کنایه ذوالنوری به نسبت فامیلی لاریجانی و مطهری
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تذکر نماینده مردم قم در مجلس درباره لغو سخنرانی در مشهد پاسخ داد.

ذوالنوری: مجلس باید با هیئت عزاداری فرق کند

 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه مجلس و درباره‌ی گزارش کمیسیون شوراها مبنی بر علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری در مشهد، گفت: بر اساس آیین نامه هیئت رئیسه باید شئونات مجلس را حفظ کند، بنده خوشحال می‌شوم که آقای کواکبیان صحبت کنند اما سیستم قرعه کشی و ثبت نام وجود دارد اسم ایشان نفر اول نبود. آقایان وکیلی و کاتب هم همین را می‌گویند.

وی خطاب به مطهری، که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اظهار داشت: با توجه به این که اسم آقای کواکبیان برای بیان تذکر ثبت نشده بود، اما شما اجازه دادید صحبت کند. آن هم در مورد گزارشی که موضوع آن شما هستید، و بنده به شما هم گفتم صلاح نیست که خارج از نوبت اجازه دهید صحبت کند. شائبه تبانی به نفع شما می‌شود و این خوب نیست کما این که به اصل گزارش هم این شائبه وجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیان کرد: آقایان کریمی قدوسی و نقوی حسینی و بسیاری دیگر از همکاران برای سخنرانی به دانشگاه‌های مختلف می‌روند، اما سیستم دولتی سخنرانی آنها را بر هم می‌زند مگر می‌شود یکی نماینده باشد یکی نماینده‌تر. اگر سخنرانی شما به هم می‌خورد چون برادر خانم رئیس مجلس هستید باید گروه ویژه تشکیل شود و موضوع را بررسی کند اما سایر نمایندگان اگر به کرات در سراسر کشور سیستم دولتی سخنرانیشان را لغو کند نه صدایشان به جایی می‌رسد و نه نسبت فامیلی با رئیس مجلس دارند که گروه ویژه‌ای تشکیل شود.

ذوالنوری افزود: مردم عقل و فهم دارند، مذاکرات از رادیو هم پخش می‌شود. نمایندگان مجلس هم درک و شعورشان بالاست. بنده معتقدم این سوگیری است که اینجا بگویید گزارش تقصیر دادستان را تایید کرده این برداشت و قضاوت باید به مردم واگذار شود. لذا این مساله خلاف آیین نامه بوده و با سوگند هیات رئیسه مجلس سازگاری ندارد.

وی تصریح کرد: ای کاش همین سیستم و یا سیستم  قرعه کشی را تعطیل کنید و هر کسی که صدایش بلندتر است خارج از نوبت صحبت کند. درحالی که شما می‌توانستید فردی را تعیین کنید که آرشیو را بررسی کند و اگر طبق نوبت اسمی بوده صحبت کند.

این نماینده مجلس افزود: آقای مطهری بنده برای شما و آقای کواکبیان احترام قائلم ولی مجلس با هیات عزاداری باید فرق کند. زیرا مجلس انتظام دارد. هیات رئیسه‌ای که ما رای دادیم هر کدام وظیفه‌ای به عهده‌شان است و باید اعمال وظیفه کرده و کارشان را انجام دهد تا به شانیت و انتظام مجلس آسیبی وارد نشود. البته اینکه آقای کواکبیان صحبت کردند و به بنده هم این حق را دادید از شما تشکر می‌کنم.

 علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: این که این طور برداشت شود که اقدام ویژه‌ای درباره‌ی بنده صورت گرفته این حرف طبیعتا درست نیست. زیرا مساله‌ی مشهد یک حالت خاصی  بود که در کل کشور به این شکل اتفاق نیفتاده بود که دادستان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی را تعطیل می‌کند.

وی تصریح کرد: گاهی افرادی بوده‌اند که جلسه‌ای را به هم ریختند زیاد هم اتفاق افتاده اما برای من تا حالا چنین چیزی نبوده که به این شکل دادستان قبل از تصمیم شورای تامین بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی برگزار نشود.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد:‌ یادتان هست که در آن زمان مجلس و رئیس مجلس هم عکس العمل نشان دادند و نهایتا رئیس مجلس از کمیسیون شوراها درخواست کرد تا بررسی کند البته خود من از دو روز پیش گفتم که این گزارش در مجلس خوانده نشود به آقای لاریجانی و پزشکیان هم گفتم این را منتفی کنید برای این که من راحت نیستم یک ساعت در مورد بنده صحبت شود.

وی افزود: اما گفتند چون چاپ شده باید در صحن مطرح شود و نهایتا این گزارش پنج دقیقه‌ای قرائت شد، لذا هیچ پارتی بازی نبوده و در مورد بیان تذکر هم آقای کواکبیان قسم می‌خورد که اسمش بوده جنابعالی هم گفتید اسم شما بوده و لذا هر دو صحبت کردید.

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این هنگام گفت: تذکرها باید بر اساس ثبت نام‌ها باشد آقای مطهری شما خودتان این را امضاء کردید.

مطهری هم گفت: هر کسی نمی‌تواند بدون اجازه وارد بحث شود شما هم از موقعیت سوء استفاده نکنید.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir