رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که کنگره آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ملت ایران در دستور کار دارد، در حقیقت نقض آشکار برجام است.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا، اظهار داشت: آنچه که کنگره آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ملت ایران در دستور کار دارد، در حقیقت نقض آشکار برجام است.

 

وی افزود: اعمال تحریم‌های جدید علیه ملت ایران هم با موادی از برجام ناسازگار بوده و هم با حُسن نیتی که برای تعامل مثبت در عرصه بین‌الملل باید مدنظر باشد در تناقض است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بهانه‌ای که به خاطر موشک‌های بالستیک مطرح می‌کنند یک بهانه واهی است و هیچ ربطی به قدرت‌های خارجی ندارد.

 

کواکبیان با تاکید بر اینکه تقویت بنیه هر کشوری مربوط به منافع ملی آن کشور است،‌ عنوان کرد: اگر به قطعنامه‌های قبل از برجام استناد شود مشخص است که این استناد بی‌ربطی است چون ما پس از برجام با یک قطعنامه شورای امنیت،‌ تمامی قطعنامه‌های قبلی لغو شده است لذا ما باید حتما واکنش مناسبی را پس از تعطیلات در مجلس علیه این رفتار آمریکایی‌ها داشته باشیم.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: به ویژه که در منطقه هم به بهانه مبارزه با تروریست، به مردم بی‌دفاع غیرنظامی در موصل حمله می‌کنند و بعد معتقدند این حمله سهوی بوده و عمدی نبوده است! که ما قطعا این حملات را محکوم می‌کنیم و باید در محاکم رسمی بین‌المللی این حملات مورد بررسی قرار گیرد.

 

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: آمریکایی‌ها اگر صادقانه به دنبال مبارزه با تروریست هستند باید منابعی که از لحاظ مالی و تسلیحاتی که به امثال داعش و جبهه النصره نسبت به منطقه دارند، مانند کشور عربستان صعودی با آنها برخورد می‌کردند و اگر ائتلاف ضد تروریسم به نفع صلح منطقه‌ای دنبال می‌کنند باید نقش ایران را در معادلات منطقه به صورت جدی در نظر بگیرند.

 

وی ادامه داد: لذا اینگونه حملات به موصل و بعد هم ادعای سهوی بودن به نظر ما محکوم است، ما معتقد هستیم که اینها در بحث مبارزه با تروریسم صداقت ندارند و اگر ما برخورد صادقانه با آنها را مشاهده کنیم حتی اشکالی ندارد یک ائتلاف مشترک با ایران داشته باشند اما از آنجایی که رفتارشان فربیکارانه و غیرواقعی است ما معتقدیم که ادعای دروغ ضدتروریسم در منطقه دارند.

 

کواکبیان در ادامه عنوان کرد: لذا سناریویی که برای تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا مطرح شده قطعا در مجلس شورای اسلامی با واکنش مناسب و جدی روبرو خواهد شد؛ قطعا در این زمینه باید مقابله به مثل صورت گیرد و اگر هم نیازمند طرح قانونی در این زمینه باشد در مجلس قطعا پیگیری خواهیم کرد.

 

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما به دنبال تنش‌زایی در منطقه نیستیم، گفت: اما در مقابل هرگونه برخود تنش‌زا در منطقه مقابله به مثل خواهیم کرد.

 

کواکبیان بر همین اساس اضافه کرد: ما پس از تعطیلات عید در اولین فرصت واکنش مناسبی را در پاسخ به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، خواهیم داشت.

 

وی در خاتمه عنوان کرد: بر همین اساس نشست ویژه‌ای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس برگزار خواهد کرد که طی آن اقدامت آمریکا علیه ایران بررسی شده و برای آن تصمیمات لازم اخذ خواهد شد.

 

منبع:فارس