بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی روحانی در مجلس روز پنجم
پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد.

 پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

هادی قوامی مخالف وزیر پیشنهادی نیرو:

بی طرف در دولت اصلاحات وزیر نیرو بود، دولتی که از نظر شاخص های اقتصادی با ثبات ترین دولت بود، اما بی طرف در همین دوران دچار خطای تشخیص در بحش سرمایه گذاری ها شد.

قبل از انقلاب آمریکایی ها برای ساخت سد گتوند تحقیق کرده بودند اما در دوران وزارت شما، محل ساخت این سد 14 کیلومتر تغییر کرد، بر چه مبنایی این کار انجام شد؟ نتیجه ساخت این سد تبدیل آب شیرین به آب شور بود.

با توجه به عملکرد شما در هشت سال وزارت، در چهار سال پیش رو چه کاری انجام می دهید که مشکلات قبلی حل شود؟

قنات ها در کشور از بین رفته و چاه های عمیق حفر شده که باعث از بین رفتن آب های زیر زمینی می شود
 
موسوی بیوکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم:

بیطرف برنامه جامعی برای حل مسئله آب کشور ندارد و در برنامه‌های وزارت نیرو هم برنامه‌ای برای حل آن نیست.

آقای بیطرف! 80 درصد سطح آب‌های زیر زمینی یزد مورد استفاده قرار گرفته است، در این شرایط برای تامین حق‌آبه زیست محیطی چه برنامه‌ای دارید؟
 
 پس از آن رییس جمهور دوباره از کابینه اش دفاع می کند و سپس مجلس برای رای اعتماد به وزرا، وارد شور می‌شود.
 
با بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی نيرو و ورزش و جوانان، بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس تمام می‌شود.


 /موافقان و مخالفان بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو/

موسوی، مخالف: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه جامعی برای تامین آب در کشور ندارد

علیجانی، موافق: «بیطرف» فردی اخلاق‌مدار و متخصص و دارای کارنامه موفق است

قوامی، مخالف: برنامه بیطرف برای رفع تنش‌های بین استانی ناشی از مشکلات آب چیست؟/ ورود ریزگردها با منشا خارجی به نحوه عمل و مدیریت شما برمی‌گردد

امیری‌خامکانی،موافق: بیطرف از مدیران با تجربه و متخصص است


بیطرف: برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام

حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس:

تاکنون برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوصل نشده‌ام.
تلاش موثری برای ارتقاء شفافیت و مقابله با فساد اداری و ایجاد فرصت برابر برای بخش خصوصی و دولتی در صنعت آب و برق خواهم داشت.
من طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو و آب کشور نداشتیم؛ لذا انتصاب تمام عملکرد گذشته به من درست نیست؛ چرا که تنها پاسخگوی مسئولیت خود به تناسب اختیاراتم هستم.

سلطانی‌فر: باید مسئله جوان به عنوان مسئله اصلی کشور تلقی شود

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس:

برای نهادینه کردن روند مترقیانه تلاش‌ها در حوزه جوانان باید مسئله جوان به عنوان مسئله اصلی کشور تلقی شود

ورزش یکی از موثرترین سازوکارها برای انعکاس قابلیت و استعداد جوان است.

در دوره پسابرجام میزبان 75 رقابت بین المللی در کشور بودیم.

از تاکیدات من جوانگرایی در وزارت ورزش وجوانان است.

برنامه ما تحکیم اعتماد به نفس جوانان است.

در صورتی که حوزه جوانان از وزارت ورزش جدا شود تمام اختیارات در مورد جوانان به سازمان ملی جوانان واگذار خواهد شد


حسن روحانی جهت آخرین دفاعیات از وزرای پیشنهادی خود برای کابینه  دوازدهم وراد مجلس شد تا به ایراد سخن بپردازد.

روحانی در دفاع از کابینه دوازدهم:
دولت و مجلس هر دو بار سنگین انجام مطالبات ملی این مردم رشید را بر  دوش داریم

راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. برای دنیا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

همه بودجه ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است، هر چند در بودجه رقم بیشتری پیش‌بینی شده است.

درآمد حاصله ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است. 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم در حالیکه خود صندوق باید متکفل می‌بود.

صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود. هیچ صندوقی امروز قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند. بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی می‌دهیم. 60 هزار میلیارد تومان هم سهم صندوق توسعه است.

این 140 هزار میلیارد تومان و نصف درآمد است. اگر بدهکاری به دولت به بخش‌های مختلف را حساب کنیم چیزی باقی نمی‌ماند.

در این شرایط سخت، دولت و مجلس تصمیم گرفتند به مردم خدمت کنند. گاه باید به منطقه و جهان هم کمک کرد. این توفیق بزرگی است. اینکه رای اعتماد می‌دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کرده‌ایم.

خواهش می‌کنم از مجلس عزیز همانطور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می‌دهند، وزاری خودشان را هم که به آنها رای اعتماد می‌دهند تشویق و کمک کنند. نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی شما هستند که مادی آن قوانین است و معنوی آن روحیه‌ای است که به آنها می‌دهید.

به نظر من آنها که مخالف بودند یا موافق، نقدهایی را بیان کردند و اشکالات و پیشنهاداتی را بیان کردند به ما و وزرا کمک کردند.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری خوشبختانه صداوسیما هر روز تبلیغش این بود که رای به فرد نمی‌دهید، به برنامه رای می‌دهید.

ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه‌مان نقص دارد، تصحیح کنیم.

ان‌شاءالله به 17 وزیر رای قاطع خواهید داد تا ما کارمان را زودتر شروع کنیم.

هیچ‌کدام ما بی‌نقص نیستیم اما همه تلاشم را به کار گرفتم، با همه کسانی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را گوش کردم، با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس هم نشست داشتیم، همه را در کنار هم قرار دادیم، بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌ها بودند.

خدا را گواه می‌گیرم اگر فردی توانمندتر و صالح‌تر پیدا می‌کردم تردید به خودم راه نمی‌دادم.

هیچگاه بر مبنای رفاقت و سابقه رفتارمان با یکدیگر یا اینکه از چه جناحی و حزبی است تصمیم نگرفته‌ایم. دولتی هستیم که به اصلاح و اعتدال پایبند است.

بهترین از این افراد در تلاش خود پیدا نکردیم. البته رای با شماست.

گرچه از برخی جاها در قانون اساسی اینطور برمی‌آید که یک‌جا به وزرا رای داده شود ولی آیین‌نامه رای به تک‌تک وزرا را پیش‌بینی کرده است.

امید ما این است هر چه سریع‌تر دولت کارش را شروع کند.

نمی‌توان گفت به این وزیر رای ندهیم که وزیر قوی‌تری بیاید. ممکن است اما مصالح و مفاسدش را باید در نظر گرفت.

شاید اولویت ما سرعت در کار باشد. برای اولین بار بود که رهبر انقلاب در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز عید فطر امسال تاکید کردند هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود. قبل از آنکه بیاییم برای نماز، خدمت آقا بودیم فرمودند کی دولت را تشکیل می‌دهید؟ گفتم خیلی مانده تا تحلیف. تاکید کردند که دولت زودتر تشکیل شود. چرا؟ برای اینکه ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم و باید کشور را متحول کنیم.

در طول 5 سال قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال خالص صفر بود و همه بار به دوش دولت یازدهم افتاد. این که در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم عقبیم.

تقریبا 12 سال از چشم‌انداز گذشته است. ما باید گام‌های بلندی برداریم. دوران جهش است. قبلا در قفل‌شده تحریم جلویمان بود. حالا که باز شده است. برخی می‌خواهند همان جای اول بایستند. باید از جایی که محترمانه ایستادید تکان بخورید.

اینجا دیگر موافق و مخالف و 24 میلیون و 16 میلیون نداریم. همه باید بیاییم. بحث ملت است.

آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فناوری امکان‌پذیر هست؟ نمی‌توان فقط بر فناوری داخلی تکیه کرد. 50 سال است خودرو می‌سازیم. آیا بازار صادراتی به دست آوردیم؟ یک ماشین را می‌آوریم برای فناوری امروز، بعد از 10 سال تغییر می‌کند و دیگر کسی آن را نمی‌خورد. مگر می‌شود بگوییم این تکنولوژی ماست و تکان نمی‌خوریم؟

تحول در کشور ما جز صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر نیست. نمی‌توانیم به نفت متکی باشیم.

ما که در جاده‌ای تنها راه نمی‌رویم. در میدان رقابتیم. بدون تکنولوژی؟ از یک میدان نفتی نفت استخراج می‌کنید و تمام اما با تکنولوژی پیشرفته نفت به جای 50 هزار بشکه در روز می‌شود 100 هزار بشکه.

ما نمی‌توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم. حتی یک کشور پیشرفته اروپایی می‌گوید 80 هزار بشکه، دیگری گفته بالای 100 هزار بشکه استخراج می‌کنیم. اگر می‌خواهیم منابع گازی و نفتی ما تحرک پیدا کند، تکنولوژی و سرمایه می‌خواهیم.

ما برای نفت و گاز 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم. الان بیش از 100 میلیارد آماده است.

چرا یک شبکه اجتماعی ایرانی وقتی کاربرانش می‌رسد به یک میلیون نفر هنگ می‌کند اما نمونه خارجی آن 100 میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ این یعنی نیاز به تکنولوژی داریم.

یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است. اولا وزیر خارجه باید کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران پیروز شوند.

کسی که سینه‌ سپر می‌کند جلوی برجام قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار است. برخی به آمریکا کمک می‌کنند.

بزرگترین وظیفه وزارت خارجه، حراست از نهال نوپای برجام است. بعضی شوخی می‌کنند و عادت دارند به برخی جملات. نباید بترسیم.

بزرگترین وظیفه وزارت خارجه بخش اقتصادی است. باید تسهیل کند و راه برای جذب سرمایه خارجی را باز کند.

نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت به سمت سعی و خطا برویم. 40 سال گذشت. سن همه ما اول انقلاب کم بود. ما که سن‌بالا بودیم 30 سالمان بود. امروز از ما پذیرفته نیست. از همه تجربه خودمان و جهان باید استفاده کنیم.

یکی از وظایف وزارت اقتصاد هم سرمایه‌گذاری خارجی است و باید موانع سرمایه‌گذاری برداشته شود.

یکی از اهداف من این بوده که این تیم هم‌افزایی داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند. دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم 18 نفره هیات وزیران هماهنگ بودم.

اگر یک تیم ناهماهنگ ورزشی را به میدان بفرستیم نمی‌تواند کاری کند. علت اینکه می‌گویم کاش یک‌جا به وزرا رای داده می‌شد چون تلاش شده یک تیم هماهنگ کنار هم باشند.

چرا اصرار داشتم مهندس زنگنه بیاید؟ البته خودش پیشنهاد دیگری داشت و یک جوان را معرفی کرده بود. گفت به عنوان مشاور کنارش می‌ایستم. اول پیشنهاد وسوسه‌انگیزی بود.

کمی فکر کردم ولی گفتم من 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم. این جوان می‌تواند؟ به تردید افتاد. گفتم وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد برای جذب سرمایه. برخی وزرای ما اسامی‌شان در دنیا برند جذاب است.

دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب است. این مهم است برای ما. برای من مهم است وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی بیاورد. وزیر راه بتواند سرمایه بیاورد به کشور. من آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز نیاید به من بگوید پول از کجا بیاوریم.

می‌خواهم بیاید بگوید هواپیما می‌خرم و نیازی به پول دولت ندارم و دولت هم به او و ملت ایران اعتماد کند.

اینطور نیست که وزیر یا معاون رییس‌جمهور در امری که به او واگذار شده بی‌نقش باشد.

وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد کرده و بزرگ شده است.

امروز وقتی آقای ربیعی حرفی می‌زند، کارگران به عنوان سرمایه‌های ملی به او اعتماد می‌کنند.

لایحه دادیم برای جداسازی وزارتخانه‌ها و آماده‌ایم که اگر مجلس نظرش بر چابک‌سازی وزارتخانه‌ها بود همکاری کنیم.

به نظرم «صمت» وزارت سنگینی است. هر قدر هم بگویید آقای شریعتمداری تجربه دارد اما وزارتخانه بزرگی است. به ایشان گفتم باید با معاونان قوی کار کنند.

من با آقای ربیعی در بخش شستا و صندوق و ... بحث‌های زیادی داشتم. این بار هم صحبت کردیم که یکی از چهره‌های صنعتی مسئولیت شستا را برعهده بگیرد. نظرم این است و سیاست‌های کلی می‌گوید باید بنگاه‌های اقتصادی را بفروشیم تا وزارتخانه‌های ما سبک شوند.

کار اقتصادی وزارتخانه نادرست و غیردقیق بوده است. این وزارتخانه باید هماهنگ با وزارت بهداشت باشد. به این دلیل است که اصرار کردیم این وزیر بیاید برای مسئولیت سنگینی که بر دوش دارد.

باید آموزش و پرورش ما متحول شود. اولین صحبتم با آقای بطحایی این بود که باید مهارت دانش‌آموز بالا برود تا در کلاس یازده و دوازده بنگاه‌های اقتصادی او را جذب کنند.

ما 17 حکم آماده کرده‌ایم، دیگر باقی آن با خودتان. البته هر چه رای شما بود روی چشم ماست.

برای هر وزیر، پیوست حکم آماده کرده‌ایم. مثلا موضوع حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، محیط زیست، اشتغال زنان و جوانان، استفاده از اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و ... به عنوان پیوست حکم در نظر گرفته شده است.

روحانی پس از دفاع از کابینه در میان نمایندگان مجلس

آقای دکتر هاشمی جزو وزرایی است که همه شما خدماتش را به خوبی می‌دانید و کار بسیار بزرگی را انجام داد. طرح تحول سلامت بار سنگینی بود بر دوش این وزارتخانه.

نمی‌خواهم بگویم این طرح نیاز به اصلاح ندارد یا کارهایی که انجام می‌دهیم می‌توان ارزان‌تر انجام داد یا خیر چون همه وزرا موظفند کیفیت و کمیت را بالا ببرند و از منابع محدود به بهترین وجه استفاده شود. در زمینه بهداشت و درمان هم باید بار مردم کمتر شود با کیفیت بیشتر.

آقای آوایی، فردی با تجربه و صادق است. خیلی از ایشان انتظار زیاد نداریم. حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان بدهند و روابط سه‌قوه را صمیمی‌تر کنند.
امیر حاتمی شخصیتی هستند که در نیروهای مسلح خدمات فراوانی داشته‌اند. آنچه از ایشان می‌خواهم تقویت وحدت ارتش و سپاه است.

باید همه سپاهیان ما خیال راحت داشته باشند مثل ارتش و این تجربه ایشان بسیار مهم است.

دوم، فناوری‌های روزی که نیاز داریم برای تکمیل سلاح‌هایمان ان‌شاءالله انجام شود. یک چیز هم به وزیر دفاع می‌گویم که صنعت دفاعی تا جایی که امکانش هست به مردم واگذار شود.

آقای رحمانی فضلی جزو وزرای خوب ما بودند. آنچه از آقای رحمانی خواسته بودم اینکه شایسته‌سالاری جای جناح بنشیند. البته شرط ما اعتدال است. معتدلین همه جناح‌ها باید مورد استفاده قرار بگیرند.

وزیر کشور رییس شورای امنیت کشور است و کار بسیار دشواری است. این کار پیچیدگی دارد. آقای رحمانی تجربه خوبی دارند. دو انتخابات خوب را پشت سر گذاشتند.

ما از شما رای قاطع می‌خواهیم تا همه نمایندگان با نشاط کار خود را آغاز کنند. 200 به بالا باشد قبول داریم (خنده)

جناب آقای صالحی شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی هستند. هم خواست رهبری و هم خواست مردم را باید تحقق بخشند.

مردم می‌گویند 10 جا مجوز صادر می‌شود و تا مردم وسایلشان را می‌برند می‌آیند قفل می‌کنند. قفل کردن آسان است، کلید بیاورید باز کنید (خنده). نشاط هنرمندان برای ما مهم است.

آقای کرباسیان در بخش‌هایی که خودشان بوده‌اند و سایر بخش‌ها و مسئولیت‌ها توانمندی دارند.

اما آقای بیطرف، واقعا از چهره‌ها و شخصیت‌هایی هستند که می‌توانند این بار را به دوش بکشند. ممکن است بگویید فلان جا فلان گوشه کارش ایرادی داشته اما ایشان با تجربه‌اند.
مساله آب برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و امیدوارم نمایندگان با رای قاطع به ایشان شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

و آخرین کلام: نمایندگان محترم! آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم. امروز دیگر وظیفه شماست. فقط یک خواهش دارم. در رای امروز، بین خود و خدای خود هر کس را شایسته و مفید می‌بینید انتخاب کنید. هر چه تشخیص وجدانی شرعی شماست عمل کنید اما اگر همه وزرای ما رای بیاورند ما و مردم خوشحال خواهند شد. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب‌العالمین

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir