران در دولت هاي مختلف شعارهايي مي‌دهند اما در عمل خبري از عدالت نيست.

در شرايط فعلي كه جريان هاي سياسي نمي توانند اثربخش باشند، ورود احزاب تا چه حد مي تواند اثر گذار باشد؟

به احزاب نمي توان خوش بين بود. آن‏‎ها در دوره هاي مختلف نتوانسته اند پرونده درخشاني را از خود به جاي بگذارند.

با اين وجود، مردم در انتخابات پيش رو بايد به سمت چه گزينه اي حركت كنند؟

مردم در انتخابات ارديبهشت به دنبال گزينه فراجناحي هستند كه مشكلات سياسي را لمس كرده باشد و در حوزه بين الملل نيز بتواند سياستي را اعمال كند تا كشور به سمت استقلال بيشتر حركت كند و بتوانيم روي پاي خودمان ايستاده و از هويت كشور و انقلاب دفاع كنيم.

مصداق اين ويژگي‎هايي كه به آن اشاره كرديد در كداميك از رجل سياسي كشور وجود دارد؟

حجت الاسلام رييسي اگر به صحنه بيايد مورد قبول هر دو جناح خواهد بود و از چهره هاي دلسوز نسبت به مردم و انقلاب است. شرايط، مشابه به برهه اي از زندگي آيت ا... هاشمي رفسنجاني است كه همه گروه هاي سياسي در كشور او را به شكل خاصي قبول داشتند.

رييسي با توجه به جايگاهي كه دارد-توليت‌آستان مقدس علي ابن‌موسي الرضا(ع)- مي‌تواند در رقابت‌هاي انتخاباتي شركت كند؟

طبيعي است حكم رهبري براي ايشان در اولويت است و اولويت ايشان، توليت آستان قدس رضوي خواهد بود. اما اگر مردم و جناح هاي سياسي او را بخواهند احتمال حضور ايشان در اين عرصه نيز وجود دارد.

عده‌اي، نبود كارنامه اجرايي در پرونده رييسي را نقطه ضعف وي در جذب سبد آراي مردم مي دانند، اين موضوع تا چه حد مي‌تواند اثر گذار باشد؟

حجت الاسلام رييسي از اول انقلاب در پست هاي مختلف حضور مثبت داشت؛ رييس سازمان بازرسي كشور و معاون قوه قضاييه بوده و اشراف خوبي به قانون دارد بنابراين چهره مورد قبولي براي هر دو جناح است. وضعيت سياسي كشور روندي را طي مي كند كه چهره ها و فعالان سياسي اگر ببينند چهره‌اي دلسوز نظام و كار آمد، پا به عرصه انتخابات مي گذارد، همه از وي حمايت خواهند كرد.

معرفي كردن معاون اول و ساير اعضاي كابينه تا چه حدي مي‌تواند در روند راي آوري كانديدا موثر باشد؟

اگر رييس جمهور معاون اول و تيم كاري خود را معرفي كند، مي تواند روي سبد راي او اثر بخش باشد. البته نگاه مردم ما به شخص اول است و توجه خاصي به اعضاي كابينه نخواهند كرد.

حضور چهره هاي نزديك به احمدي نژاد تا چه حد مي‌تواند در انتخابات پيش رو اثر گذار باشد؟

احمدي نژاد امتحانش را پس داد و در دوره دوم، ما به دليل اينكه اطرافيان ايشان را قبول نداشتيم با چشمان گريان به او راي داديم. نيروهاي نزديك به او نيز مقبوليتي در بين مردم نخواهند داشت. اين افراد، عضو حلقه انحرافي بودند و صد در صد هم دنبال اجراي ايده و افكار قبلي خود هستند . اين افراد در امتحان ملت رد شدند.

فعاليت جبهه پايداري و آيت ا... مصباح را در آستانه انتخابات به چه شكل مي بينيد؟ آيا مصباح از رييسي حمايت خواهد كرد؟

برخي افراد جبهه پايداري، نيرو هاي دلسوخته نظام هستند و از افراد دلسوزي كه براي خدمت به نظام و مردم به ميدان بيايند حمايت خواهند كرد. اما برخي شخصيت ها در اين جريان به دنبال منافع جناحي خود هستند ولي شخص آيت ا... مصباح يزدي بعيد است با حضور شخصيتي همچون رييسي از فرد ديگري حمايت كند.

 


منبع: قانون