دلخوری قالیبافی‌ ها از بدعهدی رئیسی
قالیباف که در مناظره‌ها پوششی بودن جهانگیری را به سخره می‌گرفت و بارها او را با لحن تهاجمی مورد هجمه قرار داد، خود نیز کاندیدای پوششی از آب درآمد!

از آقای قالیباف در دولت کار و کرامت استفاده خواهم کرد

هستی قاسمی: محمدباقر قالیباف پس از شکست در مناظره سوم و کاهش آرا، در کمال حیرت و ناباوری و برخلاف انتظار به نفع رئیسی از انتخابات کناره گرفت. انتظار می‌رفت که در برابر فداکاری، یا به تعبیر اصولگرایان، اقدام جهادی او رئیسی واکنش درخوری نشان دهد و در نتیجه بگوید پست معاون‌اولی را در دولت کار و کرامت به قالیباف خواهد داد، اما او روز گذشته در حالی که همگان در انتظار شنیدن این مساله بودند، تنها به این جمله بسنده کرد: «از آقای قالیباف در دولت کار و کرامت استفاده خواهم کرد.»

کناره‌گیری کاندیدای پوششی به‌نفع رئیسی

قالیباف که در مناظره‌ها پوششی بودن جهانگیری را به سخره می‌گرفت و بارها او را با لحن تهاجمی مورد هجمه قرار داد، خود نیز کاندیدای پوششی از آب درآمد! براین اساس روز دوشنبه محمدباقر قالیباف با انتشار بیانیه‌ای از همه حامیان مردمی خود در سراسر کشور خواست که تمام ظرفیت و حمایت خویش را در این انتخابات برای موفقیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و به بار نشستن دولت او موسوم به «کار و کرامت» به‌کار گیرند. به همین دلیل اقدام قالیباف شگفتی همگان را برانگیخت، زیرا او در انتخابات سال‌های 92 و 84 به نفع دیگر کاندیداهای اصولگرا حاضر به کناره‌گیری نشده بود.

با این حال روز دوشنبه بر خلاف انتظار و در کمال بهت و ناباوری، در شرایطی که تنها سه روز به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی است، به نفع رئیسی کنار رفت! به همین دلیل به نظر می‌رسد که قالیباف تحت فشار جمنا از همان ابتدا به عنوان کاندیدای پوششی وارد میدان شده بود و در همین حال هم دلیلی برای کناره‌گیری به نفع دیگری نمی‌دید و تصمیم داشت تا آخرین لحظه در صحنه بماند. در حقیقت قالیباف وقتی شرایط را برای خود نامساعد دید، به نفع رئیسی از صحنه کنار رفت.

مخالفت ستاد رئیسی با معاون‌اولی قالیباف

از این رو انتظار می‌رفت در مقابل اقدام قالیباف، رئیسی واکنش مناسب و درخوری نشان دهد و در نهایت در صورت پیروزی در دولت کار و کرامت به قالیباف پستی کلیدی مانند معاون‌اولی بدهد، اما روز گذشته رئیسی در واکنش به انصراف قالیباف به نفع خویش در جمع مردم شیراز گفت: «من از ایشان تشکر می‌کنم، کارشان انقلابی بود؛ وضعیت کشور را من و آقای قالیباف می‌بینیم، رکود در این کشور رکورد زده است.» حامیان قالیباف به‌ویژه ستاد انتخاباتی او منتظر بودند که رئیسی در مقابل این اقدام قالیباف واکنش برابر نشان دهد و بگوید در صورت پیروزی و روی کار آمدن دولت کار و کرامت، قالیباف معاون‌اولم خواهد بود.

این انتظار از آنجا به وجود آمده بود که شنیده می‌شد در صورت کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی، قول‌هایی مبنی بر پست معاون اولی به او داده شده است. در حالی که تا ساعات پایانی روز گذشته چنین انتظاری وجود داشت، سیدابراهیم رئیسی از قالیباف تشکر کرد، اما هیچ‌اشاره‌ای به بعد از انتخابات و معاون‌اولی در دولت کار و کرامت نکرد و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: «از آقای قالیباف در دولت کار و کرامت استفاده خواهم کرد.»

سخن رئیسی به دلخوری حامیان شهردار تهران و تیم انتخاباتی او انجامید. پست‌های مهم به‌ویژه معاون اولی در دولت کار و کرامت قرار است به یاران احمدی‌نژاد برسد که در ستاد انتخاباتی رئیسی فعالیت می‌کنند.تیم انتخاباتی رئیسی یا یاران احمدی‌نژاد معتقدند که کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی فداکاری نبوده است، بلکه قالیباف با توجه به رویکرد تهاجمی‌ و باخت در مناظره سوم و به‌خاطر از دست دادن آرای خود، چاره‌ای جز انصراف نداشته است. به‌نظر می‌رسد که در دولت کار و کرامت پست معاون‌اولی به جلیلی یا نیکزاد تعلق خواهد گرفت.

 

منبع: