واکنش ها به سخنان جنجالی پسر عارف ادامه دارد
اظهارت جنجالی حمیدرضا عارف "پسر محمد رضا عارف" هنوز بحث داغ رسانه ها و شبکه های اجتماعی است. هنوز بسیاری از مردم، ناظران و حتی آقا زاده ها به بحث"ژن خوب" را سوژه اظهار نظر های خود قرار می‌دهند.

پسر محمد رضا عارف، بحث داغ رسانه ها و شبکه های اجتماعی 

چند روز پیش گفت و گویی تصویری از پسر محمد رضا عارف منتشر شد که جنجال فراوانی بر پا کرد او در بخشی از این گفت و گو پیشرفت های خود را تلاش و پشتکار و البته  "ژن خوب" خود دانست نه "رانت" و " آقازادگی".

پسر عارف گفته بود: «هر کسی که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزء شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه پانزده کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال ۸۵ رفتن آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و PHD روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی. به رزومه نگاه می‌کنند.
 
او افزود: «بالاخره این خون می‌آید و می‌رسد؛ همین طوری که کسی نمی‌تواند ادعا کند اصل و نسب دارد. افتخار می‌کنم این توانایی‌ها از دو تا ژن خوب، هم از طرف مادر و هم از طرف پدر آمده است.»
 
این سخنان حمید رضا عارف با حمله و مخالفت با او همراه شد. که می توانید جزییات آن را در اینجا بخوانید.
 
اما سوال مهم این است که آیا واقعا "ژن خوب" در پیشرفت های افراد مخصوصا پیشرفت های علمی تاثیر چشمگیری دارد؟
 
به گزارش بی بی سی، سال گذشته نشریه علمی نیچر تحقیقی در این باره منتشر کرده است پژوهشگران در این تحقیق بزرگ ۷۴ جایگاه کروموزومی را شناسایی کردند که با تعداد سال‌های تحصیل رسمی افراد ارتباط نشان می‌داد.

براساس این تحقیق "افراد مختلف دستاورد تحصیلی مختلفی دارند، ارتباط بین دستاورد تحصیلی و محیط بسیار قوی است اما ژن هم تا بیست درصد در تفاوت تحصیلی افراد نقش دارد. به عبارت دیگر از نظر آماری برخی ژن‌ها احتمال تحصیلات بیشتر و برخی ژن‌ها احتمال تحصیل کمتر را زیاد می‌کنند اما این نکته مهم است که تاکید کنیم که این ارتباط نماینده متوسط جمعیت است نه اینکه دستاورد تحصیلی فرد از پیش تعیین شده باشد."
 
 براساس گزارش نیچر محققان تاکید می کنند " تاثیر ژن بر دستاورد تحصیلی موضوعی عجیب و غریب و دور از ذهن نیست چون ژن‌ها بالاخره در تکامل مغز نقش دارند" با ابن حال می گویند:  «ما ژن "دستاورد تحصیلی"پیدا نکردیم"، معرفی تحقیق ما به این شکل گمراه کننده است. اول اینکه دستاورد تحصیلی در درجه اول با عوامل محیطی تعیین می‌شود نه ژن. دوم اینکه توان هر تک ژنی که ما شناسایی می‌کنیم برای توضیح این موضوع بی‌اندازه کم است. نتایج ما نشان می‌دهد که ارتباط ژنتیک با دستاورد تحصیلی از فعالیت هزاران حتی میلیون‌ها ژن متغیر تشکیل شده که هر یک تاثیری ناچیز دارد.»
 
براساس گزارش نیچر: «در واقع این تحقیق شواهدی را برای تاثیر متقابل ژن و محیط ارائه می کند. نکته آخر این‌ که ژن‌ها مستقیما بر دستاورد تحصیلی تاثیر نمی‌گذارند بلکه ژن‌هایی که با دستاورد تحصیلی ارتباط دارند ممکن است بر بسیاری از عوامل بیولوژیک اثر بگذارند که این عوامل بیولوژیک بر ویژگی‌های روانشناختی اثر بگذارد و در نهایت به دستاورد تحصیلی منجر شود.»

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: فرارو