مخالفین و موافقین وزرای پیشنهادی
تعدادی از نمایندگان در تذکرات جداگانه‌ای بر این موضوع تاکید کردند که مخالفان وزرای پیشنهادی باید در مقام مخالفت و موافقان در مقام موافقت صحبت کنند و روندی برخلاف این مغایر شأن مجلس است و لازم است رئیس جلسه با این موضوع برخورد کند.

حاشیه های بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

محمد دامادی نماینده ساری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه) اظهار کرد: در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برخی از نمایندگان وقت مخالفان را می‌گیرند اما به  عنوان موافق صحبت می‌کنند؛ روندی که در مجالس قبلی وجود نداشته و مشخص نیست که چه مسائلی در پشت پرده است. وی افزود: از طرف دیگر براساس آئین نامه وزرای پیشنهادی باید در زمان بررسی صلاحیت در صحن علنی حضور داشته باشند، اما آنها هر وقت که می‌خواهند می‌آیند و می‌روند و بعضا وزیری که بررسی صلاحیتش به اتمام رسیده را نمی‌توان در مجلس پیدا کرد که پاسخ به سوال نمایندگان را بدهد. برخی دیگر از وزرا از الان خود را وزیر می‌دانند و حتی دنبال گرفتن رای بالا هستند که اینطور اصلا درست نیست؛ چون مجلس جای بحث است.

 حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز در تذکری دیگر گفت: اگر نماینده‌ای قرار است به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت کند باید به مخالفت بپردازد نه اینکه از این وقت برای طرح مشکلات حوزه انتخابیه‌اش استفاده کند و در نهایت برای رای آوری وزیر ابراز امیدواری نماید.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب نیز  در تذکر دیگری گفت: بررسی صلاحیت وزرا به معنای بحث بر سر برنامه‌های آنها و پاسخ وزرا به سوالات است نه اینکه افراد نطق آماده خود را بخوانند و وزرا نیز بدون توجه به سوالات تنها به بیان وعده ها بپردازند.

وی یادآور شد: در مجلس هشتم نماینده‌ای وقت مخالف را گرفت ولی به عنوان موافق حرف زد. در آن زمان رئیس وقت مجلس بعد از دو بار تذکر تریبون را برای بار سوم قطع کرد و ما از رئیس جلسه می‌خواهیم تنها به بیان تذکر بسنده نکند و اجازه چنین روندی را در مجلس ندهد که مخالف در پایان صحبت‌هایش برای رای آوری وزیری ابراز امیدواری کند؛ چون این خلاف شأن مجلس است.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در تذکری گفت: متاسفانه در بررسی صلاحیت وزرا هیچ کس به عنوان مخالف واقعی صحبت نکرد. من از آقای خجسته خواستم که مقداری از وقت مخالفت خود را به بنده دهند؛ به همین دلیل نامه‌ای به هیات رئیسه دادیم و اعلام کردیم.

وی افزود: بنده می‌خواستم گزارشی از وضعیت اسفبار تامین اجتماعی دهم و اینکه حضور آقای ربیعی ولو به اندازه یک دقیقه نیز در این وزارتخانه به صلاح نیست.

پورابراهیمی ادامه داد: متاسفانه آقای خجسته نه تنها به من وقت نداد که با روش نادرستی مطرح کرد که اگر وقت شود به من وقت می‌دهند که استفاده از اینگونه الفاظ درست نیست.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در پاسخ به این تذکرات نمایندگان با تاکید بر لزوم رعایت چارچوب آئین نامه در بیان اظهارات ناطقان گفت: اگر نماینده‌ای به عنوان مخالف ثبت نام کرده باید در مخالفت صحبت کند و موافق نیز در مقام موافقت به ایراد سخن بپردازد.

وی افزود: انتظار می‌رود که نمایندگان خود این موارد را رعایت کنند؛ البته بنده نشنیدم که نماینده مخالفی ابراز امیدواری کند که وزیری رای آورد که اگر اینطور باشد قطعا جای ایراد و اشکال دارد.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به تذکر پورابراهیمی نیز گفت: آقای خجسته به شما جسارت و توهین نکرد. وقت مخالفت براساس قرعه برای ایشان بود و به هر دلیلی نخواستند به شما وقت دهند که این اشکالی ندارد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir