حاشیه های اولین روز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
لحظه به لحظه با اولین روز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ ثبت نام میرسلیم با لباس ایران خودرو/ ثبت نام 86 نفر در انتخابات ریاست جمهوری در ساعات اولیه

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجل شورای اسلامی روز 29 اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش نامه نیوز، صلاحیت ثبت نام کنندگان تا پایان فروردین ماه در شورای نگهبان بررسی شده و این تاریخ حداکثر تا پنجم اردیبهشت ماه قابل تمدید است. اسامی نامزدهای تایید شده تا هفتم همین ماه اعلام خواهد شد و از 8 تا 27 اردیبهشت شاهد تبلیغات انتخاباتی نامزدها خواهیم بود. تبلیغات در روز 28 اردیبهشت ممنوع بوده و نهایتا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز پس از آن -29 اردیبهشت- برگزار خواهد شد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه گزارش‌های متعددی در خصوص تبلیغات زودهنگام و تخریب نامزدهای احتمالی به شورای نگهبان ارسال شده است؛ تاکید کرده است: شورای نگهبان با دقت فعالیت‌ها را رصد می‌کند و این موارد را در بررسی صلاحیت ها مد نظر قرار خواهد داد.

به گفته وی، همانطور که طبق قانون استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخاباتی منع شده است و هیچ یک از افراد نباید از امکانات بیت المال استفاده کنند، شورای نگهبان این رفتار ها را مد نظر قرار خواهد داد.

ثبت‌نام از داوطلبان این انتخابات صرفا در ستاد انتخابات کشور واقع در محل وزارت کشور آنجام می‌شود. ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از امروز تا روز 26 فروردین به مدت 5 روز ادامه می‌یابد.

بر اساس ماده 55 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها که کتباً معرفی شده باشند باید ظرف 5 روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبی را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس 4×6 از آخرین عکس خود را که در همان سال گرفته باشند به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند.»

براساس ماده 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شوندگان بایددارای شرایط زیر باشند:

1- از رجال مذهبی، سیاسی

2-ایرانی‌الاصل

3-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

4-مدیر و مدبر

5-دارای حسن سابقه و امانت و تقوی

6- مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

دیروز نیز وزیر کشور به فرمانداران سراسر کشور دستور تشکیل هیات‌های اجرایی را صادر کرد.

هشدارها و توصیه های وزیر کشور به نامزدها

همچنین وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات گفت: باید ضمن فعالیت مستمر و قانونی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بتوانیم یک بار دیگر حماسه حضور را در 29 اردیبهشت به منصه ظهور بگذاریم. انشالله در این ایام بتوانیم با نیت خالص برای خدمت به مردم رفتار قانونی داشته باشیم. وزرات کشور شورای نگهبان و مجلس انتخابات کاملا ارام، سالم و قانونی را تدارک دیده اند که ان شاء الله همینطور برگزار خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه همه کسانی که خودشان را مستعد حضور در این مسوولیت خطیر بدانند می توانند شرکت کنند گفت: براساس ماده 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شوندگان بایددارای شرایط زیر باشند: رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

او ادامه داد: تبلیغات زودهنگام قطعا تخلف است و باید مراعات شود اما بعضی از اقداماتی که دعوت به حضور و مشارکت دارد تبلیغات زودهنگام نمی دانیم مگر اینکه با سازماندهی تبلیغات انجام بگیرد که خلاف است. از هشتم اردیبهشت که زمان تبلیغات شروع می شود برای کاندیداها 20 روز فرصت هست که تبلیغات کنند. کسانی که کاندیدا می شوند جز افراد شناخته شده هستند بنابراین عدم رعایت قوانین نگرش و باور و ارزیابی نادرستی را نسبت به افراد کاندیدا به وجود می آورد بنابراین به نفع همه است که قانون را رعایت کنند.

ثبت نام بیش از 25 نفر در انتخابات ریاست جمهوری

*در نخستین ساعات نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۲۵ نفر از جمله یک زن جهت ثبت نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند.

میرسلیم ثبت نام کرد

مصطفی میرسلیم با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرد. میرسلیم که با لباس ایران خودرو در محل ثبت نام حاضر شده بود اولین چهره سیاسی است که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

میرسلیم: با کوله باری از تجربه آمده ام

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من امروز لباس کار و تلاش به تن کرده‌ام تا چرخ تولید ملی را به حرکت درآورم، گفت: من امروز نیامده‌ام تا حقوق نجومی بگیرم، آمده‌ام حقوق معطل مانده شما مردم را بگیرم.
مستقر در وزارت کشور مصطفی میرسلیم داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران، گفت: راهی که من از 50 سال پیش آغاز نموده ام چیزی جز حق‌طلبی نیست. من امروز برای احقاق حقوق بر جا مانده شما مردم بزرگ ایران آمدم.

وی افزود: حق داشتن شغل مطلوب، حق برخورداری از تأمین اجتماعی به ویژه از نظر بیکاری،‌از کار افتادگی و بی‌سرپرستی و خدمات بهداشتی و درمانی، حق داشتن مسکن متناسب با نیاز، حقوقی که به کمال در قانون اساسی مترقی جمهوری  اسلامی قید شده اما متأسفانه در این چند دهه معطل مانده است.

میرسلیم ادامه داد: من آمده‌ام تا منزلت معلمان، کارمندان و هنرمندان محترم شمرده شود و قدر خدمات پزشکان و پرستاران شناخته شود و ثمره کوشش کشاورزان، اصناف و امدادگران و از خودگذشتگی رزمندگان ارج نهاده شود.

وی تصریح کرد: من  امروز لباس کار و تلاش به تن کردم تا همانطور که روزی با همراهی و خلاقیت جوانان متخصص این مرز و بوم موتور ملی را پس از طراحی و نمونه‌سازی به تولید  انبوه رسانم. چرخ تولید ملی را نیز با کارآفرینی و نوآفرینی از رکود نجات دهم و به حرکت در  آورم. من آمده‌ام در پی حق بیش از 3 میلیون جوانی باشم که به دلیل فرصت‌سوزی‌ها دستشان از بازار شغل و خدمت به مردم قهرمان ما کوتاه مانده است.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: ما با کوله‌باری از تجربه خدمت در وزارت کشور، بنیاد امور مهاجران جنگی در نهاد ریاست جمهوری، وزارت ارشاد، ورزش و مجمع تشخیص و در صنعت آمده‌ام. من امروز به پشتوانه طلبگی در پیشگاه شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر به میدان آمده‌ام.

میرسلیم تأکید کرد: آمده‌ام تا آموخته‌های خدمتم را در پیشگاه رهبری در مسیر پیشرفت میهن به کار گیرم. آمده‌ام تا تجربه همکاری‌ام را در کنار مرحوم هاشمی رفسنجانی برای اعتلای نام میهنمان به کار بندم.

وی گفت: من از دانشگاه آمده‌ام از تحصیل و تحقیق و تجربه‌اندوزی در رشته مهندسی مکانیک در فرانسه تا تدریس در دانشگاه‌های کشور. من به پشتوانه یک حزب ریشه‌دار 50 ساله به کارزار خدمت آمده‌ام من آمده‌ام تا سهم شما را از سفره با برکت انقلاب بگیرم و به شما برسانم. من امروز نیامده‌ام تا حقوق نجومی بگیرم. من امروز نیامده‌ام سهمی برای خود و اطرافیان مطالبه کنم. من آمده‌ام تا ان‌شاءالله حقوق معطل مانده شما را بگیرم چرا که حق گرفتنی است.(اینجا)

نامزد جریان سوم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

دبیرکل جمعیت جهادگران ایران اسلامی به همراه 15نفر از اعضای جوان شورای مرکزی جمیعت دقایقی پیش وارد ستاد انتخابات کشور شد و به عنوان نامزد جریان سوم برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
 ثبت نام ۷۲ نفر در انتخابات ریاست جمهوری در ۴ ساعت اولیه

سخنگوی وزارت کشور از ثبت‌نام ۷۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تا این لحظه خبر داد.

رسانه‌ها حق ندارند علیه نامزدهای انتخابات مطلبی بنویسند

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌ تا این لحظه ۷۲ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که یک نفر از آن‌ها خانم است.

سید سلمان سامانی امروز در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران افزود: این افراد یا مراحل ثبت‌نام آن‌ها تکمیل شده یا مراحل نهایی آن‌ها در حال  طی شدن است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین اظهار کرد: طبق ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه رسانه‌های دیداری، شنیداری‌، ‌مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه مجازی حق ندارند آگاهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند. من از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم به این ماده قانونی توجه کنند. رسانه‌ها حق ندارند علیه نامزدها مطلبی بنویسند.

وی در پاسخ به این پرسش که قانون درباره اقدامات تخریبی اخیر برخی جناح ها علیه دولت چه می‌گوید، تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی برای توهین، افترا و هتک حرمت مجازات تعیین شده است. علاوه بر این قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید نامزدها و طرفداران آن‌ها  باید صرفا برنامه‌های خود را اعلام کنند و هرگونه هتک حرمت و توهین ممنوع است. ستاد انتخابات کشور از طریق کمیته رصد فضای مجازی و بررسی لحظه ای فضای سیاسی کشور، نسبت به موضوع تخریب‌ها دقت نظر دارد و نسبت به آن حساس است تا مرّ قانون رعایت شود.

سامانی درباره تفاوت نقد سازنده و تخریب خاطر نشان کرد: نقد سازنده و اظهار نظر درباره واقعیات و مسائل کشور ایراد قانونی ندارد و ما از آن استقبال می کنیم اما سیاه نمایی، ارائه اطلاعات غلط، توهین، ‌افترا و هتک حرمت خلاف قانون است. انتظار ما این است که مرز بین نقد و تخریب رعایت شود تا هم در جامعه اخلاق و انصاف رعایت شود و هم جناح های سیاسی تضارب آرا داشته و اظهار نظر کنند.

سامانی در پاسخ به این پرسش که آیا تبلیغات زودرس می‌تواند موجب رد صلاحیت نامزدها شود، ‌گفت: رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است. در قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتا اعلام شده است که فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ اعلام اسامی آن‌ها از طریق وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای گیری خاتمه می پذیرد. هرگونه فعالیت انتخاباتی خارج از این روزها قطعا تخلف از قانون است.

ثبت نام 86نفر در انتخابات ریاست جمهوری در ساعات اولیه

سخنگوی وزارت کشور از ثبت‌نام ۷۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تا ظهر امروز خبر داد که فقط یکی از آنان از بانوان بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ۶۸۶نفر ثبت نام کرده بودند.

ثبت نام مهدی خزعلی برای انتخابات ریاست جمهوری

مهدی خزعلی پزشک و فعال سیاسی برای ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت.


 

منبع: مهر