جزئیات نشست ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس
معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه روز گذشته وزیر امور خارجه میزبان رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود، افزود: این جلسه در ادامه دیدارها و گفت‌وگوهای متناوب بین وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد .

نشست ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی

حسن قشقاوی معاون کنسولی ،تصریح کرد: این جلسه حدود 3 ساعت طول کشید و طبق معمول این جلسات و به رسم مهمان نوازی، در ابتدا مهمانان به بیان دیدگاه ها و یا پرسش‌های احتمالی خود در خصوص مسائل مهم سیاست خارجی کشور پرداختند.

وی با بیان اینکه به خاطر اهمیت مسائل منطقه بیشتر موضوعات مطرح شده در این جلسه در مورد تحولات اخیر در منطقه بود، خاطر نشان کرد: تحولاتی که در روابط تعدادی از کشورهای همسایه صورت گرفته است ، روابط ایران با این کشورها،مسائل سوریه و عراق، موضوع آب و حل و فصل مسائل مربوط به آب با کشورهای همسایه، حضور فعال ایران در مجامع بین المللی از جمله سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه به نیویورک و همچنین مباحثی که این روزها در خصوص ساختار وزارت خارجه در رسانه‌ها مطرح است از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی سوالات و همچنین تحلیل‌های خود را در ارتباط با آنها مطرح کردند.

قشقاوی ادامه داد: در همین چارچوب وزیر امور خارجه و اعضای شورای معاونین این وزارتخانه که در این جلسه حضور داشتند به تناسب پاسخگوی سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان بودند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه جلسه دیروز را جلسه‌ای صمیمانه و موفق عنوان کرد و گفت: در این جلسه مشترک تبادل نظرهای صریح و دوستانه ای فی ما بین صورت گرفت و مواردی که نیاز به اقدام بود،‌ وزیر امور خارجه دستورات لازم را در ارتباط با آن صادر کردند.

قشقاوی با تاکید بر اینکه برگزاری این گونه جلسات به نفع کشور است و حاکم بودن فضای دوستی بین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه می تواند برای کشور کارگشا باشد،‌ تصریح کرد: در این جلسه همچنین آقای ظریف در مورد اخباری که گاهی اوقات به صورت ناقص در عالم مجازی و حقیقی مطرح می شود توضیحاتی ارائه دادند که این توضیحات مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت .

این مقام مسئول در وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: جلسه بعدی مشترک بین وزارت  امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به میزبانی این کمیسیون برگزار خواهد شد.

فلاحت‌پیشه: به مسئولان کشور اعتماد کنید/۹۱۹تحریم در دوران پسابرجام برداشته شده است

 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی نفتی توتال گفت: امروز ما وظیفه بخشی از مسوولیت فضای روانی در داخل و عرصه بین المللی را داریم. نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید.

وی با اشاره به میزان برداشت نفت در دوران‌های قاجار و رضاخان گفت: حداکثر میزان فروش نفت در دوران قاجار  ۸ تا ۱۶ درصد، در دوران رضاخان ۳۳ درصد و بعد از ملی شدن نفت ۵۵ درصد شد،‌ ولی ما اکنون به دنبال جذب سرمایه گذاری و نه خام فروشی هستیم.

وی اهمیت قرارداد را در سد شکنی در فضای پسابرجام دانست و گفت: در شرایطی که کشورها به دنبال بازگشت تحریم هستند قراردادی با تضمین های حاکمیت ملی بسته شده است. ما باید ۲۰۰ میلیارد دلار در میادین نفتی سرمایه گذاری کنیم که چنین پولی را نداریم. الان در بهترین شرایط ۹۰ درصد بودجه برای هزینه های جاری و ۱۰ درصد برای هزینه های عمرانی مصرف می شود.

نماینده اسلام آباد غرب گفت که ما قراردادی می بندیم تا از نزدیکترین مخازن مشترک بهره‌برداری کنیم پس به مسئولان کشور اعتماد کنید و زمان مذاکرات هسته ای نیز طرح بی اعتمادی،‌ توان چانه زنی مسئولان را تضعیف کرد اکنون نیز این بی اعتمادی توان چانه زنی را کم می کند. به جای بی اعتمادی اگر فکر می کنید تخطی شده آن را مطرح کنید.

فلاحت پیشه با بیان اینکه ۹۱۹ نوع تحریم در دوران پسا برجام برداشته شده، گفت که ۲۴۵ تحریم باقی مانده. ماحصل تلاش ها آن است که آمریکا را در کنج قرار داده و با سایر کشورهای دنیا کار می کنیم.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir