نکات مهم سخنرانی حسن روحانی در نشست خبری
حسن روحانی : ۲ انتخابات مهم در پیش داریم و همه باید توجه کنند که انتخابات فرصتی برای نزدیک شدن ماست.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است: 

رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه ها گفت: دولت یازدهم در طی سه سال و نیم گذشته موفقیت‌هایی داشته است. در مجموع با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت به برخی اهداف مدنظر خود رسیده است. در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق آمار مراکز داخلی و بین‌المللی بهتر از حدی بود که پیش‌بینی می‌کردیم. روحانی در ادامه گفت: برخی ماشین دودی هستند و فقط فضا را تیره و دودآلود می‌کنند و مردم را به تردید می‌اندازند.
 
نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان با رسانه‌های داخلی و خارجی روز دوشنبه 21 فروردین ماه برگزار شد.
 
در این نشست خبری که در نهاد ریاست جمهوری برگزار می شود، بیش از 200 ‌خبرنگار، عکاس و تصویربردار از مهمترین رسانه های داخلی و خارجی حضور دارند.
 
 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، محمد خدادی مدیرعامل ایرنا، مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری و حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز در سالن حضور دارند.
 
 
این نشست از شبکه یک، شبکه خبر و رادیو ایران پخش می شود.
 
روحانی: وضع زندگی مردم بهتر شده 
 
 
مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

دولت یازدهم در طی سه سال و نیم گذشته موفقیت‌هایی داشته است. در مجموع با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت به برخی اهداف مدنظر خود رسیده است. در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق آمار مراکز داخلی و بین‌المللی بهتر از حدی بود که پیش‌بینی می‌کردیم.

سال 96 برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی حقوق آنها اضافه می‌شود که حدود 180 تا 200 هزار تومان است. در مجموع 4 سال حقوق همه افراد کم درآمد 2 برابر می‌شود.

این دولت شاید اولین دولتی باشد که همه ساله اضافه حقوق کارگران و کارمندان را بیش از میزان تورم در نظر گرفته است.

در سال 92 تولیدات کشاورزی 97 میلیون تن بود در سال 95 به 118 میلیون تن رسیده است. یعنی تولید مواد غذایی 21 میلیون تن در این دولت افزایش یافته است.

تعداد تخت‌های بیمارستانی به اندازه یک چهارم تعداد قبلی اضافه شده که این به معنای توسعه امکانات کشور در بخش درمانی است. 
 
در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شده است. همه روستاهایی که بالای 10 خانوار جمعیت دارد، دارای برق هستند. برای آبرسانی به روستاها کار زیادی انجام گرفت. 
 
25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است که یکی از افتخارات دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده اما قیمت را بالا نبرده است.

یکی از افتخارات دولت این است که فضای کشور، خیابان‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و... کمتر امنیتی شده است. همه تلاش دولت این بوده که فضاها، فضاهای محبت و دوستانه و برادری شود.

در این دو انتخابات بزرگ حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیکتر شدن ما است و جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باید حرف‌هایشان را بزنند اما دروغ به مردم گفته نشود. مخصوصا دروغی که باعث ناامیدی و یاس در مردم شود.

آمار به ما می‌گوید بعد از برجام در هر زمینه‌ای، فضا برای پیشرفت بیشتر شده است. 
 
طرح سوال خبرنگاران از رئیس‌جمهور آغاز شد.

یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده. در زمینه یارانه نقدی دولت باید تابع قانون باشد و هم این دولت و هم در دولت بعدی، در چارچوب مصوبات مجلس موضوع یارانه را اجرا خواهیم کرد. برخی از اقشار آسیب‌پذیرتر هستند. پرداخت یارانه نقدی به صورت یکسان به همه چندان جالب نیست. باید به اقشار آسیب‌پذیر بیشتر توجه شود. دولت از سال گذشته آمادگی دارد، این اقدام را انجام دهد. 
 
برخی ماشین دودی هستند و فقط فضا را تیره و دودآلود می‌کنند و مردم را به تردید می‌اندازند.

هواپیما نو وارد کشور شد اما به برخی برخورد. آنهایی که می‌خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند، بروند سوار شوند. 
 
کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد.

تکرار می‌کنم البانک و ماادراک ما البانک؛ بانک نیاز بسیاری به اصلاح دارد. 
 
25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است.

یکی از افتخارات دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده ولی قیمت را بالا نبرده است.

یکی دیگر از افتخارات دولت این است که جامعه، فضا، خیابان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های ما کمتر امنیتی شده است.

همه تلاش این دولت این بوده که فضای دوستانه، محبت و برادری حاکم باشد.

دو انتخابات بزرگ در پیش داریم. انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ماست. جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها اشکالی ندارد

حرف‌هایشان را بزنند ولی به مردم دروغ گفته نشود، چون این بالاترین خیانت به مردم است که به مردم دروغ گفته شود.

نتیجه ایام انتخابات باید وحدت و امید بیشتر دوستان و ترس بیشتر دشمنان باشد. حتما مردم ما یک رقابت دوستانه، اخلاقی و حماسی خلق خواهند کرد.

ما در همه فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در مسیر پیشرفت هستیم؛ مخصوصاً بعد از برجام. بعد از برجام، آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک و پیشرفت ما بیشتر شده است.

امروز به همه دستگاهها ابلاغ می‌شود که برنامه خود را برای افزایش تولید ملی هرچه زودتر مشخص کنند .
 
باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند. این حرف درست است اما آیا بدون فناوری، بدون سرمایه‌گذاری و امنیت در همه حوزه‌ها امکان‌پذیر است؟ این کار با آینده را سیاه کردن و مردم را ناامید کردن، نمی‌شود.

بعضی‌ها انگار ماشین‌دودی هستند و وقتی حرف می‌زنند فضا را سیاه می‌کنند. حتماً در سال‌های بعد ایران بهتری خواهیم داشت. برای چه فضا را دودآلود و مردم را ناامید می‌کنیم؟

مثلا یک تعداد هواپیما خریداری شد ولی نمی‌دانم چرا به بعضی‌ها برخورد؟! من هنوز نمی‌دانم چرا به آنها برخورده است؟ می‌گویند همان هواپیمای کهنه را سوار شویم! ما به این فعالیت‌ها نیاز داریم.

کشور ما باید به روزی برسد که هیچکس نیازی به یارانه نقدی نداشته باشد ولی این کار زمان‌بر است و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و با مردم دست به دست بدهیم و این کار را انجام بدهیم.
 
میزان قاچاق در دولت یازدهم به نصف رسیده است.

این دولت در مبارزه با فساد حرکت بزرگی را آغاز کرد ولی باید همه دستگاه‌ها پای کار می‌آمدند و باید هم همینطور باشد.

در مبارزه با قاچاق هم دولت یازدهم کار بزرگی انجام داده و از 25 میلیارد به 15 میلیارد رسیده است. البته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق گفته است که این رقم پایین‌تر هم آمده ولی هنوز آمار دقیق را به من نداده‌اند ولی گمان می‌کنم بین 10 و 15 میلیارد باشد که این یعنی میزان قاچاق در این دولت به نصف رسیده است.
 
روحانی: این یک دروغ بزرگ است که من گفته ام مشکلات را در ۱۰۰ روز حل می‌کنم، من گفتم بعد از ۱۰۰ روز به مردم گزارش میدهم، آن کسی که مشکلات را یک شبه می‌گفت حل می‌کند، ما نیستیم! 
 
در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهور، خبرنگار یک رسانه منتقد دولت سؤال بلند‌بالایی را از روی کاغذ قرائت کرد و مدعی شد که روحانی وعده داده بود ظرف 100 روز مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند اما بعداً حرفش را تغییر داده است.

روحانی در پاسخ گفت:

از شما تشکر می‌کنم که این را پرسیدید، چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه و سایت‌ها مطرح می‌شود. من کِی گفتم 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم؟ من گفتم در پایان 100 روز گزارش کارهای انجام‌شده را ارائه می‌دهم و همین کار را کردم.

اونی که یک‌شبه حل می‌کرد یک شخص دیگری بود. (خنده و تشویق حضار)

خبرنگار تلاش کرد تا صحبت‌های روحانی را قطع کند که روحانی گفت: شما سؤالتان را پرسیدید و مقاله‌تان را خواندید و استفاده کردیم.

وقتی بعد از توضیحات روحانی درباره کارهای انجام‌شده در دولت یازدهم، خبرنگار همچنان بر ادعاهای خود اصرار کرد، روحانی گفت: چهار سال است منتظرم این سؤال را بپرسند تا این دروغ را روشن کنم. مگر آدم بی‌عقل باشد که چنین وعده‌ای بدهد. مگر می‌شود همه این مشکلات را حل کرد؟ 
 
یکی از قول های این دولت این بود که مردم آزادی را بهتر لمس کنند و همه بدانند ایران یک کشور مردم سالار دینی است و اگر کسی از یک جناح حمایت کرد معنا ندارد که به زندان برود.

معمولا یکی از شیوه هایی که بعضی ها به کار می برند و امیدوارم دیگر در قوه قضائیه تکرار نشود این است که وقتی می خواهند کسی را شنبه احضار کنند، پنجشنبه احضار می کنند که حداقل دو شب در زندان بماند، بعضی ها می گویند آب خنک مستحب است.

از وزیر کشور و وزیر اطلاعات خواستم گزارشی درباره بازداشت مدیران کانال های تلگرامی بدهد، وزیر اطلاعات گزارش داد که این افراد جرمی مرتکب نشده است.

وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری باید این موضوع را پیگیری کنند، امیدوارم چیزی که در ابتدا به من اعلام کرده اند درست نباشد وگرنه آن را به اطلاع مردم می رساند. 
 
روحانی: فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود ما نیستیم.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا به بهانه حمله شیمیایی به سوریه تهاجم کرد،‌ افزود:

این بهانه مستدل نیست. گاز شیمیایی انتشار یافته و عده‌ای هم کشته شدند که پیشنهاد ما این بود کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه تشکیل شود و تحقیق در این زمینه از نظر ما آسان است. اگر معلوم شود تروریست‌ها گاز را منتشر کردند آمریکا چه می‌کند؟

اگر تروریست‌ها بفهمند هر وقت گازی منتشر کنند، آمریکا از آنها حمایت می‌کند وضع منطقه چه می‌شود؟ آیا این اقدام آمریکا دفعه بعد بدون جواب می‌ماند؟ مقامات روسیه گفتند تا درگیری چند اینچ فاصله داشتند.

 کار آمریکا با حقوق بین‌الملل، منطق و منافع کشورها سازگار نیست. کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند اشتباه می‌کنند. این حملات برای جبران شکست تروریست‌ها بود که از نظر ما محکوم است.

ما کاربرد سلاح شیمیایی را به طور کلی غلط می‌دانیم. ما خودمان قربانی سلاح شیمیایی هستیم و وقتی می‌گویند خان شیخون یاد حلبچه می‌افتیم. 
 
روحانی: هیچ بحرانی وجود ندارد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد سیاست های دولت برای کنترل تورم که باعث ایجاد بحران در نظام بانکی شده است، گفت:
 
 
من کلمه بحران را قبول ندارم و هیچ بحرانی وجود ندارد.

از افتخارات ماست که شرایط بانک ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وضع امروز بانک ها از دیروز خیلی بهتر است.

ممکن است یک مورد خاصی وجود داشته باشد که البته توضیحات آن را رئیس کل بانک مرکزی به تفصیل داده اند که چند موسسه در یک موسسه جدید ادغام شده بودند و در این زمینه یک قاضی دخالت هایی داشته و مشکلاتی ایجاد شده و در این راستا من از رئیس بانک مرکزی خواستم که از آن قاضی به دستگاه قضائی شکایت کنند،‌

اقدامات دولت در زمینه نظام بانکی به صورت دستوری نبوده است چون در دولت قبل شاهد بودیم که اقدامات دستوری هیچ وقت عملیاتی نشد.

تورم 45 درصد در دولت قبلی به این خاطر بود که از بانک مرکزی برداشت می‌کردند.

دولت قبل 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از بانک مرکزی برداشت کرد و با این کار در جیب مردم دخالت کردند، اما در این دولت نه تنها از بانک مرکزی برداشتی نداشتیم، بلکه برای اولین بار بدهی‌های بانک ها را پرداخت کردیم. 
 
رئیس جمهوردر پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه 4 سال پیش او کلید اصلی حل مشکلات را توافق هسته ای میدانست، اکنون در این برهه زمانی کلید اصلی حل مشکلات چیست؟ گفت:

من نگفتم که کلید حل مشکلات کشور حل موضوع هسته ای است، بلکه کلید حل مشکلات عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است.

یکی از مشکلات موضوع هسته ای بود که من کلید آن را مذاکره و تعامل شجاعانه و عزت مندانه با دنیا می دانستم و این کار  انجام گرفت و توافق هسته ای با عنوان برجام نهایتا اجرایی وعملیاتی شد.

امروز نیز مشکلات فراوانی در کشور داریم که  باید آنها را حل و رفع کنیم. در زمینه اجرای توافق هسته ای همانطور که مقام معظم  رهبری گفتند، ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و ایران همیشه اگر تعهدی کرده پای آن ایستاده است.

ما ناقض توافق هسته ای نخواهیم بود

اگر طرف مقابل بخواهد توافق هسته ای را برهم بزند قطعا پشیمان می شود. 

منبع: دانشجو