دیدار های مهم حسن روحانی ،ظریف و صالحی در نیویورک
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با آنتونیو گوترش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای حمایت از شما و پیشبرد مسوولیت سنگینی که برعهده دارید، آماده است.

دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده سازمان ملل / صالحی در دیدار با آمانو

روحانی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد:

برجام می تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی تهران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، تأکید کرد: برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به ویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر می‌دارند، بسیار با اهمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی این سازمان برگزار شد، با تبریک انتخاب وی، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای حمایت از شما و پیشبرد مسوولیت سنگینی که برعهده دارید، آماده است.

دکتر روحانی همچنین در این دیدار از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش های خود را برای اجرای قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) و قطعنامه‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به کار گیرد.

رییس جمهور در ادامه در خصوص تروریسم به عنوان یک معضل جهانی و ضرورت تقویت همکاری همگانی برای مبارزه با این معضل، گفت: ایران علیه تروریسم اقدامات ارزشمندی در منطقه انجام داده است. باید برای حل مشکلات منطقه بدنبال راه حل های سیاسی بود و ما با کشورهای دوست همانند ترکیه و روسیه در حال پیشبرد روند مذاکرات آستانه هستیم.

روحانی همچنین همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار و گفت وگو با رییس جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف ها اشاره کرد و گفت: حقیقیت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام گام مهمی در تقویت صلح است و معتقدم همه باید از آن حفاظت کنند.

آنتونیو گوترش با اشاره به شرایط کنونی سوریه و یمن اظهار کرد: سازمان ملل خواهان همکاری بسیار نزدیک با ایران برای حل و فصل سیاسی مشکلات در کشورها است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به موضوع همه‌پرسی در کردستان عراق، ضمن حمایت قاطع از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق، گفت: ما معتقدیم حل مشکلات کنونی در سوریه و عراق در گرو پیگیری راه حل های سیاسی و مذاکره همه طرف ها است؛ همانند آنچه که اکنون  با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه در آستانه و از سوی سازمان ملل در ژنو در جریان است.

وی افزود: هر گونه تجزیه عراق یا سوریه نفعی برای ثبات منطقه ندارد و ما آماده همکاری با ایران در تقویت پایه های صلح و امنیت در منطقه هستیم.

رایزنی ظریف و نماینده سازمان ملل درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان

یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق ظهر دوشنبه در نیوریورک با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین وضعیت عراق از جمله موضوع همه‌پرسی در کردستان عراق مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

ظریف در این دیدار ضمن ابراز مخالفت جمهوری اسلامی ایران با برگزاری همه‌پرسی در منطقه اقلیم بر لزوم احترام به حاکمیت ملی، رعایت قانون اساسی و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تأکید و اظهار کرد: گفت‌وگوی بغداد و اربیل تنها راه‌حل رفع اختلافات است.

ماکرون: با رییس‌جمهور ایران تبادل نظر اساسی داشتیم

رئیس‌جمهور فرانسه در صفحه تویتتر خود نوشت: در دیدارش با حسن روحانی تبادل نظرهای اساسی داشته است.به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در صفحه توییتر خود در مورد دیدارش با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که روز دوشنبه به وقت محلی در نیویورک برگزار شد

نوشت: تبادل‌نظرهای اساسی با رئیس‌جمهور ایران داشتیم."

ماکرون پیش‌تر در دیدار با ترامپ نیز حمایت خود از برجام را اعلام کرده بود.

وی در 7 شهریور نیز در جمع سفیران فرانسه در سراسر جهان تاکید کرده بود که فرانسه در مورد توافق هسته‌ای ایران قاطع و مصالحه‌ناپذیر است.

photo_2017-09-19_13-17-24.jpg

 

روحانی در دیدار رییس جمهور اتریش:تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اتریش استقبال می کند

فان در بلن:علاقه‌مند به روابط خوب و سرمایه‌گذاری مستقیم درایران هستیم

photo_2017-09-19_08-30-37.jpg

 

ظریف: دیدار با مکرون خوب بود/پیام آقای روحانی را به رییس‌جمهور فرانسه تقدیم کردم

محمدجواد ظریف پس از دیدارش با رییس‌جمهوری فرانسه در پاریس گفت: در این دیدار بحث روابط دو جانبه و علاقه دو طرف به گسترش روابط تاکید شد و مکرون تاکید کرد که فرانسه با جدیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: همین‌طور درباره برجام و این‌که فرانسه متعهد به اجرای برجام است و تاکید دارد بر این‌که برجام یک توافق بین‌المللی غیرقابل مذاکره است، پس می‌باید توسط همه طرف‌ها به طور جدی اجرا شود.

وزیر امور خارجه گفت: بحث مفصل و خوبی درباره مسائل منطقه‌ای داشتیم و ضرورت یافتن راه‌حل‌های سیاسی و همین‌طور طرح‌هایی که دولت جدید فرانسه برای پیگیری جدی بحران سوریه دارد و پیدا کردن روش‌هایی برای کمک‌رسانی که مورد علاقه و تاکید جمهوری اسلامی ایران هم همواره بوده است.

ظریف افزود: پیام آقای روحانی به رییس‌جمهور فرانسه هم ارائه شد که در این پیام ریاست جمهوری کشورمان نسبت به همکاری‌های دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظراتشان را مطرح کرده بودند.

بنا بر گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: کاملا مشخص است که دولت جدید فرانسه علاقه‌مند به گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی و علاقه‌مند به حضور فعال در مسائل منطقه‌ای است و در این زمینه‌ها جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد که فعالیت و همکاری نزدیک داشته باشد.

ظریف افزود: البته با فرانسه در بعضی موارد طبیعتا اختلاف دیدگاه داریم اما موارد متعددی هست که روی موضوعات مشترک می‌توانیم کار کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان پس از پنج روز و سفر به سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات و اندیشمندان و سخنرانی در مراکز مطالعاتی معتبر اروپایی عصر روز جمعه عازم تهران شد.

 

روحانی در دیدار رییس‌جمهور بولیوی:


ایران از توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین در همه عرصه ها استقبال می کند

رییس جمهوری اسلامی ایران همکاری کشورهای مستقل را برای دستیابی به اهداف مشترک ضروری دانست و با تاکید بر علاقه‌مندی تهران برای گسترش و تقویت همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط با کشورهای منطقه آمریکای لاتین در همه عرصه‌ها استقبال می‌کند و این کشورها می‌توانند روی دوستی و همکاری ایران حساب کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با اوو مورالس، رییس جمهوری بولیوی که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، گفت: برای توسعه و تقویت همه‌جانبه همکاری‌های تهران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است.

رییس‌جمهور در این دیدار که در هتل محل اقامت وی در نیویورک انجام شد، روابط ایران و بولیوی را صمیمانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد: اراده ما تقویت روز به روز روابط دو کشور در همه عرصه ها است و شرکتهای بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و گسترش فعالیت‌های خود در بولیوی جهت پیشبرد طرح های توسعه ای این کشور، آمادگی دارند.

روحانی با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری های بانکی میان ایران و بولیوی ، گفت: تلاش ما باید توسعه روابط در همه زمینه ها باشد و روابط بانکی زیر بنای آن محسوب می‌شود.

رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری سریع‌تر چهارمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و بولیوی با هدف بررسی طرح های همکاری دو کشور ، گفت: ایران و بولیوی به عنوان دو کشور با ذخایر عظیم گازی در خاورمیانه و آمریکای لاتین می توانند همکاری های خود را در این عرصه نیز گسترش دهند.

روحانی اظهار کرد: ایران از یک‌سو در بخش کشف، استخراج و پالایشگاه‌های شیرین‌کننده گاز و از سوی دیگر در بخش صنایع پایین دستی همانند پتروشیمی پیشرفت‌ها و دستاوردهای ارزشمندی کسب کرده است که در همه این عرصه‌ها، متخصصان ایرانی آماده کمک به بولیوی و اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای در این کشور هستند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع مشترک ایران و بولیوی در برابر استکبار، گفت: آمریکایی‌ها هر روز طرح و نقشه جدیدی علیه کشورهای در حال رشد طراحی می کنند که البته همواره نیز با شکست مواجه می شوند. در منطقه ما باوجودی که می خواستند از تروریسم استفاده ابزاری کنند اما ملت‌های منطقه بویژه ملتهای عراق و سوریه، در حال شکست تروریسم هستند و عمر تروریست‌ها در حال پایان است.

روحانی با بیان این که آمریکایی ها در 39 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، هر روز توطئه ای علیه ما طراحی کرده‌اند اما هیچ وقت هم موفق نشده‌اند، گفت: قدرت اصلی ایران اسلامی، مردم ما هستند و وقتی ملتی متحد بوده  و به رهبران خود اعتماد داشته باشد، هیچ قدرتی قادر به شکست آن کشور نیست.

رییس‌جمهور اظهار کرد: آنها هر روز توطئه می‌کنند و ما هم باید هر روز روابط خود را مستحکم‌تر سازیم و امیدوارم شرایطی که امروز در خاورمیانه و آمریکای لاتین وجود دارد، هر چه زودتر پشت سر گذاشته شود.

روحانی با بیان این که آمریکایی‌ها به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود متعهد نیستند، گفت: امروز شاهدید که آمریکایی ها قراردادهای خود با کوبا و دیگر کشورها را یکی پس از دیگری زیر پا می گذارند و درباره توافق هسته ای نیز به دنبال بهانه تراشی هستند و دنیا اکنون آنچه را که ایران پیوسته تکرار می کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست،  شاهد است.

رییس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار از ایران به عنوان یک کشور دوست نام برد و تاکید کرد: بولیوی مصمم به توسعه و تعمیق همکاری های خود با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها است.

مورالس با تکرار دعوت خود از روحانی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای تولید کننده گاز در کشورش گفت: حضور شما در اجلاس اوپک گازی، حاوی این پیام بسیار مهم خواهد بود که دوستان مستقل در کنار هم هستند و نیز نشانگر تقویت همکاری های تنگاتنک ایران و بولیوی است.

وی همچنین با قدردانی از فعالیت و دستاوردهای شرکتهای ایرانی در بولیوی تصریح کرد: ما از حضور و فعالیت شرکتهای ایرانی برای کمک به توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دستی استقبال می کنیم.

رییس جمهور بولیوی همچنین به تشریح سیاستهای خصمانه آمریکا در جهان بویژه در آمریکای لاتین پرداخت و با بیان اینکه استکبار به دنبال جدایی ملت های همسو است، گفت: کشورهای مستقل جهان در شرایط کنونی جهان باید پیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده و متحد عمل کنند.

دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس در نیویورک/ جانسون: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم

photo_2017-09-19_07-10-10.jpg

 

جانسون: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم

 وزیران امور خارجه ایران و انگلیس بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر گسترش روابط دو کشور، در خصوص مسائل مختلف در روابط دوجانبه از جمله روابط بانکی‌ و مناسبات کنسولی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس با بیان این که لندن از برجام قاطعانه حمایت می‌کند، بر لزوم حفظ و اجرای آن تأکید کرد.

مسائل منطقه‌ای از جمله عراق، سوریه، یمن، بحرین و افغانستان نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه بود که طی آن بر لزوم توقف خشونت‌ها در این‌ مناطق و انجام گفت‌وگو برای پایان دادن به تنش‌ها و اختلافات تأکید شد.

 


صالحی با آمانو دیدار کرد

علی اکبر صالحی هم‌چنین پیش از این دیدار با همتایان فرانسوی، چینی و روسی خود در حاشیه کنفرانس سالانه آژانس دیدار کرد.رییس سازمان انرژی اتمی در سخنان خود در کنفرانس سالانه آژانس گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نهایت شفافیت شامل بازرسی‌های متعدد و دسترسی تکمیلی به سایت‌های هسته‌ای کشور انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: همه طرف‌های توافق هسته‌ای باید انسجام آن را حفظ کرده و به آن متعهد باشند. همه طرف‌ها بدون استثنا، باید در این زمینه پاسخگو بوده و هر یک از طرف‌ها باید صادقانه به تعهدات خود پایبند باشد تا این توافق، بی‌عیب، در مسیر درست و عملیاتی باقی بماند.

صالحی گفت: هر عمل یا اقدامی که مفاد توافق هسته‌ای را به هر بهانه یا انگیزه‌های سیاسی و فردی تضعیف یا خنثی کند، قطعاً این دستاورد تاریخی را نه تنها به ضرر طرف‌های آن بلکه در واقع به زیان همه جامعه بین‌الملل سست ساخته و به خطر می‌اندازد.

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین با اشاره به تحرک جدید آمریکا در آژانس که با درخواست‌های عجیب و غیرقابل توجیه در مورد راستی‌آزمایی برنامه‌ صرفا" صلح‌آمیز کشور، فراتر از توافق برجام و مذاکرات جمعی آن و مفاد دقیقا" تعریف شده‌اش مطرح شده است،  اظهار کرد: نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.

وی تاکید کرد: اطمینان داریم که آژانس و همچنین مدیرکل آن، در مقابل چنین درخواست‌های غیر قابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به اجرای نقش نظارتی فنی آژانس به صورتی عینی، عادلانه و بی‌طرفانه شامل حفاظت از اطلاعات حساس فنی و صنعتی حاصله از بازرسی‌ها ادامه خواهند داد. موفقیت آژانس در این چالش مهم و حیاتی به نفع همگان خواهد بود و موجب افزایش اعتبار بین‌المللی این نهاد خواهد شد. همکاری جدی و فعال سایر طرفین توافق و در مقیاس وسیع تر اعضای آژانس در واقع مساعدتی مثبت به این هدف خواهد بود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir