انتقاد تند زیباکلام به روحانی: او نه خاتمی است نه نلسون ماندلا
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به گزینه های پیشنهادی حسن روحانی به مجلس برای دولت یازدهم گفت: روحانی نه خاتمی است، نه هاشمی رفسنجانی است، نه نلسون ماندلاست، نه مهندس مهدی بازرگان است، روحانی روحانیست و بنابراین باید سطح انتظارات و توقعاتمان از او به همان میزانی باشد که این کابینه را معرفی کرده است.

نقاط قوت و ضعف کابینه پیشنهادی روحانی از نگاه زیباکلام

صادق زیباکلام ، درخصوص نقاط قوت و ضعف کابینه  پیشنهادی روحانی گفت: من هیچ نقطه قوتی در کابینه نمیبینم، اما در عین حال نمی شد خیلی هم انتظار داشته باشم که حسن روحانی کابینه ای غیر این معرفی کند. به هر حال میدانیم که حسن روحانی، حسن روحانیست. روحانی نه خاتمی است، نه هاشمی رفسنجانی است، نه نلسون ماندلاست، نه مهندس مهدی بازرگان است، روحانی روحانیست و بنابراین باید سطح انتظارات و توقعاتمان از او به همان میزانی باشد که این کابینه را معرفی کرده است. تاسف آور است که یک زن در این کابینه نیست، با توجه به اینکه نیمی از این 24 میلیونی که به ایشان رای داده اند، زنان بوده اند؛ تاسف آور است که یک کرد، یک اهل سنت در این کابینه نیست. اما اگر روحانی کسی بود که کرد و اهل سنت و زنان را وارد کابینه میکرد، آن موقع اسمش حسن روحانی نمیشد، اسمش می شد محمد مصدق. بنابراین باید بپذیریم روحانی همین است.

زیبا کلام ادامه داد: می ماند این سوال که پس تلاش هایی که برای ایشان شد تا بتواند 24 میلیون رای بیاورد چه میشود؟ پاسخ این است که این تلاش ها را باید همچنان ادامه دهیم، شخصا اگر زمان به عقب برگردد، آن تلاش و تقلا هایی که کردم را حتی در سطح بیشتر ادامه خواهم داد، برای اینکه هدف اصلی من این بود که سرنوشت کشور مجددا دست کسانی که از سال 84 تا 92 آن مصیبت ها را وارد کردند نیافتد. بنابر این علی رغم اینکه ایشان این کابینه را معرفی کرده اند، اگر زمان به عقب برگردد، من باز هم با تمام توان تلاش میکنم ایشان دوباره انتخاب شوند.

صادق زیبا کلام در پاسخ به اینکه مشکلات پیش رو برای معرفی بهتر چیست، گفت: مشکلات زیادی هستند؛ مشکل شخص آقای روحانی هست، مشکل ترکیب مجلس هست، مشکل فشار هایی که از ناحیه اصولگرایان به ایشان وارد می شود هست و به هر حال این را نباید فراموش کرد که سطح توسعه سیاسی، سطح توسعه اجتماعی در جامعه ما حد و اندازه ای دارد. باید این حد و اندازه را بدانیم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ببینید مثلا در مراسم تحلیف روز شنبه جا برای ورزشکاران، هنرمندان سینما و... بود، اما جا برای آقای مولوی عبدالحمید نبود. من نمی دانم آقای علی پروین چقدر توانسته برای روحانی رای جمع کند؛ آقای علی پروین باید در مراسم تحلیف حضور می داشت اما مولوی عبدالحمید که به اعتبار حرف ایشان میلیون ها اهل سنت به آقای روحانی رای داده بودند نباید در این مراسم حضور می یافت؟ می خواهم بگویم مشکل فقط آقای روحانی نیست. مشکل ساختار توسعه نیافته سیاسی کشور هم هست که یک اهل سنت را حتی در مراسم تحلیف  برنمی تابد. بنابراین چگونه میتوانیم از آقای روحانی انتظار داشته باشیم که یک اهل سنت را وارد کابینه کند؟

وی همچنین افزود: از کشوری که داعیه ام القرای اسلامی دارد و در پایتخت آن یک مسجد برای اهل سنت وجود ندارد و سنی ها مجبورند بروند نماز جمعه یا نماز عید فطر را در سفارت پاکستان بخوانند، نمی توان خیلی انتظار داشت که بیاید یک اهل سنت را وارد کابینه بکند. مشکل تنها آقای روحانی نیست. مشکل سطح توسعه نیافتگی سیاسی و اجتماعی کل کشور هم هست.

زیبا کلام ادامه داد: من و مولوی عبد الحمید مثل جک ماشین هستیم، جکی که وقتی ماشین پنچر میشود، میزنند زیر ماشین لاستیک ماشین را عوض کنند. ما باید با تمام توان کمک کنیم باز هم این کار را خواهیم کرد. من با تمام وجود در سال 1400 از هر کسی که نمایندگی اصلاح طلبان را داشته باشد، حمایت خواهم کرد. برای اینکه ما چاره دیگری نداریم. ما اگر نمیدویدیم که روحانی رای بیاورد، امروز آقای رئیسی بود که کابینه معرفی میکرد. آقای قالیباف یا میرسلیم بود که لیست پیشنهادی خود را به مجلس میداد. اگر روحانی رای نمیاورد، برمی گشتیم به مصیبت هایی که کشور از 84 تا 92 گرفتارش بود. بنابراین چاره دیگری نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: ما باید به مردم بگوییم که دموکراسی، آزادی خواهی و توسعه سیاسی یک شبه به وجود نمی آید؛ بلکه به مرور زمان به وجود می آید. امروز باید صادق زیبا کلام نامه سرگشاده بنویسد و به آقای روحانی بگوید چرا یک اهل سنت یا کرد را وارد کابینه نمیکند تا 4 سال، 8 سال یا 12 سال دیگر، بالاخره این مسئله به عنوان یک مطالبه جدی در سطح جامعه مطرح شود. روزی که به آقای روحانی نوشتم که باید یک کرد، یک اهل سنت و یک زن را وارد کابینه کنی، هیچ کس به اندازه خود من نمیدانست چنین چیزی غیر ممکن خواهد بود و ایشان به هیچ وجه چنین کاری نمیکند. خب شاید بپرسید چرا این نامه را نوشتم؟ این نامه را نوشتم که به صورت یک مطالبه درآید. ببینید هیچ کس در این یک ماه گذشته به من پاسخی نداده است که چرا یک کرد یا یک اهل سنت نباید وارد کابینه شود. من نه اصلا به تعداد اهل سنت در ایران کار دارم، نه به اینکه چه درصدی از آنها به آقای روحانی رای دادند یا چه درصدی رای ندادند. سوال من سوال ساده ای است؛ من دارم فرض میگیرم که یک کرد یا یک اهل سنت نه در انتخابات شرکت کرده و نه به آقای روحانی رای داده است؛ علی رغم همه اینها این افراد به عنوان یک شهروند از این حق برخوردار می شوند که در کابینه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی فقط یک دکور و مشتی از کلمات زیبا نیست که خانم دکتر امین زاده بیاید و بنویسد  آقای روحانی در مدرسه بخواند. بنیان اول حقوق شهروندی، حضور اهل سنت در کابینه است، بنیان اول حقوق شهروندی حضور یک کرد در کابینه است. بنیان اول حقوق شهروندی این است که شهیندخت مولاوردی بشود وزیر آموزش و پرورش. به عنوان ارج نهادن به نظام آموزش و پرورش کشور که نیمی از ورودی ها و فارغ التحصیلانش از زنان هستند. نیمی از دانشگاهیان ما زنان هستند.

زیبا کلام افزود: ما باید این ها را بگوییم، شما باید این ها را بنویسید که روحانی های بعدی نتوانند هرکاری دلشان خواست انجام دهند. باید این مسائل به صورت مطالبه دربیاید و مطالبه نیز قدم به قدم در سطح جامعه ایجاد میشود. اینکه در سال 96 من این مطلبات را می نویسم، شاید 10 سال یا 20 سال دیگر، این امر تحقق پیدا کند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir