بررسی‌ علل ریزش پلاسکو به کجا رسید
رییس دانشگاه تربیت مدرس ریزش ساختمان پلاسکو را سه‌مرحله‌ای خواند و درباره علت‌یابی ریزش ساختمان و نحوه گسترش آتش توضیح داد.

در نشست خبری دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد؛

محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس در نشست خبری بررسی حادثه ساختمان پلاسکو که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: همکاری‌های خوبی در زمینه علت‌یابی حادثه پلاسکو انجام شد و 95 درصد روند همکاری‌ها رضایتبخش بوده است.

وی درباره شفافیت گزارش‌ها نیز با تاکید بر اینکه ما به دنبال ایجاد یک دادخواست قضایی نیستیم اما شفاف عمل خواهیم کرد، ادامه داد: بحث شفاف سازی مهم است و ما به نقش دستگاه‌ها و وظایفشان و آن میزان از وظایفی که ایفا شده است، توجه خواهیم کرد.

احمدی بیان کرد: ما در این رسیدگی ۱۳۰ نفر همکار داشته ایم که در این کمیته پیگیری کردند بیشتر این روند جنبه علمی و مهندسی داشته است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه رییس جمهور در انتخاب اعضای هیات به استقلال، علمی و حرفه‌ای بودن افراد تاکید خاصی داشت، گفت: بیشتر افراد دانشگاهی در جامعه تخصصی پرشهرت بوده به طوری که این وظیفه بار سنگینی بر دوش اعضا می‌گذارد، اما من امیدوارم که نتیجه آن بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو ضعف جدی داشته است، ادامه داد: آسیب‌پذیری شهرهای ما وسیع است و نگرانی هایی در این زمینه داریم.

 

رییس دانشگاه تربیت مدرس درباره اینکه آیا خاطیان به قوه قضاییه معرفی می‌شوند یا نه، گفت: قوه قضاییه کمیته‌ای برای بررسی این حادثه تشکیل داده و قرار است با دادستانی جلسه‌ای داشته باشیم.

 

احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ نفر به عنوان مضنونان این حادثه شناخته شده اند، اضافه کرد: قصد ما شناختن مسئولیت‌ها و در صورت وجود کاستی‌ها برای ساماندهی است و پیشنهادات خود در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

 

از مصالح نیز نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و ما با شورای مدیریت و مالک ساختمان پلاسکو نیز صحبت کرده‌ایم و جلسات خوبی نیز با دستگاه‌های مربوطه در این زمینه داشته‌ایم.

 

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه امیدواریم دستاورد‌ها و سایر بررسی‌ها در این خصوص آثار اجرایی داشته باشد، تصریح کرد: به دنبال این نیستیم که بررسی‌هایمان دارای کلی‌گویی باشد. ما فقط قوانین را یادآوری نمی‌کنیم بلکه به دنبال این هستیم تا ارتباط بین نظریه‌های مختلف را شناسایی و آن را بررسی کنیم و درباره آن اظهارنظر کارشناسی و علمی داشته باشیم.

 

احمدی با بیان اینکه با ۲۷ سازمان و شخصیت حقوقی روبه‌رو بوده و آن‌ها را طرف سوال قرار دادیم، تصریح کرد: با بسیاری از مسئولان ارشد این سازمان‌ها مصاحبه حضوری و مستقیم داشتیم تا نظراتشون رو با واسطه و مستقیم بشنویم.

 

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با بیان اینکه در این کمیته‌ها حدود ۱۲۰ همکار داشتیم، گفت: بسیاری از این اقدامات جنبه علمی و مهندسی داشته و اغلب آنها جنبه اجتماعی دارند.

 

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو تصریح کرد: گزارشی توسط گروه معماران یازده سپتامبر در شهر بروکلین به زبان انگلیسی و خطاب به ما ارسال شده که در آن یک مقایسه‌ای شده بین حادثه پلاسکو و یازده سپتامبر و ما این گزارش را بررسی کردیم، اما با بررسی‌های کاملی که صورت گرفت مشخص شد که این گزارش کامل نبوده و تفاوت‌ها در آن زیاد است و به طور قاطع می‌گوییم که این گزارش قابل استناد و مستند نیست.

 

احمدی درباره علت یابی و نحوه گسترش آتش و ریزش ساختمان گفت: در این زمینه با گروه‌های توانمندی ارتباط برقرار کرده و با استفاده از نقشه‌های محدودی که قبل از ریزش داشتیم و نقشه‌هایی که به شیوه‌های فنی و غیره ایجاد شد، به نقشه‌های قابل اعتمادی رسیدیم که بتوان به صورت مدل سازی ریاضی، شروع آتش، گسترش، دمای بالا و غیره را تحلیل کرد. در این راستا به یک اطمینان خوبی دست پیدا کردیم که این مدل شبیه همان شرایط حقیقی بود.

 

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: فرو ریزش ساختمان در سه مرحله بود؛ مرحله اول در سقف طبقات دهم و یازدهم به صورت محدود در سمت شمال ساختمان، مرحله دوم حدود یک ساعت بعد، فروریزش نیمه شمالی ساختمان از بالاترین طبقات تا همکف به صورت سریع و نهایتا فروریزش باقی مانده ساختمان حدود بیست دقیقه بعد.

 

وی ادامه داد: آتش بر اثر یک سهل انگاری در واحد ۱۰ - ۱۲ و فروشگاهی به نام نسترن آغاز شده و این مساله با تأخیر به آتش‌نشانی اطلاع رسانی شده بود. حریق با توجه به مواد اشتعال زا سریع گسترش یافت، اما اینکه این رویداد عمدی بوده یا سهوی و مسائل از این دست به ما ارتباطی نداشته و قوه قضاییه در تحقیقاتش به آن رسیدگی می‌کند.

 

احمدی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این صدا‌ها در فروریزش دوم و سوم که همراه با پرتاب اشیاء بوده به احتمال قریب به یقین به دلیل سقوط ناگهانی سقف‌ها و ر‌ها شدن بخش‌هایی از آن‌ها بر روی قسمت‌های دیگر ساختمان بوده است.

 

وی در توضیح جزئیات ریزش ادامه داد: ساختمان از نظر بار قائم در شرایط عادی نبوده و فشار اضافی به آن وارد می‌شد. با وقوع آتش و نرم شدن فولاد و کاهش تحمل اسکلت فولادی این سقف‌ها به صورت قطعات بزرگ سقوط کردند و صدای برخورد شدید و فشار سنگین ناشی از تراکم هوای بین طبقات به صورت موج انفجار، قطعات را از پنجره به بیرون پرتاب کرد. این مسئله در بسیاری از فروریزش‌ها دیده شده است. حتی حباب آتشی که از پنجره به بیرون آمد هم قابل توجه است؛ ضمن اینکه آثار انفجاری هم در این ساختمان یافت نشد.

 

وی با اشاره به اینکه این ساختمان تا سال ۹۰ به طور کامل در برابر حریق بیمه بود، گفت: از آن سال به بعد شرکت بیمه به دلیل شواهدی که از شرایط ساختمان مشاهده کرد، منصرف شد.

 

وی ابراز امیدواری کرد که در نیمه اول ۹۶ گزارش را تقدیم رییس جمهور کنند تا از سوی رییس جمهور به صورت مفصل مورد بررسی قرار گیرد.

 

منبع: