روزنامه جوان: خودشیفتگان متوهم را تایید نکنید
روزنامه جوان در یادداشتی با برشمردن ویژگی های روانی و شخصیتی برخی کاندیداها و بی آنکه نامی از احمدی نژاد ببرد،خصوصیات او را برای رد صلاحیت کافی دانست.

خصوصیات احمدی نژاد برای رد صلاحیت کافی است

در این یادداشت آمده است:

«حریص بودن»، «بدخلقی»، «كم‌ظرفیتی در ناملایمات»، «دوگانگی در رفتار و بیان»، «انزواطلبی»، «شخصی‌سازی قدرت»، «مشورت‌ناپذیری»، «ارضا ناشدگی در فرمانرانی»، «توهم من برتر»، «خودشیفتگی»، «جایگزینی حماقت و توهم به جای شجاعت»، «عدم ظرفیت در نگهداری اسرار دیگران و حكومت»، نقص‌های مادرزاد جسمانی و... می‌‌تواند لجام قدرت را پاره یا با گره‌های  متعدد مواجه كند.

هم‌اكنون در بسیاری از دادگاه‌های غرب در كنار قاضی (حقوق) روانشناس نیز قرار می‌گیرد تا وقتی حقوقدان چگونگی جرم را بررسی می‌كند، روانشناس نیز چرایی آن را بررسی كند تا آنچه خارج از اراده فرد بوده و بر جرم اثر گذاشته است، شناسایی شود. مثلاً فردی كه به برخی اقدامات سادیسم دارد با كسی كه آگاهانه دست به جرم می‌زند، متفاوت دیده می‌شود.

بنابراین شورای محترم نگهبان در كنار توجه به خصایصی همچون توان مدیریتی و صفات دینی و مذهبی باید خصایص روانشناسانه فرد را نیز بررسی كند.

بسیاری از رفتارهای سیاسی ریشه سیاسی و حتی ایدئولوژیك ندارد، بلكه از خصایص فردی سرچشمه می‌گیرد. مثلاً برخی افراد از صدر انقلاب تاكنون با همه درگیر بوده‌اند و تصویر موجود از آنان یكپارچه تنش است.

این خصایص فردی كه عوام آن را «قدگیری» ترجمه می‌كنند در كجای بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود؟ میزان تأثیرپذیری از خانواده، اطرافیان، بدبینی یا خوش‌بینی مفرط در فردای حضور در قدرت بسیار بر روند تصمیمات مؤثر خواهد بود. توجه به این مسئله می‌تواند از پرداخت هزینه‌هایی كه تاكنون هدر رفته است، جلوگیری كند.

 

منبع: روزنامه جوان