رابطه شهرداری مشهد با آستان قدس رضوی
شهردار مشهد: بیش از نیمی از اراضی در مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است و آستان هم هیچ‌وقت هیچ زمینی را به کسی نمی‌فروشد یا واگذار نمی‌کند مگر در مواردی که اجاره‌های بلندمدت می‌دهد.

بخشی از مصاحبه روزنامه شرق با قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد: 

- ‌شهرداران مشهد در سال‌های گذشته هر کدام نوعی تعامل و سازش را با آستان قدس رضوی داشته‌‌اند و روابط مشترک‌شان این‌طور پیش رفته و متناسب با همین مناسبات شهر مشهد تغییراتی را داشته است. تعامل شما با آستان از چه نوع است؟ 

بیش از نیمی از اراضی در مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است و آستان هم هیچ‌وقت هیچ زمینی را به کسی نمی‌فروشد یا واگذار نمی‌کند مگر در مواردی که اجاره‌های بلندمدت می‌دهد. بنابراین هر مدیر و شهرداری، به‌خصوص مدیرانی که بومی مشهد هستند و فضا را می‌شناسند، باید آستان را به عنوان مجموعه‌ای که ظرفیتی بزرگ در شهر دارد، بشناسند و قبول کنند. این مسئله هم هیچ ارتباطی با سیاست ندارد. درست مثل اینکه مجموعه‌ای ثروتمند و دارای ظرفیت در هر شهر دیگری به شهرداری مراجعه می‌کند و می‌گوید ما قصد همکاری و سرمایه‌گذاری داریم.


- یعنی شما به آستان قدس مانند یک سرمایه‌گذار نگاه می‌کنید، نه آستان قدس؟

بله. استقبال كرده و فرش قرمز هم پهن می‌کنیم. من قطعا با این چشم به آستان نگاه ندارم و تأکیدم این است که چنین ظرفیتی وجود دارد و می‌تواند در جهت بهترشدن زندگی مردم استفاده شود و بنابراین با آن تعامل و گفت‌وگو می‌کنم.


- ‌یعنی با آن دیدگاه که چنین توجه و همکاری‌ای می‌تواند غلبه آستان بر شهر مشهد را بیشتر کند، نگاه نمی‌کنید؟ یعنی تا وقتی سود می‌رسانند همکاری می‌کنید؟

حداقل در دوره من سلطه‌ای وجود ندارد.


- ‌ولی در عمل این شرایط وجود دارد و ادامه می‌یابد!

به نظر من این‌طور نیست. من هفت سال اینجا معاون استاندار بودم و اینجا زندگی کردم و تمام تهدیدها و فرصت‌های شهر را می‌شناسم و می‌توانم تصمیمی را بگیرم که برای شهر ظرفیت جدید ایجاد می‌کند. در این مدت کوتاه هم انصافا تعامل خوبی با آستان داشته‌ایم و هر ١٠ روز یک بار درباره مسائل مشترک صحبت می‌کنیم.

‌جلسات دائمی درباره همه مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی؟ گویا اقداماتی در زمینه آسیب‌های اجتماعی هم دارند.
 
مسائل اقتصادی؛ چون غیر مسائل اقتصادی موضوعی نداریم. درباره اقدامات اجتماعی هم مثل همه گروه‌های مردمی و مستقل اقداماتی دارند و ما هم در همه آن موضوعات به آنها کمک می‌کنیم. 


- حرفتان برای من ملموس نیست، اینکه با آستان صد درصد مانند ارگانی مستقل رفتار کنید و به شرایط و دامنه اشرافش توجهی نداشته باشید؟

برای ما فرقی ندارد. افراد و گروه‌های زیادی هستند که در زمینه آسیب‌های اجتماعی به ما مراجعه می‌کنند که مثلا خانه بسازند، ما به همه آنها و آستان کمک می‌کنیم.


- یعنی هیچ شرایط ویژه یا تخفیف یا سفارشی ندارند؟

تخفیفی وجود ندارد، اما شرایط برای گروه‌های غیر از آستان سخت‌تر است، چراکه آستان امکانات و پول بیشتری دارد و با ما کنار هم می‌آید، ولی گروه‌های مردمی و نهادها مشکلات بیشتری دارند و ما تخفیف‌های بیشتری می‌دهیم. اینکه آستان بیمارستان یا مراکز اقامتی برای اقشار کم‌درآمد می‌سازد قابل ‌استقبال نیست؟ اتفاقا باید بگویم که آستان قدس از معدود مراکزی است که کارش را قانونی انجام می‌دهد.


- پس می‌توانیم بگوییم جای سرمایه‌گذارانی را که باید در مشهد باشند و نیستند، پر کرده است؟

بله. قبلا همین‌طور بوده و حالا هم همین‌طور است و اقدامات قبلی ادامه دارد. به نظر تعاملات خوبی در جریان است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:روزنامه شرق