لحظه به لحظه با آخرین مناظره کاندیداها
سومین و آخرین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی آغاز شد.

قرار است در این مناظره اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، مصطفی آقا میرسلیم و مصطفی هاشمی ‌طبا به بیان برنامه‌های اقتصادی خود برای دولت دوازدهم بپردازند.

پیش از این دو مناظره با موضوعات مسائلی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شده است.

آخرین مناظره‌ی کاندیداها آغاز شد


اسحاق جهانگیری به عنوان اولین نامزد پشت تریبون آخرین مناظره قرار گرفت

سوال از جهانگیری: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات کالا چیست؟

جهانگیری:  قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می گیرد میخواهند به تولید ضربه بزنند و اقتصاد کشور را از مسیر خارج  کنند.

پاسخ جهانگیری به سوال درباره جلوگیری از قاچاق کالا: تولید داخلی از قاچاق آسیب می‌بیند. قاچاق پیش از این دولت ۲۵ میلیارد دلار بود که به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت .

کاندیداها از سابقه خودشان نترسند، در ناجا بودیم ان کارها را انجام دادیم.

قالیباف، در یک دوره طولانی مسئول مبارزه با قاچاق بوده اند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

کسی که بیشترین سابقه را در قوه قضائیه دارند آقای رئیسی هستند باید عملکرد خود را توضیح دهند .

آقای رئیسی یک ماه قبل از کاندیداتوری گفتند که می خواهم در خدمت امام رضا باشند بعد از ورود به انتخابات گفتند که 6 ماه است برای این برنامه کار کرده اند ولی برنامه ای ارائه نشد.

رئیسی:

پشتوانه برنامه ما کارهای بسیاری است که در دانشگاه های کشور اجام شده و از روزی که وارد شدم از استاید استفاده کرده ام و از تجربیات استفاده کرده ام و برنامه ام مدون است.

قاچاق کالا کجا تولید می شود؟ دستگاه اچرایی دارد پرونده تولید می کند. قضات دارند پیگیری می کنند/ دولت خود مسئولینش وزیر باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی باشند، طبیعتا اتفاق نمی افتد.

با کنترل مبادی ورودی میتوان جلوی قاچاق را گرفت .

هاشمی طبا در نقد سخنان جهانگیری:

من اطلاعاتی را که فقط از روزنامه های خودمان کسب کردم می گویم که از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می شود که در هیچ جای دنیا قابل درک نیست

چطور از اسکله های رسمی قاچاق وارد می شود ، البته تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده است و اظهار بر این است که مناطق آزاد حداکثر رقمی که کالا وارد می شود حدود 450 میلیون دلار است

این 114 اسکله از آن کیست چرا شناخته نمی شود و به مردم اعلام نمی شود.

 قالیباف:

وقتی که در یک دولتی، بعضی از اعضا و مدیرانش که اقتصاد در دستشان است، ولی وزرای انجا پایه گذار حقوق های نجومی می شوند، مثل جهانگیری که در دوره وزارت پاداش های چند میلیاردی برای خودتان تصویب کردید

 چون وزرای شما مشغول کار تجاری هستند، وقتی فردی مدیربانک را معین میکند، و 40 میلیارد تومان بدون هیچ روالی جابجا می کند، خب این است، پیشگیری وظیفه شماست.

 لبخند روحانی هنگام سخنان میرسلیم

میرسلیم:

اقای جهانگیری شما که به رئیسی ایراد میگیرید، خودتان برنامه ارائه دهید .

 4 سال قاچاق مملکت را بیچاره کرده، حالا میگویید برنامه بدهند بقیه.

 روحانی:

در مسئله ی قاچاق و مفاسد، اولیت توجه ما این باشد که باید به ریشه ها بپردازیم/ چرا قاچاق بوجود می اید/اگر کیفیت تولید داخلی را بالا ببریم، قاچاقی دیگر نمی ماند

پس باید در کشور، رقابت ازاد ایجاد کنیم، باید به بخش خصوصی مهلت دهیم

 باید به رسانه ها اجازه دهیم، حرف بزنیم

 باید به رسانه ها اجازه دهیم، حرف بزنند، وقتی از املاک نجومی گفت، جلوی انها را نگیریم

 جهانگیری:

فکر میکنم، اقای رئیسی سابقه و برنامه شان را اعلام کنند.

 زمانیکه دولت اصلاحات بود، بحث قاچاق 2، 3 میلیارد دلار بود، اما وقتی تحوی لگرفتیم 23 میلیارد دلار بودیم، اقای میرسلیم دولت ایده ال شما قاچاق را به ان میزان رساند

قالیباف عادت به خلاف گویی کرده است. دولت با افتخار افتاد دنبال ماجرای حقوق نجومی، مدیران متخلف کنار گذاشتند

اقای قالیباف، با املاک مردم چه کردید، 2200 میلیارد تومن املاک مردم را به حراج گذاشتید. دادستان گفت تا الان به 59 مورد تخلف در بحث املاک نجومی رسیدیم، لابی کردید و نگذاشتید مجلس آن را  پیگیری کند .می خواهند با همان روحیه نظامی گری میخواهند کشور را جلو ببرند. شما که بیشترین تخلف را در بانک ها داشته اید/ این موسسات اعتباری را شما ایجاد کرده اید/ فقط به خاطر مصالح ملی این حرف ها را نمی زنم. میدانید در بانک شهر چه می گذرد؟ می دانید بانک سرمایه را با چه قیمتی به چه کسی واگذار کرده اید؟
آقای قالیباف، طلبکار شده اید؟ اقای قالیباف، وقتی مردم در سال 91 پول دارو نداشتند، شما در برج میلاد بستنی 400 هزارتومانی می فروختید

قالیباف: امیدوارم از حرف هایتان عقب نشینی نکنید

میرسلیم به عنوان دومین نامزد پشت تریبون آخرین مناظره قرار گرفت

  سوال از میرسلیم: برنامه مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده این است که به نفت به عنوان یک ماده خام متکی نباشیم

میرسلیم در پاسخ به سوال مطرح شده:

 روشی که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار می کند که خام فروشی نفت را از یک میلیون به دو و نیم میلیون بشکه در روز برساند بر خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و افتخاری هم ندارد.

توسعه صادرات نیازمند مقررات ویژه گمرکی است. تسهیل صادرات نباید به گونه ای باشد که مانع تقویت صدور کالاهای تولیدی ما و گسترش آنها در کشورهای هدف ما شود. متاسفانه تعرفه ها به گونه ای تعیین شده که موجب می شود سود آن را کشورهای وارد کننده که همسایگان ما هستند ببرند.

 این نحوه صادرات به شکلی نیست که ما را تقویت کند و شیوه مناسبی برای بدست آوردن منابع ارزی نیست.

 دولت حتما باید تشویق کننده باشد. از برنامه های مهم ما این است که تولید کنندگان را تشویق کنیم برای ارتقای کیفیت و صدور کالاها.

 روحانی در نقد سخنان میرسلیم:

▪️صادرات مسئله بسیار مهمی است. با برجام بازار صادرات به روی کشور ما باز شد. پتروشیمی و میعانات ما توانستند صادر شود.

▪️من تعجب می‌کنم؛ صادرات نفت خام بر مبنای قانون مجلس و سیاست‌های کلی است که آقای میرسلیم می‌فرمایند.

▪️ما در غرب کارون امروز ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌توانیم نفت صادر کنیم که قبلاً حدود ۵۰-۶۰ هزار بشکه بود. ایشان می‌گویند غرب کارون نفت استخراج نکنیم تا عراقی‌ها ببرند.

▪️در دیپلماسی نفتی و اوپک توانستیم حق خودمان را پس بگیریم. بازاری که عربستان داشت از آن استفاده می‌کرد. همه کشورها نفت خود را کاهش دادند جز ایران که نفت خود را افزایش داد.

 
 جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم

▪️اطلاعات آقای میرسلیم راجع به مسايل کشور بسیار ناقص است. من فکر میکردم به دلیل حضورش در مجمع تشخیص اطلاعات بیشتری داشته باشند.

▪️رهبری تاکید کردند که چون بنده مورد وثوق ایشان و رییس جمهور هستم، فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی را برعهده بگیرم.

▪️در تمام زمینه ها تلاش کردیم که خام فروشی به صادرات کالا منجر شود.

▪️برای اولین بار میزان صادرات ما از واردات بیشتر شد که در این دولت اتفاق افتاده است.

▪️آیین نامه هایی را ابلاغ کردیم که چگونه از صادارت کالاها حمایت کنیم. برای خام فروشی عوارض گذاشتیم. خط اعتباری گذاشتیم برای کشورهایی که کالای ایرانی را می برند .یک بسته حمایتی برای صادرات ایجاد کردیم.
 
توهین مستقیم قالیباف به جهانگیری و روحانی: همانطور که قبلا گفتم،‌۴درصدیها خیلی پرو هستند!

▪️او پیش از این دولت روحانی را دولت ۴درصدیها خوانده بود.
 
تذکر میرسلیم به قالیباف پس از سخنان تند علیه جهانگیری و روحانی در وقت نقد سخنان میرسلیم:
 
لطفا در موضوع حرف بزنید، موضوع خام فروشی و صادرات است. در بحث فساد،  به وقتش حرف بزنید
 
قالیباف در نقد سخنان میرسلیم:

 ▪️مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود همین عملکرد و روحیه ۴ درصدی‌ها.
 
▪️نکاتی که آقای جهانگیری گفتند که دروغ آشکار است. گفتند ۲۲۰۰ میلیارد دزدی در املاک نجومی شده است و این باید ثابت شود و این حق برای من است.

 ▪️در املاکی که گفته شد بنده نامه به دادستان نوشتم و اعلام کردند که جرم و تخلف سازمان یافته نبود و چون فساد حقوق نجومی شما در آمده بود مشاور آقای روحانی جلسه گذاشت و در آن جلسه گفتند املاک نجومی را معادل‌سازی کنند تا این آبروریزی از بین برود. این است که من همیشه می‌گویم ۴ درصدی‌ها خیلی پر رو هستند و خیلی جو سازی می‌کنند.

 ▪️آقای جهانگیری بانک گردشگری برادر خودتان را جمع کنید. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید در ونک در منطقه ۳، ۳۸۵ متر زمین گرفتید به قیمت متری ۱۴۰ هزار تومان بعد ما املاک نجومی دادیم؟

 ▪️مجلس در قضیه املاک تحقیق و تفحص از شورای شهر را وارد ندانست چون سیاسی‌کاری کردید. نجومی‌بگیر و نجومی‌خور شما هستید.

 
حسن روحانی به عنوان سومین نامزد پشت تریبون آخرین مناظره قرار گرفت

 سوال از روحانی: مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای اعطای وام‌های هدفمند برای تولید، خدمات، مسکن، ازدواج و سایر موارد ضروری دارید.
 
روحانی در پاسخ به سوال مطرح شده:

 ▪️یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند. در بودجه عمرانی هم تصمیم ما بر این است که بودجه عمرانی را با همکاری و تقویت بانک‌ها بتوانیم افزایش دهیم و با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی را انجام دهیم. بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند.

 ▪️برخی از موسسه‌های اعتباری غیرمجاز در دولت قبل بوجود آمدند از جمله همین موسسه متعلق به دستگاه آقای رئیسی که کلی وقت ما را گرفت تا به نحوی پول مردم را برگردانیم. تلاش زیادی برای بانکی که برای همان دستگاه آقای رئیسی است انجام شد. سرمایه‌بانکهای دولتی را دو برابر کردیم. بانک‌ها را اولاً برای تولید نیاز داریم.
 
▪️در سالی که گذشت ۲۴ هزار واحد تولیدی از تسهیلات استفاده کردند. این تسهیلات باعث شد بنگاه‌های کوچک و متوسط امروز فعال شده‌اند.

 ▪️ما از طریق بانک‌ها سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

 ▪️اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی و معیشت مردم درست شود و فقر ریشه‌کن شود و اقتصاد ما ظهور کند یکی از راه‌هایش تقویت بانک‌هاست و گرفتن اعتبار از بانک‌های مختلف است.

 ▪️امروز با یک بانک خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به توافق رسیدیم. برای تحول در زندگی مردم نیاز به افزایش صادرات داریم.

 ▪️دوستان مرتب می‌گویند که ما به مردم پول می‌دهیم برای شغل، یارانه و نمی‌گویند این پول را از کجا می‌آورید؟ از بانک مرکزی می‌گیرید؟ به معنای اینکه از این جیب مردم به آن جیب می‌گذارند؟ این یعنی تورم ۵۰-۷۰ درصد.

 ▪️چرا نمی‌گویید منابع این پول‌هایی که می‌خواهید بدهید از کجا هست؟آیا مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

 ▪️در دولت بعد برنامه‌مان این است که هر روستایی که سرمایه‌ای برای اشتغالش بیاورد ما بتوانیم ۲ برابر آن را به آن فرد بدهیم.
 
جهانگیری نقد سخنان روحانی

▪️نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد. اقتصاد ایران بانک محور است. متاسفانه در دوره گذشته با بانک مثل خزانه دولت برخورد شد. منابع بانکی در جاهایی حبس شد. معوقات بانکی به وجود آمد.

▪️سرمایه نظام بانکی باید افزایش پیدا کند. طرح تحول نظام بانکی در دستور کار دولت است.

▪️وام ازدواج را از سه به ده میلیون تومان افزایش دادیم. یک میلیون نفر وام ازدواج گرفتند.
 
رئیسی نقد سخنان روحانی:

▪️در مصاحبه قبل اعلام کردم که یک بار برای همیشه یک مناظره‌ای را بین آقای روحانی و مسئولن دولت قبل برگزار کنند تا همه چیز تمام شود. نمی‌شود که هر چه بگوییم بگویند دولت قبل.

▪️آقای روحانی اشاره می‌کنند که در دولت بعد فلان کار را می‌کنیم، چرا در همین دولت این کار را نکردید؟ ۴ سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید. آینده را حواله ندهید.

▪️شما یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدید سرمایه‌گذاری خارجی بود. سرمایه خارجی شما چقدر است؟

▪️سال ۹۵ کل سرمایه خارجی که جذب شده ۵۰۰ میلیون دلار بوده.

▪️آماری که ما داریم آن است که صادرات غیر نفتی ۱۰ درصد کاهش داشته است. آمارسازی که می‌کنید کار درستی نیست.
 
هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی

▪️بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولتهای قبلی به ارث رسیده. اگر نگوییم دولت قبلی چه کرده مراجعه به تاریخ را معلق گذاشته ایم. نمی شود گذشته را منکر شد چرا که عملکرد گذشته تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی ما دارد.

▪️نظام بانکی کمی اصلاح شده اما نظام بانکداریِ به اصطلاح اسلامی از اروپا نشات گرفته. ما فقط عقود اسلامی را به نظام بانکی سوار کرده ایم و تمام کسانی که عقود را امضا می کنند متوجه نیستند چه چیزی را امضا می کنند.

▪️اگر قرار است بانک به تولید و تجارت و صادرات ما کمک کند باید خیلی شفاف باشد و موضوع وام دادن و قرض دادن را مشخص کنیم. بانکها به بنگاه های مالی تبدیل می شوند. باید در نظام بانکداری تغییر اساسی ایجاد شود.

 
 میرسلیم در نقد سخنان روحانی

 ▪️خود آقای روحانی اشاره کردند که نظام بانکداری ما از نقاط ضعف دولت است.
 
▪️این اختلاسهای کلانی که صورت گرفته چکونه میخواهید برخورد کنید. بسیاری از اینها از نورچشمی های دولتی هستند

 ▪️برخی از دولتمردان شما در بانکها سهیم هستند. بانکداری الان رباخواری است. کلاه شرعی برایش درست کرده اند و رباخواری می کنند. چه کار میخواهید بکنید. مراجع اعتراض می کنند اما چه کار کرده اید؟
 
▪️بانکها به ورشکستگی رسیده اند چه کار میخواهید کنید. اگر مردم بدانند چه اتفاقی در بانکها رخ داده سلب اعتماد می شود.
 
روحانی در سخنان تکمیلی:

▪️آقای رییسی تا حالا چند بار گفته اند که خوب است بین دولت فعلی و گذشته مناظره شود. من با خود ایشان مناظره می کنم چون همه وزرای دولت قبل در ستاد ایشان فعال هستند و برایش برنامه می نویسند. ما با خود آقای رییسی حاضریم مناظره بگذاریم.

▪️شما مگر در قوه قضاییه نبودید چرا به مفاسد و مشکلات رسیدگی نکردید؟ چطور آمریکایی ها که پول مردم را مصادره کردند شما کاری نکردید؟ ما در سالهای گذشته فرصت داشتیم این پول را برگردانیم اما برگردانده نشد.

▪️در دولت گذشته که پول نفت را به یک نفر دادند چه کار کردید؟ در سازمان تامین اجتماعی دوست قضایی شما آن مفاسد را به وجود آورد کجا بودید؟ چه کردید؟

▪️ ۳.۸میلیارد پول مردم کجاست؟ با امضای چه کسانی این پولها برده شد؟ شما سالها در سازمان بازرسی و قوه قضاییه بودید چرا با اینها برخورد نکردید؟
 
▪️چطور الان کوچکترین تخلفی رخ میدهد سخنگوی قوه قضاییه بلافاصله اعلام می کند که بسیار هم خوب است اما باید عادلانه تخلفات همه را اعلام کند اما قوه قضاییه در دولت قبل کجا بود؟

▪️می گویید ما کشاورزان را به آینده حواله می دهیم ما که در گندم خودکفا شدیم. ۲۱ میلیون تن مواد عذایی در این دولت ذخیره شده، ما به آینده حواله می دهیم؟

▪️نظارت ما بر بانکها با دولت گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. آقای قالیباف خودشان در جریان هستند. البته مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دستور رهبری و همه کمک کرده اند در این زمینه.

▪️ ۹هزار میلیارد تومان به وام ازدواج جوانان دادیم. نباید غیراخلاقی حرف بزنیم.

▪️آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می برید. در طول چهار سال هر روز علیه دولت تخریب کردید. ساختمانهای مجلل در شمال تهران گرفتید و فیلم ساختید و در روزنامه هایتان تخریب کردید. به اندازه کافی تخریت کردید. مردم در ۲۹ اردیبهشت تصیم خودشان را اعلام خواهند کرد.
 
سوال از هاشمی طبا:
 
برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟
 
هاشمی‌طبا در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️همانطور که قبلاً هم عرض کردم زیربنای همه اینها حفظ ایران است. ایران، نفت، گاز، آب، خاک، جنگل، هوا و رودخانه خودش را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم.

▪️در اقتصاد مقاومتی چند بند مهم آمده است که یکی صادرات است، دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح قانون بانکداری، سوم استفاده از نیروهای تلاشمندی که امروز در اصناف، کارفرمایان و کسانی که امروز به طور بالقوه و بالفعل کار می‌کنند.

▪️آنهایی که بالقوه کار می‌کنند باید گسترش دهیم و ممکن است جزء چهار درصدی ها هم باشند.
 
قالیباف در نقد سخنان هاشمی طبا:

▪️بحث تولید بحث مهمی است. در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد، تکنولوژی مناسب و نیازمند سرمایه مناسب هستیم.امروز وقتی نگاه می‌کنیم در کشور در بخش‌های مختلف نیروی مناسب و آموزش دیده داریم.

▪️سرمایه‌داخلی ما اگر درست هدایت شوند، سرمایه خوبی هم داریم البته که باید از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم و باید امنیت سرمایه داخلی را برقرار کنیم و بعد سرمایه خارجی جذب کنیم.

▪️هر روز بیکاری بیشتر می‌شود و کارخانه‌های ما چند ده هزار تعطیل شده و روند تعطیلی چه کوچک و چه بزرگ ادامه‌دار است.

▪️چگونه می‌توانیم یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم؟

▪️آیا این‌ها ریشه در بحث ۴ درصدی‌ها ندارد که فقط افراد خاصی بیایند و استفاده کنند و بقیه استفاده نکنند.
 
میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا:

▪️علت واقعی که تولید خوابیده چیست.؟ مشکل ما بی توجهی به مساله تولید است. هشتاد درصد شهرکهای صنعتی خوابیده.

▪️راهکار شما برای سرپا ایستادن تولید چیست؟ واردات بی رویه ما بیشتر از کشورهای همسایه است. وارداتی که فرزند وزیر اخیرا وارد کرده تولید را می خواباند.

▪️در مورده بهره وری ضعیف چه کار میخواهید بکنید؟ تمام سرمایه گذاری هایی که خوابیده به آن نمی پردازند به دنبال سرمایه گذاری خارجی هستند. اینها برای ما راه حل نیست.

تعاونی و تولید در کشور ما خوابیده. با اینها چه می خواهید بکنید؟ ۸۵ درصد تولید ما دولتی است. چگونه می خواهید اصل ۴۴ را اجرایی کنید؟ این دولت هم مثل دولت گذشته نتوانست در این زمینه کاری بکند.
 
روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا:

▪️تولید نیازمند مواردی است که از جمله آن فناوری است. امروز در دولت یازدهم ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان به خوبی فعالیت می‌کنند.

▪️تصمیم ما بر این است که از پول نفت، گاز و میعانات که اضافه می‌شود که فروشمان نسبت به گذشته ۲ برابر شده است، ۲۰ میلیارد با همکاری بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری بگذاریم.

▪️در کتاب برنامه دولت دوازهم گفتیم که از این ۲۰ میلیارد دلار که اضافه داریم ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه و سرمایه‌گذاری خواهیم گذاشت و ۳ تا ۵ میلیارد دلار برای حمایت از فقرا خواهیم گذاشت.
 
جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا:

▪️تولید جهت گیری اصلی است. بخش خصوصی، مدار سرمایه گذاری است. باید بخش خصوصی را حمایت کنیم.

▪️می گویند چرا از دولت گذشته حرف میزنیم، چون دولت گذشته امروز در جلسه نشسته. تمام تیم دولت گذشته امروز در ستادهای آقایان هستند.

▪️آقای میرسلیم شما که مهندس هستید چطور آمار رسمی کشور را قبول ندارید؟ همینجوری آمار می دهید که ۷۰ درصد کارخانه های کشور تعطیل است.

▪️ما مشکلات بزرگی را حل کردیم. قیمت ارز و کالاها لحظه ای تغییر می کرد و گران می شد. ما آرامش برقرار کردیم. سال ۹۵ ده میلیارد دلار سرمایه خارجی ثبت شده. ماشین اقتصاد کشور را راه انداخته ایم.

▪️آقای قالیباف یکبار نگفتم شما دروغ گفتید.گفتم خلاف می گویید.  هیچوقت در زندگی ام از رانتی استفاده نکرده ام، اگر روزی زمین گرفته ام به نرخ روز گرفته ام.
 
رئیسی در نقد سخنان هاشمی طبا:

▪️۲۵۰ هزار کارگاه تولیدی که تعطیل شده‌اند غیر از آن اعدادی که از کار بی‌کار شده‌اند این عدد و رقمی هست که وزرای همین دولت گفته‌اند.

▪️به مردم می‌گویم تا حالا شده وام صفر درصد بگیرید؟ برخی ۳۰۰ میلیارد وام صفر دردصد گرفتند یعنی بدون آنکه ریال بهره روی آن بیاید.  این پول‌ها در تولید استفاده نمی‌شود.

▪️وارد کردن میوه چه معنایی دارد؟ ما بهترین میوه‌ها را در غرب کشور خودمان تولید می کنیم.

▪️به جای این که از کف بازار، کف کشاورزی و کف روستا حرف بزنیم از بالادستی‌ها می‌گوییم.
 
هاشمی‌طبا در سخنان تکمیلی:

▪️آقای میرسلیم استاد سئوال کردن هستند. ایشان ۱۵ سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتورسازی در شمال ایران بودند، بفرمایند در این ۱۵ سال چه تحولی در آن کارخانه ایجاد کرده‌اند؟

▪️چراغی که به خانه رواست چرا می‌خواهید به دست استکبار جهانی بدهید؟ صنعت ما به جای اینکه بر مبنای صادرات شکل بگیرد فقط بر مبنای رفع نیازهای داخلی است.

▪️بنده به عنوان مهندس می‌گویم که قبلاً یک دستگاه نساجی را به دو نفر می‌دادند و امروز یک دستگاه را به ۱۰۰ نفر می‌دهند.

▪️ما در کشورهای دیگر به خوبی می‌توانیم تولید ساختمان کنیم با مصالح داخلی خودمان در ایران و الان هم در ۱۵ کشور داریم کار فنی انجام می‌دهیم.

▪️تمام شرکت‌های ما یادشان باشند که نمی‌توانند در ایران محصولاتشان را بفروشند و باید بازار جهانی پیدا کنند و صادر کننده وجود داشته باشد.

▪️از یک طرف می‌گوییم سرمایه‌گذاری خارجی و از طرف دیگر با هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی مخالفت می‌کنیم. حرف‌های بیخود میزنیم و انتظار داریم اقتصاد و کشاورزی و ... اصلاح شود.

سید ابراهیم رئیسی به عنوان پنجمین نامزد انتخابات پشت تریبون مناظره سوم قرار گرفت
 
سوال از رئیسی: برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه ها چیست؟
 
رئیسی در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️ابتدا من عرض کنم قبل از پاسخ به سوال که با توجه به اینکه امروز روز نیمه شعبان است در سیره مهدوی داریم که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از دو ویژگی مهم برخوردار باشند، یکی تقوا و خدا ترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم.

▪️انتظار مردم عزیزمان در این ایام این است که دولتی باشد که ویژگی خداترسی داشته باشد و هم ویژگی کارآمدی. توجه به مردم و توجه به دیگران از ویژگی دولت مهدوی است.

▪️قبلاً یارانه داشتیم ولی یک عده خاصی دریافت می‌کردند.

▪️این یارانه امروز توزیع می‌شود با فراز و فرودهایی که داشته و شاهد هستیم وضعیت فقر با سیاست‌هایی که داشته بیشتر شده و از ۲۳ درصد به ۳۳ درصد رسیده است.

▪️ما‌ می‌گوییم که این باید افزایش پیدا کند و می‌پرسند از کجا؟  منابع آب، برق، نفت، نفت، گاز و بسیاری از حامل‌ها گران شد یعنی ۴۰ هزار میلیارد به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید و موارد دیگری برای تأمین آن وجود دارد.

▪️سفره مردم امروز کوچک‌تر شده و از مردم بپرسید آیا اقلامی که تهیه می‌کردید این اقلانم بیشتر شده یا ثابت مانده. اگر مسئولیت داریم نسبت به این قضیه باید حتماً دنبال شود.

▪️از ۱۳۳ درصد تا ۱۴۰ درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. ما آنچه که در برنامه گفتیم هم مکتوب است و هم براساس منابعی است که کاملاً پیش‌بنیی کردیم.

 
هاشمی‌طبا در نقد سخنان رئیسی:

▪️آقای رئیسی ۲ بار فرمودند منابع دیگر پیش‌بینی شده و خواهش می‌کنم بگویید این منابع دیگر چیست؟

▪️نفری ۴۵ هزار تومن یارانه در دولت قبل دادیم که همه چیز چند برابر شد ما گفتیم ۴۵ هزار تومان می‌گذاریم در جیبتان اما ۵۰۰ هزار تومان به خاطر تورم از جیبشان بیرون آوردیم.

▪️امروز هم اگر بخواهیم ۲-۴ برابر یارانه را افزایش دهیم می‌شود به جای ۲۵۰ هزار تومان که می‌دهیم ۸۰۰ هزار تومان از جیبشان بر داریم.

▪️دولت فعلی تورم را کنترل کرده است. مگر قرار است که یارانه و منابع از آسمان نزول کند؟
 
قالیباف در نقد سخنان رییسی:

▪️ما باید کار تولید کنیم. امروز کسانی که می خواهند تولید کار کنند مثل کارخانه داران و سرمایه گذاران ما تحت فشار هستند مثل کالای قاچاق و ارز. واردات غیررویه ای در کشور وجود دارد.

▪️تجار و سرمایه دارهای ما که با زحمت می خواهند پول دربیاورند رفته اند حاشیه و نگرانند چون چهاردرصدی ها می خواهند بیشترین منفعت را از اموال عمومی ببرند. این زالوصفها مانع هستند. آقای رییسی در دولت شما برنامه مشخصی برای برخورد با اینها دارید یا خیر؟
 
میرسلیم در نقد رئیسی:

▪️هنر دولت این بوده که مثل دولت قبل پول یارانه را به مردم دادند، پس تولید چه شد؟

▪️اگر تولید درست شود و مردم کالا به وفور در اختیارشان باشد منافعش بسیار بیشتر از یارانه‌ای است که شما می‌گویید فلان قدر می‌دهم. صادق باشید با مردم، بگویید برای تولید ما ندادیم و بگویید به چه دلیل.

▪️تولید ۴ سال است خسارت خورده و نتایجش رکود و بیکاری است.
 
روحانی در نقد سخنان رئیسی:

▪️بسیار مهم است که مردم بدانند یک عده دنبال بازگشت به قبل هستند. همانطور که آن زمان پول می‌دادند به مردم اکنون هم پول بدهند.

▪️آن زمان برای پرداخت یارانه‌ها ۴۲ هزار میلیارد تومان تخلف کردند و مدارکش هم هست. برای گازرسانی به روستاها می‌شود راه روستایی را متوقف و یارانه محرومان را متوقف کنیم و می‌شود این کار را کرد، برنامه ما این نیست که اینها را قطع کنیم.

▪️برنامه یارانه تنها کافی نیست، ما دنبال یک نظام تامین اجتماعی جامع هستیم که در برنامه دولت دوازدهم آوردیم. مستمری افراد کم درآمد را بیش از ۳ برابر کردیم و با مجلس توافق کردیم و الان هم اجرا می‌شود.

▪️برای افرادی که کف درآمدی‌شان مطلق است یک حقوق برای گذران حداقل زندگی پرداخت شود. افرادی که اشتغال ندارند باید برایشان شغل درست کنیم. حداقل حقوق را بالای یک میلیون بردیم و بازنشسته‌ها را هم بالای یک میلیون بردیم.
 
جهانگیری در نقد سخنان رئیسی:

▪️متاسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت گذشته افتاد این بود که دولت گذشته سفره مردم را کوچک‌تر کرد. ۴۵ هزار تومان در جیب مردم گذاشتیم و ۲۰۰ هزار تومان برداشت کردیم.

▪️عزت ملت ایران را حفظ کنید. سرزده نروید در خانه فقرا عکس و فیلم بگیرد و به عنوان تبلیغات پخش کنید.

▪️ما می‌خواهیم معیشت و توانمندی ملت ایران را حفظ کنیم.

▪️سه راه تامین مالی برای ۱۵۰ هزار تومان یارانه‌ای که شما می‌گویید یکی گران کردن حامل‌های انرژی است یا اینکه از هزینه‌های دولت کم کنیم، یا باید بگویند می‌رویم دست در بانک مرکزی می‌کنیم و پول‌ها را برداریم، در هر روش ۱۵۰ هزار تومان می‌دهند و یک میلیون تومان بر می‌دارند.
 
 رئیسی در سخنان تکمیلی:

▪️آقای روحانی می گویند ما یارانه مستمری بگیران را سه برابر کردیم. چه زمانی کردید؟ در روزهای آخر منتهی به انتخابات این کار را کردید. چرا قبلا نکردید؟
▪️آقای روحانی می گویند سایتی راه انداختیم تا فقرا ثبت نام کنند. چرا این کار را در ایام تبلیغات انتخاباتی کردید؟

▪️به دهدارها گفته اند نفری ده میلیون می دهیم. اینها کار تبلیغاتی است. سازمانهای حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوشش آنها بیرون بیایند.

▪️طرح سلامت از طرحهایی بود که با نیت خوب آغاز شد اما آن میزانی که از جیب مردم داده می شود و آنچه می گویید یکی است؟

▪️شما نقدینگی را هفتصد هزار میلیارد افزایش داده اید. صداوسیما مناظره ای بین من و آقای روحانی برگزار کند تا درخصوص اقشاری که صدایشان شنیده نمی شود من حرفهایم را بزنم و کاری هم به دولت قبلی ندارم.

▪️شما به عنوان دولت پرخرج چه کردید؟ حقوق کارمندان را افزایش دادید؟ ندادید. ۲۶۰هزار میلیارد تومان افزایش خرج داشتید. چه کردید؟

▪️ما آیا نسبت به قشر فقیر مسوولیتی داریم یا نداریم؟ اگر داریم چرا کاری نکردید و فقط در ایام تبلیغاتی می گویید این کارها را کردید و می کنید.

▪️ما مردم را عاقل و اهل فکر می دانیم. مردم عقل دارند و بر اساس تعقل رای می دهند.
 
 قالیباف به عنوان آخرین نامزد انتخابات، پشت تریبون آخرین مناظره قرار گرفت
 
سوال از قالیباف: مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست؟
 
  قالیباف در پاسخ به سوال مطرح شده:

▪️با یک بحران اقتصادی روبه‌رو هستیم؛ بیکاری، رکود و گرانی. در حوزه مربوط به گرانی، می‌گویند تورم کنترل شده ولی مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد. مثلا شکر 1500 تومان،شده 3500 تومان.

▪️3.5 میلیون بیکار داریم و تا 7 میلیون هم وجود دارد. طبعا در چنین شرایطی وظیفه همه دولت‌هاست که تدبیر بیندیشد.

▪️من معتقدم دولت آقای روحانی نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند. از قضا با افزایش هزینه‌های خود دست در جیب و سفره مردم کرده‌اند.

▪️در عملکرد دولت، افزایش قبوض را نگاه کنید. فشار یکنواختی بر قشر محروم آمد. باید به کارگاه‌های کوچک و متوسط معافیت یا تخفیف مالیاتی بدهیم. برای کسبه هم همینطور.

▪️ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم. در مالیات بر ثروت و ثروتمندان کمترین سهم دریافت مالیات را داریم. در جریان نقدینگی و جهت‌گیری آن هم همینطور.

▪️باید نیروهای جویای کار را شناسایی کنیم. البته با شکایت ایشان(روحانی) سایت ما را بستند. مهم نیست. باید 250 هزار تومان به افراد بیکار بدهیم.
 
میرسلیم در نقد سخنان قالیباف:
 
▪️اگر مماشات کنیم و اصل ۴۴ را اجرا نکنیم مثل دولت فعلی به هیچ جایی نمی رسیم. با این شیوه به اهداف چشم انداز نمی رسیم.

▪️هسته های دانش بنیان را در کشور داریم اما حمایتی صورت نگرفته. ما آقای روحانی را بردیم از خودروی برقی رونمایی کردند اما هیچ حمایتی نکردند بلکه اجازه واردات از ژاپن را صادر کردند.

▪️این دولت اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ را نفهمید. تا فساد اداری اصلاح نشود کاری صورت نمی گیرد.  در زمینه دولت الکترونیک کاری نکردند و شفافیتی وجود ندارد.
 
جهانگیری خطاب به قالیباف: آقای قالیباف شما تهران را گران اداره کردید، شما بخش خصوصی را کم وارد پروژه های تهران کردید. بیشتر با نهادهای نظامی فعالیت کردید.
 
روحانی در نقد سخنان قالیباف:

▪️سوال من از آقای قالیباف این است که ایشان درباره رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را 2.5 برابر می‌کنند و معنی این، رشد 26 درصدی است و چنین چیزی را در کل دنیا سراغ نداریم. ایشان می‌گویند پتروشیمی راه می‌اندازیم و چند صد هزار شغل ایجاد می‌کنیم. امروز 54 میلیون تن پتروشیمی تولید می‌کنیم و حدود 9 میلیون تن در این دولت اضافه شد ولی کجاست این شغلی که ادعا می‌کنید؟ شغل مستقیم و غیرمستقیم پتروشیمی در دنیا 16 هزار نفر و در ایران 20 تا 30 هزار نفر است.

▪️رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری و اشتغال و سرمایه فیزیکی ایجاد می‌شود. برای اینها چه برنامه‌ای دارید؟ در این دولت برای اولین‌بار به رشد بیش از 8 درصد رسیدیم و می‌توانیم این راه را در دولت بعد ادامه دهیم؛ با رشد اقتصادی و کاهش تورم.
 
جهانگیری در نقد سخنان قالیباف:

▪️اگر ما کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم، همه مردم از آن استفاده می‌کنند.

▪️یکی از سیاست‌ها، سیاست خارجی است. آیا کاندیدای موجود واقعاً در دیپلماسی وارد هستند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی‌اند؟

▪️در قانون برنامه پیش‌بینی شده که ۷۷۰ هزار میلیارد نیاز است که رشد ۸ درصد داشته باشیم.

▪️آقای قالیباف با این افرادی که در اطراف خود دارید می توانید ۶۵ هزار میلیارد سرمایه خارجی جذب کنید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید. شما بخش خصوصی را کم وارد پروژه های تهران کردید. بیشتر با نهادهای نظامی فعالیت کردید. آقای قالیباف تمام کسانی که در راس امور هستند در شهرداری از نظامی‌ها هستند.

▪️یک سری جاها در بحث خصوصی‌سازی در دولت قبل به یک سری نهادهای قدرتمند واگذار شد که ما نتوانستیم آن را پس بگیریم.
 
رئیسی در نقد سخنان قالیباف:

▪️رشد اقتصادی، 7 درصد است ولی حقیقت این است که 6 درصدش مربوط به نفت است و بنابراین رشد بین 1 تا 1.5 درصد قابل قبول است. 129 شرکت آماده کار در اصل 44 بودند که این روند به شدت کاهش یافت. اگر خصولتی‌ها گرفته‌اند، شما باید جلوی آن را می‌گرفتید آقای روحانی چون شما دولت هستید.

▪️رکود در کشور ما رکورد زده است. بارها گفته‌اید رکود رفع شده است. آیا مردم هم همین را می‌فهند؟ با دیپلماسی عزتمندانه تمام این مسائل قابل حل است و اول، با کشورهای همسایه. باید پیشرانه‌های اقتصاد و تولید را فعال کنیم. مبارزه بی‌امان با قاچاق و فساد و کنترل واردات می‌تواند زمینه اشتغال را فراهم کند.
 
هاشمی‌طبا در نقد سخنان قالیباف:

▪️برنامه ۱۴۰۴ اهدافش اهداف بسیار والایی است.

▪️ما به حرف آدم‌های عاقل اقتصاددان که راه‌حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌کنیم و براساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم. در مقابل تحریم باید کمربندمان را محکم ببندیم.

▪️توسعه، تولید، پیشرفت غیر از تمرکز سرمایه، غیر از تلاش ، غیر از کوشش راه دیگری ندارد. با رنگ روغن زدن به جامعه یا بالعکس سیاه‌نمایی جامعه، توسعه‌ای ایجاد نمی‌شود.

▪️کارگردان فیلم می‌سازد و می‌رود آن طرف مرز جایزه می‌گیرد می‌گویند سیاه‌نمایی کرده؛ از این تریبون بدترین سیاه‌نمایی را در کشورمان داریم انجام می‌دهیم.

▪️به اقتصاددانمان، به بازرگانانمان توجه کنیم. اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیزمان بزنیم و در راه توسعه بزنیم. با راحت‌طلبی و شعار راحت‌طلبی یقیناً در ۱۴۰۴ که هیچ در ۱۴۲۴ هم به ۱۴۰۴ هم نمی‌رسیم.
 
قالیباف در سخنان تکمیلی:

▪️وعده هایی که داده ام از جنس عدد و رقم است. بنده مدیر اجرایی بوده و سابقه کافی دارم. وعده های ما حرف و شعار نیست.

▪️من هیچ وقت خلف وعده نکرده ام. مطمئن باشید ۵ میلیون شغل را در دولت مردم اجرا خواهیم کرد. ۱.۲ این شغل را در روستاها ایجاد خواهیم کرد. در حوزه صنایع سنگنین، پتروشیمی و صنایع مادر و توجه به صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی اقدام اساسی خواهیم کرد.

▪️حتما در جهت دهی به نقدینگی برای کارگاههای تعطیل اقدام خواهیم کرد. در حوزه گردشگری و آی تی برنامه داریم. ماهانه و سالانه گزارش کار خواهیم داد.

▪️جناب آقای روحانی در صحبتها به گونه ای بیان کردند که امروز مشکل اقتصادی وجود ندارد. هر چقدر هم بگویید نمی توانید از کارنامه اقتصادی دولت دفاع کنید. ما برنامه داریم. ما در دولت مردم متعهدیم برنامه ششم را اجرا کنیم. حتما افزایش درامد دو ونیم برابری در کشور امکانپذیر است.

▪️در کشور سابقه رشد دو رقمی داشتیم. ما باید به بخش خصوصی و تعاونی اعتماد کنیم. رفتار دولت چهاردرصدی ها طوری شده که ببینید بانکها و سرمایه ها دست چه کسانی است.

▪️وقتی نمی توانید امنیت سرمایه گذاری را مثل کاسپین تامین کنید چگونه می توانید جذب سرمایه گذاری کنید؟

▪️امروز دبیرخانه همه کشورها در تهران برقرار است و دیپلماسی ما موفق بوده است.

▪️آقای جهانگیری درباره املاک نجومی دروغ گفتید و باید ثابت کنید. هم شما و هم آقای روحانی از املاک نجومی بهره مند شده اید.
 
 
پایان بخش اول مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم
 
بخش دوم مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شروع شد
 
سوال از محمدباقر قالیباف: برنامه دولت شما برای ارتقای بهره وری در بخش کشاروزی و توسعه صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها چیست؟
 
قالیباف در پاسخ به سوال بخش دوم:

▪️چون در جلسه قبل به مردم قول دادم و گفتم که خوب است همه ما نامزدها میزان دارایی مان را به اطلاع مردم برسانیم. من کل دارایی خودم و بستگانم را در کانال تلگرامی ام گذاشته ام تا معلوم شود دارایی من چقدر است.

▪️باید به سمتی برویم که در اقلام کشاورزی خودکفا شویم. ما در دولت مردم، برنامه ششم و سند چشم انداز را دنبال می کنیم. در روستاها با نگاه کشاورزی و صنایع کوچک و خانگی پیش خواهیم رفت.

▪️تا زمانی که مبارزه با فساد و رانت حل نشود چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه صنعت حتما موفق نخواهیم شد.

▪️در حوزه شفاف سازی نکاتی را به اطلاع مردم خواهم رساند.
 
 سوال از رئیسی: برنامه موثر شما برای مقابله با فساد اداری به ویژه فساد سازمان یافته چیست؟
 
هاشمی طبا: من مخالف اعلام لیست اموال هستم، ربطی ندارد که کسی پولدار است یا بی پول. ممکن است کسی فقیر باشد،‌اما کیسه بدوزد. اما پیشنهاد می کنم نامزدها منابع مالی ستادهای انتخاباتی شان را اعلام کنند
 
جهانگیری: آقای قالیباف ظاهرا امده بودید تخریب کنید، امروز امده بودید عده ای را تخریب کنید،‌ من بازهم نمی گویم دروغ می گویید، اما خلاف به شما گفته اند. من یک خانه دارم ان هم در تهران، ان هم برای شما. من عین این کاغذ، کارنامه ام سفید است. ملت ایران، من، ۸ سال از همه دستگاه های دولت بیرون بودم، زندگی من را زیر و رو کردند،‌هیچ چیز پیدا نکردند. نه خیریه ای دارم که در ان کمک بگیرم.
 
روحانی: آقای رئیسی، شما هنوز قاضی محترمی هستی، چطور به مردم تهمت میزنید؟

▪️آقای رئیسی می‌گوید من چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفتم و به جایش می‌گویند رفتید و مصوبه را گذراندید. ما مصوبه را چهار سال پیش گذاشتیم، شما ظاهراً با مسائل قانونی آشنا نیستید. ۴ سال برای این پروژه ها کار کردیم. مصوبه دم انتخابات نبوده، از شهریور پارسال مجلس تصویب کرده.

▪️شما هنوز یک قاضی محترم هستید، شما اینطوری به مردم تهمت می‌زنید؟ چرا اتهام می‌زنید بدون دلیل، بدون دادگاه؟ هرکس هر تخلفی کرده باید با اشد مجازات با آنها برخورد کرد. من با هیچ کس عقد اخوت نبسته ام.

▪️شما اگر با فساد مخالفید در پرونده ۱۲ هزار میلیاردی که یک طرفش آن قاضی بود که عزل شد یه طرفش همکار شما بود که فرار کرده و یک طرفش هم الان در ستاد انتخاباتی شما هستند. من نمی‌خواستم اینها را بگویم ولی شما این مسئله را آغاز کردید.
 
رئیسی: مهم نیست این فساد زیر عمامه من یا عمامه آقای روحانی باشد یا زیر کت آقای جهانگیری یا قالیباف

ابراهیم رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری و فساد سازمان‌یافته:

▪️امنیت یک کشور در گرو مبارزه با فساد است. ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود.  فساد در کشور فراجناحی شده است.  زیبنده نظام اداری ما نیست که هر روز یک فساد بروز کند. دوم، انتخاب افراد صالح در دستگاه‌ها است.

▪️مهم نیست این فساد زیر عمامه من یا عمامه آقای روحانی باشد یا زیر کت آقای جهانگیری یا قالیباف. اینکه به آقای روحانی اعلام کنند نزدیک‌ترین فرد به شما بصورت میلیونی دارد فساد می‌کند ولی ترتیب اثر داده نشود، اینجوری نظام اداری اصلاح نمی‌شود.

▪️در دولت بعد عزم جدی داریم که اجازه ندهیم فساد در هیچ‌جا رخنه کند. آسیب‌زدایی مهم است و اگر کسی فاسد است باید گوشش را بگیرند و بیرون بیاندازند.

 

منبع: ایسنا