بیانات رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور
بیانات مقام معظم رهبری در دوازدهمین مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

سخنرانی رهبر در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب از دقایقی پیش در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر مقام معظم رهبری، بیانات خود را در حضور رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ی کشورهای خارجی آغاز کردند.

مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری دوازدهم از ساعت۱۰:۳۰ صبح امروز (پنج‌شنبه) در حسینیه‌ امام خمینی (ره) آغاز شده است و در شبکه‌های مختلف رادیویی-تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی (در فضای مجازی) به صورت زنده پوشش داده می‌شود.

این جلسه ای مهم و تعیین کننده است، تقارن این جلسه با ولادت امام رضا (ع) برای دل‌های مشتاق ملت ایران و جمع حاضر مایه تفال و تبرک است.

امیدواریم بتوانیم هم‌چنان که آن بزرگوار در همین کشور خود ما و در شهرهای نزدیک به طوس و نیشابور حیث سلسله الذهب را پایه و اساس دین معرفی فرمود، بتوانیم ما هم کلمه توحید و حقیقت توحید را در زندگی خود و پایه های حکومت اسلامی استقرار ببخشیم.

اهمیت این جلسه از دو نظر است؛ یکی اینکه آغاز یک دوره مدیریتی در کشور است که این امیدواری وجود دارد که انشااالله مسئولانی که همراه رئیس جمهور وارد میدان عمل می‌شوند با ابتکارات جدید و توانمندی های بیش از گذشته ملت را خرسند و خوشحال کنند.

جهت دوم این است که این جلسه نماد مردم سالاری است، این دوازدهمین جلسه از این قبیل است، از اول انقلاب تاکنون؛ یعنی ملت ایران 12 مرتبه از اول انقلاب نقش آفرینی کردند در مدیران تراز اول

انتخابات مردم و گزینش های مردمی 10 مجلس شورای اسلامی و 5 شورای شهرو و روستا و 5 مجلس خبرگان را بوجود آورده و همه این‌ها از برکت انقلاب است.

نسل جدید ما فراموش نکند ما دوره قبل از انقلاب را با همه وجود لمس کردیم، دیکتاتوری، بی‌حاشیگی مردم را که ما دیدیم ولی جوانان ما ندیدند.

مردم قبل از پیروزی انقلاب هیچ نقشی در مدیریت کشور و تعیین مدیران نداشتند، روسا و پادشاهان می‌آمدند و می‌رفتند، مردم فقط می‌دیدند و هیچ نقشی نداشتند.


انقلاب اسلامی آمد و مردم را از حاشیه به متن آورد و مردم صاحب اختیار شدند،  این 12 بار است که نتیجه گزینش مردم برای قوه مجریه مشخص می‌شود.

یاد کنیم از امام بزرگوارمان که برکات عزم راسخ ، ایمان عمیق و بصیرت بی‌پایان آن مرد بزرگ این دستاوردها را به ملت ایران داد.

ما باید افتخار کنیم در دورانی قرار داریم که خداوند مرد بزرگی را برگزید که توانست این اقیانوس را به تلاطم در آورد، این مسئله کوچکی نیست که توانست جهت حرکت مردم و ملت ایران را تغییر دهد.

رضاخان را انگلیسی‌ها روی کار آوردند و او را بردند و باز هم انگلیسی‌ها پسرش محمدرضا را روی کار آوردند.

سال‌ها، قرن‌ها حکومت سلطنتی، حکومت وراثتی و در این اواخر حکومت پهلوی؛ علاوه بر ننگ سلطنت، ننگ مضاعفی وجود داشت که آن دخالت بیگانگان بود.

امام بزرگوار وارد میدان شد و اعتماد او به مردم و شجاعت او توانست شرایط قبل از انقلاب را از بین ببرد.


باید همکاران رئیس جمهور و کسانی که مسئولیت پیدا می‌کنند، باید به سرمایه کشور بیفزایند و آن‌را به مسئولان بعدی تحویل دهند.

در این دوران قریب به 40 سال یک سلسه به‌هم پیوسته مسئولانی هم هستند که هر کدام در نوبت خود تلاشی کردند، کاری کردند، ابتکاری به خرج دادند، ایفای نقش کردند؛ امروز محصول کار مجموعه دست اندرکاران جمهوری اسلامی در اختیار مسئولانی است که از امروز با رسمیت مشغول به کار خواهند شد.

در این چهار دهه ملت و دولت کارهای بزرگی انجام دادند؛ زیربناهای علمی ، اجرایی، عملی و فکری مختلف در کشور به‌وجود آمده که این‌ها مطلقا قبل از انقلاب وجود نداشت.

این زیر بناها سکوهای پرش این ملت هستند به سوی آینده، تجربه‌های متراکمی در اختیار مسئولان امروز از کارکرد این چهار دهه قرار گرفته است.

نسل‌های جدیدی با تفکر انقلابی و سرشار از انگیزه تربیت شدند.

امروز جوانانی که برای نقش آفرینی در کشور حضور دارند فراوان هستند و این‌ها را انقلاب تربیت کرده است.

یکی از نکاتی که اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود حضور دشمن و ترفندهای دشمن است.

امام علی می‌فرمایند: اگر شما در سنگر خوابتان برد، در سنگر مقابل که دشمن شماست ممکن است چشم بیداری علیه شما فعالیت کند.

نباید مراقبت را فراموش کرد، مسئولان مخاطب اول این سخن هستند.

دشمن کارهای مختلفی انجام می‌دهد اما مسئولان ما آب‌دیده شدند.

آنچه که ما عرض می‌کنیم این است که توانستند به حمد الله با دنیا همکاری کنند، مسئولان این کشور در طول این دهه؛ علی‌رغم اینکه دشمنان همواره خواستند ملت ایران را منزوی کنند ملت منزوی نشده است و با دنیا همکاری کرده و با نظام استکبار و سلطه مقابله جدی کرده است.


ما تحریم شدیم و این تحریم موجب شد که چشم ما بر روی امکانات خودمان باز شود.

امروز علی رغم میل و خواست دشمن از لحاظ سیاسی و امنیتی قوی هستیم.

امروز جمهوری اسلامی با وجود این همه تحریم و دشمنی قوی‌تر از گذشته است.

خیلی از ظرفیت‌ها را دار بودیم اما نمی‌دانستیم و از آنها غافل بودیم، وقتی تحریم شدیم به خود آمدیم و ظرفیت‌های موجود داخلی را پیدا کردیم و از آن‌ها استفاده کردیم.

دشمنی‌های صریح دشمن ما را مقاوم‌تر کرده، برخی به صراحت دشمنی می‌کنند، بعضی‌ها دشمنی‌هایشان با دست چدنی در دستکش مخملی است.

ما امروز به مراتب قوی‌تریم از سالهای اول؛ راه‌های مقابله با دشمن را بلدیم.

امکانات هم بیشتر داریم و از دشمن و ترفندهای دشمن هیچ هراسی نداریم.


ما کمبودهای فراوانی داریم، این را از نظر دور نمی‌دانیم و انکار نمی‌کنیم.

انکار هم نکنیم که ظرفیت‌های بسیاری در  اختیار ماست.

ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بهره‌برداری نشده استفاده کنیم.

مسئولان کشور خصوصا مجموعه‌ای که به‌زودی تشکیل می‌شود، سکان‌دار نظام پر ظرفیتی است.

نظام جمهوری اسلامی و کشور عزیز ما یک نظام پرظرفیت و پر استعداد است و این استعداد‌ها را باید شناخت و دانه به دانه از آنها بهره‌برداری کرد.

مسئولان با تکیه بر هویت انقلابی، کار جهادی، حمایت مردمی، انبوه سرمایه‌های مادی و معنوی می‌توانند کشور را پیش ببرند و من سه جهت گیری را توصیه می‌کنم؛ اول پرداختن به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در اولویت قرار دارد.

پرداختن به مسائل داخلی، پرداختن به مشکلات مردم و مسئله معیشت و اقتصاد که باید در طول این چهار سال به حد قابل قبولی برسد.

جهت‌گیری دوم تعامل گسترده با دنیاست.

این درست نقطه مقابل آن است که دشمنان ما و سلطه گران عالم به دنبال آن هستند، ما می‌توانیم با دنیا ارتباط گسترده‌ای داشته باشیم و به ملت‌ها و دولت‌ها کمک کنیم و از کمک آن‌ها هم بهره‌مند شویم.

دربرابر هر سلطه‌طلبی با صلابت و قدرت ظاهر شوید، آن سلطه‌طلب هرکس که می‌خواهد باشد، امروز از همه متجاوزتر و وقیح‌تر رژیم ایالات متحده آمریکاست.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir