قاليباف،‌ محل سكونتش را با مردم در ميان بگذارد
آقای قالیباف در اظهاراتش، شعارها و برنامه‌هایی را مطرح كرد که به نظر می‌رسد تا حدودی از دیدگاه‌های کارشناسی و محاسباتی به دور است كه در ادامه به بخشي از آن اشاره‌مي‌كنيم.

حاشیه هایی از اظهارات قالیباف

مجید منایی در قانون نوشت: آقای قالیباف در اظهاراتش، شعارها و برنامه‌هایی را مطرح كرد که به نظر می‌رسد تا حدودی از دیدگاه‌های کارشناسی و محاسباتی به دور است كه در ادامه به بخشی از آن اشاره‌می‌كنیم.

1- آقای قالیباف می‌گوید که قادر است سالانه 5 میلیون شغل ایجاد كند. با یک محاسبه ساده به این برادر عزیز باید عرض کنیم تحقق چنین آرزویی مستلزم رشد اقتصادی در حدود 25 درصد یا بیشتر بوده، ضمن اینکه حجم دولت نیز دست‌كم باید به 5 برابر آنچه در حال حاضر است، افزایش یابد. حال بماند اینکه وظیفه دولت، ایجاد شغل نبوده بلكه ایجاد بسترها و زیرساخت‌های فرصت‌های شغلی به عهده‌اش است. علاوه بر اینکه شرایط اشتغالزایی دولت در حال حاضر جوابگوی 1 تا 2/1 میلیون نفر در سال است.حتی اگر بپذیریم چنین امری ( به فرض محال) دست‌یافتنی باشد، در صورتی که ایجاد هر فرصت شغلی حداقل به 40میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشد( در بهترین حالت) متوجه خواهید شد که ایجاد 5 میلیون شغل نیازمند اعتباری معادل 200 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

2- شهردار تهران می‌گوید که حداقل سالانه 5 میلیون ازدواج نیز در برنامه‌هایش گنجانده شده است. اگر میزان وام ازدواج را برای همین تعداد ازدواج 20 میلیون تومان وام در نظر بگیریم، ، برای 5 میلیون ازدواج سرجمع 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

3- قالیباف در ادامه وعده‌هایش در زمینه ایجاد مسکن نیز برای همین تعداد ازدواج، احداث واحدهای مسکونی را برنامه ریزی كرده که اگر برای این‌گونه واحدها، قیمت تمام‌شده را در هر متر مربع 500 هزار تومان در نظر بگیریم ( با فرض محال و در پایین‌ترین قیمت) باز هم برای واحدهای 40 متری(در پایین‌ترین متراژ) در مجموع، 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در خوش بینانه‌ترین حالت در مجموع سه مورد فوق 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که بسیار شایسته است قالیباف، راهکارهای تامین این مبلغ را نیز در برنامه هایش اعلام كرده و بگوید که این رقم، چند درصد از بودجه سالانه کشور را در برگرفته و تکلیف سایر طرح‌ها و پروژه های این کشور چه خواهد شد؟ این در حالی است كه ما افزایش میزان یارانه‌ها را که از وعده های انتخاباتی قالیباف است ، جدی نمی‌گیریم، زیرا کارشناسان اقتصادی و مردم آگاهند که این افزایش چه مشکلاتی را به ویژه در بعد هزینه های زندگی برای آنان ایجاد می كند.

4- این نامزد انتخابات می‌گوید که مبارزه با فساد و رانت جزو اولویت‌های برنامه‌های اوست. سوال این است که آیا او در عمر 12 ساله خود در شهرداری تهران به واقع و خارج از شعار، توانسته است که با این دو معضل اقتصادی و اجتماعی برخورد اصولی كرده و آن‌را ریشه‌كن كند؟ آیا کسی سراغ دارد که حتی برای یک‌بار نیز که شده، در مراجعه با شهرداری‌ها با پدیده زشت رشوه برخورد نکرده باشد؟ پس به نظر می‌رسد که مبارزه با فساد تنها با شعار و آن هم فقط در انتخابات ریاست جمهوری نباید عملیاتی شود و این وظیفه همیشگی یک مسلمان واقعی است. پیشنهاد می‌دهیم که شهردار محترم به صورت نامحسوس این موضوع را رصد كرده تا به صحت و سقم آن آگاه شوند.

در مبارزه با رانت، آیا شما می‌دانید که رانت و رانت‌خوار کیست؟ رانت در تمام طول تاریخ در حیطه قدرتمندان بوده و در این مسیر به دلیل منافع بی حد و اندازه آنان، به هیچ‌کس اجازه ورود و سرشاخ شدن را نمی‌دهند و مطمئن هستم که جنابعالی نیزبا ادبیات رانت و رانت خواری آشنا بوده و می‌دانید که امکان رویارویی با آنان وجود ندارد، چون در غیر این صورت با هرکس که باشد آنچنان برخورد می شود که شخص را از کرده خودش پشیمان می کنند.

چه خوب بود که آقای قالیباف نیز فیش حقوقی و محل سکونت خود را در انظار عموم می‌گذاشت تا مردم عزیزی که او دایم از خدمت به آنان دم می‌زند متوجه شوند که قالیباف چه وضعیتی دارد.

اگر رفع مسائل و مشکلات کشور به همین سهل و آسانی بود که قالیباف می‌گوید ، دولت‌های قبل نیز که به نوعی مشابه این شعارها در برنامه‌های‌شان قرار داشت، درمورد آن اقدام می‌کردند. پس چرا در اجرا و عمل موفق نبودند؟ شاید بگویید آنان اراده این کار را نداشته و مدیریت جهادی فقط مختص شما و شهرداری تهران است ولی نشستن کنار گود و لنگ کردن مشکلات، راحت‌ترین کاریست که می‌شود کرد. به نظر می رسد که قول‌های عوام‌فریبانه و پوپولیستی، دیگر کارکردهای خودش را از دست داده است. به امید روزی که همگان به معنی واقعی کلمه، دلسوز کشور و مردم باشیم.

 

منبع: قانون