قالیباف آرای قدیمی احمدی‌ نژاد را میخواهد
دومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف مناظره اول، از هیجان کمتری برخوردار بود با آنکه فحوای مناظره سیاسی و فرهنگی بود و به نظر می‌رسید مناظره شتاب بیشتری گرفته یا حالت پینگ‌پنگی به خود بگیرد.

قالیباف دنبال جلب آرای بدنه احمدی‌ نژاد است

دومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف مناظره اول، از هیجان کمتری برخوردار بود با آنکه فحوای مناظره سیاسی و فرهنگی بود و به نظر می‌رسید مناظره شتاب بیشتری گرفته یا حالت پینگ‌پنگی به خود بگیرد. بااین‌حال چنین نشد. مرتضی حاجی، رئیس ستاد انتخابات تهران روحانی، معتقد است روحانی و جهانگیری اخلاقی ظاهر شدند و توقع هم همین بود. او معتقد است قالیباف به دنبال جمع‌کردن آرای بدنه احمدی‌نژاد است و در ظاهر سعی کرده ادبیات خود را تغییر دهد. این گفت‌وگو را در پی می‌خوانید.

 

‌ تحلیل شما از مناظره چه بود؟

 

قالیباف با عصبانیت شروع کرد و با توپ پر آمده بود. در ابتدای کار هم به موردی استناد کرد که موضوعا منتفی بود و احساس می‌شود این ماجرا (واردات دختر آقای آشتیانی) بودار است چراکه قبلا دراین‌باره بررسی و رأی هم صادر شده است. آقای قالیباف به جای اینکه توضیح دهد چه برنامه‌ای دارد، یعنی بگوید که برنامه‌اش در حوزه آموزش‌وپرورش چیست، درباره دختر وزیر آموزش‌وپرورش صحبت می‌کند. به‌جای اینکه بگوید برنامه‌اش درباره توسعه علم و فناوری چیست، موضوع بی‌ربطی را به صورت غیراخلاقی و ناجوانمردانه مطرح می‌کند. میرسلیم منطقی‌تر ظاهر شد. اما آقایان قالیباف و رئیسی مشخصا فاقد برنامه بودند. از رئیسی هر سؤالی که پرسیده می‌شود، یک جواب مشخص می‌دهد. گفته می‌شود برنامه شما درباره آموزش‌وپرورش چیست، جواب را به بی‌کاری ربط می‌دهد. از او درباره سیاست خارجی سؤال می‌شود، باز می‌گوید در کشور این اندازه آدم بی‌کار وجود دارد. البته شاید هم حق داشته باشد، چون در مسند امور اجرائی کشور نبوده است. بااین‌حال شاه‌بیت سخنان او بی‌کاری است. این در حالی است که باید بین سؤال و جواب تناسب وجود داشته باشد.

 

‌ ارزیابی شما از نحوه حضور روحانی و جهانگیری چیست؟

 

خوب ظاهر شدند. آقای روحانی نسبت به دفعه قبل بهتر بود و آقای جهانگیری هم در آمار و اطلاعات مسلط ظاهر شدند. اگرچه مطلبی که در جواب آقای قالیباف گفتند، خوب بود اما ناقص بیان شد و لازم هم نبود گفته شود. این بی‌اخلاقی طرف مقابل بود. اما مطلبی هم که آقای جهانگیری درباره ربط این ماجرا و مظلومیت این دولت گفتند، به نظرم مبالغه شد. 

‌به نظر می‌رسد رقبای اصولگرا به صورت تیمی وارد شده و ظاهرا خوب هم ظاهر شدند. 

به نظرم خوب است که حرکات تیمی باشد. یعنی مشخص شود که یک تیمِ تفکری شرایط اداره کشور را به چه سمتی خواهد برد. یعنی مشخص شود تیمی که الان عملکرد آن در حوزه‌های مختلف روشن است، چه کاری خواهد کرد. مثلا روشن است که در زمینه تورم، عملکرد این تیم ِمنجر به کاهش نرخ تورم شده، زیرساخت‌ها را آماده کرده و دوره دوم به قول آقای جهانگیری بعد از آنکه آواربرداری انجام شد، فونداسیون را محکم کرده و کار را به پیش خواهند برد. این برای آینده خوب است که دو تیم روبه‌روی هم قرار گیرند تا مردم بتوانند راحت‌تر تصمیم بگیرند. حتی نامزدها بهتر است در مناظره بعدی اعضای تیم خود را معرفی کنند و بگویند می‌خواهند با چه کسانی کار کنند تا مردم به تیم‌ها رأی دهند.

 

‌اما می‌توانستند به تخلفات شهرداری اشاره کنند یا کوبنده‌تر ظاهر شوند.

 

این از بزرگواری نامزد‌های ماست. آنها روی نقاط ضعف متمرکز شدند و اینها هم از عملکرد خود دفاع کردند. مشخص است که عملکرد شهرداری از نقاط ضعف زیادی رنج می‌برد یا آنچه از مدیریت میرسلیم در زمان تصدی‌گری او بر وزارت ارشاد همین چند وقت پیش در فضای مجازی منتشر شد. وقتی آقای میرسلیم از آزادی سخن می‌گوید، خب عملکرد او در وزارت ارشاد با مطبوعات روشن است.

 

اما در شأن نامزدهای ما نبود که روی نقاط سیاه بنشینند و آنها را برجسته کنند. آنها باید از برنامه‌های خود بگویند. خب عملکرد دولت در حوزه زیرساخت‌ها روشن است. معلوم است که تورم را کاهش داده است. رشد اقتصادی از منفی ٦,٨ درصد به هشت درصد افزایش یافته که رشد خیلی خوبی است. می‌گویند این رشد ماحصل فروش نفت است. می‌گویند شش درصد آن متعلق به فروش نفت است. خب باشد! زمانی بود که کشتی‌های نفتی ما مثل دست‌فروش‌ها روی اقیانوس‌ها می‌چرخید تا شاید برای آن مشتری پیدا کنند. یعنی همین نفت را هم نمی‌توانستند بفروشند. اما الان با حساب‌وکتاب نفت به فروش می‌رسد و با قدرت. اینکه نفت داریم و می‌توانیم آن را بفروشیم که این عیب نیست. به‌هرحال تا زمانی که زیرساخت‌ها تقویت نشده و رشد اقتصادی به تناسب پیش نرفته است، نمی‌توان از وابستگی به نفت به صورت یکباره رها شد.

 

‌از نظر شما مناظره از طرف نامزدهای اصلاح‌طلب چگونه برگزار شد؟

 

اخلاقی برگزار شد و همین توقع هم می‌رفت. اگرچه جاهایی ممکن است اگر طرف مقابل از دایره انصاف خارج شود؛ نامزدهای اصلاح‌طلب هم رویکرد خود را تغییر دهند. مثل مناظره قبلی. به‌هرحال باید روشن شود کسانی که معتقد به برخورد گازانبری با دانشجویان بودند، نمی‌توانند از آزادی و دفاع از آزادی سخن بگویند.

 

‌ به نظر می‌رسد قالیباف در حال تلاش برای جمع‌کردن آرای بدنه احمدی‌نژاد است. به نظر شما می‌تواند موفق شود؟

 روی رأی بدنه احمدی‌نژاد حساب کرده است. قالیباف با سخنانی که گفت پایگاه فکری خود را روشن کرده است. خب الان هم مشخص شده است افرادی از تیم قبلی احمدی‌نژاد در ستاد یکی از همین نامزدهای اصولگرا فعالیت دارند. اما خوب است که مشخص شده این چهره‌ها به همان روش احمدی‌نژادی فکر می‌کنند، یعنی بن فکری آنها همان است، اما می‌خواهند ادبیات خود را امروزی‌تر کنند. این نشان از این دارد که تفکر آنها چیست. 

 

منبع: شرق