احمدی نژاد: دستور حمله به ما را همانی داد که مُرد
نشست خبری محمود احمدی نژاد رئیس دو دولت‌های نهم و دهم به همراه بقایی و مشایی،با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد. در حاشیه این نشست خبری احمدی نژاد ضمن دعوت بقایی (یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 96) برای رفتن پشت تریبون، دستان معاون سابق خود را به نشانه حمایت بالا برد.

احمدی نژاد پس از اتمام دوران ریاست جمهوری اش هیچ نشست خبری برگزار نکرد و اخبار وی صرفا از طریق رسانه های وابسته به وی منتشر می شد.

اولین حاشیه ها از نشست خبری احمدی نژاد:

احمدی نژاد پشت تریبون قرار گرفت.

مشایی نشانه پیروزی نشان داد.

دعوت احمدی نژاد از بقایی برای رفتن پشت تریبون.

احمدی نژاد دستان بقایی را ۲ بار بالا برد.

احمدی‌نژاد در نشست خبری خود با بیان اینکه از معدود افراد خارج از رسانه که با زحمات شما آشنا است من هستم، گفت: در آن ۸ سال با شما زندگی کردم. با شما آن سو و اینسو می‌رفتیم. اگر سه روز سفر می‌رفتیم و ۱۰ ساعت فرصت استراحت پیدا می‌شد شما همین فرصت استراحت را هم نداشتید.

احمدی نژاد گفت: دستور حمله به ما را همان کسی داد که مرد!

رئیس دولت قبل ادامه داد: راضی به حصر و ممنوع التصویری و زندان هیچ کس و در هیچ جای دنیا نیستم. به همین خاطر در دوران 8 ساله، بدترین انتقادات را تحمل کردیم. خدا همه را آزاد کند. من همه 7 میلیارد مردم دنیا را دوست دارم.

بحث من حرف دل همه ملت‌هاست

او افزود: بحث امروز من حرف دل همه ملت‌هاست.

رییس دولت دهم با بیان اینکه می‌خواهد درباره انقلاب حرف بزند، گفت: برخی می‌گویند ول کن. در حالی که ما می‌گوییم انقلاب محصول تکامل ملت است. ما در دفاع از انقلاب از خواست ملت دفاع می‌کنیم. دفاع از انقلاب دفاع از عملکرد سازمان‌ها نیست بلکه دفاع از ملت و آرمان آنهاست.

ملت ایران امروز بسیار جدی‌تر از سال ۵۷ پیگیر آرمان‌های انقلاب‌اند

او افزود: معتقدم ملت ایران امروز بسیار جدی‌تر از سال ۵۷ پیگیر آرمان‌های انقلاب‌اند علیرغم دستاوردهای انقلاب هنوز تا رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب فاصله طولانی و بزرگی داریم.

او با بیان اینکه معتقدم ملت ایران امروز بسیار جدی تر از سال ۵۷ پیگیر آرمان های انقلاب هستند، ادامه داد: علیرغم دستاوردهای انقلاب هنوز تا رسیدن به آرمان‌های بلندانقلاب فاصله طولانی و بزرگی داریم. تحولات انسانی محدوده جعرافیایی و نژادی ندارد. امروز هر آرمانی که دنبال می‌کنیم مربوط به همه انسان‌ها است. ما نگاه قومی و نژادی نداریم و خطاب و نگاه من جهانی است.

استبداد و ظلم و تحقیر باید جای خود را به برابری و آزادی بدهد

رییس دولت‌های نهم و دهم یادآور شد: ما همه ارزش‌ها و بالاترین رفاه و عزت را برای ملت می‌خواهیم. استبداد و ظلم و تحقیر باید جای خود را به برادری، برابری و آزادی و عزت بدهد. شیطان و شیطانیان با بدیل سازی مانع ایجاد کنند. خود برتربینی و اشرافیت سیاسی و اقتصادی ریشه ظلم‌ها، تبعیض و کینه‌ورزی‌ها در طول تاریخ است. آزادی، قدرت و ثروت با فریبکاری در اختیار اشراف قرار گرفته و اکثر انسان‌ها در اقلیت هستند.

رییس دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: جهان پرازقدرت و ثروت است و با بهترین مدیریت همه می‌توانند در صلح و آزادی و برابی باشد. ریشه همه مشکلات انحصار در دست تعداد محدودی است.

در ساختار حکومتی و سلسله مراتب تصمیم‌گیری مشکلاتی داریم

او ادامه داد: قانون اساسی ایران تنها میثاق ملی در دست همه ملت است. متفکران نظرات بسیاری دارند ولی مبنای عمل قانون اساسی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه قانون اساسی دو بخش دارد، گفت:  بخش آرمانی که بسیار مترقی و جهان شمول است ولی در حوزه ساختار حکومتی و سلسله مراتب تصمیم‌گیری و توزیع قدرت مشکلاتی داریم.

قانون اساسی ما تفتیش عقاید را ممنوع کرده است

او با بیان اینکه اصل نهم راجع به آزادی است که بسیار مهم نوشته شده است، ادامه داد: امروز در دنیا تفتیش عقاید مد است اما قانون اساسی ما آن را ممنوع کرده است.

رییس دولت‌های نهم و دهم با بیان اینکه در قانون اساسی تکلیف دولت و حکومت ذکر شده است، گفت:‌اصل دیگر برائت است که در قانون اساسی آمده است. امروز در دنیا زندان‌ها بر پاست که هرگونه شکنجه برای اقرار وجود دارد که در قانون اساسی ما ممنوع شده است.

برخی به قانون اساسی پایبند نیستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از افراد قانون اساسی را نمی‌شناسد. بعضی‌ها هم می‌دانند اما پایبند نیستند. ما دنبال جهانی شدن هستیم. ملت عزیز ایران به دلیل فشار مستکبران و نبود مدیریت رنج می برند.

او با بیان اینکه عملکرد نادرست نظام بانکی و ناکارآمدی اداره نمی‌تواند پاسخگو مردم باشد، گفت: بازی با آمار، فرصت قدرت تصمیم‌گیری از فعالان گرفته است. ما معتقدیم با تکیه بر منابع و طرح‌های ضربتی و مدیریت مردمی می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

در سیاست خارجی دستاوردی نداشتیم

احمدی‌نژاد گفت: در سیاست خارجی علی رغم باز بودن دستانشان  با دادن امتیازات بزرگ متاسفانه دستاوردی نداشتیم.

او با بیان اینکه ایرانیان همیشه علاقه‌مند به توسعه ارتباطات جهانی و صلح و امنیت برای همه و اصالت گفت‌و‌گو بودند. من به عنوان کوچک ملت فرزند این سرزمینم همه گواهند  مردم ما هیچ وقت دنبال جنگ نبودند جنگ از ناحیه کسانی است که حرفی برای گفتن ندارند و می‌خواهند با زور خواسته‌شان را تحمیل کنند. دوره سلاح و جنگ گذشته امروز دوره گفت‌و‌گوی فرهنگ است ایران یعنی فرهنگ و فرهنگ ایران جهانی است.

میراث فرهنگی ایران تجلی آزادی‌خواهی نوع بشر است

رییس دولت‌های نهم و دهم با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ایران تجلی آزادی‌خواهی نوع بشر است، گفت: فرهنگ ایرانی خداگرا و انسان‌گرا و جهان‌گراست. مبنای فرهنگ انسانی عشق و عقل و نور بوده است. فرهنگ محصول روح کمالجوی انسان در طول تاریخ است در این سرزمین علما و ادبای بسیاری زندگی کردند. فرهنگ ایران گسترده است آنچنان که همه گرایش‌ها فرصت ظهور و بروز دارند و همه مهاجمان در آن هضم می‌شوند.

عرصه فرهنگی فرمانروایی گروه‌های خاص را بر نمی‌تابد

او گفت: ایرانی محضر همزیستی برادرانه اقوام و ادیان مختلف بوده و همواره اندیشه برتر به سرعت جای خود را در اندیشه ایران زمین باز کرده است. ایران همواره مروج میراث عظیم فرهنگی‌اش بوده است. عرصه فرهنگی فرمانروایی گروه‌های خاص را بر نمی‌تابد و تنها امر برتر اندیشه است. خودکامگی و تنگ‌نظری در همه عرصه‌ها به ویژه فرهنگ موجب کاهش رشد فرهنگی ملت‌ها می‌شود و بزرگترین عامل تفرقه بین مردم است. عدالت‌طلبی و روحیه حماسی ایرانیان بیش از اصالت و سیاست ریشه در فرهنگ دارد.

کشور متعلق به ملت است و ثروت باید از انحصار خارج شود

احمدی‌نژاد تاکید کرد: ملت ایران شایستگی این را دارد که در بالاترین مراتب زندگی کند. همه کشور متعلق به ملت است و ثروت باید از انحصار خارج شده در اختیار ملت قرار بگیرد. اگر شرایطی فراهم شود که اراده عمومی در همه عرصه‌های سیاسی و فرهنگی جاری شود، آنگاه شاهد جهش‌های بزرگ و پی‌درپی خواهیم بود تحقق آرمان‌ها نیازمند مدیران مردمی و پاک و عاشق و فداکار است.

از بقایی به عنوان نامزد اصلح حمایت می‌کنم

او در پاسخ به این سوال که حمایت از بقایی بعد از توصیه رهبری چه معنایی دارد، گفت: جواب شما را در پیام ویدیویی‌ام دادم به آن مراجعه کنید. برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم. از بقایی به عنوان نامزد اصلح حمایت می‌کنم.

احمدی‌نژاد در مورد نظرش درباره توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد:‌ توافق یک سند است که نهادهای مختلف آن را تایید و مقام معظم رهبری پایبندی‌اش را به آن اعلام کردند. مشکل اطلاعاتی است که درباره آن به مردم داده‌اند. هر دو طرف اطلاع‌رسانی درستی درباره آن نداشتند و ادعاهایی درباره نتایج این سند بیان کردند که واقعیت نداشت.

توافق برجام از نظر حقوقی سند و معتبر است

او افزود: گفتند تحریم‌ها برداشته می‌شود و روابط با کشورهای متخاصم بهتر می‌شود و همه چیز خوب می‌شود ولی وقتی در واقعیت مدافعان هم عقب‌نشینی کردند، نشان دادند این ظرفیت‌ها در این سند وجود ندارند. مثلا گفتند تحریم جدید اعمال نمی‌شود ولی وقتی تحریم جدید اعمال شد این سند چنین ظرفیتی ندارد. وقتی به سند رجوع کردند، دیدند این سند چنین اختیاری به ایران نداده است. باید همه جزییات را به اطلاع مردم رساند و چه بسا در این باره نظرخواهی کرد. این توافق از نظر حقوقی سند است و معتبر است ولی از دل این سند همه مسائل هم حل نمی‌شود.

کسانی که مامور کنترل بازار بودند به پیمان‌کاران جای پول سکه دادند

رییس دولت‌های نهم و دهم تاکید کرد: مهرماه سال گذشته از تخلف ۱۲ هزار میلیاردی صحبت کردند. آیا میل رغبتی در میان مردم و جامعه با این حجم تخلفات می‌بینید؟ بالاترین تورم سال ۹۱ بود که البته با کمک خارجی و داخلی‌ها باهم بود از طریق پیام‌های ویدئویی‌ و کنفرانس‌ها بعدها پاسخ خواهم داد. حتی کسانی که مامور بودند بازار را کنترل کنند سکه و ارز می‌خریدند و بعد به پیمان‌کاران جای پول سکه دادند.

او ادامه داد: تورم در بالاترین نقطه ۳۰/۵ درصد بوده و تورم ۴۸ درصد درست نیست، به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید. ادعاهایی که در مورد دولت قبل مطرح کردند کنتر هم ندارد، ما هم پاسخ ندادیم چون برخورد را قبول نداریم. به متهم می‌گویند ثابت کن خلافی صورت نگرفته است. همیشه طرفی که شارلاتان است حاکم می‌شود، این درست عین ادعای آمریکایی‌هاست در مورد برجام که می‌گفتند ثابت کنید خلافی انجام نشده است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: نحوه رسیدگی قضایی درست نیست، افراد علنی متهم می‌شوند اما غیرعلنی متهم می‌شوند. ما هم بلدیم ولی اعتقاد نداریم که این گونه رفتار کنیم عده‌ای تهمت می زنند ۱۲ هزار میلیارد بردند خب بیایید اثبات کنید اگر سند دارید، چقدر اتهام زدند، تمامی اتهامات تاریخ را به ما زدند آیا اثبات شد.

او ادامه داد: نکند خیال کردند قوه قضائیه طرف ماست، اتفاقا طرف ما نیست سند آن هم کنار من نشسته است، او ۵ماه در زندان اطلاعات دولت یازدهم بود و آفتاب را ندید.

احمدی‌نژاد ادامه داد: رفتند کارشناس گرفتند گفتند نهاد ریاست جمهوری را شخم بزنید ، لیست دادند که بروید پیدا کنید ، گزارش تهیه کردند که چیزی پیدا نکردیم. این‌ها اعتراض کردند که ما به شما پول دادیم باید چیزی پیدا کنید. فضای سیاسی را اینطور نمی‌توان اداره کرد، نمی‌توانستند بگویند که ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم تیم اقتصادی من نامه نوشت که هرکس از اعضای دولت من را می‌خواهید بازجویی کنید محاکمات را علنی کنید، این وضع چه مشابهتی دارد با دین و اخلاق ما، رییس قوه قضائیه اعلام کرد من با دولت قبل مشکل داشتم خب سندی دارید رو کنید.

او افزود: مسئول روزنامه شرق و عضو حزب کارگزاران عذرخواهی کرد، چرا؟ خیال می‌کنید از ترس این کار را کردند؟ خیر من چنین اعتقادی ندارم. عطریان‌فر عذرخواهی کرد. با صدای بلند اعلام می‌کنم تمام ثروت اطرافیانم را با یک دهم ثروت یکی از وزرای دولت فعلی عوض می‌کنم.

ما ائتلاف  را به رسمیت نمی‌شناسیم

رییس دولت‌های نهم و دهم درباره اینکه هدف بقایی رسیدن کرسی ریاست جمهوری است یا خیر، گفت: صرف رسیدن به کرسی ریاست جمهوری باشد ما باید تلاش کنیم جامعه را اصلاح کنیم، ما ائتلاف  را به رسمیت نمی‌شناسیم.

تلاش نمی‌کنیم دایره انتخاب را محدود کنیم

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ ما اصل اصلاحات را قبول داریم اما فکر نمی‌کنیم وجه اشتراک ما بیشتر باشد، مسائل انقلاب وجود دارد اما این  مردم هستند که باید انتخاب کنند. ما تلاش نمی‌کنیم دایره انتخاب را محدود کنیم.

راضی به حصر و ممنوع‌التصویری نیستم

رییس دولت‌های نهم و دهم نامه مشایی به رئیس دولت اصلاحات را تاریخی و کار بزرگی توصیف کرد و درباره ممنوع التصویری خاتمی و حصر نامزدهای معترض به انتخابات سال ۸۸ گفت: عده‌ای در حصر و ممنوع تصویری هستند. قبلا گفتم راضی به این کار نیستم به همین دلیل در دوره ۸ ساله بدترین تهمت‌ها را متحمل شدیم. من راضی به حصر و ممنوعیت در کل دنیا نیستم. من به عنوان کوچیک شما همه ۷ میلیارد را دوست دارم. من در مناظره گفتم که به شما علاقه دارم.

اگر بقایی رییس دولت دوازدهم شد یکی از اهدافش برپایی اخلاق سیاسی است

او با بیان اینکه من معلمم و معلمان صادق و آدم شناس هستند، اظهار کرد: ثروت دولت من مجموعا به اندازه یک وزیر این دولت نمی‌شود. فرمان حمله را آن فردی که مرد صادر کرد. رژیم صیهونیستی سال ۸۹ فرمان حمله به من را صادر کرد و یک نفر در داخل علیه من این حملات را سازماندهی کرد. چرا از آمدن بقایی نگران هستید؟چرا می‌گویید بقایی می‌آید؟ اصلا چرا شما می‌آیید؟ اگر بقایی رییس دولت دوازدهم شد یکی از اهدافش برپایی اخلاق سیاسی است. اگر در دولت من یکی شام اضافه‌تر می‌داد پولش را از او می‌گرفتیم. می‌گویند ۱۲ میلیارد از پول را به بیت المال باز گرفتیم. این ۱۲میلیارد کجا بود؟ نکند خانه من را در نارمک فروختید و من خبر ندارم.

فکر می‌کنم رای بالایی در انتظار آقای بقایی باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر او بقایی رای دارد، گفت: آیا این سوال درستی است؟ تصمیم گیری با ملت است. البته من فکر می‌کنم رای بالایی در انتظار آقای بقایی باشد.

به نظر من کشته شدن حضرت هابیل هم بخاطر دولت من است

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که اگر رییس‌جمهور مجدد شوید کدامیک از برنامه‌هایتان نیازمند اصلاح است، به نظر من کشته شدن حضرت هابیل هم بخاطر دولت من است. در دولت قبل چند کارخانه ساخته شده و الان چقدر؟ چقدر راه ساخته شده و الان چقدر؟ چقدر علم تولید شده و الان چقدر؟

اگر دولت قبل بازگردد خیلی‌ها دیگر نباید در کابینه باشند

او ادامه داد:‌ اگر دولت قبل بازگردد حتما تغییراتی در مشی‌اش خواهد داد. خیلی‌ها دیگر نباید در دولت باشند. باید مر قانون اساسی در کشور اجرا شود. در زمان مذاکرات هسته‌ای یک نفر مسوول مذاکرات بود. در روز قدس من سخنران بودم. من گفتم خارج از مدیریت دولت نباید مذاکرات کند. در یکی از جلسات مهم کشور آن آقای مسوول مذاکره گفت چرا درباره مذاکرات حرف زدی؟ من مسوولم. ۴۵ دقیقه توهین کرد. من گفتم من تو را نصب کردم. من گفتم من کوچک همه هستم. هر بلایی سر من بیاورید چیزی نمیگویم.

تنها دولتی که مخالفانش برای حمله مصونیت داشتند، دولت من بود

احمدی‌نژاد تاکید کرد: تنها دولتی که مخالفانش برای حمله مصونیت داشتند دولت من بود. هر چیز علیه من بگویید چیزی نمی‌گویم ولی در حیطه ریاست جمهوری سوگند خوردم و اجازه دخالت نمی‌دهم. به بزرگتر از تو هم اجازه نمی‌دهم.

رییس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به این پرسش که رهبری به شما توصیه کردند که به انتخابات ورود کنید که دو قطبی نشود با توجه به این که آقای رئیسی وارد انتخابات شده و فضا دوقطبی شده بین آقای روحانی و رئیسی آیا ورود شما باعث شکستن فضای دوقطبی خواهد شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به من فرمودند ورود ما فضا را دو قطبی می‌کند. الان با اسامی که بردید سه قطبی می‌شود. پس خلاف نظر رهبری عمل نکردیم.

صلاحیت بقایی تایید نشود فکرهایی داریم

او درباره اینکه اگر بقایی رد صلاحیت شود برنامه شما چیست؟ و در صورت رای آوردن بقایی سیاست شما در سیاست خارجی چیست؟، گفت: تلاشم را می‌کنم که بقایی تایید شود و اگر تأیید نشد فکرهایی می‌کنیم. سیاست خارجی حتما تقویت خواهد شد.

احمدی‌نژاد درباره ۱۱ روز خانه نشینی‌اش گفت: هم من و هم رهبری با صراحت در این باره حرف زدیم و متن آن در سایت‌ها وجود دارد.

اینکه دست خیلی‌ها را قطع کردیم برای اصلاحات بود

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که در زمان رقابت‌های آمریکا، ‌رفتار ترامپ را به شما تشبیه می‌کردند. اخیرا و بعد از اعلام کاندیداتوری بقایی به نظر می‌رسد رفتار شما گرایش اصلاح گرایان دارد. تغییر رویه شما و اینکه اگر در زمان تصدی شما در ریاست جمهوری با ترامپ هم دوره بود، چه می‌شد، اظهار کرد: در مصاحبه با خبرگزاری اسپانیا در مورد ترامپ مطرح کردم و تکرار نمی‌کنم اما اینکه می‌گویید تغییر موضع دادیم کدام تغییر؟ من همان حرف‌های سال ۸۴ را می‌زنم. معلوم است که بعد از بیست سال فرد رشد می‌کند و عمیق‌تر می‌شود. ما سال ۸۴ دنبال اصلاحات واقعی بودیم. ما تابلوی اصلاحات نداریم ولی آمدیم روابط اقتصادی و سیاسی را درست کنیم. به دنبال اصلاحات بودیم اینکه دست خیلی‌ها را قطع کردیم برای اصلاحات بود. تغییر موضع و مبانی را نمی‌دانم بعدا اگر موارد خاصی دارید می‌توانید اعلام کنید.

ترامپ با کلینتون فرق ندارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ترامپ با کلینتون فرق ندارند، افزود: هر دو مجری سیاسیت‌های پست پرده آمریکا هستند. حتی اگر کلینتون هم می‌‌آمد همین می‌شد. اوباما هم همان کاری را کرد که بوش کرد. شروع کار بوش برای تکه تکه کردن خاورمیانه با جمله به عراق بود. اوباما هم همین کار را کرد. حالا به لحاظ شخصی و علاقه های فردی با هم تفاوت هایی دارند. در اصل آن برای جنگ در آسیا آماده می‌شوند. بودجه نظامی امروز تنها در تاریخ آمریکا بی سابقه است. بودجه نظامی برای صلح است یا برای جنگ؟ ایشان که می‌گفت به دنبال درست کردن داخل هستیم این پانصد میلیارد را می‌گذاشت برای اصلاح داخل. سیاست ها را اینها نمی نویسند بلکه یک سر سیاست گذاری آنها در کاخ باکینگهام است .

اتفاقات کهریزک جنایت و فساد است

رییس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به این پرسش که شما چند سال از متهمان جنایت کهریزک دفاع اما هیچ وقت این مساله را محکوم نکردید. چرا در این باره موضع گیری نکرده و از متهم اصلی حمایت کردید و حتی در دولت شما به پست رسید، گفت: به نظرم شما مواضع من را دنبال نمی‌کنید. در ماه رمضان ۸۸ به موضوع کهریزک پرداختم و گفتم آن جنایت و فساد است و باید به آن رسیدگی شود ولی موضوع کهریزک چه ربطی به دولت دارد؟ ناجا و سازمان زندان‌ها زیر نظر دولت است؟ وقتی سعید مرتضوی مسوول تامین اجتماعی شد این مسائل مطرح نشده بود و تا الان در این باره محکوم نشده است. بحث مطرح من در مجلس این بود که قوه مقننه در امور قوه مجریه دخالت می‌کند و اختیاراتش را محدود کروه است. مرتضوی هم یک دادستان زحمتکش است.

نمی‌توانم راه‌هایم برای تایید صلاحیت بقایی را بیان کنم

او درباره اینکه کمیسیون اصل ۹۰ از شما شکایت کردید و هیچ وقت به دادگاه نرفتید. چطوری از قانومنداری حرف می‌زنید؟ ، اظهار کرد: قوه قصاییه گفت شاکیان پرونده من شکایت‌هایش را پس گرفته است. همان کسی که از من شکایت کرد به درب خانه من آمد. او گفت من شکایت کردم تا تو را ببینم. شما که فکر نمی‌کنید کسی که از من شکایت کند قوه قضا طرف ما را بگیرد؟ اینطوری فکر می‌کنید؟ سخنگو قوه قضاییه گفت چیزی نبوده و شاکی پرونده اش را پس گرفته است.

او در مورد اینکه در صورت رد صلاحیت بقایی از چه‌ راه‌هایی جهت تائید صلاحیت او اقدام خواهد کرد، گفت:‌ نمی‌توانم راه‌های پیش بینی شده را بیان کنم. ما منطقی و مستدل کارهایمان را جلو می‌بریم.

مشکل جناح‌های سیاسی این است که باور کردند بالاتر از ملت هستند

رییس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به این پرسش که حضور تیم شما در قدرت منتقدانی دارد صریح بگویید تحلیل شما چیست که اصولگرایان منتقد حضور مجدد تفکر شما در قدرت هستند، گفت: البته دلیل را باید از خودشان پرسید اما به شما اطلاعات می‌دهم. سال ۸۴ اصولگرایان موافق ما بودند، نبودند؟ مگر نه اینکه اصولگرایان دو دسته شدند و یک دسته از کاندیدای خود دفاع می‌کرد و به من فشار می آوردند که نیا. اینها تمام هشت سال منتقد بودند اما علت انتقاد آنها چیست نمی‌خواهم نیت خوانی کنم.

او با بیان اینکه آزادی جز اصول تاسیس جمهوری اسلامی است و هر کسی می‌تواند کاندید شود، ادامه داد: به چه دلیل می‌گویند تو نباید بیایی؟ هنوز دلیل آنها را متوجه نشده‌ام. وقتی ملتی هوشیار و آگاه داریم و هرچه داریم از ملت است پس فکر می‌کنم مشکل جناح‌های سیاسی این است که باور کردند بالاتر از ملت هستند.

 در دولت نهم و دهم سندی علیه حقوق ملت امضا نشد

احمدی‌نژاد در مورد عوام‌فریبی احمدی‌نژاد عنوان کرد: من تنها مسئول ارشد جمهوری اسلامی ایران هستم که با شوق وارد مردم می‌شوم. یک نفر نشان بدهید که به مسجد و بازار و خیابان برود. حتی محافظان من هم نمی‌دانند ما کجا می‌رویم. من مردم را دوست دارم. ما گروهی هستیم که جناح چپ یک اتهام به ما زد و جناح راست یک چیز دیگر گفته است.

او گفت: در مذاکرات هسته‌ای جناح چپ به ما می‌گفت تندرو هستید ولی جناح راست به ما لیبرال می‌گفت. ما تنها از حق پیروی می‌کردیم. والله در دولت نهم و دهم سندی علیه حقوق ملت امضا نشد. من ۴ سال به احترام مردم سکوت کردم. ما در سال ۹۲ کاندیدا نداشتیم. این را به صراحت گفتیم. یک جریان اکثریتی قوی کاندیدا نداشت ولی به احترام مردم سکوت کردیم ولی این اتهامات پایه‌ای برای تضییع حقوق مردم خواهد شد. به این اتهامات پاسخ داده می‌شود. فعلا به سه اتهام پاسخ دادیم و به ۱۲ اتهام دیگر پاسخ می‌دهم. بدانید من اگر زنده هم نباشم این توضیحات منتشر می‌شود.

اکثریت مردم طرفدار دولت دهم هستند

رییس دولت نهم و دهم در پاسخ به این سوال که به دنبال ایجاد چالش در چه زمینه‌ای هستید، گفت: اول باید نیت شما را تغییر داد. شما نیت من را می‌خوانید. شما برای نیت‌خوانی سندی دارید؟ چرا به مردم توهین می‌کنید؟ شما خودتان را به مردم عرضه کنید. آیا می‌دانید تبلیغ علیه یک کاندیدا جرم است؟ چرا اصرار به بی‌احترامی علیه مردم دارید؟ این تفکر استبدادی است که می‌گویید ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند ولی ما می‌فهمیم. این داستان مانند یارانه‌ها است. بزرگترین رفراندم بعد از همه پرسی قانون اساسی درباره یارانه‌ها در سال ۹۳ بود. چند ماه دولت مجلس و صداوسیما بمباران کردند ولی ۹۷ درصد ثبت نام کردند. از این ۹۷ درصد ۵ میلیون دانشجو و استاد دانشگاه وجود دارد. ۲۰میلیون تحصیلکرده دانشگاه وجود دارد. چرا می‌خواهید آزادی من و آقای بقایی را محدود کنید؟ می‌گویند چرا کاندیدا شدید؟ منم می‌گویم به همان حقی که شما اتهام می‌زنید. اکثریت ملت طرفدار دولت دهم هستند. شک دارید منتظر باشید و نتیجه انتخابات را ببینید. هزاران اتهام هم بزنید و بگویید پوپولیست هستید به ما اتهام نمی‌زنید بلکه به مردم اتهام می‌زنید؟ چرا دایره حق انتخاب مردم را محدود می‌کنید؟ چرا این کار می‌کنید؟ این‌ها باید اصلاح شود. ما با اینها مخالفیم و تا جان داریم پای آن می‌ایستیم. تا جان داریم پای ملت می‌ایستیم. من درباره شما نیت‌خوانی نمی‌کنم. تفتیش عقاید در قانون اساسی ممنوع است.

نشنیده‌ام که رحیمی گفته باشد من او را فروختم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه بقایی در نشستی رجل سیاسی را اینگونه تعریف کرد که رجل سیاسی کسی است که دوستش را نفروشد آیا شما هم این را قبول دارید اگر دارید چرا در حالیکه ادعای دوستی با رحیمی داشتید او را قربانی کردید و فروختید، گفت: من نشنیده‌ام که رحیمی گفته باشد من او را فروختم. من او را مظلوم می‌دانم. یک ریال در زندگی رحیمی وجود ندارد. گفتم روند رسیدگی را قبول ندارم. من از شما سوال می‌کنم؟ ماجرایی که برای رحیمی بهانه کردند کی بود؟ برای زمان ریاست دیوان محاسبات بود و قبل از ورود به دولت. کی محاکمه شد بعد از پایان کار دولت.

او افزود: وقتی معاون اول شد ۲۱۵ نفر از نمایندگان ما تشکر کردند. من پای همکارانم هستم. البته من پای حق هستم. البته در برابر مفاسد برخورد تند کردم.

سال ۸۴ هم قصد نداشتم وارد انتخابات شوم

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که دولت شما با شعار عدالت روی کار آمد در حالیکه در هیچ دولتی فاصله بین حقوق کارگران و تورم به اندازه دوران شما نبود این پارادوکس و تناقض آشکار میان ادعاها و شعارها با عملکرد دولتتان را چگونه توجیه می‌کنید، از طرفی هدف از سفرهای استانی‌تان را تبیین اهداف و آرمان‌های امام و انقلاب عنوان کردید در حالی که بعدا معلوم شد منظور شما از آرمان‌های امام تبلیغات انتخاباتی برای آقای بقایی است این همه تناقض فقط مختص پدیده ای به نام آقای احمدی‌نژاد است، گفت: سفرهای من برای تببین خط امام بوده است. الان اشکالی دارد؟ این چه قضاوتی است؟ من سال ۸۴ هم قصد نداشتم وارد انتخابات شوم. من آخرین نفری بودم که ثبت نام کردم.

نباید به همدیگر بدبین باشیم

 او ادامه داد: در آن زمان درآمد سرانه دو برابر شد و مصرف ملی دو برابر شد در حالی که از ۹۲ تا الان مصرف لبنیات ۳۰ درصد کمتر شده است. از ضریب جینی از ۴۲ درصد به ۳۵ رسید و الان ۳۹ صدم شده است.

احمدی‌نژاد یادآور شد: این اتهام زنی در نزد مردم قابل پذیرش نیست. با یکی از همکاران من به میان مردم بروید و سوال کنید از برنامه های اقتصادی کدام دولت رضایت دارید. من با اسناد معتبر از اقداماتم به مردم گزارش خواهم داد. می گویند دولت قبل اشتعال ایجاد نکرده است؟ این چه حرفی است. در دولت قبل با نفت مجموعا ۲۸ درصد و بدون نفت ۴۲ درصد رشد اقتصادی داشتیم. همه جا رکود است ولی می‌گوید ۷۰۰ هزار شعل ایجاد شده است. ما اگر می گوییم فقر پیشرفت و پسرفت اینها نیازمند شاخص است. از بدترین کارهایی که در کشور شد زیر سوال بردن آمارهای کشور است.نباید به همدیگر بدبین باشیم.

او درباره اینکه پیش از این گفته بود برای تبیین آرمان‌های امام و انقلاب به شهرستان‌ها می‌رود اما سفرهای او اکنون انتخاباتی است، گفت: الان رییس جمهور به مسافرت می‌رود انتخاباتی است؟ ما سال قبل گرگان رفتیم ولی الان می گویند انتخاباتی است. الان آقای رییس جمهور مسافرت می رود می گویند انتخاباتی نیست.

تنها کسی هستم که تناقض ندارم

خبرنگاری به اظهارات احمدی‌نژاد در جلسه امروز و عملکردش در طول هشت سال دولت اش اشاره کرد و گفت در بسیاری از صحبت‌هایتان تناقض وجود دارد مثل اینکه شما بعد از نامزدی بقایی در بیانیه‌ای اعلام کردید که حتی از نزدیکان خود در انتخابات حمایت نمی‌کنید که احمدی‌نژاد پاسخ داد: من تنها کسی هستم که تناقض ندارم. قبل از بقایی من اطلاعیه دادم و توضیح دادم ، حرف مهر ماه شرایط‌اش مشخص است که برای چه کسانی هستند، واطلاعیه بهمن هم شرایط خودش را دارد.

او با بیان اینکه حق هر کسی است که از فرد مورد نظر خود در انتخابات حمایت کند، چرا می‌خواهید این حق را از من بگیرید، گفت: خود من روزی گفتم در عالم سیاست دخالت نمی‌کنم اما شاید روزی مردم و شرایط ایجاب کند که ورود کنم.

وزرات اطلاعات در دولت نهم و دهم زیر نظر من نبود

رییس دولت‌های نهم و دهم در مورد توقیف مطبوعات در آن  دوران گفت: آیا روزنامه ها را من بستم؟ آیا وزارت اطلاعات زیر نظر من بود؟ روزنامه شرق را هیات نظارت بر مطبوعات بست و من در جلسه هیات دولت به وزیر ارشاد فشار آوردم که هر چه سریع تر از روزنامه رفع توقیف کند.

 

منبع: ایلنا