گزارشی از برخی ناآرامی‌ها در خیابان‌ انقلاب تهران
از حدود ساعت ۱۲ و نیم حد فاصل میدان انقلاب تا در دانشگاه تهران تجمعاتی رخ داد که همزمان نیروهای انتظامی برای کنترل تجمع‌کنندگان در محل حاضر بودند.

تجمع در میدان انقلاب و چهارراه ولی عصر و دانشگاه تهران

از ظهر امروز (شنبه) در نقاط مختلف بخش مرکزی تهران از جمله میدان انقلاب و چهارراه ولی‌عصر و دانشگاه تهران تجمعاتی برگزار شد و در برخی از آن‌ها شعارهایی علیه مسوولان سر داده شد.

در پی این تجمع‌های غیرقانونی، شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این‌که شورای امنیت کشور  از ساعت ۲۰ امشب قانون منع عبور و مرور در تهران را تصویب کرده است که معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران در همین راستا خبر منع رفت و آمد در تهران را تکذیب کرد. آقای همدانی معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران، تاکید کرد که خبر تصمیم شورای امنیت کشور مبنی بر اعلام منع رفت‌وآمد در تهران را تکذیب می‌کند.

از حدود ساعت ۱۲ و نیم حد فاصل میدان انقلاب تا در دانشگاه تهران تجمعاتی رخ داد که همزمان نیروهای انتظامی برای کنترل تجمع‌کنندگان در محل حاضر بودند.

تجمع‌های پراکنده در پیاده‌روی مقابل دانشگاه تهران، با تلاش نیروهای انتظامی برای پراکندن تجمع‌کنندگان همراه بود و تعداد زیادی از مغازه‌های کتابفروشی خیابان انقلاب در پی این تجمعات، مجبور به بستن مغازه‌ها شدند یا در مقابل در مغازه با کرکره‌های نیمه بسته نظاره‌گر بودند.

در داخل دانشگاه تهران نیز جمعی از دانشجویان اقدام به سر دادن شعارهایی علیه جناح‌های سیاسی و مسوولان کشور کردند. پس از ساعتی نیروی انتظامی تلاش کرد تا در دانشگاه تهران را به روی دانشجویانی که داخل دانشگاه هستند ببندند که این اقدام با درگیری‌هایی همراه شد،  اما سرانجام نیروی انتظامی موفق شد در دانشگاه تهران را به روی دانشجویان تجمع‌کننده ببندد.

همچنین از سویی دیگر از حدود ساعت ۱۵:۳۰ جمعی دیگر از دانشجویان به جمع دانشجویان پشت در اصلی دانشگاه تهران اضافه شدند که با پرچم‌هایی در حمایت از مسوولان نظام و مقام معظم رهبری شعارهایی در حمایت از جایگاه ولایت فقیه سر دادند و هم‌اکنون تعداد زیادی از این دانشجویان بالای سردر دانشگاه پرچم‌های خود را برافراشتند و همچنان شعارهایی در مخالفت با شعارهای دیگر تجمع‌کنندگان سر می‌دهند.

همچنین از حدود ساعت چهار عصر تجمع‌هایی در حدفاصل چهار راه ولیعصر تا میدان انقلاب مشاهده می‌شود و درحالی که تعدادی از تجمع کنندگان در خیابان دانشگاه، اقدام به آتش زدن سطل آشغال و پرتاب سنگ می‌کردند، پلیس در تلاش است کنترل اوضاع را دردست بگیرد و تجمع‌کنندگان را که اکثرا شعارهایی غیرمرتبط با مشکلات اقتصادی و عمدتا در ضدیت با ارکان نظام سر می‌دهند، متفرق کند.

هم اکنون خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب بسته شده و پلیس همچنان برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان تلاش می‌کند.

این تجمعات در شرایطی برگزار می‌شود که  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، از مردم تقاضا کرده است که در تجمعات غیر قانونی شرکت نکنند و اگر قصد تجمع دارند درخواست دهند، بررسی شود.

وزیر کشور درباره برخی فراخوان‌های فضای مجازی که مردم را دعوت به تجمع می‌کنند، اظهار کرد: ما گزارش‌های در این زمینه داشته‌ایم و این تجمعات قطعا غیرقانونی است.

وی با تاکید بر این‌که هر نوع تجمعی باید مجوز داشته باشد، گفت: نیروی انتظامی و قوه قضائیه تاکنون تلاش کرده‌اند، مدیریت کنند تا تجمعات غیر قانونی تبدیل به مسئله‌ای نشود که نگرانی ایجاد کند.

وزیر کشور افزود: از همه کسانی که با این نوع فراخوان‌ها در تجمعی شرکت می‌کنند، تقاضا داریم که در این نوع تجمعات غیر قانونی شرکت نکنند، چراکه برای خودشان و دیگر شهروندان زحمت ایجاد می‌کنند.

رحمانی فضلی به روند قانونی اخذ مجوز تجمع اشاره و بیان کرد: افرادی که می‌خواهد تجمعی داشته باشند، باید درخواست دهند، وزارت کشور  و استانداری‌ها درخواست آنان را بررسی می‌کنند.

با نزدیک شدن به زمان غروب آفتاب نیروهای امنیتی و انتظامی با در دست گرفتن بلندگوهایی مردم را به خروج از پیاده روها و خیابان و حرکت به سمت خیابان‌های فرعی دعوت کردند.

با مطرح شدن این خواسته‌ها از سوی نیروی انتظامی و نیز حرکت جمعی از تظاهرکنندگان به سمت خیابان‌های فرعی و خروج از خیابان انقلاب، اندکی از تعداد حاضران در خیابان‌ها کاسته شد و روند ترافیک که با حضور خودروها و موتورهای نیروی انتظامی و نیز حرکت تجمع کنندگان و دیگر عابران در خیابان‌ها به شدت سنگین شده بود اندکی رو به کاستی گذاشت و به نظر می‌رسد این تجمع در برابر دانشگاه تهران رفته رفته به پایان خود نزدیک شود.

بسیاری از مردم به دلیل بسته شدن مترو و نبود تاکسی و بی‌آرتی برای رفت و آمد با مشکل مواجه شده و مدام می‌پرسیدند که چطور باید به مسیرشان ادامه دهند. آنها مجبور بودند که حداقل دو چهارراه را برای رسیدن به یک وسیله عمومی پیاده‌روی کنند. همین مساله منجر به شلوغی چهارراه ولیعصر شده است.

هم‌اکنون(۱۸ و ۴۵ دقیقه) سردادن شعار  از سوی تجمع کنندگان در خیابان انقلاب تهران پایان یافته و شاهد ترددآرام در معابر هستیم و ترافیک موجود نیز ناشی از شرایط ایجاد شده طی ساعات قبلی است. نیروی انتظامی همچنان برای برقراری نظم در خیابان انقلاب حضوری پررنگ دارد.

فضای دانشگاه تهران نیز  به حالت عادی بازگشته است.

گزارشی از برخی ناآرامی‌ها در خیابان‌ انقلاب تهران
گزارشی از برخی ناآرامی‌ها در خیابان‌ انقلاب تهران
گزارشی از برخی ناآرامی‌ها در خیابان‌ انقلاب تهران

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com/isna.ir/yjc.ir