توضیحات کدخدایی از صلاحیت احمدی نژاد تا سلفی با موگرینی و درگیری
سخنگوی شورای نگهبان در نشیت خبری با خبرنگاران درباره موضع عدم احراز صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف و سلفی نمایندگان با موگرینی توضیحانی ارائه کرد.

از احمدی نژاد خواستیم انصراف دهد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز دوشنبه 22 مرداد در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس پیرامون کاهش مجازات قاچاقچیان مواد مخدر چیست گفت: هنوز ما این موضوع را در شورای نگهبان بررسی نکرده ایم و شورای نگهبان هم اگر مغایرتی با قانون اساسی و شرع ببیند، درباره آن اعلام نظر می‌کند.

وی همچنین درباره آخرین جلسه شورای نگهبان پیرامون بررسی مصادیق رجل سیاسی و مذهبی در این شورا گفت: هفته گذشته اولین جلسه شورای نگهبان درباره بررسی مصادیق رجل سیاسی و مذهبی به صورت کامل برگزار شد و گزارش‌هایی را از مراکز مختلف و همین طور اقدامات پژوهشکده شورای نگهبان و نیز آیین نامه‌ای که پیشتر تدوین شده بود را مورد بررسی قرار دادیم.

سخنگوی شوای نگهبان اضافه کرد: جلسه شورای نگهبان به منظور بررسی مصادیق رجل سیاسی و مذهبی حدود 4 ساعت طول کشید که البته این جلسه ادامه دارد و احتمال می‌دهیم که یک تا دو جلسه دیگر برای بررسی آن زمان نیاز داشته باشیم و در دستور کار این هفته شورای نگهبان نیز قرار دارد و به محض اینکه به جمع بندی برسیم درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان با واسطه به احمدی نژاد گفته است که از انتخابات انصراف دهد گفت: خیر؛ واسطه‌ای نبوده و بنده خودم به آقای احمدی نژاد گفتم که انصراف دهد. صلاحیت ایشان احراز نشده و رد صلاحیت نیز فقط مربوط به نمایندگان مجلس است. اگر کسی مراجعه کند، اطلاعات و دلایل عدم احراز را در اختیار خود فرد قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: افراد محترمی که برای انتخابات ثبت نام می‌کنند، مستقیما و یا با واسطه اگر صلاحیت‌شان احراز نشود، به آنها اعلام می‌کنیم؛ درباره عدم احراز صلاحیت آقای احمدی نژاد هم خودم تلفنی با آقای الهام صحبت کردم و گفتم که اگر آقای احمدی نژاد تمایل دارد، انصراف دهد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه که در مجلس تصویب شده است هنوز این طرح به دست ما نرسیده است و به محض اینکه این طرح به دست ما برسد، درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.
 
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوعی مطرح شد که تمام اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف حضور نداشتند آیا این از نظر قانون اساسی ایراداتی داشته یا خیر؟ گفت: 5 یا 6 نفر حضور داشتند. تحلیف از جهت قانون اساسی اشکالی نداشت. شبهه‌ای هم که در سال 80 مطرح بود مبنی بر این بود که برخی از اعضای شورای نگهبان تعیین نشده بودند و شبهه در این بود که شورای نگهبان از نظر حقوقی وجود دارد یا خیر. ولی در جایی که حضور اعضا در مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی پیش بینی شده در اینجا نظر به این بوده که حداقل اعضا حضور داشته باشند، اشکالی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیرا دو رفتار ناشایست را از نمایندگان مجلس شاهد بودیم. یکی برخورد نماینده بیجار با مامور نیروی انتظامی و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با خانم موگرینی که مورد انتقاد آیت الله جنتی هم قرار گرفت؛ بفرمایید آیا این مسائل در تایید صلاحیت این افراد تاثیری دارد یا خیر گفت: در مورد اظهار نظر قطعی در ارتباط با صلاحیت این افراد اکنون نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما اینکه این حرکتها نامناسب بوده باید گفت که از سوی نمایندگان مردم حرکات نامناسبی بود و ان‌شاءالله دیگر تکرار نشود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir