روحانی: ذره‌ای از حق آزادی بیان کوتاه نخواهم آمد
رئیس‌جمهور خطاب به ملت و به ویژه دانشجویان و اساتید گفت : دولت از راه خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه غیر امنیتی بودن دانشگاه، احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

روحانی: ذره‌ای از حق آزادی بیان کوتاه نخواهم آمد 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: معرفی وزیر علوم کمی به تاخیر افتاد. البته شاید این تاخیر ، خواصی هم داشت. این تاخیر نشان داد فضای جامعه ما و به ویژه دانشگاهیان نسبت به سرنوشت دانشگاه و علم تا چه حد حساس است.

وی افزود: همه نکاتی که در روزهای اخیر راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکلهای دانشجویی مطرح شد، نشان داد که دانشگاه زنده است. اساتید ما فعالند و به سرنوشت خود توجه دارند. مفهوم آن اهمیت علم و دانشگاه و سرزنده بودن نسل جوان و دانشگاه ها است. از همه آنهایی که در این زمینه سخن گفتند و نقد کردند سپاسگزارم.

روحانی تاکید کرد: هر آنچه در انتخابات 92 و 96 راجع به محیط دانشگاه، امن بودن و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها ، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و اساتید مطرح کردیم، همچنان به این عهد خود وفادار خواهیم بود. رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در این‌جا در محضر نمایندگان ملت ایران عرض می‌کنم، مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شده‌اند و دو وزیری که ان‌شاءالله به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد،  پیوست حکم است.

وی تصریح کرد: تمام وزرای ما در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری، یک پیوست حکم هم دارند و در آن پیوست حکم دقیقا مشخص شده که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آن‌ها چیست و بطور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و سه ماه به سه ماه آن را ارزیابی می‌کند.

رئیس قوه مجریه، همچنین ادامه داد: مبنای من با وزرا برای ادامه کار یا توقف آن پیوست احکام آنهاست که آن پیوست هم استخراج شده  از برنامه دولت است که ملت ایران به آن رای داده‌اند همچنین  برگرفته از اسناد بالادستی قانونی است که نسبت به وزارتخانه‌ها و دولت وجود دارد و در اختیار همه ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: البته نیازی به گفتن ندارم و همه شما نمایندگان محترم می‌دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی‌تر خواهد بود. هماهنگی برخی از وزارتخانه‌ها آسان تر و برخی طولانی‌تر انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما صبر و حوصله و تعامل کردیم،‌ اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی آن، امنیت و آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد؛ آنچه وعده من با ملت بوده و به حول و قوه الهی به شرط حیات تا روز آخر دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم به خوبی شاهد خواهید بود.

روحانی اضافه کرد: نیازی نیست با عجله راجع به افراد قضاوت کنیم. من از هیچ کدام از معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بود، کوتاه نیامدم. ممکن است انتخاب ها و زمان طولانی شده و برای ایجاد هماهنگی این فرصت 60 – 70 روزه بود، اما من پای همه اصولم ایستاده‌ام .

وی با اشاره به صحبت‌هایی که با وزیر پیشنهادی علوم کرده یادآور شد: من به آقای دکتر غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش و از اساتید بنام و برجسته است و کار مدیریت را در ستاد دانشگاه مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده صحبت کردم و همه شرایطم را با او در میان گذاشتم، کما اینکه با افراد دیگری هم برای وزارت علوم صحبت شد، ولی نشد به مجلس معرفی شوند اما با آنها هم این شرایط را هم مطرح کرده بودم.

رئیس دولت دوازدهم افزود: اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف است. این تاکید من به آقای غلامی بود که هیچ کس در دانشگاه و هیچ انجمن،‌ جمع و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند برای بقیه در امنیت هست و برای او نیست و نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌های مختلف متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده است،‌خاطر نشان کرد: مبنای ما این بوده که اکثریت باید حاکم باشد، ولی اقلیت باید بطور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. نه اسلام،‌ نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهد که در مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم. اگر اختلافات جزئی دو سال پیش جایز و مکروه بود، ‌امروز باید بگوییم حرام و گناه کبیره است؛ چرا که امروز ما شرایط خاصی داریم.

روحانی اضافه کرد: امروز ما نیاز به وحدت بیشتری داریم. یک بار بزرگ مسئولیت در وحدت،‌ انسجام ملی و ایستادگی ملت در برابر دیگران دانشگاه است. آن روزی که در مسیر نهضت اسلامی بودیم بار اول بر دوش دانشگاهیان بود. دانشگاهیان در کنار حوزویان و اقشار مردم پرچم انقلاب را به دوش کشیدند و اساتید دانشگاه کنار عالمان و مدرسان حوزه نهضت را برای مردم تبیین کردند.

وی همچنین بیان کرد: روزی که وارد جنگ تحمیلی شدیم و دشمن به ما هجوم آورد،‌ باز دانشگاه نقش بزرگی ایفا کرد.  در زمان جنگ برخی دستگاه‌های پیچیده نظامی داشتیم که فروشندگان آن حاضر به تعمیر نبودند یا دفترچه اوورهال آن را در اختیار ما نمی‌گذاشتند؛ این دانشگاه بود که در آن مقطع به ما کمک کرد و در بسیاری موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی از جمله شریف، به ما یاری رساندند. علاوه بر این دانشجویان،‌اساتید و پزشکان ما در جبهه‌های جنگ و بیمارستان‌های خط مقدم بودند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر جامشکلی برای کشور پیش آمده،‌ دانشگاه در صف مقدم بوده است، گفت: امروز هم برای اداره دولت دست نیاز ما به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه است و عمدتا فردا هم برای اداره کشور دست ملت به سوی دانشجویانی که امروز در دانشگاه‌ها هستند،‌ دراز خواهد بود. ما اگر فکر اقتصاد مقاومتی هستیم، راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد و اگر به روابط سیاسی با عزت فکر می کنیم راهی جز دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از حقوق ملت در دادگاه‌ها و داوری‌های بین المللی دفاع کنیم راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نداریم. برای مدیریت، اقتصاد و حقوق ملت نیازمند دانشگاهیم. دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد و در آنجا کرسی آزاد اندیشی به پا باشد و تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود آماده و باز ببینند.

تکمیلی

 روحانی:‌ موشک ساخته، می سازیم و خواهیم ساخت

رئیس جمهور در جلسه بررسی  وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در صحن مجلس: این مشکل شما آمریکایی ها است که با آوردن تروریست‌ها امنیت منطقه را به هم ریخته‌اید.شما که تروریست‌ها را پرورش داده اید باید جایزه بگیرید اما به ایران که به کشورهای منطقه کمک کرده است بگویید مداخله گر؟

شما می خواستید عراق را تجزیه کنید اما دولت ایران در کنار دولت و ملت عراق این اجازه را به شما نداد.

شما سکوی نفتی ایران را زدید مگر سکوی نفتی تانک و هواپیما بود؟

شما هواپیمای مسافربری ایران را زدید، شما در طبس به خاک ایران تجاوز کردید.

شما بارها بی ادبانه ملت ایران را تروریسم خواندید.

ملت ایران ملتی است  که با تروریست‌ها مبارزه کرده و گروهک‌های تروریستی را از ایران بیرون رانده و داعش را در منطقه  به زانو درآورده است

شما به خاطر تلاشهای ما در منطقه به سلاحهای ما ایراد می گیرید.

ما هر سلاحی از هر نوعی که نیاز داشته باشیم می سازیم و انبار می کنیم و هر زمان که لازم باشد برای دفاع از خود از آن استفاده کرده و تردیدی نمی کنیم.
موشک ساخته، می سازیم و خواهیم ساخت، زیرا با هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی یا قطعنامه 2231 در تضاد نیست.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir