تحلیل بی بی سی درباره رای شمال شهری ها و جنوب شهری های تهران
مهم ترین شاخصه رای مردم تهران، خصلت جغرافیایی- طبقاتی آرا خواهد بود و این موضوع البته در شعارها و برنامه های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی هم کاملا مشهود بود

تحلیل بی بی سی درباره رای چهاردرصدی ها به روحانی

جمشید برزگر تحلیلگر بی بی سی نوشت: وضعیت انتخاباتی، حوزه های رای گیری و حتی نتیجه آرا در تهران نمی تواند تصویری تمام و کمال از ایران و شهرهای کوچک به دست دهد؛ با این همه، بازتاب رسانه ای رویدادها در تهران بیش از هرجای دیگر است. البته نتیجه آرای پایتخت ایران به دلیل داشتن بالاترین شمار واجدان حق رای، می تواند تاثیری تعیین کننده بر نتیجه انتخابات داشته باشد، به شرط آنکه میزان حضور آنان در پای صندوق های رای نیز بالا باشد.
از تصاویر و گزارش های منتشر شده از حوزه های رای گیری در تهران تا این ساعت دست کم دو نکته را می توان دریافت: اول میزان مشارکت بالاست و با فرارسیدن غروب بر شمار رای دهندگان افزوده خواهد شد.
 
نکته دوم، مرزبندی پررنگ جغرافیایی رای دهندگان است. در حالی که چهره های شاخص طرفدار حسن روحانی و خود او در حوزه های مستقر در نقاط میانی به بالای شهر تهران حاضر شده اند، طرفداران ابراهیم رئیسی و خود او در نقاط جنوبی پایتخت حضور یافته اند. اگر حضور کاندیداها در این مناطق به معنای داشتن اکثریت مطلق یا نسبی همان نامزدها در همان نقاط هم باشد، آن وقت، مهم ترین شاخصه رای مردم تهران، خصلت جغرافیایی- طبقاتی آرا خواهد بود و این موضوع البته در شعارها و برنامه های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی هم کاملا مشهود بود. آیا انتخابات ریاست جمهوری سال 96، نمود دیگری از تقابل مرکز- پیرامون خواهد بود؟

 

منبع: رجا نیوز