بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امورخارجه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شدند.

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امورخارجه

 مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، وارد بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شد.

محمدجواد ظریف، 58 ساله دارای دکترای حقوق و روابط بین‌الملل است، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، معاون وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه سوابق کاری ظریف است.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

نماینده بهار: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه نیازمند تدبیر ویژه‌تری است

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر سطح روابط با کشورهای آمریکای لاتین و آسیای میانه و قدرت اثبات حقانیت ایران در برابر اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا کاهش یافت.

محمدعلی پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: عدم نظارت دقیق بر سفرا و دیپلمات‌های ایران در کشورهای خارجی و مشکلات فعالان اقتصادی و اتباع در خارج از ایران از نواقص جدی وزارت امور خارجه است.

پورمختار ادامه داد: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه ای و حاشیه خلیج فارس نیازمند تدبیر ویژه تری است. همچنین کشورهای استقلال یافته از شوروی نیز از اولویت وزارت خارجه خارج شده است و اقدامات مناسبی در تعامل با آنها صورت نمی‌گیرد.

پورابراهیمی: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است؛ چراکه برنامه‌های خوبی که آقای ظریف ارائه کرده‌اند پس از ایشان و در دراز مدت در وزارت خارجه با ساختار کنونی رها می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید ما بوده است و خوشحالیم که بعد از سوال از وزیر و تاکید رئیس مجلس اقداماتی در این حوزه صورت گرفت.

وی افزود: اما اختلاف نظر بنده با وزیرامورخارجه در این باره موضوع لزوم اصلاح ساختار دیپلماسی اقتصادی است که وزیر خارجه معتقد به این موضوع نیستند. اما اگر ساختار سفارتخانه‌ها و دفاتر جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اصلاح نشود، در دراز مدت و با رفتن آقای ظریف مشکلات حل می‌شود.


رضازاده: گزینه‌ای بهتر از ظریف برای اداره دستگاه دیپلماسی کشور وجود ندارد

یک عضو فراکسیون امید با بیان این که فضای همکاری خارجی با ایران در طول ۴ سال گذشته، برای کشورهای منطقه و بین المللی تبدیل به یک فرصت و غنیمت شده است، گفت که اقدامات وزیر خارجه در دولت یازدهم باعث گشایش در روابط خارجی شد.

حسین رضازاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه  گفت: برای بررسی عملکرد آقای ظریف کافی است تنها به وضعیت ایران قبل از دولت یازدهم در عرصه‌ی سیاست خارجی نگاه کنیم. آقای ظریف با دیپلماسی قوی توام با اخلاق و ادب بهترین نحو سیاست خارجی کشور را در تعامل با دنیا به پیش برد. فردی که در مقابل استعمار ایستادگی و با اقتدار از منافع ملی دفاع کرد.

وی استفاده همیشگی از رهنمودهای رهبری در سیاست خارجی را یکی از نقاط مثبت ظریف دانست و افزود: مقام معظم رهبری درباره‌ی ایشان فرمودند: احساس قدرت و نشست در مقابل شش قدرت جهانی و دفاع از اهداف توام با داشتن تدین و شجاعت و ایستادگی و زیر بار زور نرفتن و دلسوز انقلاب بودن از ویژگی‌های ظریف است که این صحبت‌های رهبری بزرگترین نعمت برای آقای ظریف بوده و دلیل ما برای دفاع از ایشان است.

به گفته وی اولین آزمون موفق ظریف گفت و گوی هسته‌ای است و به سرانجام رساندن برجام بود او رویکردی منطقی در تعامل و گفت و گوی سازنده با کشورها اتخاذ کرد که باعث گشایش در روابط خارجی شد.

رضازاده در جمع بندی با بیان این که ظریف اهل استفاده از ایده‌ها و ابتکارات نو است، گفت که او یک زن را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و سفیر انتخاب کرد و از گزینه‌های قبلی در سفارت‌خانه‌ها استفاده نمود و از اقلیت‌های مذهبی و قومی در سفارت‌خانه‌ها بهره گرفت.

 

 ساعی: ظریف نه تنها برای ایران که برای جهانیان نام آشنا است

 زهرا ساعی در موافقت با ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:
ظریف نه تنها برای ایران که برای جهانیان نام آشنا است. اما در این میان ناملایمت هایی هم دید. با شروع مذاکرات در برابر شش قدرت جهانی توسط ایشان راه برای به نتجیه رساندن آن هموار شد.

ظریف به عنوان فردی کاملا حرفه ای در حوزه سیاست خارجی است و در راستای اعتلای ایران بر مبنای حکمت و عزت و مصلحت عمل می‌کند. همانطور که رهبر انقلاب در توصیف ایشان گفتند دکتر ظریف فردی امین، متدین و شجاع است.

من به عنوان دانش آموخته جغرافیای سیاسی میگوبم با توجه به اینکه دولت جدید امریکا پرخاشگر و بی منطق است، در ماه های آینده مذاکرات باید با طرف های اروپایی و روسی بیشتر شود تا کفه مذاکرات متعادل تر  شود. در حوزه خلیج فارس هم ما با مسائل عربستان، قطر و عراق مواجه هستیم که وزیر شجاع و عملگرا در میتواند در این زمنیه به خوبی عمل کند.

دکتر ظریف بدون نگاه جنسیتی در تمام رده های شغلی که تا کنون مشغول بوده‌اند، در به کارگیری بانوان توانمند و جوانان اهتمام داشتند و امیدواریم در این دوره هم شاهد هرچه بیشتر شدن این موضوع باشیم.

در حوزه امور خارجه ما کسی را با صلاحیت تر از او نمی شناسیم. شاهد مثال هم اینکه به نقل از آقای میرزاده میگویم که در دیدار دو ماه پیش آبه، نخست وزیر ژاپن در کمیسیون آموزش، ایشان گفتند که برای امنیت منطقه مواظب دکتر روحانی و دکتر ظریف باشیم./خبرآنلاین

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه:


در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد

امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خدا وجود ندارد و تمامی قدرتهای جهان ناگزیرند در برابر اراده مردم سر تسلیم فرود آورند.

بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و سیاست و عقلانیت رابطه‌ای منطقی و ماهوی وجود دارد.

امروز انحصار بازی از دست قدرت‌های غربی خارج شده است.

منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را می‌گذراند و برخی بازیگران با اتکای فزاینده به قدرت ‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط از همکاری پیش گرفته است.

جمهوری اسلامی مظهر مردمسالاری دینی است و این از بزرگترین ذحایر قدرت کشور است.

به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌هایی بلند و تاریخی برداشته شد که مهمترینش گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بر قدرت‌های جهانی بود.

بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موانع تهی شد و شرایط بین‌المللی دگرگون شد.

بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله سازمان ملل بوده است.

مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه برای دفاع از منافع و حقوق مردم ایجاد کرد.

ما با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها باید این باور را در نخبگان سیاسی ایالات متحده ایجاد کنیم که ایران‌هراسی از رونق افتاده است. این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک‌سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با جهان از سوی دیگر دست‌یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم.

برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جرعه جرعه برجام نشان‌دهنده بی‌ا‌عتمادی جدی ما به آمریکا بوده است. اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به این مهم است.

اکنون نه‌تنها به عنوان یک عضو برجام نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آن خواهد شد و دست ایران برای اقدامات خود باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام دیده شده است.

بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع‌رسانی برای تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ضروری است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir